Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

3. okt 2024

[ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

2. okt 2024

Bugarski predsednik poziva na nabavku dodatnih transportera C-27J Spartan i protivpožarnih Air Tractor AT-802 „Fire Boss“

26. sep 2024

Hrvatska i Francuska planiraju osnivanje centra za obuku pilota borbenih aviona u Puli, Srbija Rafale dočekuje sa zastarelim avionima za obuku

25. sep 2024

Aero-miting Vršac 2024: Šarenilo i optimizam srpskog vazduhoplovstva

24. sep 2024

Miloš Vučević detaljnije o razlozima zbog kojih je Srbija izabrala Rafale a ne ruske, američke i kineske avione

24. sep 2024

[REPORTAŽA] “Zastava 2024“: Skromnije letenje RV i PVO, ponovno preterivanje u broju izložene vojne tehnike

23. sep 2024

[REPORTAŽA] Najzanimljivije premijere sa prikaza “Zastava 2024“: Helikopteri Mi-35P, francuski i kineski osmatrački radari, nova sredstva za raketne sisteme FK-3 i HQ-17, emiratski dronovi kamikaze, artiljerija i oklop

21. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Zvanična potvrda: Srbija će kupiti Rafal F4.1

20. sep 2024

Aero-miting Vršac: Prijava za spotere i detalji letačkog programa

19. sep 2024

[REPORTAŽA] Airpower 2024, aeromiting koji ove godine nije oduševio

19. sep 2024

[ANALIZA] Ima li smisla integrisati rusko naoružanje na srpske Rafale i hoće li ovi avioni zaista biti degradirani u odnosu na sadašnje MiG-ove?

18. sep 2024

Rumuniji odobrena nabavka američkih borbenih aviona F-35

17. sep 2024

[ANALIZA] Rafal dezinformacija: Šta smo sve našli ispod gomile gluposti napisanih o nabavci francuskih borbenih aviona

16. sep 2024

Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

12. sep 2024

„Dnevni avaz“: Bosna i Hercegovina nabavlja turske besposadne letelice Bajraktar

12. sep 2024

[ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

11. sep 2024

[POMERENO ZA 20. SEPTEMBAR] Na batajničkom aerodromu u toku pripreme za vojni prikaz sposobnosti “Zastava 2024“

10. sep 2024

Mađarskoj isporučen prvi transportni avion C-390 Millennium

10. sep 2024

Popis svih vazduhoplovnih događaja u septembru: Otvoreni dan na Batajnici, veliki aero-miting u Vršcu, dva fly-ina, USAF ponovo iznad Pranjana, novi Embraer na „Tesli“

6. sep 2024
Iza scene izveštavanja o objavljivanju srpskog ugovora za kupovinu Rafala: Napetost, pokušaj kršenja embarga i osmesi
"Činjenica da je Predsedništvo odobrilo akreditaciju Tango Sixu da prisustvuje dočeku Makrona i naknadnoj konferenciji za medije bio je još jedan pozitivan znak" / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Iza scene izveštavanja o objavljivanju srpskog ugovora za kupovinu Rafala: Napetost, pokušaj kršenja embarga i osmesi

U danu kada je predsednik srpske Vlade najavio državno koordinisanu akciju u okviru koje je objavljeno da će pašteta privremeno pojeftiniti sa 40 na 37 dinara, Srbija je naručila jedan od trenutno najsofisticiranijih evropskih industrijskih proizvoda za 2,7 milijarde evra.

Tango Six je bio prvi medij u Srbiji koji je objavio ovu istorijsku vest za srpske oružane snage i ratno vazduhoplovstvo, na način koji je bio podjednako uzbudljiv i adekvatan dramaturgiji same vesti.

Dok su neki od vas i dalje nedovoljno medijski pismeni pa nastavljate da konzumirate domaće treš vazduhoplovne i vojne sajtove koji kradu tuđ sadržaj, neinteligentno ga prepisuju i zapravo nemaju nikakve dodirne tačke sa novinarstvom, verovatno će, i vama, biti interesantno kako je te večeri nastala vest o do sada najskupljoj pojedinačnoj nabavci u istoriji srpskih oružanih snaga.

Da li se nabavka uopšte dešava?

Tango Six je bio prvi medij koji je pre tri godine objavio informaciju da Srbija pregovara o kupovini Rafala.

Potvrde političara došle su, nevezano od naše objave, nekoliko dana kasnije. Prvu informaciju dobili smo na jednom od inostranih vazduhoplovnih sajmova od više izvora iz ključnih francuskih kompanija koje su dobavljači i/ili sistem integratori. Nismo objavljivali detalje koje smo na narednim sajmovima i drugim lokacijama saznavali budući da niko nije zvanično heto da komentariše.

Prvi dan posete bio je planiran za objavljivanje potpisanih memoranduma o razumevanju i možda ugovora o kupovini Rafala / Foto: Dimitrije Goll, Predsedništvo

Nije ni bilo previše toga da se komentariše budući da su pregovori tek počinjali. Zvanične objave pre potpisivanja i ekskluzive koje otkrivaju ključne elemente mogu ugroziti pregovore i zaključivanje ugovora. Obe strane, i proizvođač i kupac, stoga imaju interes da ne otkrivaju svoje želje i adute.

Tokom dve godine pregovora zvaničnici srpskog ministarstva odbrane koji su govorili zvanično za Tango Six konstantno su tvrdili da pregovori i dalje teku. Pojedine upućene osobe su javno ili privatno komentarisale da se nabavka neće dogoditi. Poslednjih nekoliko meseci većina upućenih i manje upućenih izvora pričalo je da je cena previsoka – što se ispostavilo kao tačno (ali o tome ćemo u danima koji slede).

Svi koji su govorili da do nabavke neće doći zapravo su tumačili da će cena biti previsoka i da kao celokupni posao ne vredi tih para – posebno ako sposobnosti letelice budu ograničene (dosta toga je mit i dezinformacija, ali i o tome ćemo pisati detaljnije) i ako paket naoružanja bude impotentan (što je Vučić donekle potvrdio).

Na primer, predstavnik srpske kompanije koja je lokalni zastupnik jednog od globalno najvećih zapadnih vazduhoplovnih konglomerata sa nekoliko ekvivalentnih i boljih proizvoda je do poslednjeg dana tvrdio je da je cena o kojoj se pregovara previsoka i da nema šanse da se ugovor zaključi.

Načelnik Generalštaba posećivao je vojne jedinice koje koriste avion a srpsko RV i PVO imalo je i vredne kontakte sa Egiptom koji paralelno koristi MiG-29 i Rafal. Dakle konkretne strukovne posete i razmene informacija koje su govorile da će Rafal sigurno biti nabavljen. Ostalo je da se vidi pod kojim uslovima.

Prvi ovogodišnji susret Vučića i Makrona u Parizu, ispostavilo se, bio je propuštena prilika da se dođe do zaključivanja ugovora i njegovog potpisivanja dok su oba predsednika na istoj fizičkoj lokaciji. Nakon najave posete Makrona Beogradu, svi naši najpouzdaniji izvori govorili su da će do kupovine doći.

Napetost

Dodatni nivo napetosti ponovo je uveo predsednik Srbije kada je veče pred potpisivanje ugovora kazao RTS-u da se i dalje pregovara, odnosno da će se pregovarati do poslednjeg trenutka.

Pomenute su „garancije“ koje Srbija traži. One se mogu odnositi na razne aspekte osim bezbednosnih – kupujemo fizičke artikle od privatne firme, ne ulazimo u NATO. Da li je pregovarano o datumu isporuke, ograničenjima u pogledu naoružanja (iako MBDA nije pomenut niti je sa njima još, koliko znamo, potpisan ugovor), ostaje da saznamo u danima koji dolaze.

Kako smo tek kasnije saznali, Trapije je bio jedini prisutan na zvaničnom delu, od brojnije Daso delegacije koja je to popodne posetila Ministarstvo odbrane / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Tango Six bi možda vest o izvesnom potpisivanju ugovora objavio i tokom popodneva u četvrtak budući da smo dobili informaciju da je direktor Dasoa Erik Trapije viđen u zgradi Ministarstva odbrane. Imajući u vidu da je Vučić veče pre toga javno bio prilično dramatičan, objaviti potvrdu bilo bi i dalje netačno i neprovereno. Šta ako se i dalje natežu oko ko zna čega?

Ministarstvo odbrane je poslednje, kada su svi mediji vest već javili, objavilo svoju potvrdu da je Trapije zaista potpisao ugovor u četvrtak tokom dana.

Činjenica da je Predsedništvo odobrilo akreditaciju Tango Sixu da prisustvuje dočeku Makrona i naknadnoj konferenciji za medije bio je još jedan pozitivan znak. Vreme do početka obraćanja i razmene potpisanih ugovora i sporazuma iskoristio sam da pripremim dve verzije vesti („potpisano“ ili „ponovo se odlaže“) ali i da popričam sa kolegama. Dopisnik Blumberga iz Srbije (pravog Blumberga, ne licence koja posluje u Srbiji) potvrdio mi je da se Trapije nalazi u delegaciji.

Novinarka FoNeta zatim mi prosleđuje materijal za novinare koji konačno potvrđuje da će za nekih 30-ak minuta ugovor i biti objavljen, odnosno ceremonijalno razmenjen. Što Tango Six objavljuje. Deo teksta koji pominje 120 godina odnosi se na očekivanje, u tom trenutku, da avione nećemo dobiti pre isteka vremenskog perioda 10 godina.

Adrenalin raste i potom pravim mini-incident.

Grupa francuskih medija pre početka događaja skuplja se oko Trapijea i po svemu sudeći od njega dobijaju izjave. Prilazim, uključujem snimanje na telefonu i pravim se kao da znam o čemu se radi, da treba da budem tu i da znam Francuski. Žena koja je, kako sam kasnije saznao, zadužena za medije ispred francuskog predsedništva, me primećuje i govori da moram da isključim snimanje i da ne smem da budem tu.

Uspeo sam da snimim manje od minut Trapijeovih komentara koji su se odnosile samo na pominjanje rakete MICA NG. Radilo se o brifingu isključivo za francuske novinare koji je bio pod embargom dok se razmena ugovora ne obavi nekoliko desetina minuta kasnije.

Francuski novinari, neimpresionirani značajem tog dana za srpsko ratno vazduhoplovstvo / Foto: Dimitrije Goll, Predsedništvo

„Osmesi“

Konferencija za medije počinje, Vučić objavljuje vest i iznos ugovora, Trapije i Gašić ceremonijalno razmenjuju potpisani ugovor. Svi ugovori i sporazumi su u istim kožnim, ceremonijalnim, fasciklama. Pravi ugovor je verovatno deblji u pogledu količine papira.

Interesantni su bili osmesi. Trapijea, Vučića, ministra finansija Srbije. Vučićevo javno pominjanje koliko je sve bilo napeto do poslednjeg trenutka i kako je on takođe morao da interveniše. Kada se pogleda snimak događaja i gestikulacija pomenutih jasno je da je neko nešto dobio što nije trebalo ili je prepustio/popustio u nečemo što nije želeo.

Pomenuti dopisnik Blumberga pokušao je da dobije izjavu od Trapijea pred početak ceremonije ali nije uspeo. Sačekao ga je po njenom završetku i tako je, za sada, jedini Srbin koji je dobio izjavu od direktora Dasoa o poslu sa Srbijom. Izjava nije bila planirana, Trapije je žurio ali je ispričao par minuta nečega. Prilazim kolegi, pitam ga da li je uspeo da dobije neki interesantan detalj i zajedno slušamo snimak diktafona.

„…a u sebi se mislim…“ / Foto: Dimitrije Goll, Predsedništvo

Nekoliko puta premotavamo deo gde se izgleda čuje da će prvi avion biti isporučen za samo četiri a svi do 2030. godine. Ne verujem i dalje u snimljeno, odlazim do francuskih novinara koji su malopre imali brifing sa embargom i proveravam. Potvrđuju. Priličan šok da je srpska strana uspela da ispregovara tako skoru isporuku. Gotovo u godinu kada pola flote MiG-ova 29 može izaći iz upotrebe.

Francuski i drugi mediji dan kasnije objavljuju svašta, pojedini i interesantne dezinformacije.

Srbija nakon nekoliko decenija, konačno, kupuje nešto novo, moderno i sposobno. Kao neko ko je u poslednjih dvedesetak godina redovno izveštavao od šizofrenija kao što su nemanje guma ili akumulatora za lovačku avijaciju do toga da su dve sirotinjske države koje se graniče kupile po eskadrilu izuzetno i pretarano sposobnih aviona za njihove potrebe, ostaje mi da se zahvalim srpkom i hrvatskom nacionalnom budžetu i političarima. Ne verujem da je neko mogao da vama i meni pruži interesantniju vazduhoplovnu temu.

…koja je tek počela.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

NG

To sa MICA NG je bilo ovako:
„Tražili su Srbi MICA NG…ja ih oduvao na prvu. Može samo Magic-2.“

Odgovori
Pe

Ne :)
Bilo je u kontekstu da će neka MICA biti nabavljena. Sad, da li NG ili starija, ostaje da vidimo.

BG

Ti si vojinoviću debelo govno, vređaš ljude koji prate druge medije a sam si nepismen u kurac krasni. Poradi na sebi zadrigli patuljku pre nego što kreneš da sereš okolo.

Mi

@BG
Ja sam ovaj Petrov tekst shvatio kao hvalospjev samom sebi(možda griješim).
I meni na ovom portalu nisu objavili post dosta puta pa nisam vrijedjao Petra kao ti.Tvoj post samo govori o tebi samom.

Ro

S obzirom na planirano vrijeme isporuke/kompletiranja eskadrile, jedina MICA u produkciji u tom trenutku će biti ganc nova NG ili refaktorirana strandardna MICA na NG standard (zadržavaju šasiju, a mijenjaju elektroniku, glavu za vođenje i potetniji raketni motor).

Mi

Ne vidim zasto MICA-NG ne bi bila nabavljena kad bude spremna i za prodaju korisnicima Rafala. Nece Srbija nikog sa njom da ugozi ni u svom komsiluku u dometu Rafal+MICA-NG. Samo je jos jedna karta u velikoj igri natezanja za sve ostalo, sto se Srbije tice.

Nadam se da izgradnja hangara ili kaponira nove generacije vec isplanirana i sada pokrenuta sa obzirom na dug proces ove kupovine. Nesto sto ima smisla protiv kamikaza dronova i napada u mirnodobsko vreme u najmanju ruku.

Bo

E moj Petre, ne diraj mu pink i kurir. Vidis li da je na hemijama, najebaces.
Mozda se drogira sendvicima, ko zna

Vo

Vojnoviću umišljeni zgubidanu idi kod Jelene Milić u Zagreb i u sinergiji nastavite budalesati.

Ko

Ne razumem ovo vređanje Petra, verujem da je ili po partijskoj liniji ili si samo nekvalifikovan da shvatiš čoveka. Ja ga doživljavam kao dašak svežeg vetra u medijskom etru Balkana

Da

Ako stvarno bude NG, onda je to odlično. Koliko ja vidim, domet bi trebao da joj bude 160 km. To je max za zemlju kao što je naša (što mislim da važi i za Hrvatsku). Rakete dometa Meteora i sl. nam niko ne bi dao. Ni Francuzi, ni Kinezi, ni Rusi.

Bo

MICA NG ima domet od 160km, prema 200km za Meteor (prema irdw.org). Da li je MICA NG inferiorna samo po dometu i koliko se to odražava na moguć sukob sa avionima koji imaju Meteor ili AIM120?
Hvala.

Vl

@NG

Ne, bilo je u fazonu: Pa to za Mica NG stoji vec u ugovoru za Srbiju, ali za Hrvatsku nece biti sve da se pripoje Nemackoj

Dr

Pa Mica-ng može samo na Rafale 4.1 ne može na starije

Vl

Ruku na srce, ma koliko mi g-din Vojinović i nabavka Rafala u nekim trenucima išli na živce (a idu poprilično), zabavljam se čitajući zlurade komentare no name likova koji se preznavaju u sto voda od svoje muke i nemoći. A ti likovi u zaključku svog komentara mogu pronaći samo svoje pravo „ja“.

Ro

@Dragan Jovetić
Znači Francuzi sa svojih 100 Rafala koji nisu na standardu F4.x i neće moći uvesti u naoružanje Mica NG kroz par sljedećih godina ?
Odlično razmišljanje, možda im trebate javiti da razmisle još jednom.🤦‍♂️

Ne

Mica NG će imati 20% veći domet, oko 75-100km, i poboljšano navođenje sa aesa radarom i IC senzorom veće osjetljivosti, sve za borbu protiv stealth meta.

Niste valjda povjerovali da će MBDA zaklati zlatnu koku Meteor zbog goluba Mica NG.

Jo

@Robert
Mica NG se neće isporučivati pre 2026. Tada ćemo videti da li će biti integrisana i sa verzijom F3. Ako bude integrisana, verovatno će zahtevati određene modifikacije na samim avionima. Ne verujem da će se samo zakačiti tamo gde se kačila Mica :)

Meteor će verovatno u narednim godinama doživeti neka poboljšanja, uključujući i veći domet. Prema informacijama iz medija, Mica NG će imati domet od160 km.

Francuzi će podići svoje postojeće avione na nivo koji će odgovarati verziji F4.1.

Ro

@Jordan
Druže, cijela divota NG priče je bude plug&play sa postojećom MICA-om. Nema dodatnih testova u wind tunelu radi razlika u tijelu i kontrolnim površinama; nema dodatnih certificiranje radi odvajanja sa pilona i sa šine, dodatnog tuniranja FBW algoritama i OWS (overload warning system) limita na stres – sve zbog zadržavanja mase unutar magnituda postojeće rakete. Zahvat na SW u dijelu avionike unutar koje se raketa ‘prijavljuje’, razmjenjue podatke o BIT rutinama, bidrekcijonim podacima o cilju itd je već od standarda F1 dio adaptacije koja nije kapitalno ni radno intezivna.
Francuzi nisu ni sada prebacili sve svoje avione na standard F3R i rečeno je da neki avioni s visokim iskorištenjem zmaja sigurno neće ni biti podignuti na taj nivo nego će biti zamjenjeni s novim primjercima na višim standardima.
Piše sve na par FR aero foruma, teme su obrađene već prije 3, možda čak 4 godine. Google is your friend.

ma

Ne mogu da shvatim i prihvatim ovo vređanje g-dina Vojnovića ni u jednom kontekstu, prosto mi je neverovatno šta neki ljudi sebi dozvoljavaju. Mogu da se u nekom trenutku nešto ne složim, može da mi se ne svidi način pisanja, ali nikako ne mogu da osporim ogroman uspeh koji je čovek postigao sa T6. Petar se malo pohvalio svojim prisustvom na događaju, na koji realno gledano, retko ko može da prisustvuje i iskoristio je da svoje iskustvo i ono što je video i doživeo tamo predoči običnim ljudima koji tu priliku nemaju, i ne vidim šta je tu uopšte sporno. Urednik T6 je iskoristio priliku koju je imao, postigao neverovatan uspeh, malo se pohvalio i neki odmah drvlje i kamenje po čoveku, prosto neverovatno zaista.

ma

uf koja drama… Televisa presenta
Te nabavke 12 aviona hrvatske i srbije prenosimo kao da se kupuje stotinu. Realno tih smiješnih 12 (opako preskupih) aviona će služiti samo političarima za paradiranje (na obje strane).
Sve skupa podsjeća na Borata (dok francuzi i ameri trljaju ruke): „I get a window from a glass, he must get a window from a glass. I get a step, he must get a step. I get a clock radio, he cannot afford. Great success!“

Odgovori
YP

Prošlo je mnogo godina od poslednje nabavke novih borbenih aviona na ovim prostorima i ovo jeste svakako velika vest, kao što je bila i nabavka hrvatskih aviona. Hrvatsko RV je praktično došlo do kraja resursa i morala je država nešto uraditi, dok se Srbiji smeši isti takav scenario.
Svakako u ovakvom poslu, neko mora trljati ruke.

To što regionalni političari rade je druga stvar, ali tako je, kako je.

ma

@YPT ok moralo se nešto odraditi, ali to ne mora biti nacionalna drama prenošena uživo sa dodanom dramatikom. Jasno da je takav ugovor kompleksan ali na tome rade profesionalci koji se bave time, a ne prenosi se navijačima kao nogometna utakmica s političarima u glavnim ulogama.
Uostalom broj od 12 aviona je potpuno smiješan u kontekstu nekog sukoba, čak i za broj naleta to nije dovoljno za formirati kvaitetne pilote. S obje strane su uzeti avioni izvan mogućnosti obje zemlje samo da bi se nadigravali, jer da se nabavio neki jeftiniji avion u vecim količinama kako bi to političari predstavili kao pobjedu. A da ne govorimo koliko smo tu političku predstavu platili.

Lo

Apsolutno ste u pravu. Imamo najskulji „sportski avion“. Da li će neko normalan da nam sa „Zapada“ dati naouružanje ka što sada imamo ? Pa neće !!! Rakete srednjeg dometa, bombe i rakere V-Z, protiv radarske rakete srednjeg dometa??? Pa neće. Naši nemaju pojma šta rade. Čista politika i dodvoravanje nekome koji nas defakto neće. Sam je naš predstavnik to izneo naposlednjem sastanku sa predstavnicima EU (Vuzčić). Zašto nisu pitali nekoga iz struke? Ljudi razmislite VS i MUP će biti noćna mora za logistiku. Ovako mala država da ima toliko različitih vazduhoplova to je u najmanju ruku idiotizam. Svi se orijentišu na što manje vrste a mi sa konca i konopca. Pogledajte samo helikoptere, pa to je užas. Nije jedno kada kupiš da-tri motora ili neka dela ili pedeset, zar ne?

Kn

Poštovani. Molim vas da proverite koliko trenutno imaju aviona druge države pa da komentarišete broj. S poštovanjem

Vl

Jedina nabavka novih borbenih aviona na ovim prostorima je bila SFRJ pre skoro 40 god i sada Srbija. Osim ako Hrvati ne montiraju nevodjene rakete na Airbus 220/300

Sr

Nisu naši ludi baš da kupe Rafale sa raketama dometa 60 km i da ostane na tome.
Izrael je odradio tehničku mogućnost da se sve ruske rakete VV i VZ mogu kačiti na zapadne avione.
Srbija ima odličnu saradnju sa Izraelom i već je dogovoreno sa Francuzima da će na Rafale naši kačiti rakete koje su sada na našim Migovima a sa Egiptom je dogovoreno da kad završe njihovu verziju rakete VV dugog dometa za njihove Rafale Srbija će verovatno postati kupac tih raketa.
Srbija može kupiti rakete od Rusije, Kine Egipta i kačiti na Rafale tako nema bojazni da će naši Rafali ostati uskraćeni za rakete dugog dometa.

Al

Kada ćemo saznati šta smo sve kupili u paketu?

Odgovori
KK

Nisam siguran da ce bas biti objavljeno u novom broju Politikinog zabavnika :)

Mislim da prvo treba dobro oznojiti gace, preci na novu tehnologiju, napraviti obuku mehanicara, prilagoditi piste, aerodrome, tehniku, uciti uciti uciti. Do onda (2033), MiG ostaje radni konj s motorima i opremom iz Madjarske. Jednom kada si savladao platvormu, sve je spremno da je stavis u funkciju i imas resurse za unapredjenje, onda mozes da se igras.

Kn

Poštovani. Nikad a i ne treba.

Yo

@Knjigovodja zoran

Pa svi drugi ce skoro izvesno znati – jer Francuska je u NATO – pa je red da i mi znamo makar šta se pazarilo, ne moramo i koliko tiga…

de

Da li naoružanje dolazi sa avionima ilićemo možda rakete dobiti deset godina kasnije.

Odgovori
YP

Ne, avione dobijamo po IKEA principu. Dođu u delovima, pa ako budemo znali, sastavićemo ih. Od naoružanja dolaze samo rezervoari za zaprašivanje komaraca, ali bez hemije za komarce. To ćemo kupiti od kineza i brata Sija.

Du

Kako stojimo sa grckim Mirazima

Odgovori
Ne

Duca 1977

Pa sto će vam ?
Kupili ste vrhunski borbeni stroj i sada Miraži nemaju baš nikakav smisao.

De

Možda su i oni u toj ceni od 2.7 mlrd evra ili je to samo moj trip.

Jo

Grčki miraži će verovatno završiti u Indiji. Pominjao se Kipar, ali Srbiju niko nije spominjao.

re

Jel spominje iko simulator letenja da li je u paketu?

Odgovori
Iv

Još jedan tekst na nivou “Pinki je video Tita” pa je radostan.

Petar se raduje jer će imati posao a ja se recimo ne radujem jer će moji unuci morati da iskašljavaju kamate na sve ove silne kolonijalne kupovine nepotrebnih stvari.
Ugrobario nam Je unuke majstorski.

Ne

Resurs

Simulator se podrazumjeva

Te

An article which shows true and great journalism.

Odgovori
Ni

Nadam se da ćemo dobiti i po jedan set zimskih pneumatika, verovatno bez felni ali dobro :)
Šalu na stranu, drago mi je da smo naručili nešto novo i moderno….žao mi je što ćemo toliko novca dati (svi mi zajedno), a da je pri tome realna namena ovih aviona air-policing….pošto u ratu 12 aviona teško da će bilo šta promeniti, kao što i 1999 godine 16 naših migova 29 nije uspelo čak ni raketu da ispali na „zaključan“ cilj, a kamoli nešto da obori. Mi amateri nema šta da pametujemo, ali uvek ostaje taj gorak ukus da se jedna eskadrila za air-policing mogla nabaviti za 2 puta manje novca, a novac koji preostane uložiti u druge sisteme, opremu, naoružanje, obuku i našu namensku industriju.

Odgovori
Tr

Air-Policing je mozda sto Srbija treba, pa Mig-29 se isto upotrbljava za to.
Al;i cijena je jako visoka samo za Air Policing, €2.7 miljardi za semlju koja ima prilicno puno problema je malo skupo. I ako Srbija ide sa FR4 standardom, ti ce avioni biti downgrade sto NATO opremljeni Rafali FR3 imaju. Mozda je bilo pametnije da se nagovoiri nesto sa Juznom Korejom za lake avione koje oni proizvode, 24 tih ce se moze dobit za €1 miljardu.

Pe

@Trance
NIkakvog downgrade nema, posebno ne u odnosu na F3R verziju. Imaće drugačije opcije koje se prodaju neNATO državama, kao što su to uzele i UAE ili Indija ali nikakvog slabljenja spsobnosti nema. Osim jednog dela oko AI, ali to F3R ioanko nema.

da

Perko
„Imaće drugačije opcije koje se prodaju neNATO državama…ali nikakvog slabljenja spsobnosti nema.“
Može objašnjenje ove hipoteze?

Pe

@Nikola P. MiG-29 nema domet radara jednak dometu radara zapadnih aviona, pa tehnicki ne moze da „ispali raketu“.
Zato 12 najsavremenijih aviona Raffale imaju fenomenalne tehnicke mogucnosti.
Odbrana teritorije je politicki problem, manja zemlja mora izbeci vojni konflikt sa jacim od sebe.Avioni i druga vojna oprema su efikasna zastita od neprijatelja iste klase.
A u slicaju kao 1999, gde je NATO prevazilazio u svemu SRJ preko 700 puta, nebitno je kakav tip aviona ima manja zemlja,srusice ih.

Pe

Javno je rečeno šta je ograničeno. Samo određene AI funkcije iz F4 serije jer se one možda mogu iskopirati na štetu Dasoa, ostalo je ili već poznato i Rusima i drugima ili već imaju nešto komparativno svoje i slično ili je zbog prirode tehnologije nemoguće iskopirati.

A drugačije opcije koje ne umanjuju sposobnosti odnose se na čuveni Link 16 i slično što svi navode kao primer nekakve razlike. Hardver koji neNATO države dobijaju je u suštini vrlo sličan ali pošto je sve zapravo zasnovano na softverskoj enkripciji, svaka država razvija sopstveni nacionalni kriptografksi kod za komunikaciju ili plati da joj se razvije. Nema tu neke tajne sve je to javno. Nema tu nekog slabljenja sposobnosti. NATO samo ne želi da mu se kompromituje ili ometa komunikacija ali bez komparativnog sredstva razmene podataka niko živi ne bi kupio nijedan od tih skupih modernih aviona.
BIlo bi sasvim besmisleno. Glavna prednost savremenih zapadnih aviona nije neka raketa već umrežavanje sa fuzijom senzora. Bez toga ne vrede te pare ni blizu. Jedina krupna razlika srpskih u odnosu na francuske Rafale npr. je u raketi Meteor i što srpski ne nose nuklearno naoružanje. Ostalo je manje više sve tu što je i predviđeno F4 verzijom, inače to niko ne bi platio te pare pa ni Srbija. Kakvom god da je neko smatra.

Gr

@Trance
Slazem se s vama kad je u pitanju Juzno Korejski avion. Za dosta manje para vise njih i postepeno ka Boramao. Amerikanci se ne bi protivili, jer jim u stvari ne predstavlja direktnu opasnost, plus okruzeni sa vise Nato zemalja i velikom bazom na Kosovu. Nemaju razlog reci ne, jer i oni dobivaju biznis.
Boramao ce biti pa skoro sav J. korejski i nema sumnje da ce bit to odlican avion. Plus sto bi mogla i Srbija da bude deo razvoja sa takođe neutralnom zemljom, koja je isto vezana ili surađuje sa Natom. Nabavka Raffala to potvrđuje, kao i prodaja granata za Ukrajinu. Win win situacija. Super avioni, znanje, offset,…i resenje za zamenu Orla i Galeba sa FA50, a Boramao menja 29tku
Ali… Raffal je zver od aviona. Nema te misije, koju on ne moze odraditi. Cak i bez pomoci Awacsa, senzori su mu strasni, masa naoruzanja impresivna, veoma mali radarski odraz, AESA,….itd. Po meni overkill za Srbiju ali svejedno izuzetna masina i svaka cast braco. Steta sto je sve tako skupo ali gradi se pa fakticki od nule. Bolje bi bilo gore navedeno i ostalo u druge svrhe kao sto su droni, anti dron tech, topovski pvo i tempirana municija za njih, jos koja fabrika za granate, bolje plate u vojski, stanovi za njih,….itd. Ja bi iso tim putem. Dobra vojska, je zadovoljna vojska, sa dobrim platama, stanom, dobrom i redovnom obukom, i za kraj, modernim naoruzanjem.

Pe

@darac

Pošto mi nije prošao prethodni komentar, pretostavljam da će redakcija da odradi tu temu detaljnije kao što je napisano u tekstu. U suštini je baš tako, nema bitnijih razlika osim u sistemima enkripcije. Ostalo su mitovi za dnevnopolitičke potrebe. Pozdrav.

Ni

@Petrovic Dusan ni Rafal nece imati raketu Meteor, vec Mica ili Mica NG, tako da ce ponovo neki zapadni avion imati raketu i radar veceg dometa od naseg buduceg Rafala. Sta mislite koliki domet radara ce imati F-35 ili F -22 ili EF2000 ili Rafal sa najnovijim verzijama raketa AMRAAM ili Meteor u odnosu na nase Rafale? Oni ce nas ponovo gadjati barem 50km pre nego sto nasa radar tj. raketa mogu da zahvate cilj. Tako da to je bila moja poenta, bicemo u istoj ili slicnoj poziciji (samo vece daljine) kao i 1999 godine, a dajemo tolike pare. Takodje, ne razumem bas Vas stav, imajuci u vidu da su sve drzave oko nas u NATO paktu (osim BiH i kosovskih albanaca.), pa postovani Dusane, prosta verovatnoca govori da je mala vmogucnost da ako neki novi rat ne daj boze izbije, da ratujemo sa nekim osim sa NATO paktom……a onda ce biti slicno kao i 1999 godine, tj ponovo ce kako kazete biti 700 puta jaci. Ako ste mislili da ratujemo protiv albanaca na Kosovu ili bosnjaka u BiH, a da ih NATO ne podrzi, onda su nam bili dovoljni i MIG-ovi…a sve ove pare je trebalo da ulozimo u drugu vojnu opremu. Cela ideja prepiske je da li je trebalo platiti 2,7 milijardi EUR za 12 aviona koji u ratu nece praviti bitnu razliku ili kupiti neke nove avione (ili polovne) za duplo manje novca sa istom svrhom , a ostatak novca uloziti u druge sisteme

Pe

@perko Rusi ne mogu iskopirati naprednu franucusku opremu kad Rusi ne prave pola toga, od mikroprocesora nadalje.Rusija nije u istoj tehnoloskoj kategoriji sa zapadom, naravno nisu na nivou Bocvane, ali daleko od vrhunskog nivoa

@Nikola P. slucaj napada velikog vojnog pakta na jednu malu drzavu nema vojno resenje.Politika sluzi da se tako nesto ne dogodi, i samo lud covek zarati sam protiv svih.
Ako jedna drzava NATO napadne drzavu koja nije u NATO, garancije ne vaze, NATO se ne mesa.
Tako da Raffale koji ce imati Srbija moze i te kako zastititi nebo od uobicajenih problema, ali ne i od ljudske gluposti kao 1999.

Yo

@Petrovic Dusan

Pre će biti da ns Zapadu ne mogu iskopirati rusku tehnologiju staru pola+ veka – ostaće im kosmonauti na ISS skoro godinu umesto 10-ak dana…
Šalu na stranu, mada je ovo o kosmonautima stvarna priča – to što jedna strana nema tako dobro što ima druga – može značiti i to da im nije bilo niti ostalo u prioritetima…

Jo

@Perko
Odlični komentari!
@Nikola P.
Ovi avioni se ne kupuju za rat sa NATO paktom, a kao što je rekao Dušan – politika služi da se to ne desi. Sa druge strane, kolektivna odbrana NATO je upravo to – kolektivna odbrana, a ne kolektivni napad. Radari na srpskim rafalima će biti isti kao i na svim ostalim u standardu 4.1. AESA radar, i to je jedna od osnovnih razlika u odnosu na standard 3.xx. Rakete meteor i krstareće rakete scalp neće biti isporučene. Treba sačekati potvrdu vesti da će Izraelci raditi na integracijama oružja drugih proizvođača, jer to onda otvara mogućnosti i za integraciju izraelskog oružja, a ne samo ruskog i kineskog.
@Dušan
Ne radi se samo o tome šta mogu kopirati Rusi, nego i o tome šta mogu kopirati Kinezi.

Pe

„imalo je i vredne kontakte sa Egiptom koji paralelno koristi MiG-29 i Rafal“
I F-16

Odgovori
Il

Zanimljivo da T6 ima mnogo vise paznje i komentara nego domaci forumi, recimo mcm koji je potpuno propao zbog jedne osobe. Cak i Forum.hr ima vise komentara od mcm ali ono tamo je psihijatrija. Svojim kvalitetnim radom uspeli ste da privucete sve ljude koje interesuje ova tema. T6 je bukvalno izgoreo ovih dana.

Odgovori
Ve

Za air policing preskupa letelica,moglo je se i sa kineskim vrsit presretanja,a sad ono sto se bas neprica da bi mi nase 29tke poslali ukraincima za ovaj dil,to iz govorio Ruski zastupnik

Ne

Pokaži na plišanom medi gde te je zli čika sa MCM dodirnuo…..
MCM je institucija u odnosu na TS.
Tamo moderatori makar nisu šovinisti i rasisti za razliku od gospodina koji vodi TS.

Dr

Steta za mcm. Posecivao sam ga skoro svakodnevno 15 godina a sada jednom u par meseci. Na kraju ce samo „moderator“ i par njegovih pacijenata da ostanu.

Ne

Jel to onaj sto ne zna razliku izmedju portala vesti i foruma? Forumase vidi kao novinare i opsednut brisanjem i premestanjem tema i postova. Na kraju ljudi prestanu i da pisu…..

Pe

@Veljko Rusi pricaju da Srbija salje svojih 36 MiG-29 Francuskoj a oni Ukrajini, u zamenu za Raffale Srbiji.
Iskreno, to bi bio najbolji posao „staro za novo“ ali ta prica ima puno rupa, da pocnemo od broja MiG-29 u Srbiji..

Il

@Nenad

MCM je nekada davno zaista bio institucija. Pre 15 godina je grmeo dok je sada samo prazna ljustura. Ceo forum se sve na temu u agresiji na Ukrajnu i Zorana koji objavljuje kvalitetne stvari vezane za PVO. Mnogi strucni ljudi su odavno prestali da pisu. A sto se tice plisanog mede znas ti sada jako dobro sta ti sada mislim i o kome.

Sv

@Ilija Normalno je na kakve se grane sveo forum kad nemas ljude koji ce pisati.Jer je ekstremno malo balkanaca koji su sluzili na zapadnoj ili kineskoj vojnoj opremi.Sta da ja napisem u vezi GroundMaster radara kada sam ga vidio samo na slici.

Da

MCM je i dalje institucija za sve ex-yu portale i forume a bogami i šire

Sl

„U danu kada je predsednik srpske Vlade najavio državno koordinisanu akciju u okviru koje je objavljeno da će pašteta privremeno pojeftiniti sa 40 na 37 dinara, Srbija je naručila jedan od trenutno najsofisticiranijih evropskih industrijskih proizvoda za 2,7 milijarde evra. “

Predobar i objektivan clanak. Drago mi je sto ovde nema previse cenzure, tj desi se da nesto ne prodje, ali retko. TangoSix je jedan od svega par medija koji objektivno izvestavaju i koji nisu rekla-kazala i ne pucaju na citanost, vec na kvalitet i verodostojnost.

Sto se tice samih aviona, to bi bila prava vest, da mi nemamo ovako losu ekonomiju, cenzuru, diktaturu. Ovako ti avioni ostaju senka, usred drugih problema koji se skrivaju od javnosti.

I dalje mislim da su grcki Mirazi bili dobro resenje i da je ovo licni hir i kompleks predsednika prema Hrvatskoj. Posto je Hrvatska sklopila sporazum o Himarsima, koji ce joj biti isporuceni od strane USA, verujem da ce nas predsednik potrcati u Kinu da kupi isto nesto „duzeg dometa“.

Srbija se uporno ponasa kao da ce biti rata, a citirao bih reci hrvatskog predsednika koji je rekao nesto ovako : „Srbija ima oruzja za 7 dana rata, a Hrvatska za 1 dan.“

Jos jedna od prednosti clanstva u NATO. Inace cude me ljudi koji su tako antizapadno raspolozeni, ali kad se kupe zapadni helikopteri, avioni, pvo sistemi, onda je to dobra stvar.

Odgovori
Pe

Uvod jeste zanimljiv, ali sirotinje će uvek biti, kakva god da ti je ekonomija, samo bleda senka akcija koje sprovode i zemlje EU i koje imaju i brojne naučne radove i analize na temu… Kod nas je to nažalost ad hok akcija.
Inače, Srbija ima oružje za godine prangijanja ali nema ni ljudi ni motiva. Rat joj ne treba ništa, zato se ovo i kupuje. Da ga ne bude. Dok se kupovina evropskog lovca vaga od negde 2008. godine ali je uvek falilo para.

KK

@Sladjan

Vezano za lovce s obe strane, ako se gleda ta nabava 12 avioncica i reakcije naroda, opet potvrda da se stvari na Balkanu drze na lancu i pod kontrolom. I ako se hoce, nekakav rat se moze lansirati vrlo brzo jer nismo naucili nista iz 90-ih. 12 aviona u bilo kakvom sukobu ne predstavlja nista. Verzija F3R polovan ili F4R novi.

Vezano za Himarse, ako se ne varam, a netko ce me zasigurno ispraviti, mislim da postoji ogranicenje dometa od 100km po nekim od post Daytonskih sporazumima. Himars s planiranim raketama koje ce amerika prodati ima domet od 90km. Ono sto je tu zanimljivo je da je oruzje vrlo modularno, i opet ako amerika to zeli, moze isporuciti drugi tip raketa koji onda dize domet. Samo ako to to amerika pozeli. Ako ne, onda je Himars samo izmena igraca na klupi, VBR Grad se salje u Ukrajinu, dolazi nesto drugo dometa ispod 100km.

Ro

@Perko
Lovac kojeg je Vučić zaista htio nabaviti nije niti jedan od zapadnih lovaca nego neki od izvoznih derivata SU-27. To je njegov san od kojeg se morao rastati otkad su Rusi napali Ukrajinu. Rafale je, točno, tiha želja struke od 2020 pa naovamo i to se zna jer je to dobro promišljen, analitički korektan pristup profesionalaca. Para je bilo oduvijek ali su se rasule u nizu manjih investicija.

С

Robert још 2010.г. струка је изабрала Рафала, шта се досад чекало је право питање…

Л

@Robert

Тврдња о недосањаном Су-27 не требе ни коментарисати. Одабир струке је Рафал, и то не од 2020те, већ од 2010. Пара итекако није било. Када је Рафал први пут изабран, економска криза је још увек била актуелно дешавање. Након тога су уследиле и поплаве и чувена суша, што значи да је реално Србија могла да по први пут уђе озбиљно у процес набавке типа 2017те, када су МиГ-21 били пред пензијом, а МиГ-29 требали да иду на ремонт. Тада добијамо половне МиГ-29 као прелазно решење док се не нађе трајно.

Ro

@Лек, Слободан321
Da, tipfeler, nije 2020 nego 10 godina ranije. Spomenuta je na T6 više puta, u pravu ste. Svejedno, fokusirao sam se na Vučića i Suhoja koji bi, da nema rusko-ukrajinskog sukoba, vrlo teško ostao van konkurencije za to trajno rješenje nasljednika MIG-29.

Vl

Bitno da se sve okoncalo na zadovoljstvo obe strane i da je Srbija usla u drustvo zemalja sa modernom ratnom avijacijom u okviru 21 veka.

Odgovori
Ne

Vlado

Moderna ratna avijacija ?!
Rafale i s vaše i s naše strane je pravi borbeni stroj , ali kada ih imaš 12 , to nije ratna avijacija .
Grci , Turci ….. imaju ratnu avijaciju .
Srbija i Hrvatska ne .

Л

@Nenad Hr

U regiji gde je 12 aviona neki standard, a PVO ima na kašičicu, i tih 12 su više nego sposobni da ostvare efekte na tok nekog hipotetičkog regionalnog sukoba.

Sa

Nema sta da brinemo. Platicemo Rafale, a Francuska/Dassault ce ih isporuciti – Kosovu/Albaniji, sa sve naoruzanjem, koje ce platiti NATO.

Odgovori
mi

Naravno da MICA NG stize, a sa promenom njihove vlasti i Meteor. Ne sekirajte se previse. Te hrvatske price o srpskom siromastvu pokazuju brojevi, da Srbija ima devizne rezerve 31 milijardu dolara, susjedi samo 2.9, zlata Srbija ima 46.5 tona, susjedi, mozda neki zlatnik Kradjordjevica, ako im je ostao.

Odgovori
om

Vladimir@ Izraelske F16 nismo kupili jer su se neki još javili na dil, što Amerima nije bilo po volji jer nisu željeli da Izrarel zarađuje na njihovim zrakoplovima. Da smo samo mi bili u pitanju ne bi bilo problema i Izraelci i Ameri bi se dogovorili. Što se pak novih F16 koji su nam Ameri ponudili nismo mogli dogovoriti željene rokove isporuke jer su naši Migovi istrošili resurse i morali smo nešto nabaviti pod hitno. Eto zato nismo kupili Vipere. Ali idu zato Black Hawks , HIMARS, mini podmornice i još svašta nešto.

Л

@omniameamecumporto

Kompletno netačno. Dil nije prošao jer je Hrvatska tražila nešto što Izrael nikada nije mogao da obezbedi, garancije Lokida za njihove F-16, što Lokid nikada ne bi učinio, jer su ti avioni toliko modifikovani da bi garancije Lokida bile jednostavno bazirane na ničemu. Zato su priče o nekom navodnom dogovoru Amera i Izraela smešne. Nikada se taj dogovor nije mogao desiti, ne zavisno od broja potencijalnih kupaca.

Mi

E sad Hrvatska treba naruciti F35, Vule bi se odmah pojeo, jer ne moze kupiti F35.

Odgovori
Ni

Ne brini se…naručio bi Vule od brata Sija J-20, samo ga ne bi dobili pre 2040 :) :) kada više ne bude toliko savremen :)

Ig

Ote mi riječ iz usta. Koliko načuh, upravo o tome se krenulo pričati…

Vl

Tesko da i Hrvatska moze kupiti F-35.

Hrvatska je ušla u ciklus sa nabavkom modernih aviona prije srbije. Dakle imati će sve sposobnosti u pogledu obuke obavljene prije dolaska srbije što nije sporno. Drugo, hrvatska po samoj logici stvari će isto tako morati raditi buduću zamjenu rafala prije od srbije, vjerovatno šestu generaciju dok će srbija vući rafale još barem desetak godina duže jer se radi o novim proizvodima. Hrvatska je dakle u boljoj startnoj poziciji za liderstvo u regionu u dužim periodima od srbije uz manji financijsiki teret u svakom pogledu, neutralnost srbiju još i dodatno košta…

Aj

Nisu mogli ni polovne F 16 stare 50 godina da nabave. Naravno da moze daleko vise nego sto vi mozete, moras da se pomiris sa tim. Jeste da ce biti tesko i da boli puno, ali sta da se radi, sto pre to ce biti lakse.

Mo

@Mirko Nije još vrijeme, rano je. Treba dočekati ostalih šest do 2025 godini, gdje se puna funkcionalnost Rafala i svih njenih sistema i naoružanja postiže sa 2026 godinom. Ništa prije 2030. Sve u svemu, taman kada će Srbija dobiti generaciju 4 novih Rafala, a Hrvatska će imati već 10 godina upotrebe svojih rabljenih Rafala, Hrvatska će krenuti u razgovore o F-35A. Već sada se „šuška“ ispod stola u određenim krugovima, ali ništa konkretno, pošto je je trenutni fokus na nove HIMARSE i nove tenkove LEOPARD 2A8.

Ne

I kreceemoo opet!

I ja sam za to da Hrvatska kupi F-35. Zasto? Pa jer je do sada bilo „Srbija nije u Nato, nece im prodati Rafale“. Pa prodase. Ne bismo se bunili ni protiv F-35……

om

Mogli smo kupiti sve što želimo i Viper i F 35. Viper je bio ponuđen od USA ali rokovi su bili problem.

Vl

@omniam

Niste mogli ni f-16 star 30 god da kupite, a ne nove. Koji problem sa isporukom??? Iman neki backlog za avione iz 70-ih godina??

Mo

@Žarko Srbija bez problema može letjeti Rafale do 2080. 50 godina kada ih dobiju 2030 godine. Hrvatska će na svojim Rafalima letjeli negdje do 2050, što znači da Hrvatska sigurno kupuje generaciju 5 tj. F-35, ako do tada neće biti nešto novo po pitanju generacija pet.

Ne

Žarko K

Vanjskom politikom i ekonomijom se postiže liderstvo u “” regionu””
Nikako sa 12 Rafale i 8 HIMARS a

Morski Medo

Punu operativnost ćemo imati tek kajem desetljeća.
F-35 ?
Za deset god se “”šuška”” da ćemo pasti na 3 miliona Hrvata u Hr , e sada promisli

Omniameo

Rokovi ? Ne toliko rokovi već milijardu i šesto milja $ odmah na stol – kao Bugari .

Vladimir

Pa evo , kupili smo avione 3 god prije vas.
Cilj je postignut . 2025 ide zadnja rata za CRO Rafale i to je to .
Nema potrebe za podsmijehom .

Mo

@Nenad Hrvati će pasti na 3 milijuna, migranti će se povećati za 2 milijuna. Nema apsolutno ništa loše u tome, jedino nacionalisti pizde oko toga.

Vo

@ajde
Hrvatska nije razmatrala F-35 jer nema dvosjeda za obuku, koji su bili jedan od uvjeta javnog natječaja (tražilo se 10 jednosjeda + dva dvosjeda), pa je Lockheed Martin u natječaju nudio F-16 Block 70/72.

Al

Srbija konačno dobija NA.Sledece na redu je avio tanker i AWACS.

Odgovori
m-

Previse se diskutuje o ovoj temi, mnogo politike, nagadjanja i zlonamernih kometara.

Ovaj avion vec koriste zemlje koje nisu u NATO i zadovoljne su pa narucuju nove, iako imaju veci izbor od Srbije.

Siguran sam da ce i Srbija biti zadovoljna i verovatno ce biti jos kupovina aviona.

Cena nije velika kada se uzme trenutna situacija u svetu, bice placena na rate .

Vazno je da Srbija odrzi kontinutet u aviaciji

Odgovori
Pe

Super je sto se kupuje vrhunski prozivod i dokazan.
Sto se tice cijene jasno je da je Srpsko RV imalo neke specijalne zahtjeve kao mogucnost kacenja RVV AE i zadovoljavajuci rok isporuke, i obicno prva nbavka, tj prva esladril asa logiostockim paketom je najskuplja.
Druga ce biti nesto jeftinija po komadu , a mozda ce to vec biti verzija F5 :).

Odgovori
Fi

Ok posao,ko zna šta je još u paketu,možda koji tenkić ili pvo(pzo)a pošto su kupljena 3dvoseda verovatno će biti još+12Rafala da li novih ili polovnih videćemo,za 3.5god stižu u paru da lete sa mig29,što i nije tako loše.

Re

T6 je najbolji vazduhoplovni portal na Balkanu ne slučajno,iznosi samo proverene informacije do tančina.Objektivan,demokratski,gde svako može da iznese svoje mišljenje i zaključke.Fascinira dovijanje na sve načine da se dobije informacija o ovako škakljivoj temi obavijenoj vojnom tajnom.Oko tri milijarde zvuči kao ogromna cifra ali je smešna u odnosu na ono što su naši tajkuni izneli iz zemlje.Verovatno svaki od njih bi mogao to da iskešira.Za naoružanje nikada ne treba žaliti pare jer to ostaje za odbranu ovog naroda.I neka smo dali šansu Francuzima a i oni nama pa da vidimo kako ćemo proći,da li će nas ispoštovati do kraja i isporučiti nam Avione.Inače imaju vrhunsku tehniku i drugi su u svetu izvoznici čak ispred Rusije.Aj malo da ne pišamo uz vetar,da se primirimo uz Francuze sa kojima imamo jako dugu istoriju odnosa čak i savezničkih.Francuska je druga zemlja na svetu koja je priznala obnovljenu državnost Srbije dok recimo Hrvatska nije ni postojala.Isto tako jednako treba saradjivati i sa Italijom i Španijom i popraviti odnose na max.Zna se da smo odavno mnogo pre Hrvata bili zainteresovani za Rafale tako da ne stoji da smo ih kupili da bi se trkali sa njima.I to je veoma zanimljivo pa i čudno donekle da su naši bili opredeljeni za Rafale a ne recimo Su35s pre rata u Ukrajini kada bi ih verovatno i dobili.Su35s je verovatno bolji ali nikada nije bio opcija za nabavku ili se bar nije iznosilo u javnost.Kako god nabavili smo odlične avione,nadam se i ozbiljno naoružanje za njih.I još jedno pitanje,kada će nam stići svi preostali Talesovi radari,inače izuzetna nabavka za naš VOJIN i PVO.

Odgovori
Mi

Trebalo je bar 16 aviona da bude u paketu za tu cenu.Rafal ne vredi toliko ,skupa sa naoruzanjem i delovima.

Odgovori
La

Neverovatno da se pominju polovni Miraži te, neki korejskj avioni pa kineski a niko ne shvata da Srbija traži zagrljaj neke Svetske sile jer, sami smo, nikoga nema iza nas, od Rusije nema vajde kao i obično, Kina možda i bi ali je daleko, Amerikancima smo nezanimljivi tako da Francuska nam jedina ostaje za zagrljaj.

Odgovori
Ka

Sve potpuno pogresno i naopako. Svima je cilj da saradjuju i imaju dobre odnose sa sto vise „faktora“. I velika vecina nam zavidi na poziciji. USA itekako ima interes za nas, kao i svi ostali globalni i regionalni igraci sa kapacitetom. To pokazuje i ovo sa Francuzima.

Ni

Ako može objašnjenje kako to da MBDA ima zabranu prodati METEOR Srbiji, a od iste firme očekujete da vam proda drugo također strateško bojevo sredstvo u razvoju, tj MICA NG? Prodaju jednog i drugog projektila odobrava Brisel stabilnom NATO članicama i prijateljima tog saveza.

Odgovori
Ka

Ne odobrava Brisel nista vec slusa sta mu se kaze. Odobravaju veliki a jasno je da su za ovo dali odobrenje.

Mi

Mica NG nije ni po cemu strateska. Meteor je napredniji. Eto ti objasnjenje.

Ro

Nije baš tako.
MBDA je komplesan međunarodni konzorcij sastavljen od bivših nacionalnih giganata naoružanja.
Meteor je možda najuspješniji primjer suradnje 5 zemalja (DE, UK, FR, SE, ES) pri čemu za eksport u neku treću zemlju osim tih (bez obzira na NATO/EU) suglasnost mora biti jednoglasna. Mica (NG) je produkt MBDA FR divizije u čijem razvoju i proizvodnji Francuska sudjeluje skoro 90%. To je razlog zašto Francuzi nisu bili prvima koji su integrirali Meteor na Rafala, zašto na njemu nije realiziran 2-way datalink za razliku od Gripena i EF, a ni količina nije pretjerano impresivna. Imaju svoju viziju o samostalnom razvoju svoje rakete velikog dometa i to će im se svakako isplatiti.

Bo

Evo kako, MICA NG je proizvod MBDA France, a Meteor celog MBDA evropskog konglomerata. Zato Francuzi mogu da prodaju svoju raketu nama.

Mi

Sve ovo oko Rafala izgleda kao neka šala, neki vic. Totalno neozbiljno.

Odgovori
Ne

Saspens, triler! Citam, a u glavi mi kao Vojinovic – Rasel Krou, ali iz mladjih dana! :)

Odgovori
E

Baš tako, F3R verzija je zapravo novija i superiornija od verzije F4.1 naravno zato što su prvu pazarili Hrvati a drugu Srbi. Tako su glupavi i budalasti Srbi prevareni pa su platili skuplje, nešto što su pametni Hrvati platili manje. U svakoj matematici je 0,84 milijarde (840 miliona) više i vrednije nego 2,7 milijardi. Osim toga, polovni proizvodi, već prilično raubovani i proizvedeni dalekih 2004. – 2011. su opet naravno daleko moderniji i noviji od onih koji će tek biti proizvedeni u narednim godinama. I da, tu je toliko važan segment „razmene podataka“ koji je susedima pomogao da im NLO padne u sred glavnog grada. Primetili su ga tek kada se nalazio na zemlji. Niko ih nije obavestio. Ni dan danas ne znaju odakle je poleteo, ko ga je ispalio i zašto, niti kuda je sve leteo, na kojim visinama, kojim brzinama i sl. Naravno da će rafali verzije F4, koji će tek biti prizvedeni, biti osakaćeni poput nedavno nabavljenih i isporučenih najnovijih francuskih radara GM 400/200/60/40, mistrala, Super puma u srpskoj policiji, i vojnih i policijskih H 145 sa H force sistemom, C 295, itd. To će zapravo biti F1 verzije prefarbane tako da se nasamari Srbija. Pardon, to će biti samo makete od plastike i drveta, šta Srbi znaju.

Naravno da će doći opremljeni sa najsavremenijom tehnikom i tehnologijom koja bude bila u trenutku njihove proizvodnje. Uključujući najbolje rakete odnosno naoružanje, radare, avioniku, opremu i performanse. Uključujući i generativnu AI. Naravno da je to sve mnogostruko modernije i bolje od stare tehnike, ne zastarele ali dosta starije. Tako da niti je skup niti je jeftin već taman koliko vredi. Tj vredi bar nekoliko puta više. Naravno da je Hrvatskoj skup, jedva su i ove nabavili. I jedva skupili novac. Inače bi kupili nove novcate. I kupili bi možda i F35. A nisu uspeli ni F 16. I to polovan. Nove nisu ni razmatrali. I kupili bi bar 100 komada, bilo kojih. I sve moguće rakete tj naoružanje, radare, itd. Ali nisu. A nisu jer postoji dobar razlog za to. Srbija je daleko bogatija i ima više sredstava na raspolaganju iz raznoraznih razloga, što ova kupovina ilustruje. Čak je dovoljno da se vidi npr vojni budžet koji je mislim 1,5 milijardi eura već nekoliko godina. Teško vam je da to prihvatite ali je to naprosto tako. Elem, uskoro će susjedi imati rafale F3 zajedno sa MiG 21 (kojim su pre neki dan vršili presretanje nepoznate letelice?!), a Srbi će do 2033. – 2035. raspolagati sa 14 MiG 29SM (4 zadnja resursi ističu 2035.) + 12 rafele F4.1 + 12 Orao 2.0 + 10-12 G4, plus novonabavljena eskadrila školskih aviona + …

Odgovori
e

E svašta…
kad već pričajš o vašem naprednom naoružanju i kako u hrvatskoj nisu mogli srušiti drona-u biti raketu..
hrvatska pzo je najjadnija ali…
kako vi niste uspjeli balon srušiti sa tim naprednim ruskim i kinskim sustavima?
to je bio neki brz balon?

Ne

Dakle , utrka u naoružanju ?
Vi imate sve to što si nabrojao , Hrvatska nema . I to je istina kada su brojevi u pitanju.
I reci ću da je Vojska Srbije jača u odnosu na HV i to je činjenica .
Vjerojatno je jača i od HV i Vojske BiH zajedno .
Ali.
Znaš li koliko to u stvari NEMA smisla.
Zašto ?
E pa zato jer rata neće biti .

Previše tabloida u kratkom vremenskom razdoblju šteti zdravom rasuđivanju .

Zo

Kakve vi g Voinoviću imate veze sa hrvatskom,koga je briga za hrvatsko zrakoplovstvo,

Odgovori
Ne

Bato, ako opet procitas tekst, shvatices da ne tvrdi covek da ima veze i u kom kontekstu i zasto ih je pomenuo.

Iv

Ministarstvo odbrane je pogriješilo kada je nepravovremenim informisanjem ostavilio prostor za dezinformacije. Nastavlja se stara praksa iz ex Jugoslavije. Gdje nepismeni i polupismeni novinari dovode u neznanje i neugodnu situaciju vojsku i građane.
Ako sve prođe dobro, neće se ostati na 12 aviona.
Ovako skupe nabavke dovode u problem vladajuću klasu-kastu. Hrvatska nakon dugo odlaganja uvodi porez na drugu nekretninu. Ponestaje novca u budžetu, jer se ovako skupe nabavke ne mogu isfinancirati „trange-frange“ i „šrafciger“ ekonomijom.
Ako ne prodaju „Storm Shadow „, razviti sopstvenu k. raketu:
https://www.edepro.com/sr/proizvodi-i-usluge/gasne-turbine/tje-200
Osim Hrvatske, moderne borbene avione su nabavili ili će nabaviti: mađarska, Rumunija i Bugarska.
A može i RM Turske da lansira krstareće rakete u slučaju nekog konflikta na jugu.
https://www.roketsan.com.tr/en/products/kara-atmaca-surface-surface-cruise-missile

Odgovori
Mo

Stavlja se porez na nekretnine jer izgrađenih 600.000 objekata doslovno stoji prazno. Hrvatska i Poljska četvrtu godinu zaredom imaju najveći rast BDP-a u Europi.

Ne

Postoje i gotova resenja. Indija, recimo, odnedavno prodaje Brahmos rakete. Jeftinije a efikasno, i najverovatnije ce raditi na istom sistemu na kome i nasi Rafali.

du

Vise sam za kineske ili ruske ali ako je situacija takva da njih necemo moci da nabavimo za cetiri godine plus ako imamo para na bacanje onda nemam nista protiv ovih rafala.Ako nam daju sve oruzje ili vecinu koja ide uz njega, plus ako zaista bude F4 verzija a ne neka ocerupana, onda mozda sve ovo i nije tako lose..Avioni ce leteti narednih 30-40 godina poznajuci nas i duze. Jedino ne znam kako ce svi ti troskovi uticati na ostale rodove vojske.Plasim se da ce ostali patiti jer ce jako puno novca odlaziti na odrzavanje aviona, obuku.Pa mi moramo da izgradimo i hangare za te avione, plus da obucimo barem 30 pilota i oko 200 ljudi za odrzavanje..Velike stavke

Odgovori
Pe

@duka Jugoslavija je izgradila pola aerodroma i hangara u Iraku, kao i podzemnih sklonista, pa sta je sve gradjeno sirom Jugoslavije, valjda ce danas Srbija imati znanja za te hangare za 12 letelica!

Do

Srbija kupila nove avione , kako god ali ispregovaralo se i dobilo se dugorocno resenje…. dodajte BGD aerodrom…metro koji ce da rade tj nadgledaju Kineze … bude tu para…vise za francuze … poreski obaveznici sta sada…ovo je jos i dobro nasta se bacalo (stadioni i sl).

Koliko ce se para ukrasti i dilova ugraditi to bi lepo bilo ispratiti! Svemirski program bi manje kostao :) ali to je tma za druge portale

Odgovori
Al

Najveće problem je u tome što Srbija nema firmi koje bi mogle uzeti učešće u proizvodnji delova za ovaj avion i tako postati jedan od globalnih dobavljača,podići svoj tehnološki nivo,i biti deo razvoj i proizvodnje za buduće vazduhoplove. Umesto nekih glupih građevinskih projekata ako bi se usmerio novac na izgradnju industrijsko tehnoloških centara uz učešće privatnih investitora i kapitala Srbija bi mogla postati međunnarodni partner za vazduhiplovnu industriju pa čak i raketnu .Ovako uzimati čisto avion bez trensfera tehnologije je ravno nivou afričkih zemalja.

Odgovori
Bo

Zašto na nivou afričkih zemalja? Pa sve zemlje u okruženju su tako kupile avion. Grci F35 i Rafale, Bugari F16V, Mađari Gripen…

Iv

Molim da prenesete iskustva Egipta u korišćenju miga 29m i rafala.Uh kakva će to ekskluziva i tekst da bude.

Odgovori
Mi

Slazem se :-)

Interesuje me paket koji je Egipat dobio uz Rafale F3 (ako jesu F3 uopste)
I sta se do danas zna o naoruzanju, ogranicenjima prvog paketa, ali i novoj nabavci Rafala koja tek treba da stigne. Znam da su ih Ameri zeznuli sa Aim-120 koji su trebali da stignu uz F-16.

CA

I uz koordinisanu akciju u okviru koje je objavljeno da će pašteta privremeno pojeftiniti sa 40 na 37 dinara ;)
A Indija tj DRDO is the R&D wing of Ministry of Defence, Govt of India proizvodi Indisku verziju MICA -e i verzija koja se zove Astra Mk-3 sa pogonom na kruto gorivo (SFDR) testirana je u letu 2023 a et ima gotovo isti domet ko MICA NG a valjda je cijena te opcije bila 5 puta jeftinija ali Kina i Indija neidu zajedno

Odgovori
Zo

Nema ovde ništa više da se kaže što nije rečeno. Ko do sada nije shvatio nema mu pimoći. Moja malenkost bi samo savetivala velikim organizatorima i genijima strategije da planiraju u napred za negde oko 2030.
nabavku četiri do šest polovnih i jeftinih krševa koji mogu da lete nekih desetak godina na vreme. To mu dođe cena levog krila od Rafala. Neće se bace.

Odgovori
be

Nista to. 2.7 milijarde koje ce do isporuke biti 3.5 milijarde…za goli avion bez opreme koja i jeste taj avion…ELBIT ima da uzme jos 500-800 miliona….NEISPLATIVO.. ako uopšte do toga i dođe. Pametnije na rusku tehniku ili kinesku.

Odgovori
bl

Hrvati rafale, mi rafale. Bice da su se veliki umorili od ovih pacvoraka od drzavica koje prave vise problema nego sto bilo ko moze da svari. Opet se pravi neka Juga, mnogo toga vodi ka tome. Mi se tu nista ne pitamo. Za dvadesetak godina, ko dozivi neka svedoci.

Odgovori
Du

A sada zamislite da smo radili svoj NA u kooperaciji i samo mi ne pišite da je to bila utopija.

YP

@Dule

Da, bila bi utopija.

Tehnološki pomak u svim sferama je toliki da danas SFRJ sve i da je opstala i uspešno prebrodila tranziciju ne bi imala nikakve šanse da napravi nešto ni približno Rafalu, jer to isto nije mogla ni pre 40 godina, a s obzirom da su sve ključne komponente kupovane.

Jo

Pod takom 8. – rafal sa malim ,,r,,…

Odgovori
Br

Egipat ima i Mig i Rafal i F16 i narucili J10-C

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs