Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025
Kako je ofarban Orao 001 u Muzeju vazduhoplovstva
"25001" farban je na svojoj originalnoj lokaciji. Da bi to bilo moguće i bezbedno za okolne avione u postavci, zaposleni Muzeja instalirali su privremenu zaštitu

Kako je ofarban Orao 001 u Muzeju vazduhoplovstva

Kako je pre dva dana objavio Muzej vazduhoplovstva, prototip jurišnika Orao na centralnom izložbenom mestu konačno je, nakon više godina, dobio novi sloj farbe.

Vizuelno osveženje došlo je u godini kada ova letelica obeležava pola veka od svog prvog leta.

Kako Tango Six saznaje, poduhvat je izveden na inicijativu zaposlenih u Muzeju uz pomoć dve grupe ljudi o kojima smo na portalu već pisali i koji već neko vreme pokazuju ljubav prema istoriji vazduhoplovstva, na praktičan način, ne samo zgražavajući se iza tastatura.

Prethodna farba nije pružala adekvatnu zaštitu, nova koja je sada nanesena zaštitiće letelicu u potpunosti

Pripremu letelice za farbanje metodom šmirglanja strukture izveli su pripadnici 98. vazduhoplovne brigade RV i PVO koji su, kako smo izvestili u decembru prošle godine, na aerodromu Lađevci započeli restauraciju aviona F-86E „Sabre“.

Kvalitetnom poliuretanskom farbom u tri nijanse (siva, zelena i plavkasta) avion je zatim ofarbao Dejan Pantić, vazduhoplovni entuzijasta i stručni farbar, o čijim kućno-razvijenim simulatorima letenja smo već naširoko pisali.

Ceo proces farbanja trajao je nešto malo više od četiri sata.

Novi stari sjaj nekadašnjeg domaćeg industrijsko-tehnološkog čuda

Kako je Tango Six prvi izvestio, Vlada Srbije donela je odluku da se Muzej vazduhoplovstva rekonstruiše i ponovo počne sa radom 2027. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mo

Sjajno! Bilo bi lepo da se najzad iz depoa izvadi i Fiat G.50 bis i da se uradi njegova restauracija.

Odgovori
Ne

Fiat G50 ima velik problem, tzv. aluminujumsku kugu. Postavka posle obicne restauracije bi bila pogubna. Postoji postupak kojim moze da se zastiti, ali je veoma skup i opet je pitanje dali bi bilo pametno postaviti ga posle toga.

ki

svaka im cast,prelepo izgleda

Odgovori
Vl

Mogli bi se i eksponati koji su na otvoreno uraditi, mislim da je to bitnije

Odgovori
Du

Kad god posećujem muzej vazduhoplovstva u Krakovu (PL) nešto me stegne u srcu ama baš nijednog primerka naše vazduhoplovne industrije a toliko toga trune

Ti

Zasto nema nijedna Gazela u muzeju?

Odgovori
To

Da, to je pravo pitanje, ima ih toliko rashodovanih, bilo bi dobro dve, jedna francuska i jedna naša, tako da jedna od njih bude u Gama, a druga u Hera verziji.

Jo

Apsolutno se slažem sa Vama dvojicom. Trebalo bi neki aneks napraviti, ima sada mnogo montažnih varijanti hala… pa makar bila i samo bazična zaštita…

Br

Kakve montazne hale… Veliki korak bi bili i samo stubovi i neki improvizovani krov, ali to se kod nas ne radi…

ra

I naravno Utva – 75 bi trebala da se pomene jer i ona polako odlazi u penziju i trebala bi da dobije svoje mesto u postavci muzeja!!!

Pe

Zanimljivo je da slican problem postoji i ne samo u Srbiji: u Rusiji postoji muzej strateske avijacije u gradicu u podmoskovju, Monino, koji je drzava zapustila, ali su volonteri sami potpuno restaurirali jedan od retkih aviona Tu-144 ,slike restauracije:
https://sdelanounas.ru/blogs/58835/
Kasnije (2021) je drzava preuzela taj avion i izuzela ga iz muzeja…da li reci da nisu nista nadoknadili volonterima

Odgovori
Br

Volonteri rade bez naknade, volontiraju, zato se tako i zovu.

Pe

@Branko U konkretnom slucaju je drzava desetinama godina zapostavljala muzej strateske avijacije SSSR, ali kad su volonteri svojim novcem i trudom obnovili Tu-144, drzava se zainteresovala i predala eksponat u sasvim drugi muzej („Patriot“) navodeci restauraciju kao „drzavni projekat“, dok su najstariji muzej avijacije u SSSR ostavili nez aviona Tu-144….tipicna Rusija.
Inace? imam sliku pored Tu-144 dok se jos raspadao…

Ž

Petrovic Dusan

Можете ли нам рећи када је музеј Моњино остао без Ту-144?

Према снимку са GE од 27.5.2023. авион је и даље тамо.

Op

Lijepo, ali, da li su rađene-farbane rondele, brojevi „100“, sami orao, linija pri istom, zastava, ona crvena „blast linija“ i nadplocne instrukcije?

Ili je to nešto što tek treba da slijedi?

Odgovori
Jo

Svaka čast na trudu i rezultatu… paravan kao kod najurednijih nacija… Deluje riskantno ono hodanje bez skele… Zna li neko kako se dolazi do ,receptura, za boju/nijanse, da li postoji neka zvanična dokumentacija o tome i po kom standardu? Ovakvi ljudi nas čine zadovoljnim, treba im imena istaći.

Odgovori
Za

Uf, sto bih voleo da popricam sa direktorom muzeja ili osobom koja je odobrila ovaj posao. Radnici bez zastitnih odela , cipela, naocara , maska se ne nosi pravilno. Na podu eletkricni kabl, u uglu kante sa farbom/razredijavacem ( voleo bih da su ‘ground cables’ u blizini i da se koriste). Nisam siguran da su krpe na podu koriscene ali ako jesu trebalo bi da su u kanti namenjenoj sa zapaljiv materijal (kanta uzemljena, poklopac samozatvarajuci). Nidge se ne vidi protivpozarni aparat.
Ogroman rizik gospodo….Ogroman.

Odgovori
PS

OK, može bolje, ali nije li malo mnogo tražiti da postoji puna EX izvedba u sred muzeja? PP aparat, maske, odelo, OK, ali da sve uzemlje kao u profesionalnoj farbari nije realno.

Ne

Kad bi svi ti detalji bili uslov da se nesto odradi,ne samo u ovom slucaju vec i sire mi u ovoj zemlji tek ne bi imali skoro pa nista
U tom slucaju recimo u nasem RV ni jedan avion ne bi bio ofarban od 1999 i unistenja farbare u Momi
I sire u drustvu,ne samo vezano za ove oblasti
Realnost je jedno a teorija nesto sasvim drugo
Evo ja imam komsiju koji je slicno teoretisao 25 godina po pitanju nekih radova.Sada ima 55 i kada ga pitam pa kad ce da krene u radove po tom sistemu on kaze „verovatno nikad,prosao zivot“

Vl

Zarkovac,
Potpuno ste u pravu. Ceo muzej je suviše vredan za ovakvu igru. A obezbeđenje ne košta ništa osim malo predostrožnosti.

Al

Naš Orao, prelep avion koji je ima čast da tokom svog postojanja odradi zadatke za koje je i namenjen.

Odgovori
Dj

Prelep avion? Realno lici na avion s kraja 2. svetskog rata, mlazni motori upravo uvedeni u upotrebu itd.

Mi

Ajde sto je stvar ukusa, pa ne mora da se svidja svima, ali Djuka cemo ovakva negativnost uz nisko poredjenje i to totalno nelogicno? Vama Orao/Jaguar/Micubisi F1 izgledaju kao dizajn sa kraja WW2? , Pitam se koliko imate prezira da kao ljubitelj avijacije (pretpostavljam jer dolazite ovde redovno) pljujete po nekim dizajnima aviona, a sada i po Orlu. Zelja za kontra reakcijama, tojest trolovanje vam je izgleda hobi.

Mi

Pa motori mu i jesu iz te generacije 50ih. Izgleda malo modernije od drugih aviona koji su imali taj motor ali to samo pokazuje kako je u startu projektiran kao potpuno zastario.

PS

@Mislav
Prve varijante Vipera su iz 1953. godine, a nabavili smo licencu za kasnije verzije nekih 15 – 20 godina kasnije kao kad bi sad pravili avion sa motorom iz sredine 2000. ih, recimo 2004, 5, 6…a tih motora na svetu trenutno ima koliko 2-3? Mlađih nešto i nema. Problem je mala snaga Vipera a ne generacija, motori iste generacije a jače snage pogonili su još dugo mnogo tipova aviona.

Mi

PSA

slucajno znam covjeka koji je radio na njegovom razvoju medju brojnim drugima. Stalno se nesto prepravljalo i kako je ko dolazio tako su prethodne stvari bile odbacene dok ga na kraju nisu sbrzali tek da se zavrsi.

PS

@Mislav
Nije sporno da je prošao teške porođajne muke, posebno zbog saradnje sa Rumunima, ali takav kakav je digao je tehnološki nivo celokupne SFRJ od Vardara do Triglava. Taj projekat je uzeo mnogo para i vremena ali vratio puno primenjenog znanja, od numeričkih mašina po fabrikama (preteče CNC mašina) na dalje.

Dj

>> ali vratio puno primenjenog znanja

Kako da ne, urbana legenda

Mi

PSA

To znanje je sad opet isparilo..

А

До 2027 може да се направи цео блок зграда а камоли један музеј.
Брате мили колико се развлаче „поправке“ у овој земљи. Од улица па ево и музеја.

Odgovori
Ne

Odlican rad. Ako se muzej otvori kako treba imacemo muzej vazduhoplovstva svetske klase. E sad, dobro bi bilo kompletirati i ponesto iz depoa. Npr. P38 Lajtning, pa Foke Vulfa, mozda izloziti i onu motorcinu F16 od 4 metra.
Ne znam sta bese sa onom replikom Harikena. Elem, pored Fiata ima jos zanimljivih komada.

Odgovori
Du

Prelep avion. I dan danas uživam kad ga ugledam u letu. Ne marim puno za stroge kritičare ove ptice.

Odgovori
Mi

Jedan od najlepših, kada sam kao mali počeo da se zanimam za borbenu avijaciju, to je bio primer kako takav avion treba da izgleda !! U Čačku ih često vidjam u letu, čim začujem grmljavinu trčim na terasu !! Da nam još dugo dugo leti !!

Zo

Može li mi netko objasniti koja je namjena ovih crvenih spojlera na donjoj strani trupa ispod motora. Hvala

Odgovori
PS

Regulišu pravilno opstrujavanje vazduha oko trupa. Zaboravio naziv. Ima neko stručniji pa će da kaže.

Dj

Ocigledno inherentna stabilnost pravolinijskog leta/polozaja letelice. Interesantno je da f-16 poseduje slicna „krilca“.

AS

Наш назив за „црвене спојлере“ је подтрупна пераја (eng.: ventral fin; рус.: подфюзеляжный гребень). Укратко, служе да повећају стабилност по правцу. Слично томе, постоји надтрупно пераје (eng.: dorsal fin; рус.: надфюзеляжный гребень). Најкарактеристичнији пример употребе једних и других је на авионима МиГ-23 и F-16.

ja

Свака част!

Odgovori
Mi

Lepo je videti ovakve radove i posvecenost. Hvala na odrzavanju.

Inace nisam ljubitelj bombardera, ali mi je Orao omiljen nas avion, i lepsi od aviona slicnih dizajna iz druge i trece generacije borbenih mlaznih aviona. I drago mi je sto jos lete i sto se i piloti i nasi RD strucnjaci vezbaju na njima.

Odgovori
Mr

Bilo bi dobro kada bi se napravili dodatni objekti napolju i time zastitile letelice koje su sada izlozene atmosferskim uticajima.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs