[RAT U UKRAJINI] Obaranje još jednog ruskog A-50, pad Avdejevke, prvi ukrajinski piloti F-16 završavaju obuku na leto

24. feb 2024

Mađarska nabavlja još četiri švedska višenamenska borbena aviona Gripen

23. feb 2024

Vojska Srbije prvi put prikazala Repelent, državni vrh misli da Hrvatskoj neće biti prodate rakete Meteor, najavljena serijska proizvodnja FPV dronova

15. feb 2024

Tales za Tango Six: Ground Master radari se mogu integrisati i sa PVO sistemima istočnog porekla

13. feb 2024

Srbiji isporučen još jedan helikopter H145M, ovog puta stigao VIP primerak

12. feb 2024

Vojne varijante aviona AT-802: Od ubijanja komaraca do ubijanja ljudi i tehnike

12. feb 2024

[RAT U UKRAJINI] Smena u ukrajinskom vojnom vrhu, smanjenje vojne pomoći EU, kod Kijeva počela izgradnja fabrike besposadnih letelica Bajraktar

9. feb 2024

[POSLEDNJA VEST] Počela isporuka novih helikoptera Erbas H145M za RV i PVO Vojske Srbije

8. feb 2024

Ukrajina želi da uvede novi vid oružanih snaga posvećen isključivo besposadnim platformama

7. feb 2024

[RAT U UKRAJINI] Masovni ukrajinski napad na Krim, potapanje ruske raketne korvete, Hrvatska vojna pomoć do sada 181 miliona evra

2. feb 2024

Rumunija nabavlja helikoptere H215M u mornaričkoj varijanti

1. feb 2024

[UMEX 2024] Rusi promovišu uspostavljanje proizvodnje svojih dronova u inostranstvu

31. jan 2024

Vijesti: Helikopter Bel 412 Vojske Crne Gore pretrpeo havariju motora na zemlji, šteta se procenjuje do milion evra

31. jan 2024

[UMEX 2024] Intervju sa suosnivačem PR-DC-a: Novi FPV dronovi, dosadašnja iskustva u prodaji i status uvođenja prvih proizvoda u Vojsku Srbije

31. jan 2024

Vučić: Blizu smo kompletiranja tri baterije FK-3, Repelent je u našim rukama, nabavljen je kineski PVO sistem HQ-17

30. jan 2024

[UMEX 2024] Bugarski dron-kamikaza Nemesis

30. jan 2024

Hrvatskoj odobrena kupovina 8 dodatnih helikoptera „Black Hawk“, HRZ postepeno prelazi na potpuno američku helikoptersku flotu

29. jan 2024

Šta je to „konkretno i korisno“ dogovoreno sa Mađarskom za srpsko RV i PVO?

27. jan 2024

[RAT U UKRAJINI] Obaranje ruskog transportnog aviona Il-76; Ukrajinci tvrde da su izveli „spektakularnu diverzantsku akciju“ uništavanja bombardera na zemlji

26. jan 2024

[UMEX 2024] Emiratski Edž predstavio besposadni žirokopter, nastavlja saradnju sa Bajkarom

26. jan 2024
Prikazana prva slovenačka naoružana besposadna letelica: Pipistrel Virus SW sa laserski vođenim raketama
Pored kompanije Timtec, u razvoju letelice učestvuju i kompanije Devesoft, Guardiaris i Pipistrel / Foto: 24ur/Aljoša Kravaja

Prikazana prva slovenačka naoružana besposadna letelica: Pipistrel Virus SW sa laserski vođenim raketama

Kako je 26. decembra prošle godine preneo vodeći slovenački internet medij 24ur, na aerodromu Cerklje ob Krki je prilikom zvanične primopredaje transportnog aviona C-27J Spartan namenjenog ratnom vazduhoplovstvu Slovenije, prvi put javno bila prikazana i prva slovenačka naoružana besposadna letelica.

Reč je o vojnoj varijanti aviona Pipistrel Virus SW 121 koji ima četiri podvesne tačke za rakete vazduh-zemlja, i za koju se navodi da ima dolet od 500 kilometara.

Ovim prikazom javnost je mogla da vidi rezultat saradnje slovenačkog ministarstva odbrane i kompanije Timtec koji su septembra 2022. godine potpisali dva ugovora za realizaciju istraživačko-razvojnih projekata ukupne vrednosti nešto manje od 900.000 evra. Prvi ugovor se odnosi na razvoj odbrane od rojeva besposadnih letelica a drugi na razvoj naoružanog kombinovanog besposadnog vazduhoplovnog sistema.

Očekuje se da će za oko godinu i po dana nova letelica biti operativna i ispitana / Foto: 24ur/Aljoša Kravaja

U izjavi za medije, generalni direktor Uprave za logistiku pri Ministarstvu odbrane Slovenije Željko Kralj izjavio je da je letelica bazirana na civilnom avionu Pipistrel Virus SV 121 kome su za vojne potrebe ojačana krila na koja su postavljena četiri nosača za rakete vazduh-zemlja. Kralj je još rekao da se razvoj prototipa trenutno nalazi u šestoj od planiranih devet faza tehnološkog razvoja, da trenutno traju pregovori o nastavku projekta. Takođe se očekuje da će se uskoro potpisati i ugovor, a cilj je da za oko godinu i po dana dobije operativan i ispitan avion.

Kako dalje prenosi 24ur, letelica se može kontrolisati i iz aviona i sa zemlje, a njen dolet je čak 500 kilometara. Pokreće ga motor Rotax 912 iS, može da dostigne visinu od oko 5.400 metara, a brzina mu je od 220 do 230 kilometara na sat. Avion je opremljen stabilisanim optoelektronskim sistemom kompanije Timtec koji sadrži i laserski daljinomer i laserski obeleživač cilja koji može efikasno raditi danju, noću i u uslovima slabe vidljivosti.

Letelica ima ojačana krila i 4 nosača na kojima će moći da nosi do približno 150 kg borbenog tereta / Foto: 24ur / Aljoša Kravaja

Kada je reč o naoružanju, generalni direktor Uprave za logistiku rekao je da će četiri nosača raketa omogućiti letelici da nosi do približno 150 kilograma borbenog tereta. Međutim, kako kaže, još nije poznato koji proizvođač raketa će biti izabran, ali će najvetovatnije biti testirana izraelska, američka i eventualno francuska rešenja i potom izabrati najbolje.

U daljem opisu letelice, Kralj objašnjava da će, kako je avion dvosed, pilot ostati na svom mestu, dok će na drugom biti ugrađena oprema za daljinsko upravljanje. Osim toga, predviđeno je da u drugoj fazi bude razvijena zemaljska stanica iz koje će biti moguće upravljati sa nekoliko letelica.

Paralelno sa razvojem aviona razvija se i simulator koji je namenjen za obuku pilota ili njenih menadžera. U simulatoru se sprovodi niz različitih testova koji se potom primenjuju u praksi.

Naoružana bespilotna letelica je skoro u potpunosti rezultat slovenačkog znanja i saradnje slovenačke odbrambene industrije, vojske i akademske sfere, naglašeno je prilikom predstavljanja. Pored kompanije Timtec, u razvoju učestvuju i kompanije Devesoft, Guardiaris i Pipistrel, navodi 24ur.

Slovenačka vojska bi za nekoliko godina mogla dobiti oko 15 naoružanih besposadnih letelica ovog tipa / Foto: 24ur/Aljoša Kravaja

Ukoliko sve bude po planu, slovenačka vojska će za nekoliko godina imati eskadrilu sa 12 naoružanih besposadnih letelica ovog tipa. Moguće je međutim da će zbog postizanja željene operativnosti biti potrebno još letelica, generalni direktor Uprave za logistiku je kao primer naveo još tri letelice.

Međutim, kako tvrdi Kralj, do tada će morati da se prevaziđu neke prepreke i dugotrajne procedure.

– Sledi priprema obimne dokumentacije i sertifikacija aviona, što je u suštini najzahtjevnije. Za sertifikaciju takve letelice sa nosačima naoružanja, i za takve namene potrebno je dosta vremena. Zeleno svetlo moraće letelici da daju i Javna agencija za civilno vazduhoplovstvo Republike Slovenije (CAA) i kontrola letenja. Mnogo toga zavisi i od vremena isporuke raketa i naknadnog početka praktičnih ispitivanja – dodao je Željko Kralj.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Be

Hmmmmm,
gabaritno gledajuci, malo prevelik za UAV.

Ako su vec izbacili posadu, mogli su i sam zmaj redizajnirati i umanjiti mu gabarite.

Odgovori
Ba

Svaka cast fanti!

Odgovori
С

Не знам за остале, али мени ово изгледа смешно,ово ни Мр. Но не би набуџио на свог пајпера. И која је уопште намена ове „летелице“ ? Хоће ли гађати нелегалне мигранте или криволовце, јер против иоле озбиљнијег ловачког друштва нема шансе. Поред свог напредка у сфери БПЛ ,ти се одлучиш да накачиш на цивилни авион ракете и бомбе?!? Пројекат ала Пера којот супер геније…

Odgovori
mi

U doba bespilotnih letelica za borbena dejstva ne vidim apsolutno nikakvu poentu ovog aviona.

Za borbena dejstva.

U stvari mislim da je svako ko bi kupio i seo u ovo, u doba kada postoje naoruzane bespilotne letelice, ludost.

Odgovori
PS

Propustio si deo da ovo i jeste naoruzana bespilotna letelica, barem za borbena dejstva. Za kontrolu granice u miru sasvim solidno rešenje.

ma

Ne vidim neku perspektivu u ovome. Još mi je jasno da se pipistrel koristi kao neka razvojna platforma, ali da je ovo gotov proizvod nema nikakvog smisla?!

Odgovori
op

Deluje veoma steltno…

Odgovori
Dr

pa sta znam Radarski odraz je verovatno malo manji od B747-8! i prosto mislim da ga mozete detektovati iz Washingtona , salim se ali zar nisu mogli da izdizajniraju nesto sa unutrasnjim nosacima raketa ? telo letelice bar da LICI na Barjaktara ili nesto slicno !
inace je to meta za vezbanje PVO!

om

Ovo stvarno nema smisla. Nije život pilota lutrija. Treba praviti dronove i na njih kačiti što se okačiti može. Budućnost ratovanja je bez čovjeka u zraku i na zemlji i vodi kad tvoja kiborg vojska pobijedi protivničku, država se bez žrtava jednostavno preda . To je smisao ratovanja a ekonomija i narod dalje živi pod drugim okolnostima.

Odgovori
Ž

omniameamecumporto

“Prikazana prva slovenačka naoružana besposadna letelica“

om

Sorry… ispričavam se, prebrzo sam odreagirao ,na brzinu me je zavarao civilni Virus.

Vo

Сматрам да је бесмислено на основи посадне (пилотиране) летелице правити безпосадну. Односно, дата беспосадна летелица „вуче“ беспотребно низ непотребних терета уместо да се та маса претвори у користан терет.
Чудно је и да сертификацију треба да врши цивилна агенција, ако се зна да је процес сертификације војних авиона у ЕУ прилично напредовао и да је MAWA (Military Airworthiness Authorities) издала правилник о сертификацији.

BS

Miloradovicu sve ti je oprosteno!!!

Odgovori
Vo

Тачно тако!!!

Mi

Kako sam shvatio pilotska kabina je tu dok traje razvoj kako bi pilot mogao eventualno preuzeti kontrolu nad letjelicom dok se daljinska kontrola upravljanja potpuno ne razvije. Kasnije ce vjerovatno doci do promjene dizajna i uklanjanja kabine, a time ce se promijenitini gabariti i oblik letjelice. Letjelica je kako pise u 6. od ukupno 9 fazi razvoja.

Odgovori
Ni

Aerosoutheast Europe, isti motor i gabarit, godinama unazad i el.verzija u najavi u okviru sdpr ponude, samo fali arsenal oružja. A smejali su se g.Matiću. Ako je mali avion sleteo krajem 80’ih ispred Kremlja i pored slojevite pvo,ovo ima smisla.

Odgovori
Ma

Tako je ! …upravo sam ja licno jos pre 14 godina imao ideju i taj zahtev i predlog i cak potpisao ugovor sa SDPR o tom razvoju … ali nasli su se par pametnjakovica da ih ne imenujem ,koji su smatrali da to nama nije potrebno a bili bismo 14 godina ispred njih i mnogih drugih i imali puno klijenata do sada ….ali to su Srpska posla …Postujem Iva Boscarola i sve sto je uradio svaka mu cast ali evidentno je njegova Drzava i narod vise volela uspeh lokalne privrede …. Da smo zivi i zdravi mi smo nebeski narod pa nam to nije potrebno …

Bo

Taj mali civilni avion osamdesetih Rusi nisu želeli da obore, imali su ga na radarima…

Mi

Nego? Zeleli su da im sleti na Crveni trg sa tko zna kakvim teretom, prljavom bombom ili sta vec. Nakon toga je bila cistka u vrhu vojske jer eto nisu zeleli. Ne da nisu zeleli vec nisu imali pojma.

Vo

Mislim da se ovde mešaju babe i žabe. Jedno je bezposadna letelica, a drugo je COIN pilotirani avion. Lično smatram da bi SILA bila loš COIN avion u odnosu na ono što je tada bilo aktuelno. Mnogo bolji avion te kategorije bi bio avion na turboelisni pogon na platformi aviona Lasta 1, što je takođe nađeno.

Ni

Gdine Matiću,poštovanje za Vaš rad i proizvode o kojima samo treba poslušati komentare pok.Suada Hamzića-slava velikom Suadu. Tužno je što ni u Kraljevu koje ima i tehničku i vazduhoplovnu istoriju nije bilo , a verujem ni u Jagodini, adekvatne podrške i shvatanja za inovacije i nove ideje u avijaciji. Ova naša Srbija je između dva sv rata imala 5 fabrika aviona i teh.kulturu, i dobre inženjere i proizvode. Tražite prave sagovornike, imate u okolini Mind Bratislava Milanovića sa svojim aerodromom u sklopu fabrike kao i ,,preko Morave“ u opš.Svilajnac-viševekovno trgovačko,obrazovno i razmišljanje kao i vizionarstvo ljudi poput Miloša Savčića, kao i tehnička škola i otvorenost uprave opštine, mogu biti dob.kombinacija u proširenju Vaših kapaciteta. Čestitke za dobijanje nemačkog komerc.sertifikata i sanitetski model SILA-e u Libiji. Imate dobre ideje, dokaz je konverzija i primena starih transportera ranga An-2 i sličnih od str. Kineza i u sukobu u Nagorno-Karabahu kao mamaca za otkrivanje pvo. I jedrilice uz manju konverziju mogu imati ozbiljne mogućnosti kao bpl. Dobra ideja će uvek naći kupca, tužno je što se naši ljudi ne podrže jer bi zarada bila svetska. Puno sreće u daljem radu. Kad god smo se smejali ,, malim koracima Slovenaca “ – otrežnjenje bi bilo vrlo konkretno , a njihova zarada i tehn.napredak još konkretniji. Hvala srpskim pilotima na Gazeli i H-145m za druženje sa svima na Divcima, slobodno i mirno nebo Srbije želim Vitezovima, Senkama, Pegazima, Tigrovima- i puno sati naleta :)

Sk

Da i mi nabudžimo Lastu ugradimo bespilotni sistem sa senzorima izvidjanja i vatre i eto lovca bombardera.

Odgovori
ev

Олуја у часи воде- превелики авион са премалим ракетицама.

Da

Slovenci su veoma ozbiljni u svakom segmentu tako da ocekujem da ce ovo biti odlicna bespilotna platforma.Jos ako ide u kombinaciji sa „Hellfire“raketama velikog dometa,onda svako ko se bude nasao na meti postace prah i pepeo.Mnogi su bili sedamdesetih godina pesimisticni za bespilotnu letelicu „PREDATOR“da bi na kraju to postala najefikasnija BL na svetu! Nije mi jasno zbog cega nasa namenska industrija Srbije nije iskoristila resenja sa „Predatora“, jednostavno Amerikanci dominiraju nebom…

Odgovori
Zi

Ovo ce biti na radaru jos dok polece. A moze ga oboriti jedan vojnik sa strelom, iglom ili silom. Mistral ne treba trositi na ovo!

Odgovori
Op

Na zapadu pod kojem spada I Slovenija, sprdaju se Iranu, njihovim dronovima, izgledom, podvjesnim sistemima, itd. A kod sad dolazi sa proizvodom istog izgleda aa?
Mislim prije svega na ove podvjesne sisteme.

Al ok, počeli su svoj razvoj, ovo je tek početak pa se prašta.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor