Deseti jubilarni „MEBAA Show“ ove godine bio je značajno manjeg obima, kao što je bio slučaj sa ovogodišnjim sajmom u Ženevi. Razlika je u tome što je sajam u Ženevi ove godine odraz recesije i ekonomske krize koja se u Evropi sve više oseća, dok je sajam u Dubaiju ove godine manji bez obzira na realan rast poslovne aktivnosti u avio-industriji.
Tango Six već drugi put izveštava sa MEBAA sajma. Ove godine bili smo prisutni sva tri dana.
Razlozi za manji sajam mogu biti u nestabilnoj vojno-političkoj situaciji u regionu i žarištima koja se pojavljuju i svakako utiču na izlagače da odlože svoje aktivnosti. Ekonomska situacija u regionu bolja je nego prethodnih godina a regionalna avio-industrija beleži stabilan rast.
Poslovna avijacija – ili privatna avijacija kako se u regionu popularnije zove, imala je prethodnih godina stabilan rast iz nekoliko razloga.
Jedan je svakako stabilna i relativno viskoka cena nafte i gasa koja doprinosi povećanju ekonomskih aktivnosti. Drugi razlog su žarišta poput rata u Ukrajini i regionalnih sukoba koji doprinose potražnji za privatnim letovima – od medicinskog transporta bolesnika van zaraćenog područja do evakuacije (preventivne ili nužne) bogatih pojedinaca i njihovih porodica.
Ujedinjeni Arapski Emirati su poznati po izuzetno pametnom i pragmatičnom stavu o nemešanju u sukobe i nezauzimanju strana te su prepoznati kao gostoljubiva destinacija za sve (bogate) pojedince i kompanije koje žele da se izmeste iz ratnih žarišta. Po zvaničnim podacima, oko 300-350 hiljada Rusa i Ukrajinaca je tokom predhodne tri godine došlo u Emirate. Mnogi od njih su sa sobom doneli ozbiljan kapital. I kada kažem ”doneli” to i bukvalno mislim. Poslovna avijacija se pokazala veoma efikasnom i u ovakvoj ”kargo” ulozi, mada se o tome retko i nerado priča.
Jedan od realnijih razloga rasta regionalnog tržišta poslovne avijacije je i značajan rast aktivnosti u Saudijskoj Arabiji. Često se zaboravi da je to najveca zemlja regiona sa 35 miliona stanovnika od kojih je preko 60% mlađih od 30 godina. Uticaj zapadne kulture i društvenih medija kreirao je celu klasu novih korisnika poslovne avijacije koji je više koriste za zabavu i turizam – te otuda regionalni naziv ”privatna avijacija” koji je sada već potpuno zamenio naziv ”poslovna avijacija”. Karakteristika lokalnog tržišta u Saudiskoj Arabiji je insistiranje da avio operateri imaju svoje firme u Saudiji i da posluju kao lokalne forme – da iznajme prostor i hangare, zaposle i školuju ljude. Iako to nema nikakve poslovne logike za firme koje svoje centrale imaju u Dubaiju ili Abu Dabiju na samo sat i po leta od Rijada, mnogi se odlučuju na tu investiciju kako bi zahvatili deo brzog rasta lokalnog tržišta. Kao ilustracija brzine rasta tržišta ističe se interesantan podatak: Saudija je 2020. godine imala oko 80 registrovanih poslovnih aviona, 2022. godine flota je porasla na 125 letilica da bi danas 2024. godine flota dostigla 180 poslovnih aviona.
Još jedna karakteristika regionalnog tržišta poslovne avijacije je i struktura flote. Naime 62% flote čine veliki poslovni avioni (Large Jet 12-20 putnika, doleta preko 4,000 NM i prosečne cene preko 20 miliona dolara) i 25% srednje velikih (Mid-Large Jet). Vrednost flote je zato nesrazmerno veća od veličina flote te iz tog ugla i treba obratiti pažnju na rast flote u Saudiji: sa 80 na 180 za samo 4 godine.
Ovogodišnji sajam je možda manji ali zato podseća na Bubanj Potok – pijacu polovnih aviona.
Šalu na stranu, od velikih proizvodjača ove godine se, u formi zvaničnog prisustva, uopšte nisu pojavili „Textron („Cessna“/“Beechcraft“), „Pilatus“, „HondaJet“ i „Daher/Socata“.
Ostali – Boing, Erbas, Bombardije – nisu prisutni direktno već preko partnera koji izlažu svoje avione, po principu ko šta ima, te otuda osećaj da je izložba polovnih aviona. „Gulfstream“ i Embraer uz partnerske avione izlažu i po jedan svoj – „Gulfstream“ novi G700 i Embraer Praetor 600. Častan izuzetak je „Dassault“ koji je uvek i svuda zvanično prisutan i izlaže dva svoja modela: Flacon 8X i najnoviji Falcon 6X.
Naravno, „Dassault“ je u regionu veoma prisutan sa svojim vojnim avionima i ima velike ugovore tako da bi oni izlagali i na ribljoj pijaci – ako ih pozovu. Kako smo na Tango Sixu već izveštavali, Emirati su nakon višegodišnjeg ubeđivanja 2021. godine konačno popustili (samo da bi popunili flotu dok im konačno ne odobre F-35), dok Saudijci Rafalima ponovo prete onima od kojih bi stvarno želeli da kupe.
Od srpskih kompanija veoma zapaženo prisustvo imao je „Green Power Systems“, dok su predstavnici „Prince Aviation-a“ treći put bili prisutni na MEBAA sajmu.
AOC za 60 dana?
UAE vazduhoplovni regulator „General Civil Aviation Authority“ (GCAA) najavilo je pokretanje novog paketa za registraciju i operacije u privatnoj i biznis avijaciji u Emiratima.
Novi “Zlatni paket” mera predstavio je inženjer Aqeel Al Zarooni, pomoćnik Genealnog Direktora GCAA za bezbednost letanja, koji uključuje paket mera i procedura za unapređenje poslovanja sektora poslovne avijacije i vlasnika privatnih aviona.
Mere uključuju osnivanje novog tela unutar GCAA nazvanog “Business Aviation Advisory Council” koji će služiti kao platforma za rad na rešavanju izazova sa kojima se vlasnici i operateri provatnih i poslovnih aviona susreću, kao i unapređenje procesa i procedura u radu sa regulatorom. Očekuje se da novo telo bude glavni pokretač daljeg razvoja sektora poslovne i privatne avijacije u Emiratima.
Uveden je „One-Stop Shop“ koncept za vlasnike i operatere koji će služiti kao jedina tačka interakcije sa regulatorom, kao i „Dodeljeni Ambasador“ koji će biti odgovoran za svu komunikaciju sa regulatorom i koji će interno dalje sprovoditi sve predvidjenje procedure.
Centralizirana „One-Stop Shop“ platforma koja objedinjuje sve procedure vezane za izdavanje i obnovu „Air Operator Certificate“ (AOC) kao i „Air Operating Authorization“ (AOA) – imaće za cilj da uprosti sve administrativne korake, podigne produktivnost i isporuči izvrsno korisničko iskustvo za operatere i vlasnike privatnih i poslovnih aviona.
Ključni aduti novog programa su:
– ukljanjanje limita starosti aviona: veća fleksibilnost za registraciju starijih aviona u skladu sa standardima bezbednosti letenja i održavanja
– pojednostavljene i ubrzane procedure: ubrzan proces prenosa vlasništva i registracije, pojednostavljen transfer izmedju UAE entiteta, garancija kontinuiranih operacija
– unapređenje tehničkog održavanja: pristup kapacitetima i lokacijama za tehničko održavanje aviona i opreme, ubrzana i pojednostavljena procedura za dobijanja i obnove „Airworthiness Review Certificate“ (ARC), kao i značajno smanjenje u vremenu koje avion mora da provede na zemlji tokom administrativne procedure
– pojednostavljena procesura validacije sertifikata: novi paket eliminiše potrebu pilota za polaganjem dodatnih ispita u procesu validacije letačke dozvole i omogućava transfer inostranih dozvola za svega 3 radna dana. Dodatno, dobijanjem lokalnih dozvola eliminiše se potreba da operator putuje u inostranstvo da bi validirao dozvole što će još više uticati na smanjenje troškova i povećanje efikasnosti
Iz GCAA naglašavaju da je novim paketom mera revidirano, unapređeno i promenjeno 24 stavki usluga vezanih za operatore i regulativu registracije privatnih aviona u Emiratima.
Vreme za dobijanje AOC-a smanjeno je sa tipičnih 18 meseci na ispod 90 dana sa ciljem da se i dalje ubrza na svega 60 dana.
Prognoze globalnog „biz-jet“ rasta
Tokom sajma kompanija „Honeywell Aerospace“ objavila je istraživanje globalnih kretanja u ovom segmentu avio-industrije za narednih deset godina. Predviđaju isporuku 8.500 novih poslovnih aviona u vrednosti od 280 milijardi dolara u narednoj deceniji.
Broj isporuka aviona do 2032/2033. godine ostaje nepromenjen u odnosu na prošlogodišnje prognoze, dostići će 900 letelica godišnje prvi put od 2008. godine.
Za potrebe izrade desetogodišnje prognoze, „Honeywell“ je anketirao 375 korisnika poslovnih aviona, koji koriste 1.488 letelica širom sveta. U prvoj polovini decenije, planovi kupovine ostali su na nivou prošlogodišnjih istraživanja, što ukazuje na stabilizaciju potražnje za novim avionima iznad nivoa pre pandemije.
Istraživanje predviđa da će avioni sa „velikim kabinama“ činiti trećinu ukupnih isporuka i dve trećine vrednosti prihoda proizvođačima u narednih pet godina. Za 2025. godinu, prognoze predviđaju porast isporuka na 840 poslovnih aviona, što je povećanje od 12% u odnosu na očekivanih 750 aviona ove godine.
– Poslovna avijacija prolazi kroz produžen period stabilnog rasta, i ne očekujemo promene tog trenda u skorije vreme. – izjavio je Hit Patrik, predsednik „Honeywell Aerospace-a“ za američko tržište. – S obzirom na povećanje broja korisnika, proizvođači povećavaju proizvodnju kako bi ispratili potražnju, što je trend koji će se nastaviti u doglednoj budućnosti.
Konačno vidimo poboljšanja u lancu snabdevanja, što omogućava proizvođačima aviona da povećaju stope proizvodnje. Za 2024. godinu očekuje se povećanje isporuka poslovnih aviona za 16% u poređenju sa 2019. godinom pre pandemije. –
Prema istraživanju, tokom sledećih pet godina očekuje se da će Severna Amerika primiti dve trećine ukupnih isporuka, dok će Evropa dobiti 13%, Latinska Amerika 10%, Azija-Pacifik 7% i Bliski Istok 3%.
Što se tiče održivosti, 85% ispitanika veruje da je kupovina novih, efikasnijih aviona najefikasniji način za smanjenje uticaja na životnu sredinu. Među onima koji aktivno žele da smanje svoj CO2 otisak, 55% smatra da održivo avio-gorivo (SAF) igra ključnu ulogu, ali su prepreke poput troškova i dostupnosti još uvek problem.
Interesantno, „Honeywell“ predviđa smanjenje učešća Bliskog Istoka i Afrike u ukupnoj potražnji za poslovnim avionima. Ove regije sada čine samo 3% globalne potražnje, što je upola manje od prošlogodišnjih 6%. Sukobi u regionu i dalje utiču na smanjenje letačkih aktivnosti za 13%, dok je globalni pad zabeležen na 1,5%.
Uprkos izazovima, očekuje se povratak rasta u 2025. godini, ali se upozorava da bi nastavak sukoba mogao dodatno ugroziti oporavak.