Više od dvadeset godina smo čekali na ovu seriju i konačno smo je dočekali. Treća serija o drugom svetskom ratu u produkciji Applea i HBO-a koja prati generalnu doktrinu realizma reprezentacije patentirane u veličanstvenom “Spašavanju redova Rajana”. Dakle, nakon “Band of Brothers” i “Pacific” prethodnih desetak nedelja smo gledali “Masters of the air”, priču o osmoj vazduhoplovnoj armiji baziranoj u Velikoj Britaniji i njenoj Stotoj bombarderskoj grupi koja je od 1943. pa sve do samog kraja rata obavljala misije iznad okupirane Evrope i stekla status legende, s’ obzirom na strahovite gubitke koje je tokom rata u nekoliko navrata imala – pa i zaslužila nadimak koji je u isto vreme i zlokoban i slavan – “krvava stotka” (bloody hundred). Vremenski period koji se pokriva je onaj od 1943. pa sve do poslednjih misija na tlu Evrope. Likovi istorijski utemeljeni (Gejl “Bak” Kleven, Džon “Baki” Igan, Hari Krosbi, Robert “Rozi” Rozental, Aleksander Džeferson), a predstavljeni događaji tek unekoliko (scenaristički možda i opravdano) odstupaju od istorijskog toka.
Serija je imala budžet od suludih 250 miliona dolara i, naravno, kao što je slučaj i sa ostalim serijama u ovom dugačkom nizu, težište je sasvim jasno stavljeno na vizuelni realizam, na verno prenošenje – pa kao što je i bilo za očekivati i kako dolikuje toj reprezentacijskoj strategiji ratnih filmova i serija, scene borbe su (a zbog toga se i čitamo) – nemam reči. Toliko je jednostavno. I da je samo do toga, vreme nećete izgubiti odlučite li se da seriju odgledate. Takođe ćete se nagledati fantastičnih planova, preuzbudljivih scena bombardovanja, napetog formiranja i održavanja tesnih bombarderskih formacija po maglama i oblacima, agresivnih rojeva Luftvafea, “haotičnog reda” presretanja bombarderskih formacija, potresnih smrti, pa i nekih detalja koji i nisu mnogo poznati. Suprotno očekivanju, CGI je korišćen veoma diskretno i pažljivo, pa ćete imati i utisak izuzetne prirodnosti i neposrednosti scena – zaista pohvalno u vreme kada CGI zna da zamenjuje sve: trend koji iskreno pozdravljam.
Na istorijskoj preciznosti se ozbiljno radilo pa nisu izbegavani ni oni detalji koji relativno lako mogu da promaknu, dodajući na ukupni i već impresivni realizam: na visini od 20 hiljada stopa, koža se lepi za ledeni metal, uništavanje Norden nišana ako avion krene da pada je imperativ važniji od života posada, operatori donje turete (ball turret) iz aviona se retko spašavaju, minimalne greške u navigaciji su smrtonosne, nemački lovci masovno koriste (nevođene) rakete (Werfer-Granate 21) prilikom presretanja bombarderskih formacija koje ispaljuju van dometa defanzivnih topova, po posade strateških bombardera najopasniji je bio napad iz prednje polusfere protiv kojeg gotovo da nije bilo odbrane, pred sam kraj rata su se pojavile i navođene raketa zemlja vazduh i još gomila sličnih stvari oko kojih avijacijski entuzijasti vole da vode beskrajne razgovore. Pa zatim tu dodajmo i reprezentovani život zarobljenih pilota po zarobljeničim kampovima a dužna se pažnja obratila i na letače iz Taskigija – jedna cela epizoda je koncentrisana na njih – mada sumnjam više po “woke” dužnosti no zato što su scenaristi imali nekih subverzivnih ambicija – no o ovome malo više kasnije.
Sve u svemu – nagledaćete se realističnog prikaza svetskog rata pogledanog iz kokpita B-17F, zarobljeničkog kampa i aerodroma na jugu Engleske.
Ali ne samo to: uspela je serija – i to daleko više nego njene prethodnice – da nam približi i određenu etnografiju drugog svetskog rata. Tako u jednoj sceni možete videti trumanova jaja (dehidrirana jaja u obliku praha koji onda pomešate sa vodom i dobijete – nešto što može termički da se obradi) dok u poslednjoj epizodi možete videti i omaž Gejlu Halvorsenu (“Candy bomber”) koji je tokom berlinskog vazdušnog mosta započeo da baca platnene džačiće sa slatkišima – odakle, usput, možda i izvor pesmarice koju smo pevušili kad samo bili mali “avione, baci nam bombone”. U “Masters of the Air” ova je zasluga pripisana 100 bombarderskoj grupi u njenoj poslednjoj misiji – dostavljanju humanitarne pomoći Holandskim gradovima izbacivanjem iz aviona (nešto kao što se sada radi u Palestini, sa sumnjivim rezulatima).
Kad smo kod istorije i istorijske preciznosti – vremena bi svakako trebalo posvetiti trećoj epizodi koja je ujedno i najzanimljivija i bavi se (a čime bi drugim?) legendarnom misijom Švajnfurt-Regensburg. Zato podsetimo: avgust 1943. je i osma vazduhoplovna armija planira prvi duboki upad na teritoriju Nemačke, prvu misiju u dva talasa (oba sa ciljem da se osakati nemačka proizvodnja lovačkih aviona i kugličnih ležajeva) i prvu “šatl” misiju. Sve što je moglo da pođe po zlu, krenulo je još gore i katastrofalni gubitci pri ovoj (veoma kompleksnoj) misiji i njenoj suludoj reprizi u oktobru kada je broj oborenih aviona bio još veći prinudili su bombardersku komandu da se “vrati na crtaću tablu”, pa se osma vazduhoplovna armija duboko iznad Nemačke nije vraćala više od pet meseci. A na ovoj misiji Krvava stotka je izgubila zastrašujućih devet aviona od ukupno 21 poslatog, dakle gubitak od oko 40%.
Pritom, i politički hrabro – jer treba političke hrabrosti da bi se čačkali mitovi – serija ne izbegava da potegne i sporne tačke savezničke politike bombardovanja. Sasvim se jasno naznačila činjenica da razlika između britanske i američke doktrine bombardovanja nije bila samo sukob taktičkih pristupa iliti provizorno „noćno“ protiv „dnevnog“ bombardovanja, već ozbiljan konflikt strategija. Britanski strateški pristup jeste shvatao (strateško) bombardovanje kao jasan i dovoljan metod u rušenju Trećeg rajha, dok je američka doktrina strateško bombardovanje shvatala kao sredstvo da dođe do srednjeg cilja: uništenja Luftvafea. Britanska doktrina je, ukratko, smatrala da dovoljno bombi ruši Treći rajh samo po sebi, dok američka želi da strateško bombardovanje bude egzistencijalni rizik za Nemačku da bi Luftvafe izašla iz rupe i do krajnih granica iscrpela ne bi li zemaljske operacije u otvaranju drugog fronta protekle uz potpunu dominaciju savezničke avijacije. Bombarderi Osme armije su bili mamac – njeni su piloti to znali i to se u seriji nije prećutalo.
Doduše, mogli bismo, možda ovde izdvojiti i istorijske nekonzistentnosti: iako su neki detalji istorijski tačni – oni koji su baš navalili, brojali su bombe koje su na ovoj serijskoj Švajnfurtskoj misiji izbačene, uporedili sa dokumentacijom te zaključili da serija prikazuje 23 umesto 40 bombi (10 razornih i 30 zapaljivih bombi po svakom avionu), da je kadenca smanjena te da je propuštena prilika i da se proces nišanjenja istorijski precizno prenese: u švajnfurtskom napadu, bombardovanje su predvodili radarski navođeni Patfajnderi dok je ostatak grupe bombe ispuštao vizuelno, dakle kad ih ispusti PFF. Dodajmo tu i da su Sedamnaestice u kasnijim epizodama i dalje ostale F a ne G, koje se daju prepoznati po prednjoj tureti.
Takođe, neke od kompleksnijih heterodoksija iz domena istorijskih mitova nisu pominjane. Tako, ni reči o tome da su američki lovci P-47 čak i prilikom napada na Švajnfurt imali mogućnost da bombardere prate do cilja i nazad. Dodatni rezervoari od 75, 100 i 150 galona su razvijani još od tridesetih i to od strane samog Republic Aviation companije, a u Velikoj Britaniji su razvijeni podvesni tankovi od presovanog papira. Odluka da bombarderi do cilja idu bez lovačke zaštite zapravo je bila posledica onog slepila do kojeg dovodi tvrdoglavo pridržavanje doktrine i dogmatika strateške bombarderske komande koja se držala sosptvenog (ispostavilo se: pogrešnog) aksioma da strateški bombarderi opremljeni trubopunjačima sami mogu da dolete do cilja i odbrane se od napada lovaca. A o tom dogmatskom slepilu možda ponajviše govori eksplicitna zabrana razvoja dodatnih tankova od strane Hepa Arnolda – podvesni rezervoari koje smo naveli razvio je Republic na svoju ruku i uprkos zabrani. Ni reči tako, o tada predlaganim rešenjima za očigledno previsoke gubitke – bombardovanje u više talasa i “obogaćivanje” bombarderskih formacija teško naoružanim tvrđavama (gunships) koje ne bi nosile bombe već dodatno defanzivno naoružanje i koje bi jačom vatrom odbijale lovce. Naravno, obe ove strategije, čak i da su implementirane, vrlo verovatno ne bi bile previše ili previše dugo efektivne: predbombardovanje je malko providan manevar, a u Luftvafeu ipak nisu bili potpuni retardi. Dok bi taktika teško naoružanih tvrđava uzrokovala znatno duže zadržavanje iznad neprijateljske teritorije (obične tvrđave nakon otpuštanja bombi su lakše, mogu da povećaju visinu i pravu brzinu, dok teško naoružane ostaju spore – a to bi rezultovalo usporavanjem ukupne formacije). Dakle, stvar nije bila u nedostatnosti tehnologije no u doktrini – što je, ruku na srce, jedna od najtežih stvari za prevazići – koju je “bombarderska mafija” nametnula još tridesetih.
Dakle, sveukupno, za seriju moramo reći da je istorijski utemeljena, pa hajdemo reći “dovoljno”.
Naravno, analizira li se bilo koje delo sedme umetnosti, zadržati se na faktografiji i vizualizaciji je najčešća greška koja se može načiniti i one su samo jedne od mnogih komponenti, pa bi se na strani kritike mogle navesti veoma linearna i potpuno predvidiva narativna struktura, pomalo dosadni i bezdimanzionalni likovi uterani u stereotipne anticipirane matrice. Kad smo kod likova – serija je zaista podbacila pa su likovi raspoređeni u sasvim očekivane identitetske ešalone: ćutljivi šmeker i nihilistički alkos (barem kad govorimo o dva “najglavnija” lika). Tržišno udešavanje stoga je i ovog puta imalo svoju standardnu posledicu: pokušaj da se podiđe svakoj mogućoj, takozvanoj “prosečnoj” publici nužno je završio i kao prosečno delo. Pa stoga ne treba ni da čudi da serija ima relativno visoku ocenu na IMDB ali da su je profesionalniji kritičari iskasapili, toliko da je jedna kritičarka čak i rekla da je u pitanju serija koja već u januaru sigurno zapljunula svoje mesto u trci za serijsko razočarenje godine. A jedna stvar se mora priznati: u renesansi serijskog programa koja se dešava poslednje decenije, u vreme genijalnih serijskih ostvarenja koja često pomeraju granice i naracije i vizuelne reprezentacije – “Masters of the Air” je uspela da bude možda i najgore što se može: staromodna (a da li je to dobro ili loše – pa to je do oka i ukusa posmatrača).
No, hajdemo i u trivije: sumnjamo i da se u jednom trenutku pojavio i omaž Holivudskim zlatnim godinama, odnosno vitka senka Džimija Stjuarta. Pa hajdemo u još bizarnije trivije. Godina je 1962. i snima se “The man who shot Liberty Valence” (Džon Ford) – verovatno jedan od najboljih vesterna – a režiser uživa u podbadanju glavnog glumca (te tako iz njega možda izvlači ono što drugačije ne bi bilo moguće): Džona Vejna, ikonu američkog maskuliniteta, redovno vuče za nos zato što je ovaj učešće u svetskom ratu izbegao “jer ga je bolela noga”. Sa druge se strane nalazio Džejms Stjuart, osoba koja je reprezentovala sve što američki maskulinitet nije, jedna žgoljava slina koju veliki Vejn spašava iz ralja sopstvenog kilavljenja. Plot Tvist: Stjuart se za služenje u vojsci prijavio dobrovoljno, potegao veze i svoj ikonički status da bi učestvovao u borbama, pilotirao Liberatorom upravo osme vazdušne armije, komandovao 703 bombarderskim vingom, vraćao se rešetan kao švajcarski sir, predsedavao vojnim sudom u procesu za nenamerno bombardovanje jednog švajcarskog grada, u misijama je učestvovao čak i tokom vijetnamskog rata, a za ordenje koje je nadobijao za svo to vreme – verovatno su mu bila potrebna kolica da ih vuče sa sobom. Maskulinitet je tako – baš kako Džonu Frodu i njegovoj subverzivnosti dolikuje – imao svoju trostruku inverziju. Ali, kao što je i taj isti Džimi Stjuart rekao baš u ovom filmu: “štampa se legenda” – pa uprkos svemu Džon Vejn ostaje ikona američkog mačizma (a možda baš zbog svega ovoga i jedna precizna ikona).
B produkcija, braćo i sestre, a ne zvona i praporci
A u skladu sa tim da je istorija uveliko danas posredovana medijima i njihovim potrebama (za utemeljujućim mitovima, herojima i manihejskim sukobima) – ne sumnjam da će producentska kuća nastaviti ceđenje pomalo suve drenovine i da će se priča o legendarnom sukobu koji je zahvatio ceo svet nastaviti: dakle, ako nam je računica o frekvenciji tačna, za nekih desetak, dvanaest godina očekujemo još jednu seriju, ovog puta o mornarici, nosačima i podmornicama.
A možda čekamo da dočekamo na nož: Screenrant je najavio da se sledeća iteracija – doduše bez nekog jasnog vremenskog roka – neće baviti mornarima, zalivom Lejte i koralnim morem, već – pilotima iz Taskigija. Uz to, eto i jednog malog skandala. Screenrant je tom prilikom rekao i da je “Maters of the Air” “konačno uveo priču o pilotima iz Taskigija”. Dakle, nije se svojevremeno desio “Tuskeege Airman” (1995), nije se desio ni ”Fly” (2009), ni “Red Tails” (2012), a na kraju krajeva nije se izgleda desio ni “Devotion” pre nepune dve godine, zahvatimo li samo ovlaš filmove koji se bave Afroamaričkim pilotima i njihovim “ratom na dva fronta”. Ukratko, jedno od uvrnutijih lica “Woke-a” koje smo do sada videli: filmovi B produkcije decenijama demonstriraju sopstvenu inkluzivnost; daleko pre mejnstrima govore o škakljivim stvarima sa kojima bi najlakše bilo da se zaborave; producentske timove gorenavedenih fimova čine u velikoj meri Afroamerikanci i/ili pripadnici nekih drugih “sabalterna”; ali izgleda da oni ne znaju pravu istinu; i izgleda da nema “ispričane priče” pre nego ju odigra Džon Vejn a ispriča Spilberg i Henks.
Tango Six ne odobrava pirateriju ni u kom pogledu i tako vam nećemo reći da se film može pronaći na torentu, što je inače loše i nemojte to nikako raditi.
Beduin
Skidam kapu za disclaimer :-)
Petrovic Dusan
Sjajna serija, scene vazdusnih borbi nikad realisticnije, prenose strah u kostima, posebno u prvih par epizoda.
Za svaku osudu je da se serija moze pogledati na najpoznatijem ruskom pretrazivacu, na ruskom, ali i na engleskom sa titlovima ako se izabere originalni titlovi, zaista ti Rusi …
Milan Kosanovic
Moze i sa srpskim prevodom. Ja sagledao pre dva meseca poslednju epizodu. Meni je ok serija, a i nije realno da bude promasaj cim je Tom Hanks umesan. Jedino su mogli neke malo poznatije glumce da dovedu. Ali svakako vredi odgledati.
bgd
Za razumevanje serije, treba reći da se zasniva na istoimenoj knizi. I prva dva serijala se takođe zasnivaju na knjigama (BoB na delu istoričara, Pacific na memoarima dva glavna lika u seriji).
Knjiga Masters of the Air je obimna i obrađuje, istoriografski i faktografski, mnogo aspekata strateškog bombardovanja III Rajha, a Igan, Kleven, Rozental (inače – glavni konsultant za knjigu) i dr su samo likovi čiji doživljaji se povremeno provlače kroz knjigu. Ima i par grešaka, ali nije strašno.
Dramska serija od 9 epizoda ne može da sve to prenese na ekran i zato je fokusirana na priču kroz likove, a ne kroz sve aspekte široke teme.
Ko je čitao knjigu, prepoznaće u pojedinim scenema desetke stranica i čitava poglavlja. I po meni, ovo je odlična adaptacija knjige o istoriji u dramsku seriju, ali nekome ko je nije čitao i ko nije u tematici, biće manje razumljiva.
Nedostaje jedna epizoda uvoda i jedna epizoda epiloga (koji je možda i najzamljiviji deo knjige – analiza uspeha ili neuspeha cele zamisli strateškog bombardovanja).
I sam sam se pitao kako će onakvu knjigu da pretvore u seriju, da li je to uopšte moguće, i mislim da su uradili posao na najbolji mogući način – zato je i produkcija trajala toliko dugo.
BrzI
Ово је већ нешто
Pilot
Crni cetvrtak napad na shwanfurt od 320 aviona u iste o 60 a njih 100 je toliko oszeceno da se nisu vise vratili u službu
Dragan „Fighting Falcon“
Gledao sam ceou seriju na Apple Stream i moj utisak da je osvezavajuće realno prikazana zrtva tadašnjih pilota koji su svesno išli u smrt . Uz ovo mogu da dodam , za one koji nisu gledali „Red Tail‘s“ da je Film odličan i pokazuje svu bedu ondašnje politike i zahvalnost Pilota Bombaredra koje je pratila ta eskadrila , mada mislim da su preterane scene borbe dotične eskadrile protiv Me-232 ( prvi borbeni mlazni avion na svetu u upotrebi , toplo vam preporučujen gledanje tog filma !
Dzabu
Avion o kom pricas je Me 262 (nije prvi ali generalno se uzima kao takav jer je usao u ozbiljnu upotrebu).
Nista od scena borbi nije preterano. Red Tail‘s su stvarno oborili nekoliko mlaznih aviona u prvom susretu (pretpostavlja se 3 sigurno i procene idu do 6). Posebno su se istakli u borbi sa Lovackom grupom 7 Novotni, kad je 30 Me 262 napalo njihovu formaciju blizu Berlina.
Vuk
Potpuno neinteresantna serija. Likovi dvodimenzionalni, bez ikakvih emocija, gluma nikakva, scenario tanak. Scene vazdušnih borbi odlične ali nakon dve epizode imao sam utisak da sam sve već video. Očekivao sam mnogo, mnogo više od ove teme i ove serije.
Moja ocena 6/10
bgd
Svi glavni likovi u seriji su zapravo istorijske ličnosti.
A što se tiče „dvodimenzionalnosti i bez emocija“….
Pa… to su sve vojna lica, prošli su nekoliko krugova selekcija i brojne obuke, da bi se izdvojili oni koji su psihofizički sposobni da svesno bombarduju, ubijaju i da uništavaju, da vode svoje ljude u smrt, i da ako prežive – sve to ponove sutra. Jesu inteligentniji, talentovaniji i širi i dublji od pešadinaca, ali su i dalje selektovani za sirov, koljački posao.
Otud i takva svedena gluma sa što manje reči i grimasa – kao i većina vojnih starešna koje sam sreo u stvarnom životu.
Većina „asova“, Jeger… Gagarin… su isti takvi. To su vojna lica.
Najveća prevara Holivuda i Top Gana je da je „Iceman“ negativac i karitakura.
Naprotiv, „Iceman“ je jedini relani lik u tom smeću od filma, pravo vojno lice iz kalupa sistema.
Zoran Simić
“Masters of the air” je prosečna serija. Ona treba da se shvati samo kao pogled iz vazduha i perspektive američkih profesionalnih pilota na sve što se događalo. I podsećanje na njihovo nesumnjivo herojstvo i kontraverzan doprinos u tom ratu. Ili ako ga gledate sa perspektive klinca koji je tražio u svoje vreme najređu sličicu leteće tvrđave i tapkao se za njih.
Budžet nama izgleda ogroman. Ali je sasvim prihvatljiv u odnosu na neke druge serije rađene u isto vreme. Gospodar prstenova ili Zmajeva kuća
Preporučijem svima koje interesuje ova tema film Kvaka 22. Ne serija, nego film. Klanica 5. I knjigu Veliki cirkus od Klostermana.
Sama prića o doktrinama je tragikomična. Dokazi za to postoje svuda po Evropi, bivšoj Jugoslaviji i Beogadu. A najviše u Japanu gde su spržili napalmom i fosfotnim bombama stotine hiljada japanskih civila. A nije bilo Britanaca da se vade na njih. Neprecizna podrška iskrcavanju u Normandiji koja je na plaži Omaha koštala američke vojnike hiljade života. I posle toga u neuspelom bombardovanju pobili stotine svojih vojnika i jednog generala.O Drezdenu da i ne govorimo. Nemojte mi samo reći da i oni nisu učestvovali u tome.
Znači nedostaje im nekoliko bitnih epizoda da bi serija bila kompletna. Ovako zaista samo nedostaje Džon Vein.
Meni lićno je primetno opadanje kvaliteta serijala koji je počeo od maestralnog Spasavanja redova Rajana i Braće po oružju. Osim Grejhunda koji je iako pun istorijskih nedoslednosti vrhunski.
Ipak sam pokušaj da se prikaže ratni pakao na platnu što realnije i poštenije zaslužuje priznanje. Naročito generacijama ozbiljno zasićenim banalizovanjem i dehumanizacijom rata koji danas imaju prilike da posmatraju na internetu u realnom vremenu.
Petrovic Dusan
@Zoran Simić Svakako bombardovanje Dresdena nije bilo lepo, ali upravo Nemacka je prva zapocela bombardovanje civilnih gradova napadom na Warszavu 1939, na Rotterdam 1940, London, Coventry i druge gradove Britanije 1940, pa i na Beograd 1941. Da ne pominjem Holokaust – Treblinku,Sobibor, Aushwitz Birkenau itd, prema cemu Dresden deluje neubedljivo.
Bombardovanje drvenih japanskih gradova napalmom nije humano, medjutim sta reci o zlocinima koje su vrsili Japanci u Koreji i u Kini, te nad ratnim zarobljenicima?
Drugi svetski rat nije poceo Dresdenom i rusenjem Nemacke.
Zoran Simić
@Petrović Duša
Ovde govorimo o seriji. Ovo o čemu vi govorite a ja pominjem zahteva makar jednu epizodu u seriji i zato je nepotpuna. Trebala je da otvori neka pitanja. Ne da odgovori na njih. Zato što je to nemoguće. Da navede na razmišljanje i da ima jasnu antiratnu poruku.
Nije lepo kada neko prdne na javnom mestu. Kada sravni, potpuno nepotrebno ceo grad i skuva žive desetine hiljada ljudi je iskonsko zlo. Posle naravno nije problem da iz čisto pragmatičnih razloga oprostie hiljadama ratnih zločinaca koji su upravo izvršili ta dela zato što su im trenutno korisni. Ako to uradi kao odmazdu ostavlja budućim generacijama prokletstvo lanca nasilja koje se nastavlja i time gubi dobijen rat i neke buduće ratove. Kao što gledamo danas ili smo videli.
Setite se Saladina. Knjige Umeće ratovanja od Sun Cua.
Zoran Simić
@Petrović Dušan
Uskršnje bombardovanje Beograda 44.ostaće generacijama u kolektivnom sećanju Srba. I uvek stajati kao upitnik i prepereka u međusobnim odnosima. Bombardovanje Podgorice i Zadra samo zato što su poslednja naselja pre Jadrana. Da se ne baci. Ajte molim vas.A koliko primera ima u svetu. Nemojte pominjati Holandiju i Belgiju. Koliko je civila sravnjeno sa zemljom u nepreciznom bombardovnju pre akcije Market Garden. Nizašta. Nije lepo.Ajte molim vas.
Dzabu
@Zoran Simić prospas notorne budalastine i fraze koje prosipaju nacisticke apologete. Nemacka je izabrala totalni rat koji bi da je po njima, bio zavrsen totalnim unistenjem rasa koje smatraju nizim. Oni si izabrali da je unistavanje civila potpuno normalna poluga rata i masovno je koristili gde god su stigli.
Dakle Dresden nije bombardovan „bez razloga“ vec su masovno gadjani svi centri proizvodnje nevezano za civiline zrtve jer su, da ponovim, Nemci samo izabrali to kao legitiman nacin borbe prvi a onda odlucili uz to da proizvode sisteme drze okruzene civilima.
Naravno da cilj serije ne treba da bude antiratna. Rat protiv nacista je apsolutno 100% dobra stvar i u borbi protiv takvog zla sve je dozvoljeno. Apsolutno jeste cilje serije da prenese odgovor koj je odavno donesen na pitanje da li protiv zla i sile odgovaras istom merom.
Jezivo je kakve gluposti povracaju koje kakvi pacifisti i slicne budale. O tome kako u praksi prolazi kad se takve budale bave drzavom i narodom, najbolje se vidi u krematorijumima Ausvica.
Graf von Stauffenberg
>> notorne budalastine i fraze koje prosipaju nacisticke apologete
Potpuno se slazem, 100% relativizacija i revizija istorije onako kako je poslednjih godina rade neonacisti. U pozadini price mrznja prema zapadu!
Serija je negledljiva, 1-2 epizode i vozi dalje.
Petrovic Dusan
@Zoran Simić
Pored bombardovanja okupirane Jugoslavije, saveznici su bombardovali mnoge gradove u Francuskoj, Norveskoj, Holandiji, Belgiji, Italiji,Grckoj.
Nijedna od ovih zemalja 80 godina kasnije nema kritike na racun saveznike, iako su u svim zemljama stradali i civili jer 1944 tehnicki nije postojalo sasvim precizno bombardovanje.
Dakle „uskršnje bombardovanje Beograda 44“. je bombardovanje jedinica fasisticke Nemacke vojske Wehrmacht, koja je u tom trenutku okupirala Srbiju, a ne „napad na Srbe“ , kako su to propagandno predstavljali vlasti Milosevica.
Ne secam se da je SFRJ ikad zamerila saveznicima unistavanje nemacke vojske u Beogradu.
Jovan Munitlak
Ne , ni pomislio da idem na torent. Šta vam pade na pamet?
Nenad N.
Ja na pocetko clanka: Ma daj covece, sta pricas, serija je razocarenje.
Ja na sredini: Ahaa, doobroo, to sam i ja mislio.
Ja na kraju clanka: To brate! Najzad da neko realno napise!
Sa tehnicke strane odlicno uradjeno, sa istorijske „onako“, ali prica i gluma je potpuno razocarenje. Likovi su manje vise „cardboard“. Jednostavno ne drzi paznju, a ima toliko interesantnih prica o stotoj bomb. grupi, i u samim knjigama po kojoj je radjena serija. Nisu iskoriscene. Mozda je problem sto sam ja ocekivao „Band of Brothers“. Nije, daleko je od tog kvaliteta. Ali opet, ja sam bio razocaran i sa „Devotion“, sta ga znam.
Elem, samo moje misljenje.
Jedan istorijski kuriozitet: zasto su britanski pathfinderi sa Moskitima bez radara u nocnim misijama bili precizniji od americkih u B17 sa radarima.
bgd
Mnogi su očekivali „Band od Brothers“ i „Pacific“… isto to – ali u avionima.
Samo, samo sada ovo nisu više doživlji pešadije (padobranske ili mornaričke), ovo je kampanja strateškog bombardovanja, sa svim svojim kompleksnostima. Drugi tip ljudi, mnogo komplikovanija priča za razliku od prve dvr – o živopisnim pešadincima i jednom dobrom kapetanu.
Knjiga po kojoj je ovo snimano obrađuje i strategiju i taktiku, i vladajuće dogme i zablude, strateško planiranje, tehniku, začetke vazduhoplovne medicine kakvu danas poznajemo (nikada pre se toliko mnogo ljudi našlo na takvim iskušenjima), o starešnama, disciplini, stresu i zamoru, etičkim pitanjima itd, itd… na kraju čak i uspešnosti cele kampanje…i naravno – o umiranju, na obe strane, u užasnim brojkama…. ne radi se samo o pilotima- starešinama Klevenu, Rozenatlu i Iganu…
Ali, TV serija ne može da „zabavi“ gledaoce sa avanturama male ali odabrane grupe pešadinaca i na isti takav način pričom o strateškom bombardovanju iz vazduha (suštinski – masovnim ubistvom i uništavanjem).
Treba pročitati knjigu. Ne može sve da stane u 9 epizoda.
Miloš77
Ja probao da gledam prvu epizodu, i nakon nekih pola sata odlucio da mi se ne svidja izgleda svega. Meni je previse bilo CGI i sve isto „obojeno“. TopGun 2 mi je za poredjenje sa ovim izgledao 1000 puta prirodnije.
Darko
Istrebitelji-meni najbolja serija
Slavko
Takođe na torent sajtovima, koje ne podržavamo, postoji i gore pomenuta knjiga, pa se može lakše oceniti kvalitet serije.
Vlado
Ratna serija kakva i treba da bude. Tako retko danas.
Nenad N.
Niste pomenuli Klarka Gejbla, i on je navodno bio mitraljezac na B17.
Petrovic Dusan
@Nenad N. a James Stewart cak komandant posade B 17, i preziveo da postane jedan od najpoznatijih glumaca Holywooda