Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

5. maj 2025

Albanija dodelila posao kompaniji „Elbit Systems“ za osnivanje nove Vazduhoplovne akademije i obuku vojnih i civilnih pilota

1. maj 2025

[NAJAVA] AIRVG 2025: Zagrebački aero-miting ove godine sa bogatijim programom i inostranim gostima, demo-Rafal francuskog RV jedan od gostiju

29. apr 2025

Indija postaje prvi inostrani korisnik palubne verzije Rafala

28. apr 2025

[ANALIZA] Vreme je da se zamene Utve-75: Šta bi Srbiji na tržištu školskih aviona moglo biti zanimljivo?

28. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

25. apr 2025

Srpski MiG-ovi 29SM+ prvi put prikazani sa ruskim protivradarskim raketama H-31P

22. apr 2025

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo dobilo novog komandanta, Skoplje se priprema za ponovne pregovore o sporazumu vrednom 249,9 miliona evra za helikoptere AW169M i AW149

21. apr 2025

Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025

[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025

Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025
Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran
Gavran je u ovom obliku prvi put prikazan 2021. godine, sledeće 2022. je objavljeno da su u toku završna ispitivanja / Foto: Jugoimport-SDPR

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

Kompanija Jugoimport-SDPR predstavila je prošle nedelje nove informacije o razvoju svog drona-kamikaze Gavran koji je sada definisan kao borbena bespilotna letelica – projektil, koji, koncepcijski, pripada i kategoriji oružanih sistema koji se na zapadu nazivaju lutajućom municijom (loitering munition). Jugoimport je sada detaljnije ažurirao opis i taktičko-tehničke karakteristike letelice.

Za Gavran se navodi da predstavlja dalekometno izviđačko/jurišno sredstvo namenjeno za osmatranje u realnom vremenu i napad na širok dijapazon ciljeva – uništavanje tenkova i drugih oklopnih vozila, komandnih mesta, artiljerijskih vatrenih položaja, žive sile i drugih pokretnih ili stacionarnih ciljeva, patrolnih čamaca i dronova.

Lanser sa 18 vozila nalazi se na vozilo konfiguracije 4×4 / Foto: Jugoimport-SDPR

Lansira se pomoću malog raketnog motora kalibra 57 mm. Po lansiranju se krila preklapaju u letnu konfiguraciju i let nastavlja pomoću elektromotora. Letelica se upućuje na misiju programiranim letom po putanji po digitalnoj mapi u pravcu zone cilja. Za lansiranje se koristi višecevni lanser sa 18 lansirnih kontejnera montiranog na terenskom vozilu konfiguracije 4×4.

Sistem za navođenje zasnovan je na video/infracrvenoj glavi za samonavođenje, pri čemu je letelica povezana sa lanserom preko radio veze. Kada dođe do zone cilja, na daljini do 50 km, Gavran počinje da kruži iznad zone očekivanih ciljeva i koristeći radio vezu, slika se, sa TV ili termovizijske kamere, prenosi sa glave za samonavođenje do zemaljske kontrolne stanice, gde operator, pomoću palice pokreće kameru u glavi za samonavođenje, bira i zaključava metu. Nakon toga, projektil samostalno prati i pogađa metu.

Prilikom lansiranja, motor se pokreće na izlazu iz lansirnog kontejnera / Foto: Jugoimport-SDPR

Po udaru u cilj aktivira se bojeva glava kombinovanog kumukativnog i parčadnog dejstva koja neutrališe reaktivni oklop tenka i probija 1.000 mm pancirnog čelika i parčadnim dejstvom neutrališe pešadiju i druge ciljeve u okolini osetljive na dejstvo parčadi. Ciljevi mogu biti sredstva u pokretu: tenkovi, oklopna vozila, samohodni artiljerijski sistemi, raketni sistemi vatrene podrške, PVO sistemi, radari i dr. Letelica leti brzinom od oko 160 km/čas, stiže do doleta od 50 km za dvadesetak minuta.

Visina leta je najčešće oko 500 metara, mada je vrhunac leta oko 2.000 metara. Letelicu je teško uočiti, ima mali radarski odraz, tako da ju je teško oboriti. Takođe, teško ju je i ometati zbog uskog ugla radio data linka.

Istovremeno se mogu pratiti tri TV linka odnosno tri letelice / Foto: Jugoimport-SDPR

Proizvođač tvrdi da je potrebno samo tri minuta za zauzimanje borbenog položaja i elevacije, 15 sekundi za pojedinačno lansiranje iz kontejnera. Vreme potrebno za lansiranje svih 18 dronova je do 5 minuta, prate se istovremeno 3 video kanala po izboru operatora, tj. 3 dron-projektila. Ugao prilaska cilju može biti od 15° do 75°.

Gavran se može transportovati do borbenog položaja, kompletno naoružan, sa punim rezervoarom, dok su krila sklopiva.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ma

Vrhunsko oružije u samom svetskom vrhu.
Dugo je radjeno na njemu ali su stručnjci vti došli do vrhunskog udarnog oružija koje ce omoguciti kontrolu teritorije i čuvanje života naših vojnika u eventualnom sukobu…čestitke

Odgovori
П

Остаје само мали делић звани „mass production“.

Odgovori
Iv

Spor pri udaru u cilj, a velik.
Mada je dobro da su razvili ovako nešto.

Odgovori
Jo

Prema specifikacijama koje je Ivan postavio, Gavran ima bolje karakteristike od ove ruske lutajuće municije, koja je jedna od verzija onoga što nazivaju Lancet.

Sigurno je da postoji i odbrana od ovakvog oružja, ali radi se o igri brojeva. Ako jedan Gavran košta 20 hiljada dolara, a jedan tenk 4 miliona, onda se isplati žrtvovati 100 dronova da bi se uništio jedan tenk, koji vredi kao 200 dronova.

Dobro je da se ovakvo oružje razvija i da se proizvodi u velikim količinama, ali ne postoji magično rešenje, „Wunderwaffe“ koje će rešiti sve probleme na bojištu.

Pa

gavran nije borbeno upotrebljen u uslovima el. ometanja, po izgledu gsn lako bi se mogao laserom ometati. ako nije skup i ako sami možemo da proizvodimo to onda nema neki značaj jer bi bio masovno korišten. bitno da je tehnologija osvojena i da ga se ima.

Bo

Alas, Ralas, Tamnava, Jerina2, Morava, pa i Lazar, M84AS2, Nora i dr.

Sve projekti od kojih su neki dogurali do funkcionalnih prototipa i izgledalo da ništa ne stoji na putu serijskoj proizvodnji da bi sve oko njih utihnulo i nestali.
Još jedno bacanje novaca jer će se na kraju kupiti strano.

Odgovori
Ac

O cemu pricas? Vecina je i u serijskoj proizvodnji, dosta stiglo i do izvoza. Nora je jedna od najprodavanijih haubica u klasi.

Br

Nora je napravljeno oko 160 komada, Lazara preko 70, Tamnava se upravo pravi za Kipar, za sada ima oko 20 tenkova AAS2 i naruceno je 60 raketa Alas, Jedino je jos Jerina prototip od spomenutog.

22

Maštovito, kao i obično! Šta sve može da se napravi od razbacanih ostataka po magacinima, glava sa K-13, startni motor od S-5M?!

Odgovori
Pa

ponudite nama, ubogim posetiocima zeljih zabave, od kad i gde se koriste icgsn sa k13 na ijednoj raketi razvijanoj poslednjih 10 godina za potrebe VS ili stranog klijenta. zna li se išta o gsn razvijanim za novije raketne projekte. milina u širini obavestenosti.

Av

odavno ne verujem sdpr-u ni njihovim smuti-prospi resenjima!

ozbiljan proizvod = ozbiljan razvoj!

Odgovori
Su

Odlican proizvod…samo da dodje do mass.proizvodnje.Pustite zlurade komentare…cuj molim te,koji mu je startni motor…ovi se tamo pobise obicnim FPV dronovima…ovde se pitaju,koji mu je startni motor.Tamo kace na fpv obicnu glavu od rpg i sve super.Jedina boljka,mas.proizvodnja.

iv

Ma daj da vidimo njihovo pravo razorno dejsto šta je ovo prikaz preciznosti?OK ali daj da vidimo bre kako gruva u svojoj pravoj fazi

Odgovori
Mi

@ivan (…sem ako nisi bio sarkastičan…)

Preciznost, pouzdanost, otpornost na ometanje i jeste najbitnija karakteristika ovakvog oružja.
Razornost bojeve glave je apsolvirana još sredinom prošlog veka.

Iv

Uvek me je živo zanimalo ko kumuje proizvodima naše vojne industrije; Tamnava, Morava, Jerina, Alas, Gavran…!?
Zar stvarno nema kreativnijih imena za proizvode vojne industrije, jer i ime proizvoda, pored svih drugih karakteristika deo je identiteta jednog proizvoda!
Očigledno da oni koji odlučuju po ovom pitanju nisu imali i nemaju mnogo smisla za marketing.

Odgovori
Da

A kako bi nazvao te sisteme ,pitam?

De

Pa raspali! Daj neki predlog kako da se sta nazove. Recimo najpoznatije Americke bespilotne letelice zovu se MQ-1C Gray Eagle ili ti ga Sivi orao , MQ-9A Reaper (Zetelac), RQ-4 Global Hawk (globalni jastreb) bas onako zanimljiva imena. A ova lutajuca municija tek sto ima neka jos blesavija imena. Sve neke senke, lovci, otrovnice…

ma

Vrlo ambiciozan projekt, pogotovo uzevši u obzir koliko napredne elektronike, radio-komunikacije za zaštitu od ometanja, stealth znanja, a danas i AI je potrebno u ovom području.

Odgovori
Ko

Sistem integracija, nikakav mega ambiciozan projekt, sve su komponente, kao i kod Lanecet-a, americko-kineske, ali ako donese profit proizvodjacu, onda je za njega svakako uspesan. A ako ima trazene karakteristike onda je dobar i za vojsku koja ga je narucila i uvela u upotrebu.

mi

po opisu odlican sto pre u trupu i puniti rezerve

Odgovori
Un

Kao i obično, bacanje novca poreskih obveznika Srbije za proizvode koji nikada ne zažive i koji nikada nisu isprobani u realnom borbenom scenariju,niti se upotrebljava…

Odgovori
Ve

Bacanje para

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor