Prvog dana ovogodišnjeg Farnborora, najveću pažnju stručne vazduhoplovne javnosti privukao je prikaz novog modela budućeg britansko-italijansko-japanskog višenamenskog borbenog aviona 6. generacije koji se razvija kao zajednički program pod skraćenicom GCAP (Global Combat Air Programme). Radi se o prvom izlaganju modela koncepta na kome udruženo rade ove tri zemlje.
Tango Six ove nedelje izveštava sa najvećeg ovogodišnjeg globalnog vazduhoplovnog sajma u Londonu i imali smo priliku da obiđemo model ali i da dobijemo više prezentacija od strane ljudi iz GCAP inicijative o zamisli i konceptu ove platforme.
Platforme koja će, najverovatnije, biti poslednji veći borbeni avion sa ljudskom posadom.
View this post on Instagram
Prikazani model dosta se razlikuje od prethodnog koji se na istom događaju mogao videti pre dve godine (tada je projekat bio nazvan Tempest, prvi put prikazan još u julu 2018. godine). Letelica je i dalje dvomotorna sa dva vetikalna stabilizatora i bez horizontalnih površina. Sada imamo prednju sеkciju kojа prilično podseća na američko rešenje sa aviona F-35, što je slučaj i sa površinom zmaja aviona iznad usisnika vazduha motora.
Sledeća pažnje vredna karakteristika je novo delta krilo koje u odnosu britansko-italijanski model prikazan pre dve godine ima veći razmah. To bi moglo da znači da se nastoji da količina goriva bude veća, samim tim i dolet, što sa sobom povlači i veću nosivost korisnog tereta, i naravno naoružanja. Kako je međutim letelica još uvek u fazi projektovanja, ovo ne znači da je to njen konačni oblik već samo jedan od mogućih koncepata.
Program GCAP nastao je spajanjem dva projekta razvoja borbenog aviona 6. generacije, britansko-italijanskog Tempesta i japanskog Mitsubishija F-X. Zajednički razvoj aviona najavljen je početkom decembra 2022., sporazum o saradnji na definisanju taktičko-tehničkih zahteva u konceptualnoj fazi potpisan je septembra 2023., da bi konačni ugovor bio potpisan decembra iste godine kada je ujedno formirana i organizacija GIGO (GCAP International Government Ornaization).
Vodeće kompanije koje učestvuju u projektu su britanski BAE Systems, italijanski Leonardo, i japanski MHI (Mitsubishi Heavy Industries), a treba istaći još i Rolls Royce, MBDA, Elettronica Group, Avio Aero i IHI Corporation. GCAP ne podrazumeva samo razvoj višenamenskog boprbenog aviona, već i besposadne letelice koja će biti korišćena u sadejstvu sa avionom, potom napredna precizna vazduhoplovna ubojna sredstva, kao i sistem informacionog umrežavanja na bojištu, opšte poznat kao ‘‘combat cloud‘‘.
Zvanična razvojna faza bi trebala da počne sledeće godine (navodi se predlog pod nazivom ‘‘outline businesss case 2‘‘). Optimistične najave govore o prvom letu tehnološkog demonstratora 2027. godine, dok bi isporuka serijskih aviona, po sadašnjim planovima, počela već 2035. godine (isto kao kod projekta Tempest). Na projektu radi preko deset hiljada ljudi, preko 1.000 različitih preduzeća od čega 600 u Velikoj Britaniji. Planirano je da novi borbeni avion koji bude projektovan u Velikoj Britaniji i Italiji zameni flotu borenih aviona EF-2000 i u Japanu Mitsubishi F-2.
Na program razvoja GCAP bi, međutim, značajno mogao da utiče novi strategijski odbrambeni pregled (SDSR – Strategic Defence and Security Review) Ujedinjenog Kraljevstva koji bi trebao da bude predstavljen sledeće godine. Njega će doneti nova laburistička vlada čiji je premijer Kir Starmer otvorio ovogodišnji Farnboro.
Multi Boy
„Na projektu radi preko deset hiljada ljudi, preko 1.000 različitih preduzeća od čega 600 u Velikoj Britaniji.“
Koji diletanti u dizajnu aviona. Pa oblik je funkcija brzine. Zar to još nisu naučili u školi. Neka pogledaju MIG-21 da nauče kako se to radi. Znači prvo motor, pa izračun brzine, a onda sve ostalo. U njih sve naopako. Kuću grade od krova.
Motorista
Objasni ti njima kako se konstruišu avioni, nemaju oni pojma.
Miloš77
Nije toliki problem dizajnirati avion nego odlučiti se šta se hoće a šta ne kao konačni proizvod. To je najveći problem kod dizajniranja generalno, i često se zbog toga osakatio sve a cena ode u pm..
Koliko čitam, i američki NGAD projekat pati od neodlučnosti.
Vasko
@motorista, ahahahhaa, oplakah, 😂😂😂
Multi Boy
@Motorista
Samo za 10000 zaposlenih u prvoj godini treba milijarda €. Do 2035. to je cifra boli glava, a imaš zmaj aviona koji je inferioran onom iz 70-tih. Sto pametnih ljudi sastavi bolji prototip u godinu dana.
Motorista
@Multi Boy Cenim da si aeronautički inženjer te te stoga molim da odeš u Daso i da im objasniš kako nemaju pojma i kako je zmaj aviona MiG-21 napredniji od zmaja aviona Rafal. Takođe im objasni da je Snekmin motor M88 inferiorniji u odnosu na motor Tumanski R-11-300, i ostale verzije izvedene iz njega, po svim parametrima, a o elektronici ne treba ni da pričamo.
Master
Pa me bih baš rekao da ne znaju.
Rade tri od šest vrhunskih svetskih industrija vojnog vazduhoplovstva.
Koncept je sama misao promene na bolje a ovo je pocetak i htenje top inzenjera ka krajnjem proizvodu.
Miki
@Multi Boy
…osim što je kod modernih borbenih aviona, brzina najmanje bitna karakteristika.
voislav
Potpuno prevazidjen projekat. Najavljuju da ce proizvodnja poceti 2035., iskustvo sa prethodnim slicnim projektima nam kaze da to znaci 2040-2045. Potrosice milijarde na nesto sto ce biti zastarelo pre nego sto udje u upotrebu.
Igor
Najbolje da otkupe licencu od Su57.
Pera
Naš Orao 2.5 će 2045. da ih tera po nebu kao gugutke.
goran
Znači i Japansko je to što projekat čini Evropskim. U svakom slučaju interesatnije partnerstvo od tradicionalnijeg japansko germanskog, nakon japanskog napuštanja pacifizma, ili možda baš i nije jer se ovo germansko još ne vidi toliko.
Miloš77
Pretpostavljam da su tu najviše jer je potreban njihov doprinos ovom projektu. Na kraju će Japan ipak leteti onako kako uncle Sam naredi.
Miloš77
Pretpostavljam da su tu najviše jer je potreban njihov doprinos ovom projektu. Na kraju će Japan ipak leteti onako kako uncle Sam naredi.
Miki
Su 75 objasnio…
Ilija
Gledao sam jedan ruski dokumentarac u kome su vrlo lepo objasnili razliku izmedju generacija aviona. Lepo su objasnili zasto se sa drugom jurila brzina i sta je tada bila pretnja. Zasto treca ima promenljivu geometriju krila dok je kod cetvrte ceo trup uzgonska povrdina. Za petu je jasno sta je potrebno uz dozvoljena odstupanja. Medjutim 6 generacina je i dalje potpuno nejasna i mislim da je to cist marketinski naziv. Bolje da su rekli da je generacija 5.5 ili 5+.
Vladimir
Sesta generacija je avion koji moze i autonomno da deluje (bez pilota – AI), a moze i da upravlja rojevima dronova. Naravno, moze imati ljudsku posadu ili daljinsko upravljanje
Miloš77
Bolje da ne govore mnogo o ulozi aviona šeste generacije. Dok ne udje u upotrebu, tojest ne dobije konkretnu missiju nece biti jasno sta se tacno moze i za sta ce poletati. Sve ostalo je ideja na papiru koja zastaruje svakih 5-10 godina.
Za F-35 su svasta rekli pre prvog leta prototipa, i prodali ideju neceg sto jednostavno nije bilo moguce napraviti tako kako su onda razmisljali i poredili sa dotadasnjim misijama. Sada nema kraja modifikacijama i problemima, a niucemu kao zmaj nije najbolji osim u paketu elektronike koji nosi.
Nadam se da NGAD i GCAP i francuski FCAS nece tako proci. Veca vaznost na zmaja i motore nego na sta tetetski moze da izvede iz jedne idealne tacke na nebu.
Petrovic Dusan
Ima ljudi koji vole te ruske bajke, samo se treba zapitati odakle Rusi to mogu znati,ako do danas nisu napravili niti jedan avion 5 generacije..Osim Amerike i korporacije USA-EU koja pravi F-35,i nema „trecih“ aviona 5 generacije.
Djuka
Da li je opravdano ili ne ali 6. generaciju karakterisu recimo variable-cycle engines, AI, odnos prema posadi – primarno unmanned ali sa opcijama AI controlled ili manned, onda loyal wing concept, dalja razrada stealth karakteristika (vertikalni stabilizatori su ili minimalne geometrije ili nisu prisutni). takodje neki izvori navode takvu arhitekturu avionike koja omogucava jednostavnu integraciju novih oruzija, senzora tid. bez kompromitovanja safety critical komponenti. Na Wikipediji takodje moze da se nadje recimo: „upotreba GaN tranzistora“, cenim da se misli na upotrebu GaN TR modula u (AESA) elektronskim senzorima/efektorima.
Nesto od nabrojanog je toliko radikalno, da za vreme rada na 5. generaciji nije moglo ni da se zamisli, tako da je 6. generacija ipak poseduje svoje individualne karakteristike.
Branko
@Petrovic Dusan
A oko 300 komada J-20 ne postoje ili nisu 5. generacija? Tu je i J-31 odnedavno.
Yoda
Deluje da nije konačno definisana 6. generacija što će se odraziti i na promene projekata, prototipova itd.
Rusi su svojevremeno izjavljivali da njihov projekat aviona 6. generacije – valjda MiG-41- mora biti osposobljen i za misije u bližem Svemiru – da trsi i satelite i rakete u orbiti i sl., a Ohotnik već sada ispunjava štošta toga što se prvobitno stavljalo u zadatak 6. generacije…
Potrebe i razvoj tehnologije će usloviti karakteristike 6. generacije – kada 4. generacija već postane znatno prevaziđena, a tehnologija omogući integraciju svega mogućeg na njih…
Marketing i prodaja/cena su možda i najvažnije stvari koje će definisati izgled i karakteristike…
Ilija
@Djuka
Ne vidim prepreku da sve to imaju i avioni pete generacije u nekoj buducoj varijanti ili modernizaciji.
Fly Ku
Ilija
Bit ce da je tako. Ove drzave jos nisu proizvele ni avion pete gen., a vec idu na sestu, opa! A sesta jos nije ni definisana.
Dule
Nema od toga ništa ujka iza Okeana će sve to torpedirati ima Evropa da kupuje apdejtirane Lajtinge Windowsa popravka za popravkom pa malo virusa i opet apdejt
Djuka
Diverterless supersonic inlet (DSI) se definitivno cini zajednickom karakteristikom svih modernih resenja. Zato vazduhoplov donekle podseca na F-35. To takodje znaci da su vazduhoplovi limitirani max. brzinom do mach 2.