[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024
Obišli smo drugi evropski koncept borbenog aviona 6. generacije: U Londonu predstavljen ažurirani projekat, sada pod nazivom GCAP
Model novog dizajna ima prilično neprecizna rešenja što usisnika, što izduvnika / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Obišli smo drugi evropski koncept borbenog aviona 6. generacije: U Londonu predstavljen ažurirani projekat, sada pod nazivom GCAP

Prvog dana ovogodišnjeg Farnborora, najveću pažnju stručne vazduhoplovne javnosti privukao je prikaz novog modela budućeg britansko-italijansko-japanskog višenamenskog borbenog aviona 6. generacije koji se razvija kao zajednički program pod skraćenicom GCAP (Global Combat Air Programme). Radi se o prvom izlaganju modela koncepta na kome udruženo rade ove tri zemlje.

Tango Six ove nedelje izveštava sa najvećeg ovogodišnjeg globalnog vazduhoplovnog sajma u Londonu i imali smo priliku da obiđemo model ali i da dobijemo više prezentacija od strane ljudi iz GCAP inicijative o zamisli i konceptu ove platforme.

Platforme koja će, najverovatnije, biti poslednji veći borbeni avion sa ljudskom posadom.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Tango Six Portal (@tangosix)

Prikazani model dosta se razlikuje od prethodnog koji se na istom događaju mogao videti pre dve godine (tada je projekat bio nazvan Tempest, prvi put prikazan još u julu 2018. godine). Letelica je i dalje dvomotorna sa dva vetikalna stabilizatora i bez horizontalnih površina. Sada imamo prednju sеkciju kojа prilično podseća na američko rešenje sa aviona F-35, što je slučaj i sa površinom zmaja aviona iznad usisnika vazduha motora.

Sledeća pažnje vredna karakteristika je novo delta krilo koje u odnosu britansko-italijanski model prikazan pre dve godine ima veći razmah. To bi moglo da znači da se nastoji da količina goriva bude veća, samim tim i dolet, što sa sobom povlači i veću nosivost korisnog tereta, i naravno naoružanja. Kako je međutim letelica još uvek u fazi projektovanja, ovo ne znači da je to njen konačni oblik već samo jedan od mogućih koncepata.

Dizajn sada više podseća na F-35 rešenje većeg dela trupa. Sve je po dimenzijama veće zbog potrebe da se letelica koristi i u borbama na većim razdaljinama (Pacifik, Kina?) / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Program GCAP nastao je spajanjem dva projekta razvoja borbenog aviona 6. generacije, britansko-italijanskog Tempesta i japanskog Mitsubishija F-X. Zajednički razvoj aviona najavljen je početkom decembra 2022., sporazum o saradnji na definisanju taktičko-tehničkih zahteva u konceptualnoj fazi potpisan je septembra 2023., da bi konačni ugovor bio potpisan decembra iste godine kada je ujedno formirana i organizacija GIGO (GCAP International Government Ornaization).

Vodeće kompanije koje učestvuju u projektu su britanski BAE Systems, italijanski Leonardo, i japanski MHI (Mitsubishi Heavy Industries), a treba istaći još i Rolls Royce, MBDA, Elettronica Group, Avio Aero i IHI Corporation. GCAP ne podrazumeva samo razvoj višenamenskog boprbenog aviona, već i besposadne letelice koja će biti korišćena u sadejstvu sa avionom, potom napredna precizna vazduhoplovna ubojna sredstva, kao i sistem informacionog umrežavanja na bojištu, opšte poznat kao ‘‘combat cloud‘‘.

Prezentacija fuzije senzora, komunikacije budućeg GCAP-a sa drugim starijim i novijim platformama / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Zvanična razvojna faza bi trebala da počne sledeće godine (navodi se predlog pod nazivom ‘‘outline businesss case 2‘‘). Optimistične najave govore o prvom letu tehnološkog demonstratora 2027. godine, dok bi isporuka serijskih aviona, po sadašnjim planovima, počela već 2035. godine (isto kao kod projekta Tempest). Na projektu radi preko deset hiljada ljudi, preko 1.000 različitih preduzeća od čega 600 u Velikoj Britaniji. Planirano je da novi borbeni avion koji bude projektovan u Velikoj Britaniji i Italiji zameni flotu borenih aviona EF-2000 i  u Japanu Mitsubishi F-2.

Na program razvoja GCAP bi, međutim, značajno mogao da utiče novi strategijski odbrambeni pregled (SDSR – Strategic Defence and Security Review) Ujedinjenog Kraljevstva koji bi trebao da bude predstavljen sledeće godine. Njega će doneti nova laburistička vlada čiji je premijer Kir Starmer otvorio ovogodišnji Farnboro.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mu

„Na projektu radi preko deset hiljada ljudi, preko 1.000 različitih preduzeća od čega 600 u Velikoj Britaniji.“
Koji diletanti u dizajnu aviona. Pa oblik je funkcija brzine. Zar to još nisu naučili u školi. Neka pogledaju MIG-21 da nauče kako se to radi. Znači prvo motor, pa izračun brzine, a onda sve ostalo. U njih sve naopako. Kuću grade od krova.

Odgovori
Mo

Objasni ti njima kako se konstruišu avioni, nemaju oni pojma.

Mi

Nije toliki problem dizajnirati avion nego odlučiti se šta se hoće a šta ne kao konačni proizvod. To je najveći problem kod dizajniranja generalno, i često se zbog toga osakatio sve a cena ode u pm..

Koliko čitam, i američki NGAD projekat pati od neodlučnosti.

Va

@motorista, ahahahhaa, oplakah, 😂😂😂

Mu

@Motorista
Samo za 10000 zaposlenih u prvoj godini treba milijarda €. Do 2035. to je cifra boli glava, a imaš zmaj aviona koji je inferioran onom iz 70-tih. Sto pametnih ljudi sastavi bolji prototip u godinu dana.

Mo

@Multi Boy Cenim da si aeronautički inženjer te te stoga molim da odeš u Daso i da im objasniš kako nemaju pojma i kako je zmaj aviona MiG-21 napredniji od zmaja aviona Rafal. Takođe im objasni da je Snekmin motor M88 inferiorniji u odnosu na motor Tumanski R-11-300, i ostale verzije izvedene iz njega, po svim parametrima, a o elektronici ne treba ni da pričamo.

Ma

Pa me bih baš rekao da ne znaju.
Rade tri od šest vrhunskih svetskih industrija vojnog vazduhoplovstva.
Koncept je sama misao promene na bolje a ovo je pocetak i htenje top inzenjera ka krajnjem proizvodu.

Odgovori
Mi

@Multi Boy
…osim što je kod modernih borbenih aviona, brzina najmanje bitna karakteristika.

Odgovori
vo

Potpuno prevazidjen projekat. Najavljuju da ce proizvodnja poceti 2035., iskustvo sa prethodnim slicnim projektima nam kaze da to znaci 2040-2045. Potrosice milijarde na nesto sto ce biti zastarelo pre nego sto udje u upotrebu.

Odgovori
Ig

Najbolje da otkupe licencu od Su57.

Pe

Naš Orao 2.5 će 2045. da ih tera po nebu kao gugutke.

go

Znači i Japansko je to što projekat čini Evropskim. U svakom slučaju interesatnije partnerstvo od tradicionalnijeg japansko germanskog, nakon japanskog napuštanja pacifizma, ili možda baš i nije jer se ovo germansko još ne vidi toliko.

Odgovori
Mi

Pretpostavljam da su tu najviše jer je potreban njihov doprinos ovom projektu. Na kraju će Japan ipak leteti onako kako uncle Sam naredi.

Mi

Pretpostavljam da su tu najviše jer je potreban njihov doprinos ovom projektu. Na kraju će Japan ipak leteti onako kako uncle Sam naredi.

Odgovori
Mi

Su 75 objasnio…

Odgovori
Il

Gledao sam jedan ruski dokumentarac u kome su vrlo lepo objasnili razliku izmedju generacija aviona. Lepo su objasnili zasto se sa drugom jurila brzina i sta je tada bila pretnja. Zasto treca ima promenljivu geometriju krila dok je kod cetvrte ceo trup uzgonska povrdina. Za petu je jasno sta je potrebno uz dozvoljena odstupanja. Medjutim 6 generacina je i dalje potpuno nejasna i mislim da je to cist marketinski naziv. Bolje da su rekli da je generacija 5.5 ili 5+.

Odgovori
Vl

Sesta generacija je avion koji moze i autonomno da deluje (bez pilota – AI), a moze i da upravlja rojevima dronova. Naravno, moze imati ljudsku posadu ili daljinsko upravljanje

Mi

Bolje da ne govore mnogo o ulozi aviona šeste generacije. Dok ne udje u upotrebu, tojest ne dobije konkretnu missiju nece biti jasno sta se tacno moze i za sta ce poletati. Sve ostalo je ideja na papiru koja zastaruje svakih 5-10 godina.

Za F-35 su svasta rekli pre prvog leta prototipa, i prodali ideju neceg sto jednostavno nije bilo moguce napraviti tako kako su onda razmisljali i poredili sa dotadasnjim misijama. Sada nema kraja modifikacijama i problemima, a niucemu kao zmaj nije najbolji osim u paketu elektronike koji nosi.

Nadam se da NGAD i GCAP i francuski FCAS nece tako proci. Veca vaznost na zmaja i motore nego na sta tetetski moze da izvede iz jedne idealne tacke na nebu.

Pe

Ima ljudi koji vole te ruske bajke, samo se treba zapitati odakle Rusi to mogu znati,ako do danas nisu napravili niti jedan avion 5 generacije..Osim Amerike i korporacije USA-EU koja pravi F-35,i nema „trecih“ aviona 5 generacije.

Dj

Da li je opravdano ili ne ali 6. generaciju karakterisu recimo variable-cycle engines, AI, odnos prema posadi – primarno unmanned ali sa opcijama AI controlled ili manned, onda loyal wing concept, dalja razrada stealth karakteristika (vertikalni stabilizatori su ili minimalne geometrije ili nisu prisutni). takodje neki izvori navode takvu arhitekturu avionike koja omogucava jednostavnu integraciju novih oruzija, senzora tid. bez kompromitovanja safety critical komponenti. Na Wikipediji takodje moze da se nadje recimo: „upotreba GaN tranzistora“, cenim da se misli na upotrebu GaN TR modula u (AESA) elektronskim senzorima/efektorima.

Nesto od nabrojanog je toliko radikalno, da za vreme rada na 5. generaciji nije moglo ni da se zamisli, tako da je 6. generacija ipak poseduje svoje individualne karakteristike.

Br

@Petrovic Dusan

A oko 300 komada J-20 ne postoje ili nisu 5. generacija? Tu je i J-31 odnedavno.

Yo

Deluje da nije konačno definisana 6. generacija što će se odraziti i na promene projekata, prototipova itd.
Rusi su svojevremeno izjavljivali da njihov projekat aviona 6. generacije – valjda MiG-41- mora biti osposobljen i za misije u bližem Svemiru – da trsi i satelite i rakete u orbiti i sl., a Ohotnik već sada ispunjava štošta toga što se prvobitno stavljalo u zadatak 6. generacije…
Potrebe i razvoj tehnologije će usloviti karakteristike 6. generacije – kada 4. generacija već postane znatno prevaziđena, a tehnologija omogući integraciju svega mogućeg na njih…
Marketing i prodaja/cena su možda i najvažnije stvari koje će definisati izgled i karakteristike…

Il

@Djuka

Ne vidim prepreku da sve to imaju i avioni pete generacije u nekoj buducoj varijanti ili modernizaciji.

Fl

Ilija
Bit ce da je tako. Ove drzave jos nisu proizvele ni avion pete gen., a vec idu na sestu, opa! A sesta jos nije ni definisana.

Odgovori
Du

Nema od toga ništa ujka iza Okeana će sve to torpedirati ima Evropa da kupuje apdejtirane Lajtinge Windowsa popravka za popravkom pa malo virusa i opet apdejt

Dj

Diverterless supersonic inlet (DSI) se definitivno cini zajednickom karakteristikom svih modernih resenja. Zato vazduhoplov donekle podseca na F-35. To takodje znaci da su vazduhoplovi limitirani max. brzinom do mach 2.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs