Predsednik Republike Somalilend Muse Bihi Abdi, učestvovao je u zvaničnom predstavljanju aviona kompanije „Somaliland Airline“, koji će se koristiti za obuku lokalnih pilota – objavljeno je pre tri dana na sajtu somalilendske predsedničke kancelarije.
Kako se navodi, predsednik je predstavio avione, kao i projekat koji je razvijen u saradnji sa srpskim stručnjacima, a lično je pilotirao na prvom letu, kako su definisali – „avio-kompanije“ koji je, opet prema saopštenju, uspešno izvršen.
Istovremeno, predsednik Bihi je položio kamen temeljac za novi Institut za vazduhoplovstvo u okviru Uprave za civilno vazduhoplovstvo i aerodrome Somalilenda, koji će se fokusirati na „nauku o vazduhoplovstvu“. Pored toga, pokrenuo je izgradnju novog terminala na Međunarodnom aerodromu Egal i svečano otvorio renoviranu VIP salu.
Tokom događaja, ključni zvaničnici, uključujući ministre i stručnjake uključene u obuku budućih pilota, pohvalili su napredak države i značajnu ulogu koju će ovaj projekat imati u razvoju zemlje. U svom obraćanju, predsednik Abdi pohvalio je napore vazduhoplovnih vlasti u ostvarivanju njegove vizije da Somalilend poseduje i koristi „sopstvene vazduhoplove“.
Događaj je završen dodelom počasnih diploma mladim Somalilandcima koji su studirali avijaciju u inostranstvu, kao i stranim stručnjacima koji će ih obučiti za letenje na novim avionima kompanije „Somaliland Airline“ – navodi se u saopštenju.
Kako se može videti iz objavljenog medijskog materijala, prvi avioni kompanije „Somaliland Airline“ na kojima se obučavaju njihovi piloti jesu jugoslovenski školski klipni avioni Utva-75, a na jednom od njih je upravo i leteo predsednik Bihi.
Na objavljenim forografijama se mogu uočiti dve Utve-75, a prema ranijim najavama planova za osnivanje nacionalne avio-kompanije Somalilenda, predsednik Bihi je u junu ove godine izjavio da Somalilend poseduje 4 aviona koji su namenjeni za obuku.
Još uvek nije poznato odakle su avioni Utve-75 stigli u Somalilend. Na fotografijama se mogu prepoznati i pomenuti srpski stručnjaci. Naravno, Utva-75 se regulatorno (kada je reč o priznatim državama) nikako ne može staviti u bilo kakav kontekst bilo kakvih operacija neke avio-kompanije. Termin „avio-kompanija“ se ovde verovatno odnosi na školu letenja.
Do sada se znalo da je ove avione u Africi koristilo (ili još uvek koristi) ratno vazduhoplovstvo Sudana koji je iz srpskih aero-klubova nabavio 12 aviona. Još 2010. godine pojavile su se prve fotografije sudanskih Utvi-75 označenih kao SAFAT 03 koje su u Sudanu predstavljene kao avioni domaće konstrukcije, kao i da ih, navodno, proizvodi sudanska državna kompanija SAG (SAFAT Aviation Group).
Narednih godina SAG je na međunarodnim vazduhoplovnim sajmovima predstavljao SAFAT 03 u nešto izmenjenoj, redizajniranoj varijanti, ali očigledno baziranoj na Utvi-75.
Tango Six je 2015. godine, izveštavajući sa sajma u Dubaiju, pisao o YU-PBK koji je čak učestvovao i u letačkom programu.