Predsednik Republike Somalilend Muse Bihi Abdi, učestvovao je u zvaničnom predstavljanju aviona kompanije „Somaliland Airline“, koji će se koristiti za obuku lokalnih pilota – objavljeno je pre tri dana na sajtu somalilendske predsedničke kancelarije.
Kako se navodi, predsednik je predstavio avione, kao i projekat koji je razvijen u saradnji sa srpskim stručnjacima, a lično je pilotirao na prvom letu, kako su definisali – „avio-kompanije“ koji je, opet prema saopštenju, uspešno izvršen.
Istovremeno, predsednik Bihi je položio kamen temeljac za novi Institut za vazduhoplovstvo u okviru Uprave za civilno vazduhoplovstvo i aerodrome Somalilenda, koji će se fokusirati na „nauku o vazduhoplovstvu“. Pored toga, pokrenuo je izgradnju novog terminala na Međunarodnom aerodromu Egal i svečano otvorio renoviranu VIP salu.
Tokom događaja, ključni zvaničnici, uključujući ministre i stručnjake uključene u obuku budućih pilota, pohvalili su napredak države i značajnu ulogu koju će ovaj projekat imati u razvoju zemlje. U svom obraćanju, predsednik Abdi pohvalio je napore vazduhoplovnih vlasti u ostvarivanju njegove vizije da Somalilend poseduje i koristi „sopstvene vazduhoplove“.
Događaj je završen dodelom počasnih diploma mladim Somalilandcima koji su studirali avijaciju u inostranstvu, kao i stranim stručnjacima koji će ih obučiti za letenje na novim avionima kompanije „Somaliland Airline“ – navodi se u saopštenju.
Kako se može videti iz objavljenog medijskog materijala, prvi avioni kompanije „Somaliland Airline“ na kojima se obučavaju njihovi piloti jesu jugoslovenski školski klipni avioni Utva-75, a na jednom od njih je upravo i leteo predsednik Bihi.
Na objavljenim forografijama se mogu uočiti dve Utve-75, a prema ranijim najavama planova za osnivanje nacionalne avio-kompanije Somalilenda, predsednik Bihi je u junu ove godine izjavio da Somalilend poseduje 4 aviona koji su namenjeni za obuku.
Još uvek nije poznato odakle su avioni Utve-75 stigli u Somalilend. Na fotografijama se mogu prepoznati i pomenuti srpski stručnjaci. Naravno, Utva-75 se regulatorno (kada je reč o priznatim državama) nikako ne može staviti u bilo kakav kontekst bilo kakvih operacija neke avio-kompanije. Termin „avio-kompanija“ se ovde verovatno odnosi na školu letenja.
Do sada se znalo da je ove avione u Africi koristilo (ili još uvek koristi) ratno vazduhoplovstvo Sudana koji je iz srpskih aero-klubova nabavio 12 aviona. Još 2010. godine pojavile su se prve fotografije sudanskih Utvi-75 označenih kao SAFAT 03 koje su u Sudanu predstavljene kao avioni domaće konstrukcije, kao i da ih, navodno, proizvodi sudanska državna kompanija SAG (SAFAT Aviation Group).
Narednih godina SAG je na međunarodnim vazduhoplovnim sajmovima predstavljao SAFAT 03 u nešto izmenjenoj, redizajniranoj varijanti, ali očigledno baziranoj na Utvi-75.
Tango Six je 2015. godine, izveštavajući sa sajma u Dubaiju, pisao o YU-PBK koji je čak učestvovao i u letačkom programu.
markus1463
Interesantna vest. Da nema T6, verovatno nikada ne bismo čuli za ovako nešto, hvala vam! Eto dočekali smo da Utva 75 makar negde bude senzacija i prihvaćena makar na početku kao dobar avion. : )
Ilija
Somaliland je Somalija!!!!
Nenad
Lažna država Somaliland. :)
Nenad N.
Nije. Pored Somalije. povrsina dvaput veca od Srbije, isto stanovnika. e jos da nadju naftu i na konju su.
DJuka
Da nadju naftu i na konju su? Haha, Srbinu samo da je da se nadje nesto zakopano ispod zemlje, da se vadi i skupo prodaje. Kako se nisi prevario pa im pozelio, nemam pojma, da otvore skole, vredno uce, razvijaju tehnologije, rade biznise zasnovane na inovacijama itd?
Nenad N.
Djuka
Poradi na shvatanju sarkazma…..
Srbofil
Volimo mi te SAO države.
KK
Biznis je biznis! Bio to Somalilend ili SAO Svazilend :)
Nenad N.
Eto dokaza da uvek moze da se nadje neka nisa za posao, ko hoce da radi.
letač u pokušaju
Pa u suštini na tim tržištima smo ranije solidno prolazili, i sad bismo mogli (dokaz je ovaj video). Ne možeš drva u šumu prodati, ali ima gdje se može…
radovanovic
Baš je lepo videti naš legendarni avion pa makar i na drugom kontinentu jer kod nas vladaju druga mišljenja po pitanju ovog aviona, u Srbiji trenutno možda leti još jedna ili dve Utve 75 a da ironija bude veća aeroklub iz Pančeva koji se nalazi uz fabriku koja je proizvodila ovaj avion je svoju Utvu 75 prodala i sada od letelica nema ništa već valjda puštaju avione od papira, kakvih likova ima u našem vazduhoplovstvu pa to je neverovatno!!!
max
jao video je vrhunski – od ovog Ray Charlesa koji „pilotira,“ pa sve do „promocije“ pilota u građevinskim šljemovima i highvisibility prslucima.
goran
Nabavio im je neko verovatno iz Sudana. U Somaliji se sprema haos. Egipat bi da udje dole. Eritreja, Egipat i Somalija su potpisali ugovor o vojnoj saradnji. Etiopljani nisu srećni. Biće tu još slučajeva „kokina autonomna oblast“ ili ova oće da bude. Ako se sukobe Etiopljani i Egipćani, to je pobunjenicima prilika. Neko se možda kladi na ovo.
R.Tomašević
SAFAT 02/03 je novi avion sličan UTVI 75 ali nije UTVA 75! Avion je konstruisan i napravljen ( prvi prorotip je leteo u Dubaiju na avio-salonu , za potrebe sudanskog vazduhoplovstva kao njihov budući proizvod! Izrađeni su svi alati za avion, ugrađen američki motor Lycoming IO-360 i elisa nemačkog proizvođača proizvođača , ali se od gradnje fabrike i transfera tehnologije osustalo! Na slici je prava školska UTVA 75 , koja je mogla biti kupljena od aeroklubova, vojske ili od stranaca koji su je ranije nabavili !