CAPA analizira Er Srbiju: Poslovni put srpske nacionalne avio-kompanije i preokret nakon 2018. godine

8. apr 2025

„Prince Aviation“ izlaže svoju Cesnu XLS na sajmu AERO u Fridrishafenu: Prva instalacija Kolinsovog satelitskog interneta na YU-SVL

7. apr 2025

[ANALIZA] Šta će novi ekonomski vandalizam Donalda Trampa u formi uvođenja novih carina uraditi srpskoj a šta globalnoj avio-industriji

7. apr 2025

ICAO „cyber security“ seminar u Beogradu: Inovacije, izazovi i regulativa u oblasti vazduhoplovne sajber bezbednosti

1. apr 2025

KLM letnji red letenja: Holanđani ne smanjuju broj letova za Beograd

31. mar 2025

„La Premier“: Er Frans predstavio redizajniranu kabinu prve klase

24. mar 2025

Dodatni luksuz: Er Srbija otvorila „Premium Check-in“ zonu za putnike biznis klase

18. mar 2025

Poseta novog direktora SMATSA-e Nišu: Kontrolni toranj na „Konstantinu Velikom“ ponovo na dnevnom redu

12. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] CAE „full motion level D“ A320 NEO simulator isporučen Vazduhoplovnoj akademiji

4. mar 2025

IATA izveštaj o bezbednosti letenja u 2024. godini: Sedam udesa sa smrtnim ishodom u okviru 40,6 miliona bezbedno obavljenih letova

26. feb 2025

Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

10. feb 2025

Er Srbija najavila rekordni profit od 50 miliona evra: „Miki Manojlović“, „Dejan Stanković“ i još jedan A319 od sada u vlasništvu kompanije

31. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Viz er u Beogradu prva žrtva američkih sankcija protiv NIS-a: Od juče u 15 časova mađarska avio-kompanija prestala da toči gorivo na „Nikoli Tesli“

22. jan 2025

Vozilo koje je danas upalo na aerodrom „Nikola Tesla“ – džip sa rotacionim svetlima, sa oznakama neidentifikovanog obezbeđenja

20. jan 2025

Posledice današnjeg upada neovlašćenog automobila na platforme „Nikole Tesle“ : Privremeno zatvoren prolaz kod Jat Tehnike, DCV menja granice aerodromskih zona i njihove pristupe

20. jan 2025

[EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

17. jan 2025

[INTERVJU] Jirži Marek za Tango Six: Ekspanzija na tržištu Kine, poslovni rezultati i razmišljanja o globalnoj avio-industriji

17. jan 2025

KLM promotivna kampanja: Jeftiniji letovi do preko 30 destinacija

12. jan 2025

Novi termini za „English language proficiency test“ u Trening centru kompanije „Prince Aviation“

11. jan 2025

Er Frans promocija: Jeftiniji letovi iz Beograda za dobar početak godine

10. jan 2025
CAPA analizira Er Srbiju: Poslovni put srpske nacionalne avio-kompanije i preokret nakon 2018. godine
"Er Srbijino učešće na domaćem tržištu bilo u padu između 2015. i 2018. godine, kada su niskotarifni prevoznici povećali svoj udeo, ali je preokret došao nakon COVID-a" / Foto: Uroš Mitrović

CAPA analizira Er Srbiju: Poslovni put srpske nacionalne avio-kompanije i preokret nakon 2018. godine

Er Srbija je sa 273.705 prevezenih putnika i 3.269 realizovanih letova zabeležila najbolji rezultat u martu od kada posluje pod sadašnjim imenom. U poređenju sa 2024. godinom, obavljeno je 8 odsto više letova, uz popunjenost putničke kabine koja je, u istom mesecu, iznosila 74 odsto, što je povećanje od tri procentna poena u odnosu na isti period prošle godine, saopšteno je prošle nedelje iz srpske nacionalne avio-kompanije.

Samo nekoliko dana kasnije, verovatno najuticajnija kompanija koja se bavi analitikom vazdušnog saobraćaja CAPA, objavila je svoj osvrt na poslovanje Er Srbije pred njihovu „Routes“ konferenciju koja počinje danas.

CAPA je prvi put na nekom događaju u Srbiji učestvovala prošle godine u aprilu na vazduhoplovnoj konferenciji SEAS koju organizuje Tango Six Events, da bi u novembru, takođe prošle godine, u Beograd doneli svoj brend „Airline Leader Summit World & Awards for Excellence 2024“, kada su takođe imali interesantnu prezentaciju globalnih poslovnih kretanja u industriji.

Prema analizi posebno fokusiranoj na Er Srbiju, CAPA piše da srpska nacionalna avio-kompanija ove godine očekuje rast saobraćaja od 6% do novog rekorda od 4,7 miliona prevezenih putnika, što je rast saobraćaja od 67% u odnosu na 2019. godinu. Kako kažu, nakon COVID-a, tržišni udeo kompanije u Srbiji je porastao, dok su „low cost“ avio-kompanije u laganom padu.

Nacionalna avio-kompanija u zemlji trenutno ima tržišni udeo, po metrici ukupnih raspoloživih sedišta, od 55,8%. Tri puta više od udela drugoplasiranog „Wizz Air-a“ od 13,8% (uključujući „Wizz Air“ UK i „Wizz Air Dubai“).

Er Srbija je najveći operater po broju sedišta među avio-kompanijama u bivšoj Jugoslaviji, iako je Srbija tek drugo najveće tržište u ovom regionu / Foto: Uroš Mitrović

Koliko je srpsko tržište komercijalnog avio saobraćaja poraslo ilustruje podatak da je, od 2018. godine – kada je udeo avio-kompanije u raspoloživim sedištima u Srbiji dostigao najnižu vrednost od 43,3% – do 2024. godine, kapacitet Er Srbije porastao za 79%, dok je kapacitet u zemlji u celini porastao za 51%.

– Er Srbija je najveća srpska avio-kompanija, najveća u bivšoj Jugoslaviji i najveća među avio-kompanijama sa sedištem u Centralnoj Evropi, međutim, tek 51. po veličini u Evropi. Mreža Er Srbije sadržaće 83 aerodroma u leto 2025. godine, u poređenju sa 59 destinacija 2019. godine. Flota kompanije porasla je sa 21 aviona u 2019. na 32 u 2025. godini.

Između 2014. i 2019. godine, broj putnika srpske nacionalne avio-kompanije povećao se sa 2,3 miliona na 2,8 miliona, što je tada bio rekordno visok broj. Prosečna stopa rasta tokom pet godina bila je 4,0% godišnje. Er Srbije će ponuditi 2,0% više sedišta u prvih sedam meseci 2025. godine, u poređenju sa istim periodom 2024. godine. To je ispod planiranog rasta putnika od 6% za celu godinu. – navodi CAPA.

Kompanija, dalje stoji u analizi, najveći je operater po broju sedišta među avio-kompanijama u bivšoj Jugoslaviji, iako je Srbija tek drugo najveće tržište u ovom regionu (Hrvatska, najveće tržište, imala je 43% više putničkih sedišta od Srbije u 2024. godini). Interesantan je podatak da je Er Srbijin kapacitet sedišta samo 7% manji od „airBaltic-a“ i 28% manji od „SmartWings-a“.

Na dan 17. februara 2025. godine, Er Srbijina flota ima prosečnu starost od 14,3 godine / Foto: Uroš Mitrović

CAPA analiza podseća da je Er Srbijino učešće na domaćem tržištu bilo u padu između 2015. i 2018. godine, kada su niskotarifni prevoznici povećali svoj udeo, ali je preokret došao nakon COVID-a. Njihov udeo opada od 2021. godine – na 28,5% u 2024. godini. Za prvih sedam meseci 2025. godine, projektovano je da će tržišni udeo „LCC avio-kompanija“ pasti na 24,4%.

– Er Srbija je proširila svoju mrežu „long-range“ letova, ali Evropa i dalje čini 95% njenog planiranog broja sedišta u ponudi u 2025. godini. Iako je suspendovala letove za Kijev (nakon početka rata u Ukrajini), kompanija opslužuje četiri destinacije u Rusiji: Moskva, Sankt Peterburg, Kazanj i Soči.

Na dan 17. februara 2025. godine, Er Srbijina flota ima prosečnu starost od 14,3 godine. Sastoji se od četiri Erbasa A330-200, 15 Erbasa A320 (ceo, ne neo), tri Embraera i 10 ATR 72-600. To je 11 više od njene flote od 21 aviona u decembru 2019. godine, koja je uključivala samo jedan širokotrupni i 11 uskotrupnih Erbasa, tri Boinga i šest ATR-ova. – stoji u analizi.

CAPA konstatuje da ekspanzija Er Srbije nakon COVID-a nije išla na račun profitabilnosti.

Kompanija se vratila profitu u 2022. godine nakon gubitaka iz godina COVID-a, i ostvarila je uzastopne rekordne profite u 2023. i 2024. godini. Za 2024. godinu, generisala je prihod od 700 miliona evra i neto profit od 41,3 miliona evra. CAPA ovo objašnjava kroz tri faktora: snažnan oporavak potražnje, veća troškovna efikasnost i produktivnost zaposlenih. Podsećaju takođe da je direktor kompanije Jirži Marek na njihovoj konferenciji u Beogradu kazao da kompanija ostvaruje 50% više saobraćaja nego u 2019. godini, sa istim brojem zaposlenih kao 2019. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs