Ovogodišnji Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope SEAS (u organizaciji Tango Six Eventsa) počeo je sa „scene setting“ prezentacijom od strane Ričarda Maslena, glavnog analitičara verovatno najuticajnije globalne kompanije koja se bavi analizama u „airline“ biznisu – CAPA – Center for Aviation.
Četvrti po redu SEAS je bio prvi regionalni događaj ovog tipa na kojem je CAPA učestvovala.
Maslen je u prezentaciji rekapitulirao globalni i regionalni „airline“ biznis kroz 15 ključnih uvida, uz elaboraciju budućih trendova i izazova.
Na početku prezentacije kandidovao je novi referentni datum, naglasivši da je CAPA počela da uzima 2024. godinu kao novu osnovu za industriju, sa kojom će se od sada porediti oporavak u odnosu na predpandemijsku 2019. godinu. Ovo je, prema Maslenu, iz razloga što je period između 2020.-2023. sadržao previše anomalija u biznisu i jednostavno nije referentan za značajnija statistička poređenja.
Prema CAPA-i, trenutno smo, na globalnom nivou, dostigli 105% broja mlaznih putničkih aviona u poređenju sa poslednjom predpandemijskom 2019. godinom. Kapacitet niskotarifnih avio-prevoznika porastao je 20% u odnosu na period pre COVID-a.
COVID je planetu vratio na nivoe vazdušnog sabraćaja iz kasnih 90-tih.
Tek u januaru ove godine planeta je dostigla 99,6% saobraćaja pre pandemije.
CAPA procena je da su se u drugom kvartalu ove godine avio-kompanije na starom kontinentu vratile na nivoe pre COVID-a – preciznije na 100,7% kapaciteta.
Prema CAPA-i, nagli rast koji traje i ove godine, ponovo globalno gledano, zahtevaće od najvećih proizvođača putničkih aviona da prvo nadoknade 10 godina vrednosti izgubljenih isporuka novih aviona. U 2023. godini, Erbas i Boing su isporučili 1.263 aviona, slično brojkama iz 2013. godine. Trenutni globalni broj nardžbina putničkih aviona garantuje posao najvećim proizvođačima ovog tipa letelica u narednih 13 godina.
Globalno gledano, 53% aviona koji lete u avio-kompanijama je iznajmljeno.
Sve ove avione i dalje nema ko da leti. Procena je da bi potreban godišnji rast broja novih pilota trebalo da bude 4,1% da bi se zadovoljile potrebe industrije do 2032. godine. Trenutna stopa rasta (na osnovu podataka iz SAD) je samo 1,4% godišnje.
Pogledajte integralni snimak prezentacije Ričarda Maslena ispod. Pričao je i detaljnije o svakoj zemlji bivše Jugoslavije u pogledu trenutnog stanja avio-saobraćaja i perspektiva za svaku lokaciju pojedinačno.
CAPA će održati svoj „Airline Leader Summit World & Awards for Excellence“ događaj 21. i 22. novembra u Beogradu.