[POSAO] Prvi „Otvoreni dan“ u Beogradu za pilot kadet program „Wizz Aira“: Od nule do zaposlenja u avio-kompaniji kroz program finansiranja otvoren i za građane Srbije

13. dec 2024

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim državljanstvom i srpskim ICAO dozvolama u ponedeljak 16. decembra

12. dec 2024

„Prince Aviation“ postaje prvi „Pratt & Whitney“ centar u Evropi za post rental inspekcije turboelisinih motora PW100 serije

6. dec 2024

Konferencija u Nišu posvećena većem učešću žena u inženjerstvu: „Menzies Aviation“ održao radionicu u okviru projekta

4. dec 2024

Direktor MTU-a Lars Vagner preuzima Erbas: Od Nove Pazove do rekordne profitabilnosti

4. dec 2024

Pregled srpske civilne vazduhoplovne industrije u brojkama

3. dec 2024

[ANALIZA] Najbitnije i najinteresantnije stavke u Izmenama zakona o vazdušnom saobraćaju

2. dec 2024

Američki magazin „Global Traveler“ proglasio Er Srbiju za „Najbolju avio-kompaniju u Istočnoj Evropi“ u 2024. godini

1. dec 2024

Nakon 17 meseci rekonstrukcije glavna pista aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo u funkciji

28. nov 2024

[INTERVJU] Direktor Menzis grupe Filip Joeinig o poslovanju u Beogradu i širenju u regiji

28. nov 2024

[CAPA konferencija u Beogradu] Podaci o vazduhoplovnoj industriji u 2024: Složena slika oporavka, izazova i transformacije

27. nov 2024

San Dijego, Džordžtaun i Hajderabad nove destinacije KLM-a

26. nov 2024

Er Srbija počela sa upotrebom održivog avio-goriva na letovima od Pariza

25. nov 2024

Vučić o štrajku dela zaposlenih u SMATSA-i: „Oblasna kontrola nečega se pobunila pa hoće veće pare, imaju 7000 evra platu pa štrajkuju“

26. okt 2024

[POSLEDNJA VEST] Deo zaposlenih Kontrole letenja Srbije i Crne Gore sutra ipak štrajkuje na sat vremena

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] Jedan dan sa timom Jat Tehnike, unutar i oko Boinga 767: Kako izgleda konverzija putničkog u kargo avion

23. okt 2024

Valjevac opitni inženjer letač u Flajt Radar obilasku proizvodnog pogona kompanije Erbas u Mirabelu

18. okt 2024

60 tona robe nedeljno preko Atlantika: Er Srbija i „Globe Air Cargo“ sklopili strateško partnerstvo

17. okt 2024

SMATSA objavila konkurs za stipendiranje i obuku 24 kandidata za kontrolore letenja

16. okt 2024

Odgovor SMATSA-e jednom od sindikata agencije: „Netačno je da smo odbili da pregovaramo o novom kolektivnom ugovoru“

15. okt 2024
[SEAS 2024] CAPA prezentacija o stanju avio-saobraćaja u regiji: 15 ključnih stavki za dijagnozu „airline“ biznisa
Ričard Maslen ispred CAPA-e na 4. Vazduhoplovnom samitu jugoistočne Evrope u Beogradu / Foto: Dimitrije Ostojić, SEAS

[SEAS 2024] CAPA prezentacija o stanju avio-saobraćaja u regiji: 15 ključnih stavki za dijagnozu „airline“ biznisa

Ovogodišnji Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope SEAS (u organizaciji Tango Six Eventsa) počeo je sa „scene setting“ prezentacijom od strane Ričarda Maslena, glavnog analitičara verovatno najuticajnije globalne kompanije koja se bavi analizama u „airline“ biznisu – CAPA – Center for Aviation.

Četvrti po redu SEAS je bio prvi regionalni događaj ovog tipa na kojem je CAPA učestvovala.

Maslen je u prezentaciji rekapitulirao globalni i regionalni „airline“ biznis kroz 15 ključnih uvida, uz elaboraciju budućih trendova i izazova.

Na početku prezentacije kandidovao je novi referentni datum, naglasivši da je CAPA počela da uzima 2024. godinu kao novu osnovu za industriju, sa kojom će se od sada porediti oporavak u odnosu na predpandemijsku 2019. godinu. Ovo je, prema Maslenu, iz razloga što je period između 2020.-2023. sadržao previše anomalija u biznisu i jednostavno nije referentan za značajnija statistička poređenja.

Prema CAPA-i, trenutno smo, na globalnom nivou, dostigli 105% broja mlaznih putničkih aviona u poređenju sa poslednjom predpandemijskom 2019. godinom. Kapacitet niskotarifnih avio-prevoznika porastao je 20% u odnosu na period pre COVID-a.

Dramatičan raskorak između potreba za letačkim osobljem i kapacitetima za njihovu proizvodnju (obuku) / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

COVID je planetu vratio na nivoe vazdušnog sabraćaja iz kasnih 90-tih.

Tek u januaru ove godine planeta je dostigla 99,6% saobraćaja pre pandemije.

CAPA procena je da su se u drugom kvartalu ove godine avio-kompanije na starom kontinentu vratile na nivoe pre COVID-a – preciznije na 100,7% kapaciteta.

Prema CAPA-i, nagli rast koji traje i ove godine, ponovo globalno gledano, zahtevaće od najvećih proizvođača putničkih aviona da prvo nadoknade 10 godina vrednosti izgubljenih isporuka novih aviona. U 2023. godini, Erbas i Boing su isporučili 1.263 aviona, slično brojkama iz 2013. godine. Trenutni globalni broj nardžbina putničkih aviona garantuje posao najvećim proizvođačima ovog tipa letelica u narednih 13 godina.

Globalno gledano, 53% aviona koji lete u avio-kompanijama je iznajmljeno.

Sve ove avione i dalje nema ko da leti. Procena je da bi potreban godišnji rast broja novih pilota trebalo da bude 4,1% da bi se zadovoljile potrebe industrije do 2032. godine. Trenutna stopa rasta (na osnovu podataka iz SAD) je samo 1,4% godišnje.

Pogledajte integralni snimak prezentacije Ričarda Maslena ispod. Pričao je i detaljnije o svakoj zemlji bivše Jugoslavije u pogledu trenutnog stanja avio-saobraćaja i perspektiva za svaku lokaciju pojedinačno.

CAPA će održati svoj „Airline Leader Summit World & Awards for Excellence“ događaj 21. i 22. novembra u Beogradu.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs