U Srbiji trenutno figuriraju tri tipa vojnih transportnih aviona.
Kako je Tango Six juče izvestio, RV i PVO je revitalizovalo poslednji preostali Antonov u letnom stanju, dva Erbasova C295 lete već godinu i pet meseci, dok je evropski proizvođač pre godinu dana počeo da se udvara Srbiji sa svojim najvećim vojnim transporterom – A400M.
Da Erbas i dalje računa na proizvodnju i prodaju A400M, pored skoro 80% isporučenih letelica koje su naručene od strane najvećih klijenata, mogli smo da se uverimo i na ovogodišnjem sajmu IDEX u Abu Dabiju.
Kako je moglo nezvanično da se sazna, Ujedinjeni Arapski Emirati bi mogli biti sledeći kupac A400M. Erbas je navodno spreman da u slučaju emiratske nabavke ovog aviona deo proizvodnje njegove strukture outsorsuje ovoj Zalivskoj zemlji.

UAE namerava da do 2028. godine zameni svoju flotu transportnih aviona C-130, a Erbas procenjuje da je za to potrebno 8 do 10 A400M. Erbas tvrdi da je njihova letelica idealna zamena za američki Herkules, u odnosu na koga, kako kažu, „ima znatno veće sposobnosti u gotovo svim karakteristikama koje su bitne za jedan transportni avion“.
Erbas podseća da već 15 godina traje njihovo partnerstvo sa emiratskom kompanijom Strata koja je deo nacionalnog investicionog fonda, kompanije Mubadala. Strata tako proizvodi kompozitne delove za putničke avione A330 i A340 (kućišta mehanizma zakrilca, potom krilca i vazdušne kočnice), A350 (kućišta mehanizma zakrilca i zakrilca) i A380 (kućišta mehanizma zakrilca).
Podsetićemo, Strata je 2015. godine zajedno sa Etihadom razmatrala kupovinu srpske Jat Tehnike ali se iz ove namere tada ništa nije izrodilo.
Kako se na IDEX-u takođe moglo saznati, Erbasu je cilj da na tržištu Bliskog Istoka pokuša da proda 30-40 aviona A400M. Osim UAE, mogući kupac je i Saudijska Arabija sa kojom su navodno u toku pregovori ali postoje i druge zemlje u Erbasovom planu prodaje.
C295 nastavlja sa prodajnim uspesima

Kada je reč o C295, na IDEX-u se moglo saznati da ratno vazduhoplovstvo Ujedinjenih Arapskih Emirata i dalje ima nameru da izvrši modifikacije svojih aviona ovog tipa i tako unapredi njihove mogućnosti. Trenutno se u UAE inventaru nalazi 7 primeraka u standardnoj transportnoj verziji a u bliskoj budućnosti neki od njih bi mogli dobiti dodatne namene, konkretno za prikupljanje obaveštajnih podataka ili čak da budu i naoružani.
Podsetimo, još 2017. godine je „Airbus Defence and Space“ u Emiratima, na sajmu „Dubai Airshow“ prikazao varijantu ‘‘leteće topovnjače‘‘ u čijem opremanju i naoružabvanju su učestvovali i nemački „Rheinmetal“, turski Roketsan, španske firme „Escribano“, „Equipaer“ i „Expal“, američke „Nobles Worldwide“ i „US Ordnance“.
Namenska industrija UAE se već uključila u saradnju sa Erbasom kada je u pitanju specijalna oprema upravo za tip C295. Tango Six je novembra prošle godine preneo vest da je emiratska kompanija EPI koja je deo konglomerata EGDE, sa kompanijom „Airbus Defence and Space“ potpisala ugovor o serijskoj proizvodnji rezervoara za gorivo CCRT (Cargo Compartment Removable Tanks).
Kada su u pitanju poslednje Erbasove aktivnosti u vezi aviona C295, navešćemo da je najnoviji korisnik afrička država Mozambik. Ova zemlja je krajem februara ove godine dobila svoj za sada jedini naručeni avion.
Ipak, zanimljivije vesti dolaze iz Indije koja sa Erbasom pregovara o nabavci dodatnih 10 aviona za svoje ratno vazduhoplovstvo, nakon što je pogon za finalnu montažu otvoren u ovoj zemlji.
Indijske vlasti su prošle godine odobrile i opciju za još 15 primeraka od kojih bi 6 u patrolnoj verziji C295MPA dobile vazduhoplovne snage ratne mornarice, a 9 osmatračkih C295MSA Obalska straža. U medijima se pojavila i informacija da bi pored već 56 naručenih, Indija mogla kupiti ukupno još 75 C295.
Vlad
Naši Rafali sa dopunjavanjem goriva u vazduhu?
Izgleda da nas sadašnje političko rukovodstvo planira na „mufte“ gurnuti u NATO? Neko bi da ratujemo i ginemo za interese NATO-a?
Zanimljivo bi bilo licitirati za koliko bi sati ili minuta ta gospoda (nakon takve odluke) dobili momentalnu šut kartu iz Srbije…
Prolaznik
Znaci ako ostanu cevi na Rafalima, ginuce se za interese stranih sila i usledice ravolucija? :-)))
Perko
Pa većina njih fabrički dolazi sa tim cevima. Uključujući i Rafale. Nisu opcija, opcija je da se skinu. Što ironičćno diže cenu jer je u pitanju prepravka.
Miloš77
@Perko
MA jednom platis da ga skrate za slamku, i miran si. Ima nesto i u odrzavanju tog vraga godinama/decenijama. Moze to da kosta i vise od prepravke.
Srbiji sigurno ne trebaju slamčice na Rafalima. Za one koji nisu ubedjeni, pogledajte kolika tri spoljna rezervoara nosi Rafal ako treba, a koliko recimo MiG-29 nosi. jako nam je do sada falila ta slamka.
Vlad
Da se nadovežem…
Izgleda da neki ne razumeju poentu. Ako nemaju te slamke niko te neće zvati da ratuješ za tuđi interes sa tim avionima, a ako imaju…
Ali, izgleda da su reči „šut“ i „karta“ ipak najviše zabolele neke nato opcije koje otvoreno navijaju.
Miloš77
Koliko oružja, koji dolet i kakve karakteristike ima Rafal sa tim rezervoarima? Sve mi se čini da je to samo za slikanje jer je realno pitanje koliko je avion upotrebljiv sa tim rezervoarima.
Prolaznik
Kakva ideja, imas nekoliko aviona i zovu te dusmani da ides ratovati za njihove interese? Kako mali perica zamislja vazduhoplovne operacije koalicionih snaga, trening, komanda, logistika, nista nije potrebno. Jedan poziv i mora da se gine za tudjina…
Vlad
Prolaznik,
6 Srbija,
6 Hrvatska,
6 Grčka itd…
Časkom se nakupi 30 – 40 letilica
Perko
Oni ako hoće i ako mi hoćemo možemo i bez slamke da učestvujemo. Postojanje ili ne postojanje sistema za dopunu ne eliminiše ništa. Ratuje se i bez nje.
Krunoslav
„Sva je verovatnoća da će srpski Rafali imati instalacije za dopunu gorivom u vazduhu.“
molim autora da objasni ovu konstataciju.
Koliko znam, svaki rafale ima tu mogućnost
Djuro Pucar
Bas nam je velika teritorija pa nam samo jos to fali u RVu.
Bulatovic Nebojsa
Rafali sa svojim dodatnim rezeroarima gorivo su samodovoljni za teritoriju kakva je kompletna teritorija EU. Srbija je tolika teritorija kojoj nisu potrebni nikakvi dodatni rezervoari a dopuna u vazduhu je nemoguća na tako maloj teritoriji pošto taj proces traje i oba aviona moraju da sinhronizuju brzine i održavaju isti kurs a tada bi se već našli na tuđoj teritoriji
Sa osnovnim rezervoarima ,Rafal je preveliki za teritoriju Srbije i za borbenu situaciju imao bi goriva i više od potrebnog. Što se tiče Transportnog Erbasovog A400M. Srbija bi treba da ima jedan ovakav kargo avion zbog izvoza i uvoza naorzžanja i opreme prvenstveno za svoje potrebe i komercijalnu upotrebu.
NS Posmatrac
Sto se tice dopune goriva u vazduhu teritorija Srbije je vise nego dovoljno velika da moze istovremeno da se vrsi dopuna goriva iz vise avio cisterni.
Prilikom dopune avioni nemoraju da lete pravoliniski. Pravoliniski tj u istom kursu avioni lete samo prilikom spajanja posle toga avioni mogu da skrecu naravno ne ostro i to je sasvim uobicajeno jer avio cisterna kruzi nad odredjenim delom teritorije i tu se vrsi dopuna goriva.
Perko
@Bulatovic Nebojsa
Niko nece da kupuje tanker, to sigurno, ali da ispravimo nejasnocu, moze da se dopuni nad Srbijom jer tanker svakako ne leti u pravoj liniji vec kruzi. Postoji nekoliko obrazaca iliti „patterna“ ili procedura prilaza i dopune. Zanimljiva tema zapravo.
Branko
Na slici iz proslog clanka se vidi koliko malo prostora u visini ostaje iznad utovarena dva Milosa u A400M, tako da tesko ima prostora za Noru ili Tamnavu, iako je nosivost tu negde, sto znaci da nam ne treba.
Micko
Bre koliko pametnjakovica….lKontekst nabavke A 4000 i doouna su varijanta prikljucenja evrooskim snagama.NATO je ćao…..
Master
Osim partizanštine u glavama titovih unuka
i onoga tudje necemo svoje ne damo ima u srbiji i pametnih ljudi koji razmisljaju trezveno i pismeno.
Potreba za takvim sistemima treba da iskaže vazduhoplovni sastav koji i ako ima mogucnost udara po neprijatelju takav zadatak moze da izvrsi sa potrebnim elementima a jedan od njih je dopuna vazduhoplova u vazduhu zbog potrebe da udarna grupa ima domet a zastitna grupa da ima dovoljno vremena da kontrolise vazdusni prostor.
Za takve zadatke je potrebno da vazduhoplovi ostaju u vazduhu vise sati .
Bulatovic Nebojsa
Na kojoj teritoriji možete razviti takve radnje i operacije u vazduhu???? nad Srbijom je nemoguće razviti taj vid borbenih dejstava u vazduhu i ostati na teritoriji Srpskog vazdušnog prostora.
Perko
@Bulatovic Nebojsa
Prilikom borbenog patroliranja moze nastati potreba za dopunom i desavalo se da zafali i sa sadasnjim avionima. Avijacija ima mnogo vise zadataka od pukog presretanja ili bacanja dve bombe. To je pod 1, pod 2 ukoliko bi Srbija bila napadnuta svaka teritorija koriscena za napad je legitimna meta po medunarodnom pravu, Ženevskim konvencijama itd. 3. ne mora nikad da se upotrebi ali potencijalni napadac mora da racuna sa tom mogucnoscu i da opredeli odredjene resurse da to spreci sto znaci manje resurs za napad. I 4. sve je ovo bespotrebna prica, sistemi za dopunu stizu u paketu jer drugacije i ne prave.
Dejanera
@ Bulatovic Nebojsa Samo malo matematike i poznavanje velicine Srbije reci ce vam sledece: Francuski tanker C-135FR ima protok od oko 1500 litara u minutu. Rafal ima unutrasnje rezervoare od oko 4700 litara. Dakle nekih 3 minuta traje kompletno punjenje. Brzina kojom lete avioni je izmedju 500 i 600 km/h. Matematika kaze sledece: 600 / 60 = 10 km/min. Obzirom da im treba 3 minuta za samu dopunu to znaci da ce „spojeni“ preleteti tek 30km. Ako se doda i vreme potrebno za spajanje i razdvajanje (utreniranom pilotu i u idealnim uslovima od 45 sekundi do 2 minuta) da racunamo da i za to treba 3 minuta. Znaci kada se sve sabere cela operacija od postavljanja tankera, ispustanje cevi za dopunu, prilazak aviona koji se dopunjuje i uskladjivanje brzine, postavljanje sonde u korpu, pretakanje 4500 litara goriva i razdvajanje traje 6 minuta ili 60km. Od Cacka do Jagodine ima preko 70 km vazdusnom linijom. A od Sombora do Vranja 430km. Ako bi nabavili tu cisternu sa dva creva za dopunu sasvim lagano bi mogao da dopuni svih 12 nasih Rafala a da ne izadje iz naseg vazdusnog prostora! A taman toliko goriva stane u C-135 FR Stratotanker (50.000 litara). Nije Srbija bas tako mala kako se predstavlja.
Deki
Britanci su placali A400 188 miliona $ po avionu. Puno previse za Srbiju za nesto sto ni izbliza nece koristiti. Manite me samo bajki o iznajmljivanju..
Vlado
Molim dežurne zabrinute posetioce da smanje doživljaj. Opcija Rafala za dopumu goriva nema veze sa članstvom Srbije u Nato koje nije ni u najavi.
Ivan
Rafal moze biti cisterna isto da dopunjuje druge avione ili ste zaboravili???
Ne znaci da mu treba neko tudj da ga dopunjuje.
NS Posmatrac
A400M bi se koristio najvise i verovatno iskljucivo kao transportni avion.
Za prevoz pripadnika VS u razne mirovne misije, vezbe u inostranstvu i sl.
Drugo za izvoz proizvoda namenske industrije.
Za prevoz kupljene opreme i oruzja za VS.
Prevoz spasilaca, sasilacke opreme, humanitarne pomoci, prevoz gradjana iz ugrozenih drzava i sl.
Za sve prevoze za potrebe drzave.
Pored toga moze i da se iznajmljue kako bi se pokrili delovi troskova.
Nenad N.
Za jedan Erbas dva Embraera. Jeste nosivost manja za deset tona, ali kargo prostor je cak veceg volumena. Pa se uzmu dva ili cetiri. E da, obavezno i „pametnom dosta“. :)
Miljan J
Možda ga koristimo za izvozi i uvoz oružja
Grga
Za potrebe vojske apsolutno nepotrebno. Kakvo crno dopunjavanje u vazduhu. Za LA u Srbiji i postojeći kapaciteti na avionioma su sasavim dovoljni.
A ako hoćete za komercijalne svrhe A400 je nedovoljan jer kao što reče neko Nora/Tamnava ne može da stane.
Ako hoćemo neku Nacionalnu cargo kompaniju trebalo bi videti sa Kinezima da li su voljni da prodaju Y20. Za početak jedan, a posle može i još jedan. Možemo da šaljemo SBS naše namenske preko, da dopremamo šta vojsi treba i da po celom svetu lete za 3. lica..