U Bugarsku stigao drugi borbeni avion F-16, prvi isporučeni primerak počeo da leti nakon skoro dva meseca od isporuke

13. jun 2025

Trup francuskog višenamenskog borbenog aviona Rafal proizvodiće se i u Indiji

12. jun 2025

[REPORTAŽA] Makedonija proslavila 33. godišnjicu svog ratnog vazduhoplovstva

11. jun 2025

Mađarskoj isporučeni prvi mlazni trenažni avioni L-39 Skyfox

10. jun 2025

Novi detalji ukrajinske Operacije “Paukova mreža“: Bombarderi pogađani više puta, bilo je i promašaja

6. jun 2025

[INTERVJU] „Raven Adisory“ i PR-DC: Nekadašnja Zelena Beretka u saradnji sa srpskom kompanijom proizvodiće dronove u Americi

5. jun 2025

Izviđačka letelica iznad Kosova i Metohije: Da li je kosovski Bajraktar na kratko bio i u vazdušnom prostoru centralne Srbije?

4. jun 2025

Posledice ukrajinskih napada na ruske bombardere: Pogođeno ipak mnogo manje od 41 aviona

3. jun 2025

Sudbina makedonskog Lirdžeta: Povod da se setimo i obratimo pažnju na ostale jugoslovenske Lirdžetove 25

3. jun 2025

Operacija “Paukova mreža“: Spektakularni napad Ukrajine na ruske baze strategijskih bombardera

2. jun 2025

Tango Six i Ex-Yu Aviation i dalje najčitaniji i najuticajniji regionalni vazduhoplovni mediji koji ne kradu tuđ sadržaj

2. jun 2025

RV i PVO Vojske Srbije učestvovalo na međunarodnoj helikopterskoj vežbi FIRE BLADE 2025 u Mađarskoj

30. maj 2025

Indonezija najverovatnije nabavlja dodatne borbene avione Rafal

30. maj 2025

Hrvatska najavljuje sposobnost proizvodnje pola miliona vojnih dronova godišnje

27. maj 2025

Inostrani spoteri dolaze svojim avionom u Srbiju da iz vazduha fotografišu RV i PVO Orlove

26. maj 2025

Mađarska nabavila avion za aero-foto snimanje „Diamond“ DA62 MPP

23. maj 2025

Bosni i Hercegovini odobrena nabavka lakih višenamenskih helikoptera AW119Kx

22. maj 2025

Dvadesetogodišnja tradicija saradnje: Ambasada SAD uručila počasna odlikovanja srpskim vojnim diplomcima, pukovnik RV i PVO jedan od odlikovanih

20. maj 2025

[ANALIZA] Super Galebovi G-4 su na izdisaju, čime ih zameniti?

20. maj 2025

FEINDEF 2025: Prvi prikaz modela Erbasove besposadne letelice SIRTAP, moguća španska nabavka turskog trenažnog aviona Hurjet

19. maj 2025
[ANALIZA] Srbija odlučila da 70% troška nabavke Rafala finansira kreditom francuskih banaka
Srbija će kupiti svoje Rafale po sličnom finansijskom aranžmanu kao Egipat / Foto: Adrian Vukojveć, Tango Six

[ANALIZA] Srbija odlučila da 70% troška nabavke Rafala finansira kreditom francuskih banaka

Skupština Srbije objavila je prošle nedelje na svom sajtu ulazak u proceduru usvajanja Zakona o potvrđivanju kreditnog aranžmana prema kojem će Ministarstvo finansija uzeti kredit u iznosu od 1.921.500.000 evra od konzorcijuma francuskih banaka kako bi finansirala 70% iznosa kupovine višenamenskih borbenih aviona Rafal koje treba platiti u ukupnom iznosu od 2.745.000.000 evra.

Objavljeni predlog Zakona potvrđuje iznose i detalje finansijskog aranžmana o kojima je Tango Six portal ranije detaljno izveštavao. Poslednje dešavanje u domenu finansiranja ove kupovine zabeleženo je početkom aprila kada je ministar finansija Siniša Mali objavio da je Ministarstvo finansija isplatilo drugu ratu avansa u iznosu od 411,75 miliona evra za nabavku Rafala, čime je, nakon plaćanja prve rate u istom iznosu 20. oktobra prošle godine, francuski proizvođač najverovatnije započeo sa proizvodnjom letelica.

Ovo je sada potvrđeno i u predlogu Zakona o potvrđivanju kreditnog aranžmana. Kako se navodi, avansno plaćanje čini 30% ukupne ugovorene cene, odnosno 823.500.000 evra, koje je Srbija platila pre datuma potpisivanja Ugovora o finansiranju sa francuskim bankama (koje Parlament sada treba da potvrdi) iz sopstvenih finansijskih sredstava u dva dela – prvi deo u iznosu od 15% ukupne ugovorene cene (411.750.000 evra) i drugi deo takođe u iznosu od 15% ukupne ugovorene cene (411.750.000 EUR).

U predlugu Zakona se navodi da nakon toga sledi prvo plaćanje „po učinku“ (najverovatnije se misli na tempo ispunjenja obaveza Dasoa) koje iznosi 25% ukupne ugovorene cene, odnosno 686.250.000 evra, koje će biti plaćeno korišćenjem sredstava po osnovu pomenutog kreditnog aranžmana i u skladu sa odredbama komercijalnog ugovora sa kompanijom Daso.

Zatim dolazi drugo plaćanje „po učinku“, takođe u iznosu od 25% ukupne ugovorene cene (686.250.000 evra), koje će takođe biti realizovano korišćenjem sredstava po osnovu kreditnog aranžmana i u skladu sa odredbama komercijalnim ugovorom, navodi se u predlogu Zakona.

Konačno, poslednji ostatak od 20% ukupne ugovorene cene iznosiće 549.000.000 evra.

Konzorcijum francuskih banaka koje će obezbediti kredit čine: „Credit Agricole Corporate and Investment Bank“, „Credit Industriel et Commercial“, „Bred Banque Populare“, „Credit Lyonnais“, „Socite Generale“ i „Natixis“.

Da bi se do kraja razumeo način finansiranja srpske nabavke ali i sličnih, treba pomenuti slučaj egipatske nabavke dodatnih 30 Rafala koja je finansirana na sličan način. Konzorcijum francuskih banaka je tada pozajmio 100% cene Egipatskog izdatka od 3,950 milijardi evra sa kamatom ne manjom od 3% (za ovakvu vrstu državno garantovanih zajmova). Kao i u slučaju Srbije, u egipatsku kupovinu nakon konzorcijuma banaka koje daju sredstva za kredit ulazi i državna finansijska institucija SFIL koja finansira domaće javne radove i veće eksportne ugovore. Ova institucija u praksi osigurava finansijski aranžman koje su obezbedile privatne francuske banke u nekom procentu. U slučaju egipatske nabavke osigurano je 85% iznosa.

Treba podsetiti i da je Egipat platio dodatnih 200 miliona evra za naoružanje kompanijama MBDA i Safran, što (verovatno u manjem iznosu) čeka i Srbiju, van 2,7 milijardi evra rezervisanih za Daso. Kako je Tango Six takođe ranije izveštavao, druga kategorija finansijskog izdatka Srbije van iznosa koji se plaća Dasou biće infrastrukturna unapređenja na batajničkom aerodromu. Naš portal je detaljnije pisao o drugim interesantnim razmenama informacija između Srbije i Egipta u vezi nabavki Rafala.

Kao državna finansijska institucija francuski SFIL se konstantno zadužuje iz evropskih i drugih investicionih fondova (budući da je u državnom vlasništvu i da se bavi strateškim projektima ima najstabilnije investicione rejtinge). To obezbeđuje kružno kretanje kapitala, gde svi zarađuju – privatne francuske banke od kamata koje su pozajmile Srbiji i Daso koji, sve i da Srbija bankrotira, svoje uplate dobija – naplata potraživanja ići će u najgorem slučaju preko SFIL-a koji će osigurati veliki procenat ove kupovine, kao što je to urađeno u slučaju Egipta.

Način finansiranja ovako velike kupovine stoga pre govori da je on podjednako u interesu Dasoa kao proizvođača (osiguravanje plaćanja nezavisno od finansijske stabilnosti države naručioca) i da je to do sada jedini dokazani uticaj politike na način kupovine Rafala. Najverovatnije se (politički gledano) podrazumeva da ovakvu kupovinu finansiraju privatne francuske banke (kao i slične nabavke francuskog naoružanja od strane drugih država) umesto finansijskih institucija drugih država. Sa treće strane, moguće je da su kamate i drugi tehnički uslovi ovakvih transakcija povoljniji ukoliko se ceo aranžman obavi u zemlji proizvođača i ukoliko (opet politički, u pozitivnom kontekstu) institucija kao SFIL stoji iza celog posla. To više govori o finansijsko-industrijskoj integraciji francuskih privatnih i državnih kompanija pre nego optužbama za korupciju ili negativno političko delovanje.

Procena domaćih stručnjaka za finansije je da će kupovina Rafala srpski budžetski deficit uvećati za oko 0,6 odsto i da nema bojazni da to može drastično uticati na pogoršanje situacije u javnim finansijama.

Kako država Srbija razmatra finasiranje kupovine Rafala i koliko ona zapravo ne utiče drastično na makroekonomsku stabilnost zemlje pojašnjeno je u detaljnijem članku magazina Forbs.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

DW

A koliko lovaca J-10C se moglo kupiti za ove pare?

Odgovori
Pe

Otprilike nijedan.

Br

Jel vama ljudima jasno da je vazdusni prostor oko Srbije NATO teritorija i da u Srbiju nista ne moze da udje bez NATO odobravanja?

Mi

Ovo je “ kupovina “ na višem nivou . Vidimo svi da nisi razuman . Ovim se kupuje u naklonost u eu ( mada nisam za to ) Kako bi uvezao Kineske I Ruske avione u Srbiju u ovom okruženju ???

sr

@Brkonjica Kakve veze ima vojni savez sa međunarodnom trgovinom? Uvezli smo ruske i beloruske avione, tenkove i BTR-e. Uvezli smo i kineski PVO. Svakodnevno uvozimo ruski gas. Sve preko NATO zemalja.
Ajde, barem malo ozbiljnosti.

DW

@Brkonjica. Isto kako su ušli FK-3, Repellent i HQ-17. Ta propaganda kako ništa ne može da prođe preko NATO teritorije (ma kako sam NATO delovao smešno nakon dolaska Trampa) širi aktuelna vlast kako bi nastavila svoju prozapadnu politiku. Nismo mi u ratu sa NATO, pa je zatvoren vazdušni prostor. Uzgred, kaže se bez odobrenja.
@Milan. Da li ti deluje razumna kupovina preskupo plaćenih lovaca od države koja ima suprotne interese od naših i koji će nam služiti samo za air policing?

Ca

Pali su Rafali F3R a ne F4. To je potpuno različit avion! Nebo i zemlja razlika!

Naši su uzel polovne krntije, sve u njima je rabljeno i tehnološki iz doba kad je još Darijo Srna nosil kratke gaće i štel loptu po liniji za Šahtar, a Beckham se friziral u Unitedu. Zasloni od prije 10-15 godina, raubovani,… A Srbija? Oni kupili ko normalni ljudi, najnovije F4 sa svim inovacijama koje podržavaju superkrstarenje i imaju tehnologiju budućnosti.

Ko kad sam mjenja staru veš-perilicu staru 20 godina. Žao mi je bilo bacit jer je radila, pa čekal da crkne da je poklonim sekundarcima. Al onda se javi neki rodjak sa sela: ‘Daj je meni, dat ću ti 50 eura!’ I sad taj isti lik hoće nadogradit tu krntiju da ima WiFi, digitalne programe, sušilicu – sve ko moja nova.

Zašto bi itko kupovao rabljene avione bez ključne opreme, da bi ih kasnije nadograđivao?! Zar nije bilo pametnije kupiti manje aviona, ali normalnih – potpunih, modernih i spremnih za borbu? Umjesto toga, imamo prefarbane krntije sa starom tehnologijom, koje ćemo vjerojatno pokušati prešminkati da izgledaju kao nešto što nikad neće biti. Klasična priča. I ko još kupuje rabljene avione?! Ah da, rodjaci sa sela.

I da, dva J-10C ili Rafala F4 bi srušila svih naših 12 Rafala F3R dok kažeš ‘metla’ – ne bi ni štuknuli. I nikakva šminka i akrobatika tu činjenicu neće promijenit.

To

Capitain-Imate stav,a doslovno nemate pojima..

Sl

Da li je poznat % administrativnih troskova?
Neki standard je 5-7%, posebno kada se radi preko drzavne sheme i drzavnog investicionog fonda koji se zaduzuje kod privatnih banaka i investicionih fondova (kao sto je vec i navedeno).
Na 2 milijarde EUR, to nije mali iznos…

Odgovori
Ra

Poređenje sa Egiptom i nije najbolje jer Egiptu najveći deo kredita plaćaju Saudijci. Nama nema ko da plati. Povećanje budžetskog deficita od 0.6% ne bi bilo strasno da je sve ostalo u planiranom okviru deficita od 2.5%. Međutim deficit je već otišao na 3% pa dodatak od 0.6% bdp na deficit uopšte nije naivan.
Sad sam pročitao predlog zakona koji predviđa kamatu od trenutno otprilike 3.1%( sestomesecni euribor plus 0.98%) što na preostali dug od 1.95 milijardi evra znači da ove godine plaćamo 55 miliona evrakamate. Nisam mogao da pronađem na koliko je godina uzet kredit. Dakle bez naoruzanja Rafali će da iskostaju sigurno bar 3 milijarde. Toliko plaćamo izvikanog glinenog goluba koji će doći sa traljavim raketama. Bravo!

Odgovori
Br

sta pricas? Kredit- nesto sto se vraca u roku od vise godina

Rp

Zašto kao suverena zemlja ne otkaẓ̌emo kupovinu tih aviona ,koji su se pokazali kao „smeće“ u sukobu India i Pakistan ?

Pe

@Rafal
Aj pročitaj ponovo ugovor. Ove godine ne plaćamo ništa i kredit se ne povlači odjednom već po tranšama, pa od tih tranši ide vraćanje kredita. Piše dosta toga i u tekstu.

@Rp.
Dali smo avans, sigurno ima ugovornih kazni za raskid jer je to uobičajeno a i prosto nije smeće. Generalno smo imali izbor između Jurofajtera i Rafala. Ostalo ili nije bilo dostupno ili bi imalo ozbiljne negativne posledice po nas.

Ra

Perko
izgleda voliš da se baviš efemernim problemima. Tacno je da ove godine ne plaćamo kamatu ali kamatu nećemo izbeci bez obzira što plaćamo po transama i sa ukupnom kamatom Rafali će koštati bez naoruzanja 3 milijarde a za toliku kamatu moglo je da se kupi mnogo naoruzanja. Fk3 je placan 250miliona divizion. A sto se tice naoruzanja Rafala čitaj tekstove o „najboljoj“ vv raketi na svetu Meteor i videćeš da ne vredi mnogo. Pritom neće nam prodati ni takav meteor već u najboljem slučaju mica ng čiji će domet u obe varijante biti 85 i 110km što je za današnje uslove malo. A za početak dobijamo običnu micu dometa 60 i 80km.

Iv

Ovdje se radi o klupskom/sindiciranom kreditu (više banaka), tu se obično plaća Aranžerska naknada (jednokratna naknada koja se obično kreće od 0,5% do 1% na ukupan iznos kredita) i Agentska naknada koja se plaća banci Agentu (s obzirom da ima više banaka samo jedna banka komunicira s kupcem – Agent). Kamata se obično ne plaća do prvog korištenja kredita , ali se zato na odobreni, a neiskorišteni iznos kredita plaća naknada – Commitment Fee (nakon toga se na povućeni iznos plaća kamata, a na i dalje neiskorišteni iznos comm. fee). Radi se o naknadi koja se obračunava obično kvartalno (unazad) na neiskorišteni iznos kredita (visina ove naknade se obično definira kao 1/4 Aranžerske naknade, ali može biti i viša). U svakom slučaju banke najviše zarade na ovim naknadama i jako je bitno koja je visina ovih naknada jer tu može biti popriličan trošak.

Vl

Doci ce nama ti avioni mnogo brze nego sto se misli. Indonezija je, poucena indijskim iskustvom vec odustala od nabavke 40ak kom Rafala. Sad samo trazi modus prekida ugovora. Sad ako smo pametni, da i mi ucinimo isto. Recimo da poudimo nase F4 Egiptu, a oni nama da daju svoje relativno mlade Mig29 za male pare. A i Egipcani nisu bas previse mudri. U slucaju eventualnog sukoba, a on moze biti samo sa Izraelom, sigurno nece moci da korsite svoje zapadne avione. Slicno kao i mi sa eventualnim ponovljenim sukobom sa nato. Zato mi da budemo mudriji, dok jos eventualno ima vremena

Odgovori
Ž

Vladimir

Не, не постоји званична информација да је Индонезија одустала од Рафала. Или да је замрзла набавку

То би било потпуно бесмислено јер су и они дали 30 посто аванса, и то 30 посто од преко 8 милијарди евра.

А први авиони треба да им буду испоручени следеће године.

Б

SFIL је државна export finance агенција, која покрива ризик комерцијалних банака које заправо дају паре.

Bo

Da zamenimo nase F4 za polovne mig-29 ?
Sta ovde ne moze sve da se procita qq.
Zasto bi oni prihvatili nase F4?
Zasto bi nam za male pare dali svoje mig-29?

Oboren jedam rafal, jaka stvar. Oboreno stotinu migova i ti jos uvek sanjas o polovnim kantama.

Pe

@Vladimir Kineski avioni nisu resenje za Srbiju, cak i da je kineski J-10 srusio Rafale, (a to danas niko ne tvrdi sa sigurnoscu, jer ima i dosta drugih mogucnosti).
Vojna komisija uzima u obzir razlicite uslove:
-proverenost u tehnickoj eksploataciji tokom niza godina,
-resursi masine,
– odrzavanje (Kina je daleko?)
Sve to cini kineski avion besmislenim za Srbiju

Pe

Malo malo neko se hvata za Egipatske MIG-29 koje oni ne bi prodali ni pod razno. Ne zato što su nešto ekstra već svesno idu na raznovrsnost. Koliko se čuje njihova iskustva sa Rafalima su krajnje pozitivna a pored MIG-29 i Rafala imaju i F16, neprestano su na vojnim vežbama sa drugim državama i raznim avionima, pa ako neko ima sa čime da uporedi imaju oni. Pri čemu nisam oduševljen cenom ali je on svakako vrlo dobar avion.

Ga

Петровић Душане, ево проверени су Рафали. Ако мислите оно претходно у Либији да је провера…У кинеском авиону има доста руског духа, од мотора па надаље, није одржавање проблем, то Вам није аргумент. А како је проверен Рафал кад 8 година није било ни једног купца, него сада када су Французи остали без подморница за Аустралију, сада сви у глас најбољи је Рафал. Што га не пошаљу у Украјину, да виде купци шта купују, а ми још плаћамо пре рока… Зашто је комадант нашег РВ отишао пре неки дан у пензију на свој захтев, о томе нико не пише, можда је баш Рафал разлог…

Al

Na kakav to novi sukob sa NATO slutiš? Vi rusofili dok nas ne uvučete u nove ratove nećete se smiriti.

KK

Klasican nacin finansiranja.

Kupis nasu robu – zaradimo.

Ali moras da uzmes i kredit od nasih banaka – opet zaradimo.

U Hrvatskoj se to sigurno isto tako resavalo.

Odgovori
Be

nije.
u HR je novac isao izravno iz proracuna.

jerbo, HR je avijune kopio od vlade FRA a ne od Dase

Pe

Zapravo, bankarski ugovor štiti i nas. Eno ga na sajtu parlamenta. Novac se isplaćuj u tranšama nakon što banke verifikuju da je Daso završio neku konkretnu fazu. A poslednji deo od 20% banke isplaćuju po avionu kako koji bude pristizao kod nas.

Sa

hr je platila “ u kešu“
direktna uplata bez kredita

Mi

Hrvatska nije podizala kredit, isplaćeno iz proračuna države ( ne proračuna vojske ).

No

Pa svi kupuju na kredit…šta je tu čudno…
Rafal je odličan avion… doduše prilično
skup ali i kvalitetan…jedan oboren u takvoj
vazdušnoj borbi sa dosta aviona uz pomoć
Kineza ne znači ništa…dali je moglo nešto
drugo jeftinije od rafala mi to na znamo…
verovatno je uzeto najbolje moguće.

Odgovori
Bi

Pa eto, Hrvatska nije kupila na kredit.

Ž

Pa da, Hrvatska nije, kupila je na 6 rata onoliko koliko je platila Srbija avans za svoje Rafale faktički odjednom

To

Zeljko Tucakovic-Potpuno ste u pravu.Tek na vasem primjeru se vidi koliko je Hr odradila dobro posao..Nkad vise nitko nece dobiti eskadrilu po toj cijeni..Da su vama ponudili nesto slicno.Potpuno sam siguran da bi takvu ponudu objerucke prihvatili.

Pa

Znači, Srbija nije kupila samo jedan proizvod od Ferncuza. Već dva. Avion i kredit. Odličan posao za Francuze.

Odgovori
Mi

au, koji gorak ukus u ustima mene kao građanina zbog ovakvih promašaja vlasti! šta je domaća namenska industrija mogla sve da napravi našoj vojsci za 2,7mlrd evra! da ne pričamo o posrednim benefitima što bi novac ostao u zemlji i što bi srpski građani primali plate od tih para! postoji zaista smislena sumnja da je reč o plaćanju nekog reketa Francuzima!

Odgovori
Pe

@Milivoje A koji to avion proizvodi nasa industrija, da je bar slican nivou Raffale?Nisam znao da postoji, zaista, treba da narucimo domace.

KK

@Milivoje

Sto je to „domaca namenska industrija mogla sve da napravi nasoj vojsci za 2,7mlrd evra!“? Mozda supersonicni avion s AESA radarom? Jer to je potreba.

Osvestite se ljudi. Znanja nema, ljudi nema, nacina kako napraviti nema. Jugoslavija je investirala velik novac u razvoj Novog aviona ali ni to nije islo, onda kada se imalo resursa i drzavu od 12 mil ljudi. Na kraju se islo na to da se kupuje Francuska elektronika i dizajn, jednomotorni Rafal, Englezi su trebali raditi krila. A u danasnjim uvetima udaraju nas Napoleonski kompleksi, globalna sila, tehnoloska sila, gradit cemo nesto sto pre 40 godina nismo mogli sami.

Sve sto se dogadjalo pre 30 godina, ratovi, sankcije, obrazovani ljudi koji su pobegli na zapad od ludila Balkana, sve je to ostavilo opasnog traga na svemu. A nije ni da je Jugoslavija ikada bila Japan.

Al

kraljevina je kupila limitiran broj me-109 da se umiri Nemačka. Epilog znamo. Nije se dao akcenat na vecu nabavku IK-3 ili Harikena.
Niko ne kaže kakav će softver i da li potpun će imati verzija F4 da li će se ojmoći raditi unapređenje redovno. Dali cemo dobiti svu opremu i osmatračku i protiv elektronsku, da li rakete dalekog dometa u poslednjoj verziji i koliko. Kinezi su za te pare da nam pošalju ( makarrasklopljene malte ne preko temu-a ) 42-46 kom sa sve pratećom opremom pl 15 raketama i mirni smo 10-15 god a doneli bi ih kako su i pvo sisteme doneli. Malo je dublja ta priča od klasičnog francuskog reketiranja i u širem kontekstu je treba posmatrati. A da ništa sa tim avionima nećemo moći što zbog broja što zbog okruženja, dakle služe za odbranu limitirano ili nikako. Osim ako ćemo u budućnosti da pristupimo u NATO. Ovako neutralni okruženi sa NATO nevidim smisao za AIR policing mogli smo i gripena 6 kom na lizing i eto.

Odgovori
Ž

Pa rečeno je, imaće potpun paket i softver, data link koji je kompatibilan mogućnostima Link16, samo za zemlje izvan NATO. Ni u kojoj varijanti nije tolika razlika u ceni između J10CE i Rafala, razlika je najviše do 30%. Pritom je dobijen i dobar offset i prenos određenih tehnologija za završetak nekih naših projekata

Ro

Prije par mjeseci sam ovjde napisao da je Macron Srbiji jedva pristao prodati Rafale. Kao jedan od argumenata za taj potez je hipoteza da današnja i buduća Srbija ne dijele iste poglede na vojne saveze pa se prodaja Rafala može gledati i kao investicija Francuske u proširenje meke sile ili utjecaja na Balkanu.
Sad ste u predzadnjoj rečenici naveli nešto što je tabu tema, ali može puno toga objasniti.

Jo

@Aleksandar
Kraljevina Jugoslavija nije kupila Me-109 da bi umirila Nemačku, nego je to bio u tom trenutku najbolji lovac na svetu, a pri tome i jedini avion tog tipa koji je mogla da kupi. Nabavke Harikena su prekinute sa izbijanjem rata u Poljskoj, u septembu 1939. Nakon toga više nije bilo ni aviona ni delova za licencnu proizvodnju.
Što se tiče Ik-3, prvi prototip je poleteo u aprilu 1938, a vazduhoplovstvo je dobilo prvih 6 aviona u aprilu 1940. Misliš li da je taj period bio kratak, ako se uzme u obzir i pogibija probnog pilota tokom ispitivanja prototipa? U prvoj godini je isporučeno 12 aviona, a za 1941. je bilo predviđeno 25 avona. Da li su ti brojevi bili mali? Da ne govorimo o tome da je i za Ik-3 bilo problema oko nabavke delova.

Pe

Kakvo čerupanje pilića… Mon ami, mon ami…

Odgovori
Pa

@Vladimire,
dali Vi uopće razumijete da u slučaju odustajanja kupca od nabavke (bila to Srbija, Indonezija ili netko treci) kupac ostaje bez uplacenog avansa.
Taj iznos za Srbiju nije nimalo mali (820 mil EUR), a u slučaju Indonezije preko 2mild. EUR. To je lova koja se niti jedna ozbiljna drzava neće odreći.
Upravo je avans vid osiguranja koji Dassault (ili nekogbdrugog proizvodjaca) štiti od takvih odluka. To je uobičajeni način plaćanja i tek po primitku avansa se kreće sa proizvodnjom.

Odgovori
Vl

Pajo,

Niste razumeli. Moja ideja je da Egipat preuzme nasu narduzbinu, a mi umesto povartka avansa dobijemo deo njihovih MIG29M2. Egipat dobija jos Rafala koje vec ima i koje je dodatno narucio, a resava se MIG29 koji mu nisu perspekivni. Mi dobijamo mladje avione koji za koje ne treba preobuka pilota i mehanicara, za koje imamo infrastrukturu i naoruzanje i mirni smo jos 10ak godina dok ne narucimo avione 5. generacije od Rusa ili Kineza. Nek Egipat baca pare na francuske krseve, a nama MIG29 radi isti posao air policinga kao i Rafal.
Indonezija je u istom sosu kao i mi, nek se snalazi kako zna.

Mi

Praunike nam zaduzuju. Strasno.

Odgovori
Pe

Rok vracanja je 7 godina od isplate svake transe, tako da ne.

Perko- Reci mu :) ne proizvodimo ništa, prodali smo sve…. bukvalno živimo od kredita i sad kao ovaj se kredit vraća za 7 godina, super

Ni

Izvoz softvera za prva 3 meseca ove godine iznosi preko 1,1 milijarde evra. Suficit ostvaren pri tome je skoro 900 miliona evra. Neko zaista ne proizvodi nista osim mrznje i online trolovanja a neko proizvodi i to znacajno.

Kakve unuke? O čemu to Vi?! Pa nismo mi kao neke naše siromašne komšije koje nabavljaju polovne starudije, i to na jedvite jade. I dalje im drugi čuvaju nebo iznad glave a oni ih za tu uslugu papreno plaćaju.

Pa

@Tonny,
vi kao da ste izašli iz filma ¨Ko to tamo peva¨ i one poznate sekvence iz tog filma ¨ma pusti dedu, nema deda para za kartu¨ ¨ma šta nema para, daj pet karata¨.
Komšijama trenutno nebo čuvaju talijani i mađari POTPUNO BESPLATNO ali vi naravno o tome nemate blagog pojma.
Komšije su jaaaaako zadovoljne sa ¨polovnom starudijom¨ za 1,2 mld EUR.
To je toliko ¨loša¨ ponuda da su grci tražili još, a mislim da bi i još neki omastili brk po istim uvjetima.
Ali nema više. Prošla baba (od Macrona) s kolačima

Jo

@Tonny
Zaista ti je komentar besmislen. Hrvatska i Francuska su napravile odličan posao sa tim polovnim avionima. Francuska je omogućila nastavak proizvodnje aviona, u renutku kada se rizikovalo da prozivodnja stane. Ovako su morali da njaruče nove avione da zamene ono štopped je prodato Hrvatskoj. Hrvatska je dobila te avione jako povoljno, možda i iz COVID fondova, za čije iznose je glasala Francuska. Taj scenario je mogao da izgleda ovako: Francuska lobira i glasa da Hrvatska dobije 1,3 milijardu više za COVID. Hrvatska plati 1,3 milijarde Francuskoj za polovne avione. Francuska isporuči polovne avione iz sastava vazduhoplovstva i sada mora da naruči nove avione umesto njih. Dassault dobija novu narudžbu koja osigurava nastavak proizvodnje za sledećih godinu dana. Vuk sit, a ovce na broju. Plaćaju poreski obveznici EU koji svakako ne znaju šta sve plaćaju.

Što se tiče nadzora nad vazdušnim prostorom Hrvatske, Hrvatska verovatno plaća kao i Slovenija, samo kada ona zatraži da se podignu avioni, par puta godišnje.

Sve ovo ne znači da Srbija nije napravila ispravnu odluku sa kupovinom novih F4, ali cela geopolitička situacija u svetu je promenjena u prethodnih nekoliko godina i te dve nabavke se ne mogu upoređivati. U svakom slučaju, ove avione neće otplaćivati praunuci. Odluka da se uzme kredit sa niskim kamatnim stopama je sa poslovne strane sasvim logična. (Sada bi trebalo na primeru objašnjavati zašto bogati uzimaju kredite, ali to izlazi iz teme ove diskusije.)

Dr

Mislim da je nabavka skupih aviona radi patrolinga loš posao. Jedna eskadrila, pa i dve, bilo kojih aviona je, imajući u vidu okruženje u kom se nalazimo – dakle NATO, nedovoljna za bilo kakav ozbiljan otpor potencijalnom agresoru. Srbija, umesto forsiranja lovačke komponente, treba da radi u pravcu odvraćanja. Dakle, nabavljanju što većeg broja PVO baterija, uz razvoj domaće vojne industrije u tom pravcu. Pojednostavljeno, treba učiniti sve da nebo iznad Srbije bude do te mreže premreženo solidnom PVO zaštitom da odvraća agresora od pomisli na udare. Odnosno napraviti situaciju da im se vazduhoplovi i piloti ne vraćaju sa zadatka.

Odgovori
om

A što bi vazduhoplovi išli na zadatak u Srbiju.
Kome je Srbija interesantna. Kriva je politika koja se konfrontira sa politikom u okruženju.
Ne možeš biti na zapadu a koketirati sa istokom protiv tog zapada. Sloba se krivom politikom zaigrao. Dakle, ako si normalan i imalo lojalan član zapadnog svijeta i koristiš pametno zapadne benefite nemaš probleme.
Sve probleme su vam stvorili postojeći političari koji nisu niti tu niti tamo.
Rezultat je ovo navlačenje oko skupih Rafala i njihovog upitnog naoružavanja. Kakva je to politika koja bjesomučno naoružava zemlju od susjeda. Kako da se obranite ako bi vas napali svi oko vas. Nikako,to je paranoja i stajala vas je novca što ćete itekako osjetiti u skoroj budućnosti. Za sve je dakle kriva politika koja to generira i trenutačne tenzije u zemlji.

Mi

Iako se slažem sa navedenim moram da sugerišem da je pre svega neophodno učiniti sve da do sukoba sa NATO nikada ne dođe jer ni uz najbolji PVO ne bismo potrajali duže od par nedelja, a ekonomske i demografske posledice bi bile nesagledivih razmera i velo verovatno takve da bi prestali da postojimo kao država, čak i u ovom polukolonijalnom statusu kakav je sad. Trenutno nam može pomoći samo vrhunska diplomatija i dovoljno oružja za odvraćanje regionalnih pretnji poput Albanije i zaštitu stanovništva na severu Kosova i u Srpskoj ukoliko USA isforsira ovde neke sukobe, mada sumnjam jer je ovo već pokorena teritorija gde se samo povremeno podižu tenzije kako bi NATO imao opravdanje za prisustvo.

Ma

jeste cudni.
prije par mjeseci padali u nesvjest, sad sruše jedan i automatski rafal kanta

Odgovori
Ra

Milan
Kupovina na „višem nivou“.
Dobro je da ti razumno gledaš na stvari. Njihovu naklonost nikada nećemo kupiti i uvek ćemo služiti kao ovce za sisanje. Koliko god da platimo biće malo i tražiće još.
Mnogo j10c je malo da se kupi i da se uveze kao što je uvezen i fk3 i kao što i sada stižu avioni na batajnicu i Niš. Kao da nam je u vrhu vojske Dušan Petrović, otprilike ovo su odluke tog nivoa.

Odgovori
sl

Našminkana skupo plaćena kanta!

Odgovori
om

Ovako,ima na internetu plan otplate hrvatskih Rafala. Oni su već otplaćeni, ostalo samo simboličnih 56 mil eura za slijedeću godinu.
Dakle počeli smo ’21godine 319mil. eura
’22godine 287mil.eura
’23godine 263mil.eura
’24godine 255mil.eura
’25godine 119mil.eura
’26godine 56mil.eura
Pošto nije bio kredit bilo je tako urađeno da zrakoplovi uvijek budu pokriveni gotovinskom
uplatama kako budu dolazili, kako Francuzi ne bi ništa izgubili u slučaju problema.

Odgovori
Ve

Hrvati su napravili dobar posao,bez kredita su uzeli i iz buđeta otplatili ,razlika od gotova 2 milijarde evra njihovih 12 polovnih i nasih 12 novih alo bre,ako nam nedaju meteor rakete bar 2 za svaki avion mi nismo nista napravili

sr

Smatram da je glupo uzimati oružje od trenutnog i budućeg neprijatelja jer će odmah prestati snabdevanjem ako im se ne svidi i najmanja politička odluka u Srbiji. Za razliku od Kineza i Rusa, Zapadnjacima su ugovori bezvredni jer ih koriste kao oružje. Rusi i Kinezi nikada nisu pogazili ekonomske obaveze radi politike. I dan danas stiže gas u EU uprkos političke situacije.
Ali, sad je kasno. Još smo im uplatiti novac koji mogu da „zamrznu“(ukradu) kao i 90-tih i kao sada Rusima. Zapadna ekonomija je oružje naših neprijatelja – a mi smo iz naše siromašne kase uplatili ogromne pare za nešto čija dostava zavisi od toga kakav politički pritisak NATO želi da koristi protiv nas. To je tužna istina.

Odgovori
Sa

po kojoj logici je Zapad nas neprijatelj!?
ko nas ima namjeru napasti???
Zar ne vidis da nas pustaju na miru sta god radili, samo da ne izlazi preko granice.

Mi

@srx
Svesni ste onda da smo mi „opkoljeni“ tim nasim „neprijateljima“, tojest celim NATO savezom. Da nas i u miru mogu poklopiti i blokirati na 100 načina ako na glas vičemo po komšiluku da su nam svi okolo neprijatelji. Saradnja sa komšijama je neophodna i zdrava obaveza. Seliti Srbiju ne možemo.

Mozemo da gledamo na njih samo kao neprijatelje sto je krajnje nezdravo za Srbiju, a mozemo da gledamo malo i dublje u te naše komšije zarad buducnosti naše dece. Pogledamo malo i u prosla saveznistva pre 90tih, pa i u danasnje prijatelje koji su u tom savezu. Nisu svi u NATO neprijatelji Srbije. Administracije, interesi se menjaju..itd.
Srbija nikad nikada nece biti u Aziji i graniciti se sa Rusijom i Kinom, tako da okterati ledja komsijama nije opcija.

Bo

@Rusi i Kinezi nikada nisu pogazili ekonomske obaveze radi politike.
Ma jok nisu. Gde ti je juzni tok koji je obecan i potpisam ugovor kada smo im dali Nis? Zaradjujemo milijarde od njega?

To je tužna istina.

Bl

Da nije to trenutnog i buduceg neprijatelja do sada ne bi prodali ni jednu jedinu Noru (da dobro si procitao), ne bi imali ni jedan H145m/215, ni jedan Talesov radar kao ni jedan mistral. Ali ajde dobro…

Zo

Znaci francuzi zaradjuju duplo.Zasto se vlast ne zaduzi kod nas gradjana Srbije i to ne samo za ove stvari.Ponudi istu kamatu gradjanima i preko postanskih saltera sakupi potreban novac?

Odgovori
Me

Svi su govorili i upozoravali da Srbija ne treba Rafale jer nema novaca, te da će se morati zaduživati gdje neće moći kao Hrvatska kupiti bez kredita. Nitko nije iznenađen što su svi bili u pravu, gdje su postojale puno bolje i jeftinije opcije za Srbiju kao npr. Južnokorejski T-50 ( FA-50 ).

Odgovori
Ž

pa i nije morala, ima u ovom momentu na računima 6 milijarsi evra, kupila je na kredit radi sigurnosti i da ne angažuje svoje pare

De

Srbija, u ovom trenutku, ima na stanju preko 50 tona zlata i preko 28 milijardi evra bruto deviznih rezervi! Ima i preko 5 milijardi evra u budzetu. Tih 5 milijardi su pare koje se trose i koje se popunjavaju iz poreza, taksi i ostalog prihoda koje drzava ima. Dakle Srbija ima para! Javni dug Srbije je na kraju marta iznosio 39,05 milijardi evra, a njegovo učešće u bruto domaćem proizvodu (BDP) je iznosilo 44,3 odsto, objavilo je Ministarstvo finansija. I daleko je ispod proseka Evropske unije koji je po poslednjim podacima 81,6 odsto BDP-a. A imas i primer Hrvatske….Javni dug Hrvatske iznosio je na kraju ožujka 49.5 milijardi eura, što je 1.1 milijardu više nego u istom lanjskom razdoblju, no zbog snažnog rasta gospodarstva, udio duga u BDP-u pao je na 63,3 posto, pokazuju podaci Hrvatske narodne banke (HNB). Dakle samo da se Srbija zaduzi do nivoa Hrvatske imala bi za 3 eskadrile tih Rafala.

С

Т 50 савршен авион за Србију,али питање да ли би га кореанци продали због америчких делова.

To

realna vrednost 12 rafala sa sve naoružanjem i infrastrukturom za smeštaj, ne bi trebala biti više od 1.7milijarde, bukvalno smo im poklonili 1 milijardu. inače 12 rafal je ništa, bez dva puka nema sigurnog neba ni protiv suseda a kamo li protiv nato saveza.

Odgovori
Jo

Ovaj ekonomski deo posla treba gledati iz poslovne perspektive. Kredit koji Srbija može da dobije za ovu nabavku je verovatno izuzetno povoljan. Srbija kupuje sa 30% učešća, a davaoci kredita imaju garancije i od svoje države, ali i u robi (avionima). Nije neobično da se ovakvi krediti uzimaju i onda kada imate mogućnost da nabavku finansirate bez kredita. Da banaliziram, ako imate milion evra, možete da investirate taj novac i da zarađujete na njemu, a da uzmete kredit u istom iznosu za nabavku. Ako je kamata na kredit 3% godišnje, a kamata koju Srbija plaća na svoje državne obveznice 4% – onda se isplati uzeti kredit.
Ovaj kredit štiti i Srbiju kao kupca, jer banke neće isplatiti novac ako ima problema sa isporukom.
Što se tiče samog izbora aviona, mislim da je besmisleno da se iznova, kod svake vesti o ovom avionu, otvaraju polemike na temu što nije kupljeno ovo ili ono. Ta priča je završena. Izvesno je da je bilo političkog uticaja, ali je činjenica i da je kupljen avion koga je RV ocenio kao najpoželjniji još pre skoro 15 godina.

Odgovori
El

U drzavi gde na magnetnu rezonancu cekate do 6 meseci posto vas ukopaju na Orlovaci ; a na operacijj srca 2 godine.. Ne zvuci ni kao malo ni kao bezazleno zaduzenje. Ovaj neokolonijalni pristup gde pruzaocu usluge istu placas dva puga kroz robu i troskove aranzmana kredit/angazman radne snage malo je kome doneo ista dobro u poslednjih 100+ godina koliko ga praktikuju velike sile..
Pri cemu kupovina „naklonosti“ zemlje koja je A) vec priznala nezavisnost Kosova B) stavila nas u politicki jako neugodan polozaj „zahvalnoscu“ za pomoc Ukrajini C) … tesko da je postignuta.
Tako da je ovo jos jedna kupovina naklonosti za predsednika i dokazivanje njegove nezamenjivosti.
Jer ako izuzmemo Grcku i Hrvatsku jer su njihovi ugovori podrazumevali delom/u celosti remontovane Rafale; pitanje je sta Srbija dobija za 100 miliona € vecu cenu po komadu od Egipta

Odgovori
St

Magnetnu rezonancu mozete uraditi na bar 15 privatnih klinika, za oko 85 evra i to odmah. Zaista smesan komentar.

ri

mnogo besmislen komentar. covek hoce u drzavnoj bolnici, sto je vec platio, a ne ici u privatnu

Ev

@ riga – jedino sto je besmisleno su vasa 2 komentara. Ako nemate 85 evra onda zaista … I kakva bolnica, da li uposte znate za sta sluzi magnetna rezonanca? Da idemo korak dalje, da li Vi i Vas drug (pod uslovom da se radi o razlicitim osobama, u sto sumnjam) barem znate razliku između rakete i računa za struju, posto je ovo stranica posvecena avijaciji? Da li mozda znate da u npr Kanadi ne postoje privatne ambulante ili bolnice, a ceka se isto ili duze na pregled? Tako da i ako ste slucajno milijarder mozete da se slikate ili da pomoc zdravstenu potrazite u USA. Malo se informisite pre komentarisanja jer ovde ipak dolazi i obrazovan svet.

No

Mi nismo ni kanada ni US. u Srbiji je ustojen javni zdravstveni sustav. To sto ti to ne razumes je tvoj problem.

Jo

@Novosađanin
Pa i Kanada ima javni zdravstveni sistem. Čeka se duže nego u Srbiji. Ko ima para, ode u Ameriku na lečenje. Ko nema ide u Meksiko, Južnu Ameriku, Indiju… U Srbiji makar imaš privatne klinike, a oni ih nemaju. Ima naših ljudi koji iz Kanade dolaze na lečenje u Srbiju.
Međutim, ovde se govori o avionima, tako da je priča o medicinskom sistemu čista demagogija. Cela Evropa ima javno zdravstvo u lošem stanju, pa se povećavaju ulaganja u odbranu. Kompletan komentar je demagoški, jer se kredit kritikuje da bi se kritikovao, bez ikakvih argumenata. Poređenje sa Egiptom ne stoji, jer druga narudžba Egipta (125 miliona po avionu, 30 aviona) ne uključuje logistiku i trening. I ta narudžba bi, ako bi se kalkulisala inflacija, u avgustu 2024. porasla na preko 140 miliona. Zato je prva narudžba Egipta, kada je trebalo sve da se kupi, koštala 2015. godine 216 miliona po avionu za 24 aviona. To bi u avgustu 2024, kada je Srbija potpisala ugovor, bilo oko 270 miliona po avionu. Da ne govorimo o tome da su obe egipatske narudžbe bile puno veće. Uostalom, Indija je ove godine naručila 26 rafala po ceni od 266 miliona evra po avionu.

Mi

za te pare smo mogli razviti sopstveni avion

Odgovori
Op

Ova priča sa Indonezanima je smiješna ako je istinita.

I Francuzima se ne može vjerovat, al ako je priča u vezi Indonezije istinita, stvarno treba prestati prodavati njima bilo što.

Su-30 ne valja, Su-35, KF-21 ne valja, Rafale, ne valja. Neka oni lijepo sa „bracama“ radu na KAAN. Hoće da kupuju 5-tu generaciju od zemlje koja nikad nije proizvela sopstveni školsko borbeni avion ili lovac (F-16 je bio po licenziji).

Odgovori
Ci

Dobro Srbija uzima kredit od zemlje koja joj prodaje Avione, ok znači da smo osigurali isporuku istih po dogovorenim uslovima i vremenu a i nadam se da će Srbija sklopiti posao sa Francuzima oko kupovine onog teškaša u transportnoj avijaciji.

Odgovori
Mi

@Jordane, kredit je kredit, to znači da plaćate i kamate, ne razumijem šta pokušavate da ispeglate.
To znači da Srbija novaca nema, pozajmljuje sa kamatama što znači da će platiti više nego sto treba i ima.
Svi negativni komentari vezani za kupovinu Rafala su u kontekstu da su ionako pretplaćeni, da se nisu tražile alternative nego je to bila politička odluka, sa potencijalnim korupcijskim elementima.
Priče da je struka odlučila za Rafal su priče za malu djecu. Jesu li naši tkz stručnjaci otišli u Kinu i probali J10 i Jf 17(Fc-1) ili čak i J35.
Ili probali Gripena, Tajfuna, Fa-50?
Jeli vi kad kupujete novi auto uđete u prvi salon vidite mercedes S klasu koji košta 200000 a vi imate 30000 koji ćete koristiti u relaciji do posla i natrag 5km, i kažete kupujem na kredit! A vama realno posao obavi Fiat Punto za 15000.
I na kraju za šta ćemo koristiti te iste Rafale? Za AirPolicing zar ne? Jer Meteore nećemo dobiti, i ako ih dobijemo bice oslabljena verzija papreno skupa. Šta je sa ostalim sistemima?
Koliko košta sat naleta na Rafalu?
Dali mogu da se koriste partizanski kao Gripen? Jer u slučaju rata s kim god polupaće nam aerodrome prvi dan kao i 99-te.

Odgovori
Jo

@Miško
Nije svaki kredit loš kredit. Ako je kamata koju plaćam na kredit 3%, a kamata koju zarađujem zato što sam investirao 4% – onda mi se isplati da pozajmim pare da bi ih pozajmio nekom drugom, jer zarađujem 1%. Ako Srbija plaća godišnje kamate na državne obveznice 4,5%, a kamata na kredit za nabavku aviona je npr. 3,5% – onda se isplati uzeti kredit za avione, a otkupiti obveznice.

RViPVO su još 2010. ili 2011. radili studiju na tu temu, i to nisu nikakve dečije priče. Tražili su i demonstraciju. Zahtev je bio upućen i za Gripen, ali oni se uopšte nisu udostojili ni da odgovore. Da si Amerikancima poslao zahtev za B-2, odgovorili bi ti. To je stvar pristojnosti. Švedska jednostavno nakon toga ne zaslužuje da Srbija od njih kupi bilo šta. Pri svemu tome, radi se o potpuno nebitnoj zemlji – a nabavka aviona je uvek na kraju politička odluka. U svakom slučaju RV je još 2011. navijao za Rafale. Za tvoju informaciju, naši stručnjaci (odakle ti pravo da ih omalovažavaš sa onim „tzv.“ su bili u Kini i prezentovani su im kineski avioni, pre svega J-10.
Potencijalni elementi korupcije pri nabavci iz Francuske? Pa uporedite nivo korupcije u Francuskoj i npr. u Kini ili Južnoj Koreji!

Sasvim je jasno da se višenamenski borbeni avioni ne kupuju samo i isključivo za air policing, samo što nekim ljudima to izgleda treba crtati. Što se tiče raketa, pa zar nisu i kineske i ruske rakete za PVO stigle u eksportnim verzijama, ograničenog dometa?

Ne

Malo sam zbunjen, Vučić je tada pričao da država ima šest milijardi evra na računu, kako kupovina Rafala nije ništa za Srbiju, ubrzo je uplaćen avans čak i više od dogovora, kako se tvrdilo jer pare nisu problem.
Sada se uzima kredit od dve milijarde evra koje će i unuci da vraćaju. Da li to znači da je Srbija u ekonomskom problemu sada zbog teranja inata Hrvatima jer ako oni daju milijardu mi ćemo da damo tri za iste avione?

Odgovori
Pe

Niko nije u problemu. Kredit je samo elegantnije rešenje i rasteže period otplate do negde 2033 ili 2035. tako da ne bude veći napor za državu. Uz to da će i inostrane banke da rade nadzor Dasovog tempa proizvodnje. Što je i logično. Ko zna šta će biti sutra.

om

Kredit na deset godina je elegantnije rješenje za državu koja ima kreditni rejting BBB-. To je skupa kupovina novca za državu koja je do juče bila u investicijskom smeću.
Napisao sam prije kolike su bile rate za Hrvatsku po godinama gotovinskim uplatama iz državnog proračuna. Kad se to zbroji to je
1,3 milijarde eura. To znači da je ona cifra koja je bila dogovorena uvećana za godine čekanja.
Što će biti sa Srbijom, isto to cifra će se uvećati za deset godina čekanja. Ali nije to novac iz proračuna već ga banke daju. Njihova zarada nije mala. Biti će to ukupno vrijednost onih 50 tona zlata koje imate u trezoru. Pa je li to pametno, jel neko sme da pita Vučića

Mi

Kredit se uzima jer je nasa drzava sposobna i ugledna da radi sa najboljim svedskim bankama. Vazno je da pare kruze, da se obrcu a ne da stoje! Pare se prave kad se obrcu.

Pe

@omniameamecumporto
Skočio vam je rejting sa BBB varijanti, sad ste valjda A-, od pre neki mesec. Naš je trenutno BBB-.

Avion jeste skup ali to je što je. Rate su takve da su podnošljive. Sad možemo da pričamo o planiranoj upotrebi i vežbama i da li će se uopšte VS uvežbavati kako treba ili ne. Za prosutim mlekom ne vredi plakati.

om

Perko@ To su tri stepenice. Vi imate BBB-, a mi A-. Skala ide BBB-, BBB, BBB+, A-… To je jezik koji bankari razumiju. Tri ste stepenice niže i stoga su vam krediti skuplji jer bankari uračunavaju rizik. Prije toga bili ste godinama u povećanom riziku i investicijskom smeću unatoč investicijama koje ste imali.
O tome govorim, skuplje kupujete novac, mi bi taj kredit dobili znatni jeftinije.

Pa

@Omnia,
razlika u cijeni potposano vs placeno je zbog indeksacije za iznos inflacije.
To je uobičajena stavka kod tako velikih ugovora.
Pretpostavljam da istu stavku ima i ugovor koji je potpisala Srbija.

Vl

Inače Kinezi bi nam prodali puno jeftinije, how yes no. Rafali uskoro dolaze, a kome to smeta moraće se navići. Naše RV konačno ulazi u 21 vek i hvata moderni talas.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs