„La Premier“: Er Frans predstavio redizajniranu kabinu prve klase

24. mar 2025

Dodatni luksuz: Er Srbija otvorila „Premium Check-in“ zonu za putnike biznis klase

18. mar 2025

Poseta novog direktora SMATSA-e Nišu: Kontrolni toranj na „Konstantinu Velikom“ ponovo na dnevnom redu

12. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] CAE „full motion level D“ A320 NEO simulator isporučen Vazduhoplovnoj akademiji

4. mar 2025

IATA izveštaj o bezbednosti letenja u 2024. godini: Sedam udesa sa smrtnim ishodom u okviru 40,6 miliona bezbedno obavljenih letova

26. feb 2025

Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

10. feb 2025

Er Srbija najavila rekordni profit od 50 miliona evra: „Miki Manojlović“, „Dejan Stanković“ i još jedan A319 od sada u vlasništvu kompanije

31. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Viz er u Beogradu prva žrtva američkih sankcija protiv NIS-a: Od juče u 15 časova mađarska avio-kompanija prestala da toči gorivo na „Nikoli Tesli“

22. jan 2025

Vozilo koje je danas upalo na aerodrom „Nikola Tesla“ – džip sa rotacionim svetlima, sa oznakama neidentifikovanog obezbeđenja

20. jan 2025

Posledice današnjeg upada neovlašćenog automobila na platforme „Nikole Tesle“ : Privremeno zatvoren prolaz kod Jat Tehnike, DCV menja granice aerodromskih zona i njihove pristupe

20. jan 2025

[EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

17. jan 2025

[INTERVJU] Jirži Marek za Tango Six: Ekspanzija na tržištu Kine, poslovni rezultati i razmišljanja o globalnoj avio-industriji

17. jan 2025

KLM promotivna kampanja: Jeftiniji letovi do preko 30 destinacija

12. jan 2025

Novi termini za „English language proficiency test“ u Trening centru kompanije „Prince Aviation“

11. jan 2025

Er Frans promocija: Jeftiniji letovi iz Beograda za dobar početak godine

10. jan 2025

Erbas isporučio 766 putničkih aviona u 2024. godini

10. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Ministarstvo obrazovanja smenilo direktora Vazduhoplovne akademije Gorana Cvijovića

29. dec 2024

IATA analiza komercijalnog avio-saobraćaja Srbije: Kako Er Srbija i civilni vazduhoplovni sektor oblikuju ekonomiju zemlje

24. dec 2024

Er Srbija i Embraer potpisali ugovor za održavanje E195 flote

19. dec 2024

KLM u svoju zemaljsku ketering flotu uveo električne kamione

16. dec 2024
IATA izveštaj o bezbednosti letenja u 2024. godini: Sedam udesa sa smrtnim ishodom u okviru 40,6 miliona bezbedno obavljenih letova
Prošle godine dogodila se jedna nesreća (veći ili manji incident) na svakih 880.000 letova / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

IATA izveštaj o bezbednosti letenja u 2024. godini: Sedam udesa sa smrtnim ishodom u okviru 40,6 miliona bezbedno obavljenih letova

Jedino reprezentativno međunarodno udruženje avio-kompanija (IATA) objavilo je svoj „Godišnji izveštaj o bezbednosti za 2024. godinu“. Prema izveštaju, vazduhoplovna industrija ponovo ima, za putujuću laičku javnost, prilično umirujuće rezultate po pitanju bezbednosti vazdušne plovidbe, uključujući poboljšanja u odnosu na petogodišnji prosek za nekoliko ključnih parametara, ali je, kako se u izveštaju navodi, zabeležila korak unazad u poređenju sa izuzetnim rezultatima iz 2023. godine.

Globalno se prošle godine dogodilo 1,13 nesreća na milion bezbedno obavljenih letova (jedna nesreća na 880.000 letova) što je bolje od petogodišnjeg proseka od 1,25, ali lošije od 1,09 što je zabeleženo u 2023. godini.

Kada su nesreće sa fatalnim ishodom, statistika je još povoljnija. Prošle godine, globalno, dogodilo se sedam nesreća sa smrtnim ishodom u okviru 40,6 miliona obavljenih letova. To je više od jedne nesreće sa smrtnim ishodom zabeležene u 2023. godini i petogodišnjeg proseka od pet nesreća sa smrtnim ishodom. Bilo je 244 smrtnih slučajeva u avionima tokom 2024. godine, u poređenju sa 72 smrtna slučaja prijavljena u 2023. godini i petogodišnjim prosekom od 144.

Rizik od smrtnosti ostao je nizak i iznosi 0,06. To je ispod petogodišnjeg proseka (0,10), iako je dvostruko veći od 0,03 prijavljenog u 2023. godini.

– Čak i sa nedavnim medijski zapaženim vazduhoplovnim nesrećama, važno je zapamtiti da su nesreće izuzetno retke. U 2024. godini bilo je 40,6 miliona letova i sedam nesreća sa smrtnim ishodom.

Štaviše, dugoročna priča o bezbednosti vazduhoplovstva je priča o kontinuiranom napretku. Pre deset godina, petogodišnji prosek (2011-2015) bio je jedna nesreća na svakih 456.000 letova. Danas je petogodišnji prosek (2020-2024) jedna nesreća na svakih 810.000 letova. To poboljšanje je zato što znamo da je svaki smrtni slučaj jedan previše. Saosećamo sa svakim izgubljenim životom zbog bilo kakve vazduhoplovne nesreće, sa još većom odlučnošću da letenje učinimo još bezbednijim. A za to je akumulacija bezbednosnih podataka, uključujući izveštaj o bezbednosti za 2024. godinu, naš najmoćniji alat. – izjavio je Vili Volš, generalni direktor IATA.

Kada se izveštaj analizira po kontinentima, Evropa je imala devet nesreća u 2024. godini. Stopa svih nesreća je blago porasla sa 0,95 na milion sektora u 2023. na 1,02 nesreće u 2024. godini. Ova stopa je u skladu sa petogodišnjim prosekom stope nesreća u regionu od 1,02. Stopa rizika od smrtnosti povećala se sa nule u 2023. na 0,03 u 2024. godini. Najveći broj nesreća bili su udarci repom, a zatim slede neovlašćeni izlasci na aktivne piste.

Rastući rizici u zonama konflikta: Obaranje dva aviona u zonama konflikta (Kazahstan sa 38 smrtnih slučajeva i Sudan sa pet smrtnih slučajeva) pojačalo je važnost inicijative „Safer Skies“, uspostavljene nakon tragedije PS752 kako bi se olakšale zaštitne mere u vazdušnom prostoru visokog rizika.

Najčešće nesreće: Udarci repom i izletanja sa piste bili su najčešće prijavljivane nesreće u 2024. godini, naglašavajući važnost bezbednosnih mera prilikom poletanja i sletanja. Značajno je da nije bilo nesreća sa kontrolisanim letom u teren (CFIT).

IATA Provere operativne bezbednosti (IOSA), imale su stopu nesreća od 0,92 na milion letova, značajno nižu od 1,70 zabeleženih kod prevoznika koji nisu u IOSA programu.

Ratne zone

Nesreće i incidenti povezani sa geografskim lokacijama u ratu nisu uključeni u ovaj izveštaj. Međutim, zajedno sa rastućim incidentima ometanja Globalnog satelitskog navigacionog sistema (GNSS), predstavljaju glavnu brigu za bezbednost vazduhoplovstva koja zahteva hitnu globalnu koordinaciju.

– Nijedan civilni avion nikada ne bi trebalo da bude meta – namerna ili slučajna – vojnih operacija. Vlade moraju pojačati napore, unaprediti razmenu obaveštajnih podataka i uspostaviti jasnije globalne protokole kako bi se sprečile takve tragedije i zaštitilo civilno vazduhoplovstvo. – izjavio je Volš.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs