Najveći evropski sajam generalne avijacije (ove godine za nijansu i poslovne) AERO Fridrishafen za Tango Six je prošao u znaku rekordnog broja kompanija-debitanata iz Srbije. Kako smo već izvestili, „MIND Aviation“, „Green Power Turbine Systems“ i „Prince Aviation“, predstavili su, svako u svom domenu, svoje proizvode i usluge, može se konstatovati i globalnoj GA/Bizav zajednici.
Od navedenih kompanija „Prince Aviation“ i njihov sektor Tehnike, ponovo je „ukrao šou“ budući da su izlagali u partnerstvu sa najvećim globalnim OEM-ovima (ne samo iz ovog tržišnog segmenta). Kompanija je nastupila u okviru RTX-ovog (jedan od najvećih globalnih vazduhoplovnih konglomerata) štanda na statičnom delu izložbe.
Izložili su modifikaciju trupa sopstvene Cesne XLS (YU-SVL) u vidu instalacije SATCOM antene kompanije „Collins Aerospace“ koja obezbeđuje povezanost letelice sa satelitskim internetom kompanije Iridium kroz „Certus 700“ satelitsku uslugu.

Prisustvo YU-SVL iskorišćeno je i da avion pored specijalne „Certus inside“ šeme bude ukrašen i omažem kompaniji „Pratt & Whitney Canada“ na XLS-ovom PW545 motoru. Princ je PSP (Premium Service Provider) već deceniju i DMF (Designated Maintenance Facility) pet godina za „Pratt & Whitney Canada“ motore. Saradnja koja je nedavno proširena i na „ozbiljniju“ PW100 familiju.
Princova tehnika je tako drugi put u samo nekoliko meseci instalirala ovaj sistem, prvi put na svetu, na ovaj tip Cesninog poslovnog aviona. Kako je Tango Six izvestio sa prošlogodišnjeg sajma EBACE u Ženevi, tada su, takođe prvi put globalno, instalirali isti sistem na takođe svoju Cesnu, tada manju – CJ.
„Behind the scenes“ proces prve „Certus 700“ instalacije možete pogledati na ovom videu sa YouTube kanala kompanije „Prince Aviation“:
Manji protok, bolji „business case“
Kako su iz Princa kazali za Tango Six, STC modifikacije oba aviona imale su višestruki cilj. Kompanija je odlučila da doprinese promociji „Certus 700“ usluge kroz partnerstvo sa proizvođačem antene Kolinsom i tako svoju Tehniku prodajno pozicionira kao prvu destinaciju za instalaciju ovog hardvera budućim kupcima.
Svoju ozbiljnost namere dokazali su predlogom Kolinsu da prve dve instalacije na CJ i XLS tipovima urade na avionima iz sopstvene čarter flote. Ovo predstavlja povlačenje iz ponude za iznajmljivanje letelica tokom perioda instalacije, ali istovremeno pruža jedinstvenu globalnu promociju na dva najveća industrijska događaja za ovakvu vrstu usluga.

Posao instalacija izveden je od strane Princovih tehničara, dok je inženjerski deo ishodovanja STC-a urađen u partnerstvu sa švajcarskom kompanijom „Q.C.M Holding“.
Instalirani Kolinsov sistem nazvan IRT NX SATCOM prima signal od mreže „L-band“ Iridium satelita koji obezbeđuju protok do 704 kbps. Iridium „Certus“ konstelacija sastoji se od 75 satelita, 66 operativnih i 9 rezervnih koji se nalaze u orbiti.
Protok je dovoljan za upotrebu mail, VoIP i čet aplikacija. Za moderne apetite internet konzumacije deluje malo ali je iz ugla poslovne isplativosti, pre svega za „bizjet“ čarter kompanije, zapravo idealno rešenje. Obezbeđuje dovoljan protok za osnovne „poslovne funkcije“, nije skup i gabaritno prohibitivan kao sistemi sa većim protokom koji se mogu instalirati samo na većim avionima, uz proporcionalno i veću naplatu većeg protoka.

IRT NX tako pokriva manje poslovne avione koji opet češće lete i sa ovim sistemom omogućuju čarter vlasniku manje iznose naplaćivanja upotrebe interneta tokom leta ili uključivanje tog izdatka u baznu cenu iznajmljivanja aviona po satu.
Nešto slično možete iskusiti ako iz Beograda letite do Zapadne Evrope Lufthanzom. Njihov besplatan internet u Erbas floti ima protok od 150 kbps i sasvim je dovoljan za čet aplikacije, što je sasvim dovoljno velikoj većini putnika. „Power useri“ u Lufthanza avionima imaju i plaćenu opciju protoka 4 Mbit/s ali toliki protok zahteva i veću antenu koju zbog gabarita nije moguće instalirati na manje poslovne avione.
Princ je investiranjem u partnerstvo sa Kolinsom sada pozicioniran da nastavi sa instalacijama ovog sistema i na manje avione kao što je, na primer, King Air serija i mnoštvo Cesninih manjih poslovnih dvomotoraca.