Kako je danas javila japanska medijska agencija Kjodo, javni prikazi „letećih automobila“, odnosno eVTOL letelica, obustavljeni su na EXPO izložbi u Osaki, nakon što je deo, verovatno propeler, otpao sa jedne od letelica tokom prikaza. Incident je prošao bez prijavljenih povreda, saopštili su organizatori.
Budući da drugi operateri i proizvođači eVTOL letelica još uvek nisu finalizovali svoje rasporede za javne prezentacije na šestomesečnom EXPO događaju, demonstracioni letovi na svetskoj izložbi biće obustavljeni dok se, kako su saopštili organizatori, „ne potvrdi njihova bezbednost“ i ne završi istraga o incidentu.
Letelica kojoj se incident dogodio zove se Heksa („Hexa“), kompanije „LIFT Aircraft“. Radi se o multirotor jednosedu koji nema nikakvog dodira sa transportom putnika i „urban air mobility“ konceptom već je očigledno reč o pristupu koji je orijentisan na avanturizam i „proof of concept“ zamisli. „LIFT Aircraft“, nastupila je na japanskom tržištu radi ove prilike kroz domaću kompaniju Marubeni. Kompanija iz Teksasa je tokom višegodišnjeg razvoja uspela da dobije više R&D investicija od američkog Ministarstva odbrane za razne razrade budućih koncepata i „flight test“ unapređenja.

Nakon što vazduhoplovni regulatori na olimpijadi u Parizu eVTOL letelicama nisu dozvolili opsežnije demonstracione letove, Osaka je trebalo da bude prvi EXPO koji je regulatorno pokriven od strane domaćeg CAA.
Interesantno je da bi Srbija i njen specijalizovani EXPO 2027. godine trebalo da budu sledeći veći događaj ovog tipa na kojem će biti organizovani demonstracioni letovi eVTOL letelica. Ovu inicijativu je u domaćim medijima pokrenuo predsednik Srbije Aleksandar Vučić, najavljena je i kupovina letelica američkog proizvođača Arčer a srpski vazduhoplovni regulator, Direktorat civilnog vazduhoplovstva, već je usvojio osnovne postulate operacija ovih letelica i njihove zemaljske infrastrukture.
Kako prenose tamošnji mediji, za japanski EXPO prijavila su se četiri operatera eVTOL letelica koji su pre današnjeg incidenta planirali da na namenskoj lokaciji EXPO događaja (EXPO Vertiport, u „Smart Mobility“ zoni), veštačkom ostrvu Jumešimi u Osaka zalivu, prevoze i putnike. Međutim, svi operateri su kasnije odustali od prevoza putnika „zbog bezbednosnih izazova“.
Ovakav razvoj događaja na neki način sada pogoduje Srbiji i njenom specijalizovanom EXPO-u 2027. godine kao mogućoj lokaciji za, nadamo se uspelije, prve javne prikaze eVTOL letelica u konkretnijem „urban air mobility“ konceptu.
Saša Majdanpek
Ma nema ništa od EHPO-a dok nam mostovi I nadstrešnice padaju na glavu!!!Ko će doći!?
Njofra
Šansa za Srbiju da se dogodi još jedan incident u nizu…
Lola nikaragvanska
Odličan tekst, i baš tako – šansa za Srbiju, a ne nešto drugo.
Bolo
Nakon incidenta u vazduhu EXPO Osaka, eto dobre prilike za Srbiju.
Jesam li ja dobro pročitao naslov ? Tko je tu lud ?
Bole
u zemlji gde se SMS porukama sakupljaju pare za lečenje mi pričamo o letećim taksijima. zamisli zemlju gde je pšenica 2005 koštala 20 din a prošle godine 19.5. Jel to skok u budućnost ili su budućnost expo i leteći taksiji. to realno zanima 0.1% gradjana Srbije. oni koji ili vole tehnologiju ili baš lepo žive.
Perko
@Bole
I da, cena pšenice je takva na međunarodnim berzama, oscilira ali je oko 20 dinara po kg. Moja porodica nije posejala ni kg pšenice već 20 godina. Malo šira familija seje ječam zbog stoke, jedino komšije koje imaju veće površine seju pšenicu jer je ona keš, uvek se lako proda a i zbog plodoreda i to je to. Nema tu načina da se to lako promeni jer nijedna država nije ostrvo.