Srpski Falkon 6X preko Banja Luke do Majamija; Iz Pariza novi podaci o globalnoj upotrebi Falkon porodice

6. maj 2025

[NAJAVA] Šesti po redu Avijatičarski bal u restoranu Aeroklub 17. maja

30. apr 2025

„Green Power Turbine Systems“ prvi put na sajmu AERO u Fridrishafenu: Pogonska grupa i dva nova projekta aviona iz Srbije

30. apr 2025

[NAJAVA] Četvrti memorijal „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ na aerodromu Divci kod Valjeva

28. apr 2025

Nakon incidenta u vazduhu EXPO Osaka zaustavlja demo letove eVTOL letelica – šansa za Srbiju i EXPO 2027?

27. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Prva javno dostupna fotografija novog Falkona 6X Avio-službe Vlade Srbije

25. apr 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ objavljuje početak novog kursa za PPL dozvolu

23. apr 2025

Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

21. apr 2025

Trenutno najmoderniji avion u Srbiji: Novi Falkon 6X državne Avio-službe

18. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] U Beograd sleteo novi Falkon 6X, najverovatnije novi avion Avio-službe Vlade Srbije

16. apr 2025

[EKSKLUZIVNO] „MIND Aviation“ 14. juna organizuje aero-miting na kragujevačkom aerodromu

11. apr 2025

AERO Fridrishafen 2025: Od Pipistrela do Falkona, uz jako srpsko prisustvo

10. apr 2025

Aero-klub Valjevo organizuje obuku za pilote jedriličare

7. apr 2025

Dve kompanije iz Srbije izlažu na ovogodišnjem sajmu AERO u Fridrishafenu

3. apr 2025

[POSAO] Nova škola letenja iz Kragujevca „MIND Aviation“ zapošljava „Head of training“ profesionalca i instruktore letenja

1. apr 2025

[INTERVJU] Od travnate piste do regionalnog centra: Kako Bratislav Milanović i MIND Grupa grade vazduhoplovni ekosistem u srcu Šumadije

31. mar 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ traži predavače za PPL i ATPL kurseve

15. mar 2025

„Prince Aviation“ donira Saobraćajnom fakultetu: Renovirana učionica, donirana vazduhoplovna učila

14. mar 2025

Erbas i Robinson predstavili potpuno nove helikoptere H140 i R88

11. mar 2025

Direktorat pokrenuo krivične i prekršajne postupke povodom incidenata na „Nikoli Tesli“ u januaru

21. feb 2025
Nakon incidenta u vazduhu EXPO Osaka zaustavlja demo letove eVTOL letelica – šansa za Srbiju i EXPO 2027?
Heksa u Japanu. Reč je o jednoj od prvih masovnije proizvedenih eVTOL letelica u Americi / Foto: "GMO Internet Group"

Nakon incidenta u vazduhu EXPO Osaka zaustavlja demo letove eVTOL letelica – šansa za Srbiju i EXPO 2027?

Kako je danas javila japanska medijska agencija Kjodo, javni prikazi „letećih automobila“, odnosno eVTOL letelica, obustavljeni su na EXPO izložbi u Osaki, nakon što je deo, verovatno propeler, otpao sa jedne od letelica tokom prikaza. Incident je prošao bez prijavljenih povreda, saopštili su organizatori.

Budući da drugi operateri i proizvođači eVTOL letelica još uvek nisu finalizovali svoje rasporede za javne prezentacije na šestomesečnom EXPO događaju, demonstracioni letovi na svetskoj izložbi biće obustavljeni dok se, kako su saopštili organizatori, „ne potvrdi njihova bezbednost“ i ne završi istraga o incidentu.

Letelica kojoj se incident dogodio zove se Heksa („Hexa“), kompanije „LIFT Aircraft“. Radi se o multirotor jednosedu koji nema nikakvog dodira sa transportom putnika i „urban air mobility“ konceptom već je očigledno reč o pristupu koji je orijentisan na avanturizam i „proof of concept“ zamisli. „LIFT Aircraft“, nastupila je na japanskom tržištu radi ove prilike kroz domaću kompaniju Marubeni. Kompanija iz Teksasa je tokom višegodišnjeg razvoja uspela da dobije više R&D investicija od američkog Ministarstva odbrane za razne razrade budućih koncepata i „flight test“ unapređenja.

Šef pilota kompanije „LIFT Aircraft“ na prvim demo letovima u Osaki / Foto: „LIFT Aircraft“

Nakon što vazduhoplovni regulatori na olimpijadi u Parizu eVTOL letelicama nisu dozvolili opsežnije demonstracione letove, Osaka je trebalo da bude prvi EXPO koji je regulatorno pokriven od strane domaćeg CAA.

Interesantno je da bi Srbija i njen specijalizovani EXPO 2027. godine trebalo da budu sledeći veći događaj ovog tipa na kojem će biti organizovani demonstracioni letovi eVTOL letelica. Ovu inicijativu je u domaćim medijima pokrenuo predsednik Srbije Aleksandar Vučić, najavljena je i kupovina letelica američkog proizvođača Arčer a srpski vazduhoplovni regulator, Direktorat civilnog vazduhoplovstva, već je usvojio osnovne postulate operacija ovih letelica i njihove zemaljske infrastrukture.

Kako prenose tamošnji mediji, za japanski EXPO prijavila su se četiri operatera eVTOL letelica koji su pre današnjeg incidenta planirali da na namenskoj lokaciji EXPO događaja (EXPO Vertiport, u „Smart Mobility“ zoni), veštačkom ostrvu Jumešimi u Osaka zalivu, prevoze i putnike. Međutim, svi operateri su kasnije odustali od prevoza putnika „zbog bezbednosnih izazova“.

Ovakav razvoj događaja na neki način sada pogoduje Srbiji i njenom specijalizovanom EXPO-u 2027. godine kao mogućoj lokaciji za, nadamo se uspelije, prve javne prikaze eVTOL letelica u konkretnijem „urban air mobility“ konceptu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Sa

Ma nema ništa od EHPO-a dok nam mostovi I nadstrešnice padaju na glavu!!!Ko će doći!?

Odgovori
Nj

Šansa za Srbiju da se dogodi još jedan incident u nizu…

Odgovori
Lo

Odličan tekst, i baš tako – šansa za Srbiju, a ne nešto drugo.

Odgovori
Bo

Nakon incidenta u vazduhu EXPO Osaka, eto dobre prilike za Srbiju.
Jesam li ja dobro pročitao naslov ? Tko je tu lud ?

Odgovori
Bo

u zemlji gde se SMS porukama sakupljaju pare za lečenje mi pričamo o letećim taksijima. zamisli zemlju gde je pšenica 2005 koštala 20 din a prošle godine 19.5. Jel to skok u budućnost ili su budućnost expo i leteći taksiji. to realno zanima 0.1% gradjana Srbije. oni koji ili vole tehnologiju ili baš lepo žive.

Pe

@Bole
I da, cena pšenice je takva na međunarodnim berzama, oscilira ali je oko 20 dinara po kg. Moja porodica nije posejala ni kg pšenice već 20 godina. Malo šira familija seje ječam zbog stoke, jedino komšije koje imaju veće površine seju pšenicu jer je ona keš, uvek se lako proda a i zbog plodoreda i to je to. Nema tu načina da se to lako promeni jer nijedna država nije ostrvo.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs