Vučićeva indirektna poruka DCV-u i SMATSA-i: „Pregovara se sa 6 eVTOL kompanija za EXPO, iznad Beograda do 2035. godine 20.000 letećih taksija po satu“

25. jun 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva pomaže „BEOAVIA“ udruženju

21. jun 2024

[FOTO-REPORTAŽA] Šesti Memorijal „pilot Mihailo Petrović“ na kragujevačkom aerodromu

17. jun 2024

[NAJAVA] Aero-reli i svečanost povodom 140 godina od rođenja prvog srpskog pilota Mihaila Petrovića

11. jun 2024

Potpisan Radni aranžman između DCV-a i EASA-e o procedurama pregleda stranih vazduhoplova koji sleću na srpske aerodrome

10. jun 2024

[EBACE 2024] „Diamond“ zainteresovan za srpsko tržište, Pilotskoj akademiji u Vršcu prošle godine prikazan DA-42

5. jun 2024

U Sloveniji primećena retka starija verzija helikoptera Delfin sa srpskom civilnom registracijom

4. jun 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva preletela Sovu do Ankare u potrazi za novim kupcima

30. maj 2024

[EBACE 2024] Menzis akvizicijom „Flystara“ iz Crne Gore predstavio novi brend „Pearl Executive Aviation“, Ana Marojević biće zadužena i za poslovnu avijaciju u grupi

30. maj 2024

[INTERVJU] Osnivač kompanije „Prince Aviation“ Slobodan Stričević o 3 decenije poslovanja i planovima za dalje širenje

29. maj 2024

Veselin Jevrosimović za Tango Six: Od prvog putnika „Prince Aviationa“ do njegovog suvlasnika

28. maj 2024

[EBACE 2024] Srbija izlaže, „Gulfstream“ i „Bombardier“ odlučili da preskoče

28. maj 2024

„Prince Aviation“ iz Srbije zajedno sa kompanijom „Collins“ prvi na svetu u svoju Cessnu 525 ugradio najnoviji sistem Certus 700 za WiFi internet u putničkoj kabini

28. maj 2024

DCV priprema sistem nadzora i regulacije civilnih dronova: Potpisan sporazum sa Geodetskim zavodom

16. maj 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Razgovaramo sa neimenovanom kineskom kompanijom o „letećim taksijima“

8. maj 2024

Srbija želi da potpiše Memorandum o razumevanju sa Erbasom za projekat razvoja „letećih taksija“

26. apr 2024

[REPORTAŽA] Turska na vežbi u Severnoj Makedoniji prvi put u inostranstvu predstavila svoje nove vatrogasne avione Air Tractor AT-802 Fire Boss

21. mar 2024

[EKSKLUZIVNO] Iza scene vežbe helikopterskog spasavanja MUP-a i GSS-a: Kako leteti Erbasov helikopter kada otkaže jedan motor a na dizalici se nalazi povređeni skijaš

12. mar 2024

Majka ubijenog đaka škole „Vladislav Ribnikar“ obeležila njegov 15. rođendan na aerodromu „13. maj“ kod Zemun Polja

5. mar 2024

[POSLEDNJA VEST] Kompanije Er Pink, Er Emeralds i Star Flaj Vings ipak same podnele zahtev za brisanje svojih AOC-a ali tek nakon eskalacije tokom EASA odita

1. mar 2024
Vučićeva indirektna poruka DCV-u i SMATSA-i: „Pregovara se sa 6 eVTOL kompanija za EXPO, iznad Beograda do 2035. godine 20.000 letećih taksija po satu“
Francuzi, za sada, najaktivniji konsultanti Srbije u oblasti "letećih automobila" / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Vučićeva indirektna poruka DCV-u i SMATSA-i: „Pregovara se sa 6 eVTOL kompanija za EXPO, iznad Beograda do 2035. godine 20.000 letećih taksija po satu“

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić potvrdio je juče da Srbija trenutno pregovara sa 6 svetskih eVTOL kompanija koje bi trebalo da izvode letove tokom EXPO 2027 manifestacije. Takođe je najavio da će u petak 28. juna u Kruševcu biti prikazan novi PVO sistem Vojske Srbije.

Vučić je jučerašnjim obaćanjem potvrdio dve Tango Six ekskluzive koje smo objavili u prethodnim nedeljama. Kada je plan uvođenja eVTOL letelica u pitanju potvrdio je naše pisanje da je jedna od kompanija sa kojom se pregovara kineski EHang. Najava prikaza novog PVO sistema najverovatnije se odnosi na kineski sistem PVO kratkog dometa tipa HQ-17AE čije je indicije o prisustvu u Srbiji prvi objavio naš portal.

Poruka DCV-u i SMATSA-i

Juče smo prvi put mogli da čujemo da Srbija pregovara sa šest eVTOL kompanija i da se u tim pregovorima „daleko odmaklo“.

Sada već možemo sa sigurnošću rekonstruisati da se radi o: Erbasu, EHangu, Džiliju, Arčeru, Džobiju i neimenovanoj francuskoj kompaniji (najverovatnije „Ascendance“). Vučić je tokom svog obraćanja pomenuo Džobi kao prvog eVTOL OEM-a koji je u svojoj zemlji dobio licencu za operacije ali nije jasno da li je i ova kompanija uvrštena u pregovore (pomenuo je da se pregovara sa 5 kompanija a moglo se čuti da je nabrojao 6).

– Pripremićemo sve što se tiče zakonske regulative da bi mogli to da organizujemo. – kazao je Vučić i tako indirektno postavio zadatak Direktoratu civilnog vazduhoplovstva i SMATA-i da regulatorno i operativno integrišu novu vrstu letelica u (najverovatnije) sloj slobodnog letenja.

Prilično ambiciozne projekcije od strane francuskog RATP-a. U realnosti neće se pitati ni saobraćajna preduzeća ni OEM-ovi već ATC provajderi i regulatori

Interesantno je da je tokom svoje prezentacije predsednik Srbije koristio analizu francuskog državnog saobraćajnog konglomerata RATP koji je imao zadatak da, zajedno sa Erbasom, ove godine na Olimipijskim igrama u Parizu obavi prve eVTOL demonstracione letove. Što se, najverovatnije, neće dogoditi.

Vučić je potom izneo RATAP-ove simplifikacije činjenica da je niži vazdušni prostor neiskorišćen i kazao da se očekuje da „iznad Beograda leti oko 20.000 letećih taksija po satu 2035. godine“.

Radi se o nepreciznom tumačenju, pre svega RATAP slajda. Na njemu se pominje 20.000 letova, ne letelica. Takođe, radi se o projekcijama potencijala iz ugla OEM-ova (proizvođača letelica), ne regulatora ili ATC provajdera. Kao i većina sličnih analiza projekcije su prilično pojednostavljene uz nerealan broj preleta iznad urbanih celina. Preleta koji, u tim frekvencijama, još nisu praktično dokazani niti trenutno postoji sposobnost ATC provajdera da opsluže takve letelice, iznad gradova (iznad centra Beograda je zabranjeno komercijalno letenje na nižim visinama) i na tako niskim visinama.

SMATSA godišnje opsluži preko 800.000 IFR letova, što je, prosečno, oko 100 letova po satu.

Ukoliko DCV i SMATSA već nisu formirali radne grupe kako da naprave do sada najradikalniju regulatornu i operativnu rekonstrukciju donjeg vazdušnog prostora u Srbiji, jučerašnji nastup predsednika Srbije svakako će im dati razlog da počnu.

Za sada, kako Tango Six saznaje, plan države je da se odredi ograničen broj namenskih ruta za eVTOL letelice.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pe

Ne razumem se u inzenjersku komponentu; recimo da to i naprave,“letexi taxi“, i oni su bezbedni i izvode 20000 letova nad Beogradom.
Kako je to ekonomski izvodljivo?
U New Yorku let helikopterom kosta 200-350$+ taksa 40$ za koriscenje heliodroma, a ima svega 3 heliodroma za gradjane.
U Tokio sa predgradjem (50 miliona) ima cak 80 heliodroma.
Pozicija New Yorka i Tokia Beograda nisu ni po cemu slicne, kao i srednja primanja, i uopste nije jasno:
1/kome treba taj „leteci taxi“ , zasto
2/koliko bi kostao let, u odnosu na primanja

Odgovori
Fi

Helikopter koristi mlazni motor za elisu, pa je time i sat mnogo skuplji. Koliko sam ja razumeo, leteci taxi je potpuno elektricni, tako da bi to bilo znatno jeftinije.

ma

tvoj odgovor je pogododio točno u metu.
jedna stvar je razvoj tako nečega za izvoz, ali i po meni je za manje gradove potpuno bespotrebna stvar jer su udaljenosti male. A i obzirom na cijenu leta neće moći biti priuštiv velikom broju gradjana.

de

Ni ja sse ne razumem. Ali neka logika postoji! A ona, kao odgovor na tvoja dva pitanja, kaze:
1. Treba onome ko zeli da koristi npr. da bi izbegao guzvu, da bi se provozqao u „letecoj spravi“, da bi snimio selfi ili kako se vec to kaze.
2. Koliko ce kostati let je bitno pitanje. Ali koliko ce da kosta let u odnosu na PRIMANJA je apsolutno nebitno! Prosecna starost automobila u Srbiji je preko 18 godina. Da li to znaci da niko ne kupuje nova kola? Ne znaci! Onaj ko bude imao para i volje da leti on ce leteti. Onaj ko nema para njemu je sve jedno da li to postoji ili ne. Na kraju krajeva 1997-e sam slusao nekog strucnjaka koji je rekao da mobilni telefon sluzi da poslovni ljudi imaju laksi kontakt i da nikada obicni ljudi nece koristiti mobilni jer ne postoji potreba za tim. Tad je rekao da je cena minuta razgovora 13 dinara (01.04.1998. DM je bio 6 dinara a prosecna plata bila niza od 100 DM) pa em sto nece obican narod imati potrebu nikada nece imati ni finansisku mogucnost. 5 godina kasnije svi smo koristili mobilni. Ista prica je bila za automobile, televizore i sve ostalo.

YP

@dejanera

Teško će ovaj prokekat imati ekonomsku isplativost, bez obzira na klijentelu, jer potražnja posle početnog buma neće biti takva da bi omogućila isplativost i održivost, pa bar u obom momentu ili bliskoj budućnosti.
Najgore što mi pada na pamet je da država subvencioniše čitav projekat, što nas stavlja u perspektivu stripa Alan Ford.

de

@YPT
Propalo je na milione poslova. U svaki je neko usao racunajuci na nekakav profit. Prvi automobil je nastao 03.07.1886.-e i napravio ga je Karl Benz. Verujem da je ogromna vecina ljudi koja je videla ono cudo (lici na kociju samo bez konja) rekla da je to budalastina koja nikada nece zaziveti. Bilo je sporo, bucno, moralo je debelo da se plati i jos da se sipa gorivo. Pri tom niti si mogao da zakacis plug, ni kociju ni bilo sta na to. A verujem i da se kvarilo svako malo. Dakle imao si izbor da kupis konja, i da ga koristis za sve zivo od poljoprivrednih radova do prevoza, a on samo trazi da mu das hrane (a i to ne moras samo ga pusti na livadu) ili da kupis automobil i samo mozes da odes do negde naravno pod uslovom da imas goriva i da se ne pokvari! Sada u Srbiji ima 3 miliona vozila a konja nema vise od desetak hiljada! Da li ce te letece sprave uspeti? Siguran sam da hoce! Mozda ne sada ali za 10-15-20 godina sigurno!

PS

Ovo je (ne)obična turistička atrakcija, kao što je trebala da bude za Olimpijske igre ali izgleda ništa od toga. Nije to bukvalno uvođenje vazdušnog taksi saobraćaja. Više je to vazdušni turistički autobus za par osoba. Što, ako može bezbedno da se uradi, i ne mora loše da ispadne. Dve godine opet i jesu i nisu dovoljno vremena da se tehnologija razradi do tog nivoa da to bude uvedeno u upotrebu i da se usvoji papirologija. I svakako nije 20.000 taksija već neki određeni broj letova tamo vamo. Pa čitava Srbija sad nema mislim ni 3.000 električnih automobila od par miliona četvorotočkaša i nekih 18.000 hibrida. Tek neki svemirski taksi neće biti masovan već čista atrakcija za turiste.

St

@Fica
Ne koriste svi helikopteri mlazni motor. Ima ih i sa klipnim motorima

go

Treba imati na umu da tu slede i druge aplikacije, kao što je medicinska evakuacija, pa i spasavanje po bestragijama, a i u slučaju prirodnih katastrofa (a ovima raste frekvencija iintenzitet), a ljudski život nema cenu. A što se profita tiče uz ono da svaka roba ima svog kupca, ovde su ključne reči sigurno zelena električna energija, intelektualna svojina koja bi nastala i rešenja, CO2 takse, mobilnost kao ljudsko pravo, turizam, proizvodiš baterije, proizvodiš motore, možda imaš i nuklearke pa ti struja nije ni skupa, nov tip -benzinskih pumpi-, imaš tradiciju proizvodnje i održavanja lakih letelica … i ko zna čega će ko da se seti da može da bude posao.

dk

Isto kao što je u početku let avionom, vożnja brodom ili vozom bila privilegija malog broja bogatih, tako će i ova atrakcija krenuti polako i vremenom od luksuza postati potreba posebno u velikim gradovima. Naravno da će put biti posut trnjem, prvenstveno bezbednost (setite se pogibije Kobe Bryanta) a onda i ekonomska strana, ali će tehnologija prevagnuti u to sam siguran. Nisam samo siguran da ćemo mi ovde u Srbiji biti prvaci u tome osim kao poligon za probu.

Mi

Kao i kod bilo kog posla nikad ne gledas na pocetak vec na razradjen posao – u pocetku trosis da bi kasnije zaradjivao.

A koliko ce kostati let – pa najava za Soko je bila oko 1000 din za kartu ali nije dosla dotle s tim sto je broj putnika ogroman – a ako ne bude nekog rata u Evropi i Srbija nastavi da se ovako razvija sa ovakvim prilivom turista verujem da ce biti musterija za pocetak …

E sad da li je moguce ili ne ? – pa mislim da bi to za AV bio slag na tortu da za EXPO to pocne da funkcionise … a ako je ovo sve izjavio (gledajuci u prethodne izjave i sta se ostvarilo – batalite Mercedes) vrlo lako da ce se i desiti.

Verujem da ce se videti uskoro

Odgovori
Dn

Znate li koliku buku stvara jedan takav leteći taxi? Jako je bučan. I sad zamislite puta 20 000. Ima da ceo Beograd grmi, ali ionako neće biti ništa od toga.

Odgovori
Dz

Kako se vozi po ulici bice jos gore na visini cuvajte se ljudi bice svasta

Re

Nesumnjam uopšte u ovaj projekat,to je jednostavno budućnost.Jedino me zanimaju koridori kuda će leteti,i naravno čitav splet zakonakih normi.

Odgovori
Pa

20 000 ventilatora iznad Beograda. Ja se zalažem da to bude dozvoljeno samo preko leta kad su najveće vrućine. Zimi nema smisla.

Odgovori
St

Zimi mogu da rasteruju smog.

Ig

Zanima me ko ce prvi da sedne. Ko ce od vas ovde „prisutnih“ da ga koristi i zasto ne? Sta onda reci za siroke mase. Skretanje paznje sa pravih tema, baci se koska…

Odgovori
St

Vec vidim prvi protest letecih taksista 2036, koji blokiraju saobracaj iznad skupstine.

Odgovori
Al

Najrealniji scenario je da se pregovara sa tim firmama kako bi one iskoristile naš ekspo za promociju svojih rešenja. Država obezbedi uslove da to može legalno da funkcioniše, firme obezbede uslugu gratis kao vid marketinške kampanje i da pribave podatke iz realne upotrebe. Kada se expo završi, svako na svoju stranu. Samo da se nadamo da sve prođe bez incidenata.

Odgovori

A ko će da vozi te taksije? Pola sadašnjih vozača automobila se jedva snalazi i u dve dimenzije.
Moraće verovatno da uvedu i neku novu kategoriju u vozačke dozvole.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs