Vojna operacija civilnog hapšenja predsednika Venecuele Nikolasa Madura i njegove supruge pobudila je razna mišljenja o legalnosti ovog poduhvata, ističe se spektakularan način izvođenja operacije u kontekstu kratkog vremena, ispunjenog cilja i odsustva gubitaka napadača, postavljaju se pitanja o neaktivnosti borbene avijacije i PVO Venecuele, pominju se obaveštajni rad, čak i izdaja.
Međutim, za Tango Six najbitniji aspekt subotnjeg događaja je ponovno akcentovanje značaja vojnih vazduhoplovnih operacija kao najefikasnijeg načina modernog ratovanja. Posebno u formi upotrebe združenih vidova oružane sile koju Amerikanci zovu „Joint Force“ ili „Joint Warfighting Concept“. Ovaj, kako smo videli, perfektno uvežban koncept, bez obzira na obuhvat svih vidova, dominantno počiva na vazduhoplovima. Vazduhoplovnima koji prevoze, dejstvuju, nose senzore, sa ili bez posade.
U subotu smo videli gotovo savršenu izvedbu združenih vojnih vazduhoplovnih operacija u kontekstu ispunjenja specifičnog cilja. Kao i uvek, pokušaćemo da istaknemo interesantne paralele sa Srbijom.
Ispostavlja se da su RV i PVO Vojske Srbije ali posebno Helikopterska jedinica MUP-a, na papiru, osposobljeni za venecuelanski tip operacije.
Nova PVO popularizacija
Za nas najinteresantniji efekat američkog vikend-safarija je jučerašnja izjava predsednika Srbije o američkom napadu. Izjava je bila neuobičajeno detaljna i dolazi iz, kako je rečeno, izvora srpskih obaveštajnih agencija (verovatno ukršanje podataka dobijenih od srpskih vojnih atašea i međunarodne razmene informacija).
Operacija američkih oružanih snaga imaće uticaj na Srbiju po, makar medijskoj, aktuelizaciji raketnog PVO segmenta odbrane. Za očekivati je da će se u javnom prostoru od strane državnog vrha u narednom periodu preterivati o značaju ovog roda oružanih snaga. Još jedan alarm za avionce i helikopteraše i njihovu relevantnost kod donosioca odluka.
Kulminacija značaja subotnjeg događaja bila je sednica Saveta za nacionalnu bezbednost Srbije gde smo prvi put mogli da vidimo prisutne i komandante regularnih i specijalnih policijskih formacija.
Niko kao Amerika
Američka unilateralna operacija civilnog hapšenja predsednika suverene države uz vojnu silu metodom kidnapovanja interesantna je na više nivoa.
Opravdanja Amerikanaca tipično su Američka. Kako su njihovi zvaničnici komunicirali, nije reč o ratu ili vojnoj akciji, već civilnom hapšenju na osnovu optužnice američkog Tužilaštva.
Kinetički momenti koji su viđeni na prvim Tviter snimcima i spržena vozila jutro kasnije opravdani kao odgovor na ugrožavanje snaga koje su štitile FBI ili DEA agente koji su, navodno, Maduru očitali Mirandu kada su ga u poslednjem trenutku zgrabili ispred vrata bunkera u koji je hteo da pobegne.
Američki ministar spoljnih poslova i savetnik za nacionalnu bezbednost predsednika kazao je da nije reč o invaziji i nije reč o „produženoj vojnoj operaciji“. Nije im trebalo odobrenje Kongresa (koje onomad nije dobio ni Barak Obama za sličnu operaciju kidnapovanja Osame Bin Ladena) jer se radilo o „brzoj operaciji od samo nekoliko sati“. Upečatljiva ilustracija pritiska na vojnu struku koja mora biti efikasna kako bi politici pružila najpovoljnije opcije.
Do danas postoji malo proverljivih materijalnih dokaza o toku akcije. Broj uništenih PVO sredstava koji je snimljen je nekarateristično mali i dezinformacija je dosta. Na primer, i dalje ne postoje foto ili video dokazi uništenih Suhojeva, uprkos pisanjima opskurnih inostranih portala.
Brifing prvog američkog oficira, Dena Kejna, pružio je dodatne informacije i ilustraciju „Joint Force“ principa upotrebe vazduhoplovnih snaga.
Ono što je posebno zanimljivo je Kejnova karijera. Vraćen iz penzije na tipično Trampovski način (koji je kasnije demantovao), Kejn je otelotvorenje dostizanja profesionalnog smisla na vrhuncu karijere i ispravnog kadrovanja koje je svakako veliki deo (tradicionalnog) uspeha američkih oružanih snaga. Njegova, na početku pilotska, biografija puna je „Special Operations“ komandi i položaja koji su u misiji nazvanoj „Absolute Resolve“ došli kao poručeni:
– Vazduhoplovne snage su obuhvatale avione F-22, F-35, F-18, EA-18G, E-2, bombardere B-1 i druge letelice za podršku, kao i brojne bespilotne letelice. Kako su se snage približavale Karakasu, združena vazduhoplovna komponenta započela je neutralisanje i onesposobljavanje sistema protivvazduhoplovne odbrane Venecuele, koristeći ubojna sredstva, kako bi osigurala bezbedan prolaz helikoptera do zone cilja.
Cilj naše vazduhoplovne komponente jeste, bio je i uvek će biti, zaštita helikoptera i kopnenih snaga, njihovo dovođenje do cilja i bezbedan povratak kući. Kada su snage prešle poslednju tačku visokog terena, gde su se skrivale u radarskom odrazu tla („clutter“), procenili smo da smo u potpunosti zadržali faktor iznenađenja. Dok su helikopterske snage prodirale ka cilju na malim visinama, stigli smo do Madurovog kompleksa u 01:01 (EST), odnosno u 02:01 po lokalnom vremenu. –
Kejn je zatim kazao da su helikopteri sa Madurom bili „iznad vode“ (van Venecuele) u 03:29 (EST).
(Ipak) ništa bez helikoptera

Ostanak Amerikanaca oko 2 i po sata u glavnom gradu neprijatelja koji poseduje Antej 2500, modernizovane Neve, Suhoje 30, pa čak i Mistrale biće svakako analiziran u danima i nedeljama koji slede.
Jedna od prvih asocijacija je desant Rusa na Hostomel i svi spadajući mimovi o tome kako se uspešno izvodi „Specijalna Vojna Operacija“. Rusija je tada imala identičan cilj (obezglavljivanje vlasti u vidu predsednika) i koliko god da je bio neuspešan nakon nekoliko dana, ne treba zaboraviti da je u prva dva talasa VDV uspeo da se iskrca i da su ruski transportni helikopteri ispunili svoju svrhu (pored gubitaka nekoliko letelica). Izvođenje operacije danju i odsustvo podrške drugih vazduhoplovnih elemenata dali su ton kasnijim ruskim (podjednako i ukrajinskim) neuspesima.
Za Srbiju najbolniji primer značaja upotrebe helikoptera u dubini neprijateljske teritorije svakako su misije američkog ratnog vazduhoplovstva koje je u dva navrata po nekoliko sati u martu i maju 1999. godine, neposredno nakon obaranja njihova dva aviona, bez ometanja, izvelo ne napadnu već borbenu misiju traganja i spasavanja.
Tada je USAF u praksi demonstrirao ono što za šta je malo vojnih vazdohoplovnih organizacija na planeti sposobno – koordinaciju u realnom vremenu, uvežbanost i raznovrsnost platformi na raspolaganju. Relativna brzina i konačni uspeh dve misije uporedivi su sa primerom iz Venecuele i još jednom ističu značaj borbene upotrebe helikoptera.
Helikopter kao manji cilj u navedenim primerima upotrebljiv je kada MANPADS zaseda nije unapred pripremljena. Vojska Jugoslavije je 1999. godine, pre svega od strane Neva posada, imala priličnu mobilnost, agilnost i smisao za taktički raspored koji je rezultovao obaranjima. Sve drugo u toj mreži je kasnije zakazalo ili nije bilo isplanirano unapred.
Drugo obaranje budućeg komandanta USAF-a već je podrobno opisano a on je pre nekoliko dana ponovo pričao o svom iskustvu (bez novih informacija ali sa izraženom željom da poseti Muzej vazduhoplovstva).

Naravno, mala dubina teritorije i reljef terena na jugu Srbije elementi su koji nisu uporedivi sa drugim geografskim lokacijama i uz jedinstvena domaća iskustva iz nedavne ratne istorije kao i najavljene nabavke svakako Srbiju čine kao dobar budući eksperiment postavke prave integrisane PVO.
Sledeći interesantan aspekt lekcija iz venecuelanskog slučaja je opremljenost srpskih vojnih helikoptera za preživljavanje na bojištu.
Da li je prilikom prvih nabavka prve tranše Erbasovih H145M nemački Hensold sistem za samozaštitu (AMPS) odabran od strane taktičkog nosioca ili je njegova nabavka rezultat prodajne aktivnosti (uzmimo sve što je na meniju, neće da se baci), nije poznato. Prva i druga tranša nabavki ovog tipa za RV i PVO podeljene su između (C)SAR verzija i borbenih gde AMPS na nekim letelicama izostaje zbog potrebe instalacije meteo radara.
Posmatrano kroz neposredni region, Srbija (uz Mađarsku) ima zavidan broj dobro opremljenih borbenih helikoptera sa samozaštitom upravo za misije uporedive sa venecuelanskim primerom.
Naravno, Srbija ne bi bila Srbija da i ovde ne komplikuje. RV i PVO trenutno pati od nedostatka vertikalnih transportnih kapaciteta, o čemu smo na Tango Sixu često pisali.
Dok slučajno ili ne (verovatno da) Helikopterska jedinica MUP-a Srbije trenutno je sa svojim AMPS Erbasovima H215 najadekvatnija za izvođenje venecuelanskog scenarija.
Helikopterska jedinica MUP-a, kao pružalac usluga civilnim borbenim formacijama (Žandermerija i SAJ), svoje helikoptere ofarbala je u maskirne boje a zadržali su i AMPS opremu pri kupovini.

Policijska eskadrila bila je i prva koja je javno 2020. godine predstavila upravo ono što se u subotu dogodilo iznad Karakasa. Sletanje borbenog helikoptera na lokaciju u mraku, bez emitovanja svojih svetala, uz upotrebu naočara za noćno letenje.
Sudeći po novim globalnim trendovima započetim prošlog vikenda, policijsko-vojne helikopterske operacije uz podršku obaveštajaca (i ovde je Srbija sa svojom RDB/JSO istorijom interesantna) ponovo su na meniju i za njih je Srbija, igrom slučaja, hardverski i personalno sposobna.
ihas2312
Tako što im je bilo dopušteno od strane ljudi koji su izdali Madura da praktično neometano „ulete“ u Venezuelu.
Ne postoji druga mogućnost.
Tomix
Okej,
u Venecueli je bila izdaja nije reagvao pvo i neometano su ameri usli, e sad pitanje gospodo, gde sve u okruzenju bi Srbija mogla neometano da udje, pa ja vam kazem u svaku drzavu i ,,teritoriju“ mozemo uci min 100km , a da pritom ne budemo u dometu njihovih pvo kapaciteta, ako ih uopste imaju. Ni jedna zemlja sem rumunije nema Stratesku PVO, a sto se tice dezurnih aviona, lako se mogu unistiti i na stajanci sobzirom da se svi avioni nalaze na mirnodopskom polozaju, nije tesko ni preko googlmapa naci kordinate, a angazovanje drugih zahteva vreme.
Gottfried
Tomiks! To što pišeš nije sasvim tačno. Mađarska je u stanju ratne gotovosti od 2022. godine. Neki od aviona Gripen su raspoređeni iz Kečkemeta i rotiraju se između civilnih aerodroma.
Ne znam šta se dešava u drugim zemljama. Mnogi stručnjaci su pisali o smrti helikoptera u ukrajinskom ratu, jer rezultati nisu bili vidljivi. Sada su Amerikanci izveli novu, spektakularnu operaciju i svi preteruju.
Činjenica je da Srbija ima lepu flotu helikoptera, ali je i drugačija. I ovo drugo oružje je podjednako važno u srpskoj vojsci kao i helikopter.
Miloš77
Amerikanci jesu najbolji u ovakvim akcijama, ali dva i po sata leteti desetak helikoptera iznad glavnog grada zemlje koja mesecima ocekuje napad pokazuje nesto mnogo drugacije od onog sto smo ikada videli. Iz te perspektive to nije bila jako brza akcija, nego privremena kapitulacija odbrambenih snaga. Ovo se ne moze porediti sa Ukrajnom, 1999 NATO misijom spasavanja, niti operacijom lova na Bin Ladena. Po meni je neko izdao komandu da se ne puca.
Sve da su Ameri elektronskim protivdejstvovanjem totalno oslepili venecuelanske radare, to se odmah zna jer i javi da je neprijatelj probio odbranu. Javi se da je neprijatelj ušao u najuzi krug i da je u vizuelnom dometu, sto smo svi videli na TV.
Od stotine lakih Igli, RBS70, i Mistrala, pa i drugih lakih oruzija skoro nijedan se nije usudio da puca u preko dva sata lebdenja pod vedrim nebom i to pun mesec :-)
U Ukrajni je vojska i narod pucala lakim lanserima raketa sa balkona svojih zgrada od prvog dana SVO na tenkove i helikoptere!
Kad se tako „branis“ onda tako i prodjes. Ali ipak mislim da su raketasi bili pod komandom da ne pucaju. Izgleda kao izdaja ili dogovor, tojest „Exit strategija“ kako su neki vec pisali. A i dobro je poznato da Ameri ne idu u akciju ako nije sve 95% sigurno.
Ne moze njih Maduro platiti koliko ih Tramp moze platiti ( ili bombardovati ako dodje do pravog duzeg rata).
Mislav
Pa Izraelci su ne satima vec danima letjeli nad Teheranom. Jednostavno zapadna tehnologija je nadmocna.
Miloš77
@Mislav
Ne prvog dana! Mossad je odradio prvog dana, i pre toga kao i CIA u Venecueli, samo mnogo veci i tezi posao nego CIA. Kapa dole organizaciji i efikasnosti, ali ne brkajmo neke stvari. Nije za porediti.
Srbofil
U Srbiji, iz opravdanih razloga, postoji taj kult raketne PVO. Ako stvari pogledamo realno, shvatićemo da je to dopunski element. U koliko oružane snage nemaju ozbiljnu višenamensku komponentu koja može da udari preventivno po neprijateljskim snagama dok se nagomilavaju u blizini njihove državne granice, bilo kakva ozbiljna odbrana se jako komplikuje i zapravo ograničava.
Zamislite da je Ukrajina imala 100+ kvalitetnih višenamenskih borbenih aviona tamo januara 2022.
Petar Vojinovic
Upravo.
Višenamenski borbeni avion je najofanzivnije oružje koje možeš imati.
Miloš77
Šta bi to radila Ukrajna sa 100+ kvalitetnih višenamenskih aviona pred ruski napad 2022? Pod jedan, ne bi smeli da preventivno napadnu Rusiju. Bili bi faktor odvraćanja dok Rusi ne krenu prvi. To bi igralo veliku ulogu u nacinu na koji bi Rusi ušli. Ne bi se islo na rusenje rezima nego u pravi rat onesposobljavanja istih tih 100+ aviona, pa tek onda sve ostalo.
Bili bi unisteni u velikom procentu u prvih mesec dana jer bi se Rusija fokusirala na njih i nista drugo. Zaboravljamo odjednom kako funkcionise viseslojna PVO, ili bar kakvu sposobnost je viseslojna PVO tada imala pre danasnjih rojeva dronova kamikaza i sabotaža na sve moguce nacine.
Po meni je nejveci faktor u Venecueli i Iranu bio faktor onesposobljavanja komande PVO od strane IDF i CIA potplacivanjem i strahom kombinacijom kinetickih od i elektronskih napada na radarske sisteme.
алекса
Miloš77- Srbin si od glave do pete. Šta god da se desi mi sebi, našom logikom objasnimo stvari kako nama odgovaraju. Izrael je veći poljoprivredni proizvođač od Srbije. Zamisli kolika je razlika u vojsci. Nisu oni poljoprivredno jači radi traktora nego radi pameti.
Miloš77
@ Aleksa
Upravo je to poenta moje zadnje recenice.
Branko
Ne mozes imati +100 modernih visenamenskih aviona ako nisi jedan od glavnih igraca u igri… Srbija, Irak, Sirija, Libija, Ukrajina, Venecuela i nama slicni, sluze za raskusuravanje i mi nikada necemo imati +100 bilo cega, a da stvarno vredi.
Miloš77
Neuporedivo. Kad imas 100+ modernih borbenih aviona onda je pristup svega drugačiji. Nemaš potrebe da se braniš od gomilanja trupa na granici, i makar kakvog rušenja vlade silom. Ako neka super sila i hoce da te načne to nece uraditi kako je Rusija ušla u Ukrajnu ili kako je USA ušao u Venecuelu, nego još daleko vecom silom od „samo“ 100 aviona. .
Bole
@Srbofil
Da stvarno je interesantna ta opsesija nekih ljudi u Srbiji PVO sistemima i njegovim cudotvornim uspesima. Pogotovo je zanimljivo crtanje krugova dometa PVO .
Znacaj RV se umanjuje iako ja to najvazniji element odvracanja napada na zemlju. Radje bih imao jako RV nego PVO ali idealno je kombinacija oba.
Rusija poseduje najraznovrsniji, naj kompleksniji i najbolji PVO na svetu pa redovno dronovi\rakete prolaze tu odbranu i pogadjaju ciljeve.
Miloš77
Bole
I Rusija ima stotine Suhoja i MiG-31, i viseslojnu PVO. I Ukrajna ima najbolje Evropske PVO i vise baterija Patriota, plus desetine F-16 sa Aim-120 i Aim-9X, te Miraze, Suhoje, MiG-29 koji vecinom love dronove itd…i?
I i dalje dronovi i rakete prolaze tu odbranu.
Bez PVO ne mozes da branis baze od malih dronova. Viseslojno PVO je jedini nacin. Sve ostalo je ofanzivno oruzije, ili oruzije preventive ako si velika bogata sila sa stotinama najnovijih aviona, i mnogo baza.
Srbofil
@Miloš77
Ne govorimo o političkoj odluci da li se ide na preventivni udar ili ne i njenim posledicama, govorimo o kapacitetima. Sa dobrim RV, imaš najmoćnije ofanzivno sredstvo koje može da dejstvuje na neprijateljske snage dok se još grupišu, dok sa PVO imaš samo defanzivno sredstvo(naravno da je potrebno imati oba i znanje kako da se efektivno iskoriste).
Bole
@Miloš77
Imaju i Rusi i Ukrajinci dobar pvo i rv ali rat ne dobija pvo niti ce ga ikad dobiti.
Rat dobija rusko rv sa velikom kolicinom aviona i konstantnim bombardovanjem fabovkama sa kitom za navodjenje kao i jeftinim dronovima.
Kombinacija oba daje nekakvu sigurnost, samo slupane pare u pvo je rupa bez dna i ne resava nista.
Miloš77
@Srbofil
Moj komentar gore je samo na tvoju zadnju rečenicu za šbbkbb januara 2022.
@Bole, Srbofil
Naravno da se avionima pobedjuje rat, a ne sa PVO, ali samo ako imas dosta jaču avijaciju od neprijatelja.
Generalno, u datim okolnostima, jedno moze da bude daleko efikasnije, i dosta jači faktor odvraćanja nego ono drugo. Rusima i Amerikamncima PVO sigurno nije fglavni aktor odvracanja, nego jesu ofanzivni sistemi.
Srbiji 12 (ili 50 Rafala F4) sigurno nece biti faktor odvracanja protiv neke velike sile. KOd aviona (avio baza), sto ih vise imas to ih je teze sacuvati na zemlji. Ako velika sila, pa i mala sila napadne srpske Rafala na neki kreativan nacin dronovima recimo, PVO je tu da ih ne samo odvraca od te namere, nego i brani u sudnjem momentu.
Obe grne su potrebne za odbranu zemlje, naravno!
Petrovic Dusan
Amerikanci su leteli helikopterima Chinook koje se čuju kilometrima unaokolo iznad osvetljenog grada sa milion stanovnika, pri punom mesecu i na velikoj visini. I pritom nije poletela nijedna raketa, nije ispaljen nijedan metak PVO, nijedna jedinica nije stavljena u borbenu gotovost, nijedan lovac nije podignut u vazduh.
Kopnene operacije praktično nije ni bilo.
Madura su napustili svi.
Trump to poredi sa Ukrajinom. To je otprilike kao da su Rusi pokušali da se otvoreno iskrcaju helikopterima Mi-8 u centru Kijeva 2022.
Zapravo, da su Amerikanci pokušali da udju zavrsili bi isto kao Rusi-svinje bi sada po šumskim pojasevima dojadale specijalni odred „Delta“, iz „Kijevskog mora“ bi vadili „Činuke“, a u ukrajinskim gradovima bi goreli „Abramsi“ jer su Ukrajinci stali iza svoje zemlje, svog predsednika, i svoje nezavisnosti.
еx-Гастос
@ДуПе
Русима врше агресију док Амери врше…
Miloš77
Slažem se 100%.
Pojeli bi ih Ukrajinci za doručak da su to probali protiv naroda koji brani svoju naciju svim dostupnim oruzijem kao Ukrajna.
Amerikanci nisu glupi da idu u takvu ludost a da uspeh nije barem 95% zagarantovan nekim konkretnim stvarima.
Kao IDF u Iranu, CIA je svoje odradila u Venecueli.
Miloš77
Pardon, mislim Mossad, greskom pisem IDF.
Petrovic Dusan
@Miloš77 Amerikanci su imali dobre informacije i procenu stanja u Venecueli-da niko neće stati iz Madura.
Ipak, treba istaći da se šef ruskih službi bezbednosti, Patrušev, na poznatom snimku imitacije „sastanka Saveta bezbednosti Rusije“ dan pred napad na Ukrajinu, jedini izjasnio za pregovore, a ne za vojno rešenje, i Putin ga je javno „izgrdio“.
Posle smo dobili Gostomelj, i danas slusamo o osvajanju Severska – 35km od Popasne, koju je Rusija zauzela 2014…
Aleksa
@Petrovic Dusan
Snimljeno je dejstvo dve PVO rakete koje nisu pogodile. Pored toga imamo snimke gde se sa zemlje puca na helikoptere, najverovatnije iz ZU-23 ili slicno pa onda Kobra uzvraca raketama. Kuba je potvrdila izjavu Trampa da je poginulo 30tak kubanskih vojnika. Znaci definitivno je bilo otpora.
Postavlja se pitanje zasto nije bilo vise. Moguce da je bilo neke „izdaje“ (ako neko moze uopste da izda diktatora koji je naneo vise stete Venecueli nego sve americke bombe bacene te veceri puta sto), ali mislim da je tu dominantan faktor neutralizacija PVO sistema i ubijanje venecuelanskih vojnika od stane americkog vazduhoplovstva.
Po satelitskim snimcima vidi se razaranje kasarna unutar te vojne baze gde se nalazio Maduro. Ne bi me cudilo da je te veceri poginulo na stotine venezuelanskih vojnika ali da se o tome cuti zbog vise faktora. Tako da mozda zaista nije bilo vise otpora jer nije bilo koga da pruzi taj otpor.
Petrovic Dusan
@Aleksa Odgovor je prost: Maduro nikad nije dobio izbore u Venecueli a čak je parlament Venecuele raspusten jer Maduro nije priznao rezultat poslednjih izbora, koje je dobila opozicija.
Zato su ga i branili samo plaćenici.
U Ukrajini se dokazalo da je ceo narod stao iza svojih vlasti, iza svog pošteno izabranog predsednika, i zato su marta 2022 isterali Ruse iz predgradja Kijeva sve do Moskve.
Nazalost, i u Srbiji je dosta ljudi podrzavalo Milosevica pa su branili taj režim 1999 protiv besmisleno jačeg neprijatelja, i na kraju sa velikim ljudskim i materijalnim žrtvama podpisali gore uslove nego pre marta 1999, potpunu predaju Kosova.
Aleksa
@Petrovic Dusan
To nije sporno, meni je drago da ce Maduro provesti ostatak zivota u zatvoru.
Samo kazem da je bilo otpora, da li samo od Kubanaca ili je bilo nekih „lojalista“ nije bitno.
prdimir
kad se uzima u obzir brojke od tisuća igli i drugog oružja s koliko je venezuela raspolagala, ne razmišlja se o tome sa je izuzetno mali dio toga bio na putanji helikoptera i da je upravo taj uski dio obrane bio cilj predradnji koje su poništile tu obranu… dijete iz osnovne škole bi shvatilo da 980 igli od 1.000 nije bilo niti na poziciji da djeluje, pa pitanje kako su ameri pored tisuću igli prošli neokrznuti spada u rang debilizma
Ciklon
Ovo što se dogodilo u Venecueli je klasičan primer otkazivanja poslušnosti dela Vojske odnosno izdaja. Zbog svega ne učinjenog i krajnjeg epiloga ovog događaja kreće oružano razračunavanje koje može samo da preraste u jedno… građanski rat. Ako te neko elektronski zaslepeo, nije vizuelno. Kada zadnja tri meseca gledaš kako ti pred obalu tvoje države ameri dovlače nosače aviona pa logično bi bilo da si svu pažnju baš i fokusirao na more i da tu očekuješ glavni udar. Pa može to nebo da se osmatra i na drugi način osim sa radarom. U ovom pozorišnom komadu, Ameri su se drznuli da javno urade nešto što je ceo svet bacilo u ambis razmišljanja, ključni Generali Venecuele nisu se za prst pomakli da sačuvaju obraz svoje zemlje a Rusija i Kina nisu obaveštajno pokrile taj deo i na vreme upozorile na sledeći tok događaja što samo govori jedno……. Sve je ovo međusobni dogovor Velikih sila… Nova Podela Sveta. I ovo nije kraj, ovo je tek početak namirivanja prohteva i apetita.
YPT
kako to misliš izdaja?
ako kadrove biraš po kriterijumu pripadnosti partiji, a ne znanju i ako si vladar u sistemu gde su svi korumpirani, šta drugo možeš i da očekujem?
prdimir
lako je biti general nakon bitke… nitko u svijetu, a pogotovo u venezueli nije očekivao ovakvu akciju… američka mornarica mjesecima je bila na istoj poziciji i jedino što se očekivalo je da blokira ulaz-izlaz iz venezuele… čak da je netko i razmišljao o ovakvoj akciji nakon par mjeseci svaka takva ideja naišla bi na stav da je to debilana, pa čak i da se do zadnjeg trena računalo na to, protek vremena morao je oslabiti pozornost
što treba uzeti u obzir – da zapravo nitko nije na to računao, da sve posade pvo uopće nisu bile u stanju pripravnosti u smislu da bi računali na ovakvu akciju, da su ameri vrhunski odradili posao prvenstveno u smislu iznenađenja i da je sve završilo prije nego je maduro uspio ustat iz kreveta
sve ostalo je banaliziranje i opravdavanje, a najgore od svega je ovaj miš-maš vučića gdje je pola propagande održavanje mita da bi srbija bila sposobna obraniti se od ovakvog napada, a pola da bi srbija bila sposobna izvesti ovakav napad – ništa od toga nema uporišta u realnom svijetu, niti bi se srbija uspjela obraniti osim u slučaju da baš svi protivnici zajebu sve što se zajebat može, niti bi srbija uspjela organizirat ovakvu akciju osim u slučau da je protivnik zemlja koja nema niti blizu obranu poput venezuele i uz to su još korumpiraniji i nespremniji od venezuelanaca
dakle ne, srbija niti se može obraniti protiv ovakve akcije ili novog napada nato snaga, bez obzira na unaprjeđenja pvo posljednjih godina, niti ima potencijala izvesti i 10% ovakve akcije
da se razumijemo, ništa do toga ne može samostalno niti jedna zemlja u okruženju, ali druge zemlje u okruženju nisu u poziciji srbije, sve one su dio saveza koji ih ne ostavlja same na ledini, pa čak i da nato nestane nekim čudom, opet bi se međusobno potpomagale uz pomoć par europskih sila poput francuske, njemačke ili britanije koje bi uskočile
sva ta vučićeva politika ‘nesvrstanosti’ i navodnog prijateljstva sa svima, zapravo je kurčina od politike, nemate saveznika koji bi se podmetnuli za vas, a ono malo navodnih prijatelja što i imate su kurac od prijatelja, pa tako možete vidjeti koliko su vam rusi prijatelji što se tiče nis-a ili nekad raniej kod bombardiranja nato-a gdje nisu niti pisnuli, a kamo li da bi vam konkretno pomogli
Jordan
U mesecima i godinama koji slede biće objavljene dublje analize, a neko će napisati i memoare, ili objaviti video.
Ovo je bila jedna izuzetno dobro planirana i utrenirana akcija. Kada su avioni i helikopteri poleteli na zadatak, oni su samo ponovili ono što su prethodno uradili bezbroj puta tokom virtualne simulacije. Te simulacije su napravljene na osnovu satelitskih snimaka i drugih informacija i izuzetno su realne. Ovo je uvežbavano duže od tri meseca, do najsitnijeg detalja. Razrađivane su i moguće varijante, kao kada analizirate moguću partiju šaha.
Sa druge strane, Venecuela je bila izmorena i demoralisana. U prethodnih 10 godina su izgubili 20% populacije. Osam miliona ljudi je napustilo zemlju. Za razliku od npr. Srbije 1999, gde je bombardovana zemlja da bi se otkinuo jedan deo, ovo je bila akcija koja nije direkno pogađala milione običnog sveta.
Da bi Srbija bila osposobljena za akcije ovakvog tipa, nisu dovoljni samo helikopteri i avioni. Potrebno je osposobiti ljude simulacijama do besvesti. Tu bi Izrealci mogli da nam pomognu, jer imaju i iskustvo i opremu.
dejanera
A koga cemo mi da hapsimo po svetu? Ili gde ce da nam padaju avioni pa da moramo da vadimo oboren pilote? Ovo moze Amerika i niko vise. Ne zato sto neka drzava ne bi mogla ovako da uleti na teritoriju neke druge i da tamo nekoga uhapsi. Bez ikakvih problema bi Srbija mogla da upadne na KiM i da uhapsi, ili ubije, Kurtija. A sta onda? Svi bi samo treptali i slali saopstenja o „medjunarodnom pravu“ ili bi odjednom bile sankcije, akcije NATO-a a ni ovi sa istoka ne bi stedeli reci i dela da nam pokazu kako je to „no-no“. U roku od 24 sata zavrsili bi sa nama za sva vremena.
Miloš77
Jos jedan dobar pokazatelj koliko je Venecuela bušna pod Madurom je što ni Kina ni Rusija nije uspostavila jače veze njim u zadnjih 10tak godina.
Maduro nijedan moderan avion niti PVO nije kupio od kad je na vlasti zadnjih 12 godina od svojih „saveznika“, a Venecuela je velika zemlja da leti samo 15-20 starih Su-30. Ne moze se reci da nemaju milijarde dolara za modernizaciju, ako ni od cega drugog onda od nafte i droge. Dakle ni Putin ni Si nisu Madura uzimali ozbiljno.
Jordan
@Miloš77
Složio bih se sa tobom, ali ovde se pre svega radi o zamoru u njihovom društvu, o jednom opštem beznađu. Žene iz Venecuele su ono što su bile žene iz Sovjetskog Saveza pre 30 godina, jeftino meso koje po svaku cenu želi da se dočepa Zapada i koje se kupuje na kilo. Kako se oseća vojnik koga je napustila devojka, ili oficir sa ćerkom od 17 godina, koja je dobila garantno pismo od njenog „dečka“ iz Amerike, starog 70.
@dejanera
Analiza koju komentarišemo se bavi se kapacitetima Srbije za izvođenje akcija ovog tipa. Hajde da se zadržimo na tome, bez diskusija o pitanju gde bi takva akcija bila izvedena.
Miloš77
@Jordan
Slažem se 100% Maduro je po meni dobio očekivano i od takozvanih saveznika, i od Trampa. Narod je odavno u stanju kako si opisao. Povrh svehga se ku&ci i izaziva Trampa koji je ubedljivo najludji predsednik USA. Ponaručito kad je lova i vojska u pitanju.
Što se tiče kapaciteta Srbije da izvede takvu operaciju, to zavisi od svega.
Recimo imamo velike tenzije na jugu zemlje, i KBS recimo kidnapuje nekog naseg politicara i drzi ga u Pristini u zatvoru.
Ili nas pilot MiG-29 ili Rafala, uz jake tenzije sa Kosovom padne u ruke istih maskiranih militanata.
Koje su opcije i realne mogucnosti da se helikopterima i podrskom iz vazduha sa naoruzanim dronovima i Rafalima F4 izvede ovakva operacija kao sto je USA izveo u Venecueli.
– Skoro nikakva ako bi trajala vise of 30 minuta iznad Kosova, i to da se ne očekuje danima/nedeljama.
Jednostavno, mi tamo nemamo koga da potplatimo, od koga da dobijemo garancije da nece Stingerima i bazukama obarati nase helikoptere, i da nece 1000 militanata skociti da brani taj neki zatvor gde se nas covek drzi.
Nadam se da gresim.
dejanera
Ne bih se slozio. Bez nekog konkretnog cilja (drzave/teritorije gde bi ta akcija bila izvrsena) nema ni analize da li se ima kapaciteta da se akcija izvrsi. Konkretno od najblizih tacaka, odakle bi mogli da polete ti helikopteri, do Pristine ima nekih 20-ak kilometara, Do Skoplja 40-ak, Sofije 60, Sarajeva 80, Budimpeste 160, Zagreba 240 i Bukuresta 280. NIje isto da helikopteri prelete 20 i 280 km. Nije isto i ako na tih 20 km nema neke PVO (osim NATO), nema avijacije, nema radara a tako blizu sasvim lako artiljerija moze da pokrije kampove vojske, policije i specijalnih snaga. Pri tom tih 20 km helikopteri prelete u par minuta. Sa druge strane da bi preleteli 280 km treba im sat na jednu i sat na drugu stranu. A tamo bi ih cekala odlicna PVO, odlicna avijacija, gomila radara….E sad ako sve zanemarimo i samo racunamo imamo li mi 100 obucenih specijalaca i nekoliko helikoptera, i po neku spravu za elektronsko ometanje protivnika….to imamo. A da li bi akcija bila uspesna…e za to se pita i ona druga strana.
Branko
Cak i da su uspeli PE dejstvima da potpuno suzbiju srednji i pvo velikog dometa, nisu mogli sa onoliko Igli i PAT-a da ne sruse ni jedan helikopter… Pa ti helikopteri su sve ukupno, preko mora, do tamo i nazad leteli trista kilometara i to vrlo nisko, ne postoje kontramere protiv topovske municije makar…
Perko
PVO ne deluje bez naredjenja ili ako nije napadnut. Kako oni da znaju čiji su helikopteri? Sigurno je bilo izdaje ali je dosta toga i do Amera i Venecuele. Zaslepeli, uništili, isključili im struju, PVOu treba vreme da predje na agregate. Uništena relejna čvorišta. Verovatno ni telefoni nisu radili. Ono od venecuelanske vojske što je i htelo da se bori je bilo u tim ključnim trenucima i slepo i odsečeno od komande.
Pride što je dobar deo vojske bio u bazama i mirnodopskom rasporedu jer nije bilo pripreme Amera za invaziju. Jesu bili Ameri tamo ali to je više blokada. Pripreme za invaziju ne mogu da se sakriju.
Feline
Čemu kontramere kad druga strana uopšte ne reaguje? Očigledno nisu predvideli da neće biti nikakvog otpora pa nisu poslali dovoljno ekipa da pohvataju kompletnu vladu i generalštab i preuzmu celu državu.
Ovo liči na rusku intervenciju u Čehoslovačkoj 1968, doduše tada je kompletno Čehoslovačko rukovodstvo privedeno u Moskvu na informativni razgovor pa vraćeno nazad posle desetak dana, a Maduro nije te sreće.
Nenad N.
Mislim da se ne radi o „otkazivanju poslusnosti“ i slicno, vec o dogovoru i „cuvanju civila“. Predstava. Madura cemo videti u Moskvi uskoro. Inace jedan od boljih tekstova na T6. Odlicne analogije sa Srbijom i situacijama. Zakljucak je: treba nam jos tehnike?
Gvozdeni
Srbiji je potrebna posebna eksadrila za specijalne operacije koja bi bila usko vezana za 72.brso i 63.padbr. Posebno odabrani piloti koji bi se uvežbavali za sve scenarije i uslove u kojima se izvode operacije specijalnih snaga. Naravno i za to modifikovane helikopter.
Nenad N
Zamisli da zadužiš narod na sto godina i potrošiš milijarde eura na rusko-kineske PZO sisteme koji se na svim bojnim poljima svijeta pokažu kao totalno nefunkcionalni i beskorisni, od Sirije, Irana, Ukrajne sve do Venecuele. ahhh Srbija
KK
Aha. Ajde posalji par Rafala u Srbiju da vidis „nefunkcionalnu protuzracnu obranu rusko-kineskog tipa“. Bit ce kratka prica.
S druge strane imate „NATO obranu“ i spavajuce radarske posade kojima Sovjetski dron iz 50-ih preleti tri zemlje i pogadja glavni grad 15km od radarskog polozaja – niko nista. A vi ni 3 godine kasnije ni kuburu nemate da se uhvatite u kostac da se isto ponovi.
Zamisli da si takva regionalna sila koja se izruguje drugima a osim MANPADS-a i JNA trocevaca nema snage da kupi nista, a ima pristup NATO proizvodjacima. Ali bitno da polovni „Rafali F3R imaju opremu bolju od novih F4“. Cudni ljudi sa cudnim logikama posvuda.
Petrovic Dusan
@KK Zapadne rakete 1970-1980 kao Storm Shadow pokazale su svima, na video snimcima, kako unistavaju S-400.U slucaju sukoba sa zapadnim zemljama prošli bi još gore od 1999, jer je sada Nato još širi i bukvalno sa svih strana geografski okružuje Srbiju, a 1999 nije (Crna Gora, Albanija, S.Makedonija, Bugarska, Rumunija, Madjarska, Hrvatska, posredno BiH i teritorija Kosova).
Pitanje je samo politike, da ne upadnemo u glupost kao 1999.
Nenad N.
Zapadni imenjace bez tacke, zanimljivo kako tvrdite da je ruska PVO losa u Srbiji a dobra u Ukrajini jer eto obara sve ruske letelice. Odlucite se.
Multi Boy
@KK
Ta država je u ratu MANPADS-ima i JNA trocevcima srušila više od 100 aviona i helikoptera. A što se tiče drona već sam pisao da je u pitanje fake news. Dron je zapravo oborila PVO bivše države Dvinom tokom rata u Sloveniji. Pogođen je iznad Slovenije i pao je na Zagreb jer je bio na visini od 20 kilometara.
Svarog
@Nenad ne postiji opsirna i sveobuhvatna nezavisna analiza ucinka ovo sistema kojima su upravljali ruske posade.
Feline
Dok bude ovaca biće i makaza. Sigurno je verovao da će sve proći sa par bombi pa naredio da se ne reaguje, a druga strana to saznala, i naravno…
Dr urgentaš
vVdelo se u Banjskoj sta i kako mozemo….
Njegos
#Dr urgentas odlicno zapazanje na koje se odje niko nije setio. Vojska Srbije je imala mogucnosti da spasi one Srbe u Banjskoj, no je veci problem sto vrhovni komandant vojske(citaj predsjednik Srbije) nije imao onu musku stvar koju curice nemaju da naredi spasavanje te grupe Srba! Dzabe Srbiji i 100+ Rafala i 100+ Apaca/Ka-52 ako vrhovni komandant vojske ne smije da izda naredjenje vojsci da adekvatno reaguje u takvim situacijama! Ja se iskreno plasim situacije dje bi ovaj ludak Kurti na primjer krenuo da protjera Srbe sa sjevera Kosova i da opet Srbija ne bi reagovala! Opet ponavljam ono najbitnije a to je da dzabe Srbiji i 1000 aviona i helikoptera ako vrhovni komandant ne smije da naredi upotrebu vojske da brani Srbe na Kosovu, a to je cinjenica koju niko ne zeli da spomene a lako je mastati „sto bi bilo kad bi bilo“! I jos da cestitam praznik svima koji danas slave, Hristos se rodi! Srecan Bozic!
Sunny Boy
Komentari koji porede Ukrajinu i Venecuelu (Rusiju i SAD) zaboravljaju da je vrsta intervencije potpuno drugacija.
SAD je izvrsila ciljani upad za zarobljavanje i ekstrakciju dve osobe, privremeni upad u jedan objekat koji je trajao par sati.
Rusija je izvrsila invaziju sirokih razmera za zauzimanje i aneksiju velikih teritorija. Da su pokusali da otmu Zelenskog, mozda bi imali isti ishod. Ali njima nije bio cilj otmica jedne osobe, vec cele drzave sa desetinama miliona stanovnika.
Da li je Ukrajina delovala na neprijateljske snage u prvih 2-3 sata?
Kad vec poredimo sa Jugoslavijom, koliki je bio odgovor nasih snaga u prvih par sati, koji efekti dgovora? Ja sam dobio poziv za PVO tek dva dana kasnije, tek tad su se jedinice formirale i jos kasnije pocele da deluju na tom delu teritorije.
Jos uvek nagadjamo o tome da li su snage Venecuele bile u mirnodopskom rezimu, ili su neke bile sklonjene. Ne znamo ni koliko je vojnika poginulo na polozajima, ni koliko u objektima. Ne znamo ni kakva je tamosnja organizacija vojske. Mozda se vlast bojala mobilizacije i naoruzavanja naroda, mozda je bila pogresna procena da nekakva intervencija na njhovoj teritoriji nece biti pokrenuta, mozda su, poput Ukrajinaca mislili da bi izlazak na polozaje bilo smatrano kao provokacija i zaostravanje,…
A vidim i dosta ostrscenih komentara koji mastaju da tako isto i VS ueti u Pristinu i rastera „militante“. Samo budite oazljivi sta prizeljkujete.
22201
Neko više voli botoksiranog patuljka, neko više voli narandžastog klovna sa tupeom, ali jednostavno je, 100 puta dokazano, ne pazariti oružje u Rusiji i Kini, to je bacanje para!
Pytorch
Pa sad, onaj ko vole jednog, voli i ovog drugog, pokazalo se tako poslednjih godina.
Ogi
Kao bivsi pripadnik Vojske Jugoslavije tokom agresija, izneo bih svoje misljenje, kako tada, tako i danas politicki podanici su igrali ključne uloge. Zar Vi mislite da je neko mogao ući u teritorij Jugoslavije i vršiti zadatak, a da pri tome ne bude viđen i ne destvuje se? Ogromni interesi su bili u igri, dok je život vojnika ili civila samo broj, nebitan. Jedna od situacija, dobijete dekret nadređenog svaki treći rov neka bude prazan, vrši se razmeštanje snaga i nas baš poslije toga napadaju… A tek prodaja, municije i hrane… Koliko su nas puta oko Prizrena šiptari napadali našim sredstvima… Sve je smišljeno, prodano, jedni se bogate, drugi gube živote ili kućna ognjišta. Samo ne trebamo živeti u iluziji ili se voditi „patriotizmom“ mi bismo ovo mi bismo ono. Ništa mi ne bismo jer nas se ništa i ne pita! Pogledajte danas vojne ili policijske formacije, ko su prvi ljudi, kako se napreduje, da li ima tu pravde ili struke, zasluge ili je pak samo politika? Nažalost, u Republici Srpskoj je znatno gore nego kod nas. Znate, sada da vratim vreme 99 i svoje godine, ma pobegao bih vani i osigurao sebe i bio cenjen znatno vise nego sto izgubih svoje zdravlje za sta? Da sam bolestan? Da mi dete vec dve godine na birou. To je meni moja borba dala. Izvinite, ako sam otisao van teme i pisao emocijama, samo zelim da skrenem paznju mladim ljudima, nista zlonamerno..
Гојко
Подржавам свако слово. Космет је отишао и ту нема више назад. Нас Срба је доле остало таман толико за једно село, протерани, људи због егзистенције продали имовине итд. Да ли се ми питамо зашто су код нас политичари најбогатији? Откуда им толико новца, некретнина. Волео бих да нас престану деградирати, да имамо нормалан начин запошљавања, реформу здравства, образовања и других видова. Како да директорица једне библиотека може бити особа са трећим степеном образовања и купљеном дипломом, ако је икад књигу прочитала руку бих дао. Част малом проценту, али већи део приватника ратни профитери, примитивизам и да не дужим. Свако зна у свом граду ко је и како „успешан“. Част војсци, али то је тотално бесмислено, јер знамо шта је ушло и у тај систем. Ми као народ, требамо да одрастемо, јединствена борба. Моје запажање, како решити стамбено питање, а морате, са платом до 1000 ЕУР, где живот, режије, лекови, друге потребе, одмор или пристојан аутомобил је већ луксуз. А сваког момента може да вас пошаље кући или касне плате… А ви сте озбиљне године провели у кабинетима. Ово би требала бити наша мисија. Доста је више рата, сејања страха. Ако је ко изгинуо као народ ми смо!!!! Шта ће нама непријатељ, па имамо наше лидере које нас коштају и возају се као да смо Катар.
Nenad N.
Ne radi se o tome koliko koga ima na Kosovu, vec koje drzave je deo. Ne mora negde da bude nijedan Srbin ili Albanac da bi nesto bilo srpsko ili albansko. Radi se o medjunarodnom pravu, i pravu u celini. Brojevi su nevazni. Setite se Folklandskih ostrva ili Krima.
„Nema dovoljno Srba“ je jednak argument kao „Australija je srpska, jer tamo zivi hiljade Srba“.
RadeRankovic
Nenad N. apsolutno pogresna konstatacija, mi teritorije imamo i previse, s obzirom koliko nas je i kakva nam je demografska slika. Nije bitno stanovnistvo? Sta to znaci za izvrsnu i zakonadavnu vlast? Sta to znaci po pitanju projekata? Budzeta? Sta to zapravo znaci za samu bezbednost manjinje? Odgovor je sadasnje stanje kako nase stanovnistvo dole prolazi, a da konkretno nesto preduzmete tu su velike sile koje kazu NE. Istoriju treba postovati, poklanjati paznju, i naravno sacuvati taj mali deo hrabrih ljudi koji je ostao dole, sve ostalo su iluzije. Vojska Republike Srpske je 1993. godine drzala oko 70% BiH, i sta bi danas sa tim gde vecina drugi narod, imaju potpunu autonomiju u svakom smislu, a na drzavnom nivou problemi, sastav vlade, skupstine i drugih organa. Gradimo buducnost, sacuvajmo nase generacije, izgradimo zdravu svest u svakom smislu, od ekologije pa na dalje, jer nam je litijum veoma blizu…..A tek nase odlaganje smeca gde god stignemo, o drugim stvarima da ne pisem ovde.
Nenad N.
@Rade
Nista sto si naveo nije sporno. Ali, ne radi se o „mozemo li“, vec bukvalno samo o pravu. Pravo drzavnosti nad nekom (bilo kojom) teritorijom ne odredjuje koliko i kakvih ljudi zivi na toj teritoriji, vec medjunarodno pravo. Zemljiste na Kosovu, ili u Srbiji, privatno moze da poseduje Srbin, Albanac, ili Belgijanac, ali to nece odrediti da je to Albansko, Srpsko ili Belgijansko, vec pripada drzavi Srbiji. Takodje, broj ljudi neke nacionalnosti ne odredjuje pripadnost teritorije na kojoj zive. Tako da ce Kosovo biti Srbija (kao za polovinu clanica UN trenutno) a Australija ce i dalje biti Australija, iako tamo zivi stotine hiljada Srba. Jedini nacin da Kosovo ne bude Srbija je da drzava Srbija medjunarodnim pravnim ugovorom to pravo da delu svoje teritorije koje se zove Kosovo.
Vreme je (uz rad na sebi, slazem se sa tobom) da se manemo tog srednjevekovnog razmisljanja da „gde smo mi, tu je nasa drzava“, i da pocnemo da mislimo o pravu i pravoj drzavnosti. A nasa drzava ce biti tamo i gde nas nema (Kosovo), bas kao sto nece biti tamo gde nas ima (Bosna). I to je tako dok se pravno ne promeni.
Vlado
Sve je do treninga i vrhunske opreme. Rusi su krenuli na Antonov uveliko po danu 4-5 sati posle prvih udara. Element iznenađenja je bio nepostojeći i samim tim nisu uspeli u planiranom naumu.
Petar Vojinovic
Netačno, ruski helikopterski desant je uspeo.
Satima i danima nakon njega je došlo do drugih aktivnosti koji su napad na Kijev u celini učinili neuspelim.
Perko
Desant je uspeo ali konene trupe koje su trebale da se spoje sa desantom su kasnile/zaglavile u onim kolonama. Pride se sve oko Kijeva zakomplikovalo. Potopljeno okruženje, bukvalno Ukrajinci razneli branu da bi sprečili pristup gradu https://en.wikipedia.org/wiki/Destruction_of_the_Kozarovychi_Dam
Rusi su propustili da isključe struju i internet i zaslepe protivnike itd itd itd. Uz to Zelenski nije pobegao kad je sve izgledalo izgubljeno te se mobilisali Ukrajnici u odbrani. Bilo je još sijaset faktora koji su sprečili pad Kijeva.
Sam desant na aerodrom je bio prilično uspešan i ne može se porediti sa Američkim jer su imali različite ciljeve. Da su Ameri sad hteli da se zadrže na nekoj tački i osvoje Karakas, morali bi i oni da se održe dok im ne stigne pojačanje. A to je uvek velika kocka.
Vlado
Rusi su zauzeli Antonov tek drugog dana i uz strašne gubitke, a tada je već bilo kasno. Da su ga desantom zauzeli prvog kao što su Ameri upali u Karakas i uspešno završili posao sada bi verovatno Kijev bio pod kontrolom RF.
zoran
Kada je vojna pretnja ozbiljna onda se pokreću aktivnosti/komandovanje trupama ili nekim njenim delovima kojima se ide u susret pretnji – raseljavanje skladišta, municije, opreme, goriva, posedanje rezervnih ili novih položaja, komandnih mesta, uspostavljaju i proveravaju veze, uvežbavaju neke varijante zasednih dejstava posle procene, preduzimaju mere maskiranja itd…vojna pretnja je trajala mesecima, ne može sav ovaj cirkus oglasiti odgovornim jednog generala i nekoliko pukovnika…može Venecuela da pruži otpor i da se brani ako sami donesu čvrstu odluku o tome i ako su spremni da podnesu žrtve…jedno je pričati o slobodi a drugo je boriti se za nju.
Priče o nekoj izdaji su za raspravu, ali obaveštajno su amerikanci dobro odradili sve pripreme za akciju.
Koliko vremena je rusima trebalo da se u obaveštajnom smislu uozbilje? Koliku su cenu platili ruski vojnici u prvim mesecima rata?
Rusi se nisu pridržavali ni svojih pravila upotrebe verujući da će arogantni nastup brzo odrediti pobednika – sada je druga situacija.
Uzgred, Srbija nema neka iskustva u pogledu akcija ovakvog tipa – bilo je nekih sličnih akcija – npr. helikoptersko izvlačenje vojnika iz kasarne u Čapljini ili akcija bombardovanja Banskih dvora … po pitanju akcija američkih snaga spašavanja svojih pilota 1999.god. snage vojske SRJ su bile nemoćne definitivno.
Ратлук
Да кад погледаш, уместо чисто војног напада са војницима на тлу где би било људских жртава на обе стране, Американци су одабрали ефикаснији начин да поразе противнике без много разарања уколико је могуће а то се ради комбинацијом неколико начина: прво шпијунажа, па корумпирање оних који су у власти, зстим иду пропаганда и уцене, па блокаде, и ако то не помогне онда брза војна акција уз припомоћ корумпираних у систему власти, и наравно употреба војне авијације која је заиста супериорна у свему од нападнутог противника.Али најважнија је шпијунажа и корумпирање важних појединаца у систему власти! Користност од овог начина за наоадача, донекле, је што нема великих разарања и изгибија народа које у случају да се десе отвореним дуготрајним војним нападима, на дуги рок стварају нетрпељивост према нападачу. Шта знам: мрзим свако насиље па са ма које стране долазило!
prdimir
kad kažeš da je najvažnija ‘stvar je špijunaža i korupcija važnih pojedinaca u vladinom sustavu’ onda svodiš cijelu akciju na izdaju i politiku, što je zapravo banaliziranje svega što je napravljeno u akciji
najvažnija stvar je potencijal da se izvede ovakva akcija, sve te priče oko izdaje i politke su potpuno sporedne koliko god mogle pomoći, odnosno ameri bi ovu akciju izveli i bez da je bilo iti jedne pomoći od izdajnika, a kamo li da je izdaja bila presudna – jednostavno bi izrokali 10 puta više nego su morali i opet bi rezultat bio isti
osnova akcije je vojna – prvenstveno iznenađenje, a zatim logistika da se to odradi, sve ostalo je opravdavanje
Ратлук
@Прдимир/ Не сводим целу акцију на издају, јасно сам рекао да је битна војна компонента али ти све стављаш само на то. Свака војна акција мора имати нека сазнања о противнику а то се постиже шпијунажом на много начина и још ако се нађу сарадници у противничким редовима то је додатни велики плус. Све без ових сазнања било би да се иде ‘грлом у јагоде’ и било би губитака и код оног ко напада. Јесте да би их Амери у овом случају ‘изрокали 10 пута више’ како ти кажеш, али у том случају ствара се велики дуготрајни анимозитет према нападачу (у овом случају Америма), а њима то није циљ јер циљ им је венецуаланска нафта, а што се тиче анимозитета имамо наше искуство које ти очигледно не осећаш. Но ово је готова ствар па шта им и како им будне, и једнима и другима.
Vuk
Igla sistem masi helikopter i ovaj mu uzvraca topom od 30mm plus Hydra 70
https://www.youtube.com/shorts/0eHhcR7hDSY
Čitatelj
Čestitam postalu na još jednoj analizi koja je kao i uvijek objektivna i hvala vam radi zoga. Iz ovog slučaja se vidi da oprema ne znači ništa ako nemaš ljudstvo i znanje. Nije dovoljno kupiti. Puno je toga što nedostaje mnogim državama koje se diče jakom vojskom. Na kraju pobjeđuje superiorna inteligencija i radna etika, na stranu tehnološka nadmoć koju imaju Amerikanci. Dugo godina razvoja sposobnosti korištenje iskustva i proučavanje ratne vještine, integracija svih sistema sigurnosti i rodova vojske u jednu operaciju od dva sata. Da bi snimio vrhunski film koji traje dva sata trebaš imati dvadeset sati snimljenog mateijala.