BEG airport status
Zahvaljujući profesoru entuzijasti Banjaluka dobila simulator aviona

Zahvaljujući profesoru entuzijasti Banjaluka dobila simulator aviona

BEOGRAD – Kada su avio-simulatori u pitanju, svakom je jasno da pričamo o skupim i ne uvek prisutpačnim “igračkama”, pogotovo ne prosečnom entuzijasti. Let na profesionalnim simulatorima najčešće je prvilegija onih koji se školuju za pilotski poziv. Međutim, nije malo slučajeva u svetu gde su entuzijasti i vazduhoplovni stručnjaci konstruisali svoje simulatore iz ljubavi prema letenju. Jedan takav slučaj zabeležen je i u našem komšiluku, u Banjaluci.

 
 
simulator 1
 
Profesor mašinstva u Tehničkoj školi u Banjaluci, Rinaldo Kastanja, došao je na ideju da konstruiše simulator civilnog vazduhoplova još 2011. godine. a svoju ideju pretočio je u molbu Odeljenju za društvene delatnosti koje je prepoznalo kvalitetan projekat i dodelilo deo sredstava za realizaciju. Uz vlastita sredstva škole krenula je i nabavka instrumenata, sedišta za simulator i ostale opreme.

Istovremeno, počela je konstrukcija instrument table i kostura. Kostur simulatora napravljen je u firmi ELAS i prebačen u školu. Nakon što je kostur stigao u Tehničku školu u Banjaluci usledila je njegova montaža, a zatim i montaža table sa instrumentima kao i sedišta koja su bila automobilska. Zatim su instalirani noseći sto za računar, zvučni sistem kao i sam računar. Na samom kraju dolazi do najzahtevnije faze a to je spajanje računara sa instrumentima, komandama i ostalim komponentama, kao i kalibraža instrumenata i komandi i podešavanje parametara programa koji je bio mozak simulatora – nadaleko poznati Flight simulator X. Ceo projekat završen je do kraja 2011. godine.
 
simulator 4
 
Kostur simulatora, instrument tablu, sto i nosače sedišta kostruisao je prema uputstvima profesora Kastanje njegov poznanik Saša Petrović. Međutim, kao i svaki veliki projekat i ovaj je doživeo svoje usavršavanje pa tu nije bio kraj razvoju ovog simulatora. Nakon analize već učinjenog, profesor Kastanja je odlučio da izvrši izmene u konstrukciji table na kojoj su se nalazili instrumenti. Naredne 2012. godine instrumenti su prebačeni na novu tablu koju je konstruisao Vedran Čatojević. 2012. godina protekla je u ispitivanju i podešavanju komponenti a u celom procesu je učestvovao i pilot Nikola Tutorić.

Kada je završena i poslednja faza razvoja hardvera simulatora kontaktirana je predstavnica Microsofta u BiH koji je dao svoju saglasnost za korišćenje njihovog softvera na simulatoru kao i korišćenje logoa Microsofta na kućištu simulatora.

Početkom 2013. godine simulator je prebačen u firmu Sprektra koja se ponudila kao sponzor, pa je tako postojeće kućište simulatora finalno obloženo aluminijumskim pločama uz angažovanje dizajnera a simulator je u poslednjoj fazi svog razvoja dobio i estetski primamvljiv oblik, a samo kućište je ukrašeno nalepnicama i ukrasima. Na kraju je simulator ispitan i testiran od strane profesionalnih pilota koji su bili zadovoljni njegovom funkcionalnošću. Inicajlnom nazivu AS 172 dodat je nastavak M3 jer to bio i konačno usvojeni treći model.
 
simulator 3
 
Simulator će biti smešten u posebnoj prostoriji i upotrebljavan u nastavne svrhe kao interaktivno učilo. U konsultacijama sa kompetentnim osobama iz oblasti vazduhoplovstva ovaj avio-simulator se može koristiti u nastavne i vannastavne svrhe (kao što je npr. vazduhoplovna sekcija škole). Kao i svaki simulator AS 172 M3 pogodan je za učenje i uvežbavanje vizuelnog i instrumentalnog letenja, taksiranja, simulacija vanrednih situacija kao što je kvar na motoru i sl. Takođe, simulator može biti korišćen u saradnji sa drugim subjektima kao što su škole letenja, aeroklubovi i drugi.

U Srbiji, simulator koji je je sličan ovom i služi u gotovo iste svrhe poseduje i Vazduhoplovna akademija Beograd.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    de

    Sličnni simulatori ali B737 postoje na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu.Vita studentis RTS 4. mart 2012.

    Odgovori
    FO

    Tako je, dr Petar Mirosavljevic!

    pr

    Duže od dve godine sam na SF-u, i prvi put čujem za ovo. Nisam na vazdušnom, ali opet je neko mogao da spomene.

    Vl

    A da se neko malo raspitao ili da je bar slušao?

    Inace ima cetiri simulatora na SF. Sve zahvaljujuci Profesoru Mirosavljevicu. Bez dinara pomoci.

    Mi

    Inace covek je najveci entuzijasta na celom Saobracajnom fakultetu… I mala ispravka, na SF zapravo postoji cela vazduhoplovna laboratorija – nekoliko simulatora (avioni, helis) kao i racunar koji nadgleda imaginarni vazdusni prostor (simulira rad ATS).

    Odgovori
    Va

    Ja sam učenik ove škole i vazduhoplovi sam smjer, a svega smo 5 puta do sada imali pristup ovom simulatoru. Toliko o tome da će biti upotrebljavan u nastavne svrhe!

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    POW/LJPZ na: Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

    Nažalost,kapetan Ivan Kunović tragično je završio u brdima Korzike,1981.godine na letu LJU-AJA,u ulozi kapetana na MD-81. Poginulo je ukupno 180 ljudi.

    05. Apr 2025.Pogledaj
    04. Apr 2025.Pogledaj

    Vlado na: [POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

    Pratt & Whitney motori dobra stvar što se tiče servisa i samog kvaliteta.

    04. Apr 2025.Pogledaj

    Nenad N. na: [ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

    Tebi zvuci realno da od projekta rakete do serijske proizvodnje protekne 25 godina? I pritom se ta serijska proizvodnja nikada i ne desi. Za period od 25 godina uporedi sa nekim drugim, bilo kim. I uvek i hvalimo, ali mora da postoji nesto da se pohvali. Ne mozes da pohvalis zamazivanje ociju i sarene laze.

    04. Apr 2025.Pogledaj