BEOGRAD – Slučaj Džermanvingsa (Germanwings) širom sveta pokrenuo je promenu pravila koja regulišu pristup letačkoj kabini. Er Srbija (Air Serbia) je saopštila da je još pre dve godine uvela je proceduru prema kojoj najmanje dva člana posade moraju da budu u pilotskoj kabini u svakom trenutku, uključujući i člana kabinskog osoblja, kad god su kapetan ili kopilot iz bilo kog razloga van kabine. Ova procedura odobrena je od strane Direktorata za civilno vazduhoplovstvo (DCV), strogo se primenjuje i redovni je deo na brifinzima za letačko I kabinsko osoblje.
Kada je reč o zdravstvenim kriterijumima letačkog osoblja, u Er Srbiji dosledno se primenjuju uputstva propisana od strane Direktorata za civilno vazduhoplovstvo, koja su usklađena sa smernicama Evropske agencije za bezbednost u avijaciji (EASA). Ovim uputstvima jasno su utvrđeni i obim pregleda i zdravstveni kriterijumi za letačko osoblje. Svi pregledi za letačko osoblje se rade jednom godišnje, osim kada zbog određenih zdravstvenih stanja postoji vremensko ograničenje lekarskog uverenja, kada su pregledi češći. U slučaju bilo kakvog odstupanja od propisanih zdravstvenih kriterijuma privremeno se suspenduje lekarsko uverenje. Za vreme suspenzije, pilot ne leti.
Pored ovih pregleda, prema Zakonu o bezbednosti i zdravlju na radu, u Er Srbiji utvrđena su radna mesta sa povećanim rizikom gde spadaju i radna mesta pilota. Pregledi za ta radna mesta podrazumevaju i preglede psihologa, koji se sastoje od intervjua i testova ličnosti i sposobnosti. Testove obavlja psiholog zaposlen u Vazduhoplovno-medicinskom centru (VMC). Ako se utvrdi da bilo koji pilot nije psihofizički zdrav, lekarsko se uverenje suspenduje i pilot se podvrgava detaljnom ispitivanju.
VOC_91
Vrlo dobra praksa (pretpostavljam po uzoru na američke propise) ali ova taktika nije svemoćna jer kabinsko osoblje čini većinom nežniji pol, pa je mogućnost uspešne reakcije "druge osobe" protiv rešenog pojedinca u ekstremnim slučajevima ipak prilično ograničena…