Kako je u utorak javilo Ministarstvo odbrane, ministar Bratislav Gašić i prvi zamenik direktora Federalne službe za vojnotehničku saradnju Ruske Federacije Andrej Arturovič Bojcov potpisali su protokol o formiranju regionalnog centra za održavanje helikoptera ruske proizvodnje.
Naglašava se da je reč o prvom dokumentu kojim se „operacionalizuje rad na ovom projektu“, iniciran tokom posete premijera i Vlade Republike Srbije predsedniku i Vladi Ruske Federacije u oktobru 2015. godine.
U tekstu saopštenja Ministarstva odbrane stoji i da „projekat predviđa formiranje regionalnog centra u Republici Srbiji za održavanje helikoptera ruske proizvodnje koji se nalaze u upotrebi u regionu i svetu“ uz napomenu da će u narednom periodu obe strane usaglasiti detalje i rokove u realizaciji projekta.
Preporod „Mome“ – obećanje broj 3
Iako se u saopštenju ministarstva ne iznose detalji i naglašava da je u pitanju „protokol“ (ne čak ni memorandum o namerama/razumevanju) on se najverovatnije odnosi na Vazduhoplovni zavod „Moma Stanojlović“ i u pitanju je, za naše prilike, brza evolucija planova za rusko-srpsku saradnju koja je omogućena potpisivanjem sporazuma o vojno-tehničkoj saradnji u oktobru 2014. godine.
Ipak, nešto što se zove „regionalni centar“ za održavanje/remont, u obećanjima srpskog državnog vrha sada doživljava svoju treću iteraciju.
Prvu veću najavu dao je maju 2013. tadašnji ministar odbrane Aleksandar Vučić prilikom posete 204. vazduhoplovnoj brigadi. On je tada lansirao priču o „osavremenjivanju Mome, proširenju njegovog kapaciteta u cilju mogućih poslova remonta regionalnih MiG-ova“. Najzanimljiviji detalj te najave svakako je bila ideja da bi se tu održavali Hrvatski i Bugarski MiG-ovi. Vučić je istakao da je tada već razgovarao sa hrvatskim ministrom odbrane o navedenim planovima.
Druga najava došla je prilikom poslednje posete državnog vrha Moskvi kada je predsednik Vlade pomenuo da bi „ruski helikopteri u budućnosti mogli biti remontovani u Srbiji“. Tada je najavljeno i da bi učešće u tom poslu uzeli i fabrika „Utva“ iz Pančeva kao i „Prva petoletka“ iz Trstenika.
Ovonedeljna, treća po redu najava, sada u formi neobavezujućeg dokumenta, prati potpisivanje vojno-tehničkog sporazuma (kojim se konkretnije definišu početne pozicije budućih partnera) i projekat se polako konkretizuje. Budući da se konkretizacije ambicioznih međunarodnih saradnji u domenu vazduhoplovne industrije u Srbiji ne dešavaju već decenijama ostaje pitanje šta će biti sa ovim projektom.
Kako je Tango Six već analizirao, danas se u Rusiji remontom helikoptera Mi-8/17 bavi oko 17 kompanija i remontnih zavoda, neki remontuju samo vojne, neki civilne helikoptere, neki i vojne i civilne a pojedine firme i zavodi se bave remontom samo motora i agregata. Što se tiče ostatka sveta, postoji još 13 zavoda i firmi koji obavljaju ovakve poslove a nalaze se u SAD, Bugarskoj, Litvaniji, Avganistanu, Češkoj, Kolumbiji, UAE, Belorusiji, Slovačkoj, Azerbejdžanu, Kazahstanu i Ukrajini. Mnogi od njih imaju i licence proizvođača koje se obnavljaju na svake 2-3 godine a u mnogim državama koje imaju veliki broj helikoptera Mi-8/17, kao što su npr. NR Kina i Indija organizovan je remont u domaćim vazduhoplovnim zavodima.
Takođe, pitanje je i kako bi se ovaj projekat odrazio na dijametralno suprotnu priču (kako u političkom tako i u industrijskom smislu) o široj industrijskoj saradnji sa Erbasom? Ministar odbrane je prilično detaljno najavljivao prelazak na zapadnu tehniku, uz najavu da bi Srbija Srbija nabavila jedan transportni avion srednje kategorije, modernizovala G-4 u saradnji sa odbrambenom divizijom kompanije Erbas i dobila, kako je pre samo šest meseci rekao, kapacitet za delimičan remont Eurocopterovih helikoptera.
Srbija dakle i dalje tačno zna šta želi. Sada se samo stavite u poziciju naših mogućih partnera sa Zapada i Istoka i postavite sebi pitanje – da li bi imali strpljenja?
gile
A sta bi sa 2 helikoptera iz Nemacke?
Podsecam da je Airbusu tesko da modernizuje i prilagodi G4 na standard Mig29…
Drago
Ovo vise i nije smesno kao sto je bilo do pre dve godine , postaje zabrinjavajuce prasina se baca u oci sa lopatom …
Nabavke odlozene a potpisani -protokoli- ????Vazno je da mi imamo novi proizvod namenske srpski borbeni camac …
David
„Ministar odbrane je prilično detaljno najavljivao prelazak na zapadnu tehniku“
Zasto bi smo prelazili na zapadnu vojnu tehniku ?
Zasto kada se ruska pokazala efikasnijom i jeftinijom ?
„Nabavicemo 2 ruska i 2 nemacka(evropska) helikoptera“, rekose. Glupost ! Zar nije bolje nabaviti cetiri Mi-171 sa jos nekim nabavkama istog tipa helikoptera u buducnosti nego „sarati“ da bi se dodvorili gazdama sa Zapada ?!
gile
Ehhh, pa nama je i Mi17 realno nedostizan za odrzavanje…
Naime, jedan od faktora koji su doprineli padu Mi17 prosle godine bio je nefunkcionalnost vise kriticnih instrumenata i opreme… Procitajte malo bolje izvestaje…
Drzava forsira odrzavanje u Momi, rad sa VTI i slicno, a date ustanove su grotlo stranackog i porodicnog zaposljavanja, sto dovodi do nezadovoljstva preostalog strucnog kadra, koje logicno i razumljivo usporava rad; oni prvi bi ih otpustili ali onda ne bi imao ko da radi, pa smisljaju 1001 proceduru rada cime jos vise zakomplikuju posao koji se vec jedva radi…
Naravno, tu onda dolaze „istorijski“ rezultati u vidu remonta Mig21 u trajanju od 2 god, Gazela do isteka resursa…
Inace, FI i Janes za VS vode 2+2 Mi17, tj – 2 narucena i placena (barem 1 deo) i 2 za koje nedostaje finalno odobrenje i placanje…
I dalje smatram da treba uci u posao oko SuperPuma sa Rumunima i EU i treba uzeti polovne Gripene uz modernizaciju G4 i J22 na slican standard i Gazela na izvidjace/lake jurisnike… Transportne bez 2-3 Spartana ili C130 ne treba rszmatrati, jer npr u C295 ni Hummer ne staje…
Naravno, uz smanjenje civila u MO (u MO RH ima tek oko 4000 civila, a u MO RS vise od 10000…)
David
A zasto su ti instrumenti i oprema bili nefunkcionalni ?
Koliko se ulaze u odrzavanje vazduhoplova, koliko se ulaze u celokupno RV ?
Mi-17/8 je pokazao svoju efektivnost i tu je kraj price, nemam tu sta da se objasnjava, narocito ne sa vama na ovom sajtu koje se razumete u vojno vazduhoplovstvo.
Ovo za „Momu“…pa koliko je ljudi samo penzionisano u poslednjih desetak godina, naravno da se osecaju posledice.
I neko treba da odgovara za kompletno smanjenje Vojske, operativnosti tehnike itd. , to je sve namerno radjeno.
Ne slazem se s Vama za Gripene i Pume ali to je vase misljenje, a sto se tice transportne avijacije tu ste u pravu, potrebni su nam ti avioni iako je „mir“, i to dosta, a ja sam najvise za Spartane sto se tice toga.
BB
Nisam u avio svetu ali iznenadio me tekst ispod prve fotografije. Čini mi se da vetar u leđa nije pozitivna stvar kad se radi o letelicama…
Srecko
Mi smo smesna drzava . Cime ovaj narod zamajavaju ovi strucnjaci koji vode Vojsku.
Pa da samo ovaj portal posete ponekad ,nesto bi i naucili. Ovi koji vode Vojsku su neozbiljni do krajnjih granica. Kakav centar za remont helikoptera??!! Pa od toga nema nista. Nemaju gde nego ce svi korisnici Mi17 -ce kod nas na remont?!
Daj ima li neko da urazumi ove iz MO.
Citaju li oni ponesto?
Vremena su takva da sto pre kupimo S300 i barem eskadrilu polovnih 29_ki. Jer ce uskoro nasi tzv.prijatelji sa Zapada uvesti sankcije na uvoz oruzja zbog nepriznavanja KiM.
Zivi bili pa videli.
gile
Hajde da pogledamo sta drzave EU i regiona koje imaju Mi8/17 u upotrebi planiraju sa datom flotom:
1. Bugarska – menja sve Mi8/17 sa Eurocopter Cougar i Panther, u planu i zamena Mi24 po NATO standardu;
2. BiH – odluka o zameni svih letelica Mi8/17 i UH1H sa zapadnim helikopterima, Eurocopter je vec objavio prodaju 12kom AS332 SuperPuma (razmatra se modernizacija Gazela u cilju obuke po preporuci Eurocoptera).
3. Slovacka – narucila je 9kom UH60M sa kojima menja Mi17, uz moguce prosirivanje narudzbine za jos 9 kom (ceka se odluka parlamenta, USA je dala saglasnost).
4. Poljska – menja sve Mi8/17 sa 60kom EC725/H225M koji je pobedio na konkursu, mada postoji mogucnost da Sikorski ili AugustaWestland preko lokalnih fabrika dobiju narudzbine posle promene vlasti, Mi17 ostaju u upotrebi do dobijanja dovoljne kolicine H225M, a Mi24 do nabavke novog jurisnog helikoptera (Turci i lokalne fabrike su najblize izboru).
5. Ceska – pokrenula je postupak za zamenu svih Mi2/17/24 helikoptera sa 18kom helikoptera umesto Mi17 i 12kom umesto Mi24/35 u periodu do 2022.
6. Hrvatska – po dostupnim informacijama, Hrvatska planira da zameni Mi17 sa novim helikopterima ali tek posle nabavke novog LBA, ne pre 2020. Sikorsky UH60 je nablizi izboru, pri cemu sam Sikorsky nudi Hrvatskoj i nekoliko kompleta za protivpodnornicko delovanje (bivsa vlast je razmatrala nabavku polovnih UH60 od US Army).
7. Makedonija – usvojen je plan modernizacije sa visenamenskim helikopterima u periodu do 2020, pri cemu helikopteri trebaju da budu opremljeni u skladu sa odlukom drzave da postane clanica NATO saveza.
8. Crna Gora – NSPA je najavila nabavljanje 4-6 visenamenskih helikoptera, plus 2 protivpodmornicka helikoptera, preferirano istog tipa.
Da li je potrebno dalje da se navodi da je ovo oko Mome i remonta Mil helikoptera samo bajka za laku noc ovdasnjem stanovnistvu, bez realnih osnova u zivotu, jer dok Moma proradi, vecina ciljanih drzava nece ni imati Mi8/17 u upotrebi…
Inace, sve navedene nabavke opreme NATO drzava koordinira NATO Support and Procurement Agency (NSPA), tako da tu nema previse slobode menjanja odluka (npr – u slucaju Poljske: moze da smanji broj EC725/H225M, ali uz nabavke UH60i ili AW149), cak i oko servisa (Bugarska remontuje Mig29 u Poljskoj po `savetu` NSPA).
Sto se tice civila, ima previse servisa koji vec odrzavaju Mi8/17 helikoptere daleko povoljnije i azurnije od Mome…
David
Odlican komentar.
Medjutim, mi nismo oni, to sto oni prelaze na zapadnu tehniku ne znaci da moramo i mi.
Ovaj remontni centar, po mom misljenju, ne moze biti regionalni, bar ne na neke duge staze (kao sto ste i naveli u komentaru), ali ako bi Srbija u buducnosti kupovala transportne helikoptere porodice Mi-8 (tj. Mi-171) taj remontni centar bi nama dobrodosao.
A to bi i bilo logicno resenje jer samo dva komada helikoptera Mi-171 je stvarno mali broj, potrebe su nam vece :/
gile
Podrzavam sve predloge da se Moma osposobi za remontni centar helikoptera porodice Mil, posebno ako se drzava preorijentise na nabavku helikoptera Mi-17, sto je mozda vec i slucaj.
Naime, kao sto sam vec napisao, u dokumentima vec postoji rezervacija za 2 placena Mi-17 za isporuku u 2016., plus 2 u finalnoj fazi odobrenja za 2017. godinu. U medjuvremenu, po prici sa prijateljima koji rade nabavke, predlog je da se obzirom na finansije svake godine nabave po 2-3 nova helikoptera, po povlascenoj/nizoj ceni. Naravno, nasi bi voleli da nabave 10+ kom odmah, ali u tom slucaju Rusi zele kaparu od min 30-40% i bankarske garancije ili uzimanje kredita, a obe verzije nisu moguce obzirom na aranzman koji Srbija ima sa MMFom.
Malo ljudi zna, ali ocekivalo se da SDPR kupi polovne Mi-8/17 Bugarskog RV za potrebe VS, cak su i preuzimali tendersku dokumentaciju, ali nijednom nisu dali ponudu, najverovatnije jer su uvidom u stanje helikoptera zakljucili da nisu perspektivni, u najmanju ruku.
Sto se tice sudelovanja u proizvodnji Pume, to je moje misljenje, ali smatram da bi to bilo dobro i dugorocno resenje za Utvu, ali i nase vazduhoplovstvo.
Za Gripene sam dao predlog jer su trenutno najjeftinija ponuda na trzistu za polovne avione 4. generacije, sa resursima 10+ godina i cija upotreba kosta 8.000-11.000 USD/h leta, sto je takodje najpovoljnije.