BEG airport status
Suhoj ponovo u Beogradu: Er Srbija i dalje meta, DCV daje mišljenje o common type ratingu Suhoj tvrdi da je tranzicija između kokpita SSJ-a 100 i Erbasove A320 familije brza i jednostavna / Foto: Dušan Atlagić

Suhoj ponovo u Beogradu: Er Srbija i dalje meta, DCV daje mišljenje o common type ratingu

Kako Tango Six saznaje, kompanija Suhoj ponovo je boravila u Beogradu pre dve nedelje. Ovoga puta aktivnosti predstavnika proizvođača aviona iz Rusije bile su fokusirane na jednom od prodajnih aduta – „common type ratingu“ za A320 familiju i SSJ100.

Nakon posete delegacije Suhoja u oktobru prošle godine koju je predvodio glavni projektant programa SSJ Vladimir Nikolaevič Lavrov i njihovih sastanaka sa Er Srbijom, Jat Tehnikom, Avio službom Vlade Srbije i Utvom, po svemu sudeći dolazi do sledeće faze – marketinških i prodajnih aktivnosti.

Sa najbitnijom „metom“ u regionu, nacionalnom avio-kompanijom Srbije, aktivnosti prodajnog tima Suhoja dobijaju nov zamah. Poslednja poseta Er Srbiji pre dve nedelje bila je dopunjena i sastankom u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva.

Kako saznajemo, tema sastanka bila je „common type rating“ funkcionalnost aviona iz Rusije. Budući da je avionika u velikom delu ista (isti proizvođač) na Erbasovoj A320 familiji i SSJ100 Suhoj je „common type rating“ koncept već dokazao u nacionalnoj avio-kompaniji Rusije Aeroflotu još od 2011. godine. DCV je konstatovao da je praksa sertifikovana i nadgledana od strane ruskih vazduhoplovnih vlasti i da bi oni načelno priznali istu kada bi operativno bila primenjena u Srbiji.

Ovim zelenim svetlom Suhoj dobija još jedan argument u ubeđivanju Er Srbije (i Etihada) da u budućnosti svoju regionalnu flotu dopuni Embraerovom i Bombardieovom konkurencijom iz trećeg plana. SSJ100 je proboj u Evropi već započeo prodajom 15 letelica irskom Siti Džetu uz mogućih 10 opcija.

Pored glavnog cilja, prodaje aviona SSJ100 Er Srbiji, Suhoj u narednom periodu planira da svoje prodajne aktivnosti ozbiljnije fokusira na još jednu moguću mušteriju u regionu.

Common type rating i SFF koncept

Koncept pojednostavljene obuke za „slične“ tipove aviona prisutan je već duže vreme. Kada letelice istog proizvođača imaju sličan ili u nekim slučajevima gotovo identičan pilotski interfejs (kokpit, avioniku istog proizvođača i sl.) i kada se razlike u operacijama baziraju na, na primer, drugačijim brzinama i procedurama koje ne zahtevaju kompletno novu obuku za type rating na datom avionu, piloti završavaju „difference training“ koji mnogo kraće traje.

Poslednji primer ovog koncepta je „common type rating“ za A350 i A330. „Difference training“ sa A330 na A350 ne zahteva obuku u full-flight simulatoru, na kraju obezbeđuje uštedu od 65% vremena (u odnosu na završavanje kompletnog A350 type ratinga „od nule“) i, kako Erbas tvrdi, ceo proces traje osam dana.

Detalj koji je najzanimljiviji, kao dodatak ovog koncepta, je takozvana SFF opcija – Single-Fleet Flying. Ovo je Suhoj uspeo da primeni u Aeroflotu i predstavlja jedan od glavnih aduta kada prodaje svoj SSJ100 mušterijama koje lete A320 familiju.

SFF je svojevrsan operativni dodatak „common type ratingu“. Kada pilot jeftinije (za kompaniju) i brže dobije još jedno ovlašćenje za letenje drugog tipa istog ili drugog proizvođača u floti, kompanija može i operativno iskoristiti istog pilota za letenje dva aviona. U slučaju, na primer, kvara A319 kojeg je to jutro trebalo da leti jedna posada, ista ta posada (ili jedan od članova) može otići da leti SSJ100 isti dan, na istom rasporedu, umesto da se za SSJ zove drugi pilot ili druga posada. SFF koncept je operativna funkcionalnost o kojoj odlučuje kompanija a što se regulatornog odobrenja tiče, većina vazduhoplovnih vlasti je ovoj primeni dala zeleno svetlo. Ostaje da se u praksi sprovedu operativni, kadrovski i drugi izazovi koji će biti različiti od kompanije do kompanije.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

28. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

^^ Pa najverovatnije ono sto je i najlogičnije. 1. Eliminacija cevčuge za srkanje goriva u vazduhu. Ako Gripen ima mesta naći će i za Rafala. Kreativni subto inžinjeri pa mogu nešto malo bolje da urade. 2. Comformal Fuel tanks.. uz eliminaciju starih cilindričnih spoljnih rezervoara za gorivo. Ili, kao F-22 i Izraelski F-35 dobice STEALTH…

28. Nov 2024.Pogledaj

Vaste na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Aleksandar Zato se verovatno Alžir odlučio za Rusko oružije ? oko 5 miliona Alžiraca ima u Francusku plus Alžirci ne mirišu Francuze,toliko o južnoj pokrajini !

28. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Yoda na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@ Petrovic Dusan "Neistina je da Rusi imaku bilo lalvu prednost.“, sto se i videlo na snimku pada „Lesnikovace “ (oreshek) gde se bojeva glava raspala na vise neravnomernih komada koji padaju raznom brzinom, dok bi trebalo da su jednake i u istim intervalima (objasnjenje fizicara Marka Solomina, ne moje)." Propaganda, radi se o podmuniciji,…

27. Nov 2024.Pogledaj