Sa ukupno 68 nesreća u vazdušnom saobraćaju, 2015. godina ocenjena je kao „izuzetno bezbedna godina“, saopštila je IATA na godišnjem samitu predstavnika avio-kompanija u Singapuru – „Singapore Airshow Aviation Laedership Summit“.
U protekloj godini bilo je manje udesa nego u 2014. kada je zabeleženo 77 nesreća u vazdušnom saobraćaju. IATA izveštaj pokazuje da su rezultati iz 2015. bolji i u odnosu na prosečni godišnji broj udesa u proteklih pet godina koji iznosi 90.
Poginulo je 136 ljudi, što je daleko manje u odnosu na 2014. kada je živote izgubio 641 putnik. Nadmašen je i petogodišnji prosek od 504 žrtve.
IATA, međutim, ističe da u ovu statistiku nije ušao broj od 374 poginulih putnika prilikom pada aviona nemačke kompanije Džermanvings (Germanwings) i ruske Metrodžet (Metrojet) jer se prva nesreća razume kao čin samoubistva, a druga kao teroristički napad, tj. nezakonito mešanje u oblast bezbednosti.
Navodi se da je tokom 2015. bezbedno letelo više od 3,5 milijardi ljudi na oko 37.6 million letova – 31.4 miliona mlaznim, a 6.2 turboprop avionima.
Fatalni ishod imalo je svega 6% nesreća, dok petogodišnji prosek iznosi 19,6% po godini.
– Protekla godina je bila još jedna godina kontrasta. Na osnovu broja nesreća sa fatalnim ishodom, ovo je bila izuzetno bezbedna godina. Dugoročno gledano, to nam pokazuje da avio-saobraćaj postaje sve bezbedniji.
Ipak, šokirani smo i užasnuti namernim rušenjem aviona komanija Džermanvings i Metrodžet. Avio-industrija radi na tome da spreči mogućnost da se tako nešto ponovo dogodi, iako ne postoji jednostavno rešenje za pitanja mentalnog zdravlja i bezbednosnih postupaka koja su ova dva slučaja otvorila – izjavio je predsednik i generalni direktor IATA-e, Toni Tajler.
U nesrećama je u potpunosti uništeno 10 mlaznih aviona, pri čemu nije bilo nijedne žrtve. Tokom 2014. uništeno je manje aviona – svega 8, ali je ujedno i poginulo troje ljudi. Prosek za period od 2010-2014. iznosi 13 uništenih putničkih letelica po godini i 6,4 žrtava.
Od ukupno 8 turboprop aviona koji su prilikom pada totalno uništeni, četiri su imala fatalan ishod.
Nesreće po regionima
IATA u svom izveštaju statistiku nesreća razvrstava po regionima, pri čemu poseban akcenat stavlja na razlikovanje udesa turboprop i mlaznim avionima.
Globalno gledano, tokom 2015. godine se na svakih milion letova dogodilo 1,29 nesreća turboprop aviona sa totalnom štetom.
Po regionima to izgleda ovako:
– Afrika (4.53 tokom 2015; 18.20 godišnje u periodu 2010-2014.)
– Azija-Pacifik (2.07 tokom 2015; 2.36 godišnje u periodu 2010-2014.)
– Zajednica nezavisnih država-CIS (0.00 tokom 2015; 17.83 godišnje u periodu 2010-2014.)
– Evropa (0.00 tokom 2015; 1.63 godišnje u periodu 2010-2014.)
– Latinska Amerika sa Karibima (0.00 tokom 2015; 5.38 godišnje u periodu 2010-2014.)
– Bliski istok – Severna Afrika (0.00 tokom 2015; 13.88 godišnje u periodu 2010-2014.)
– Severna Amerika (0.51 tokom 2015; 1.38 godišnje u periodu 2010-2014.)
Najgore rezultate imala je Severna Azija (25.19 tokom 2015; 5.90 godišnje u periodu 2010-2014.), što u stvari predstavlja ukupno 2 nesreće, ali obe sa fatalnim ishodom.
Kada je reč o mlaznim avionima, statistika po regionima izgleda ovako:
– Afrika (3.49 tokom 2015; 3.69 godišnje u periodu 2010-2014.)
– Azija-Pacifik (0.21 tokom 2015; 0.56 godišnje u periodu 2010-2014.)
– CIS (1.88 tokom 2015; 3.14 godišnje u periodu 2010-2014.)
– Evropa (0.15 tokom 2015; 0.18 godišnje u periodu 2010-2014.)
– Latinska Amerika sa Karibima (0.39 tokom 2015; 0.92 godišnje u periodu 2010-2014.)
– Bliski istok-Severna Afrika (0.00 tokom 2015; 1.00 godišnje u periodu 2010-2014.)
– Severna Amerika (0.32 tokom 2015; 0.13 godišnje u periodu 2010-2014.)
– Severna Azija (0.00 tokom 2015; 0.06 godišnje u periodu 2010-2014.)
Afrika
Podsaharska Afrika imala je ukupno 4 nesreće sa totalnom štetom – dve sa turboprop avionima i 2 sa letelicama sa mlaznim motorom.
– U kontekstu bezbednosti Afrika se kreće u dobrom smeru. Statistika za 2015. bolja je u odnosu na prosek u poslednjih pet godina, i u slučaju mlaznih i u slučaju turboprop aviona.
Tridesetdve avio-kompanije u ovoj regiji koje su deo „IATA Operational Safety Audit“ ( IOSA) programa imaju 3,62 nesreće na milion letova. Kod kompanija koje nisu članice IOSA taj broj je 3,5 puta veći i iznosi 12,99 – objasnio je Toni Tajler i dodao da bi države trebalo da uvedu pravilo da IOSA bude uslov u procesu sertifikacije, kao i da bi Vlade u tom regionu trebalo da ubrzaju implementaciju ICAO bezbednosnih standarda.
Amater
Prema podacima Agencije za bezbednost saobracaja, samo u Srbiji, 2014. godine, u saobraáju je poginulo 536 osoba!
citiram iz teksta
…petogodišnji prosek od 504 žrtve…
A ljudi se boje letenja…