Vazduhoplovna akademija u Beogradu, koja je jedan od samo 47 centara za školovanje vazduhoplovnog osoblja na svetu, može trajno izgubiti međunarodnu licencu ukoliko Vlada Srbije pod hitno ne usvoji predlog Nacionalnog prosvetnog saveta da ova škola dobije status škole od posebnog nacionalnog značaja, piše dnevni list „Politika“.
To praktično znači, da će u suprotnom, biti dovedene u pitanje licence i posao oko 800 učenika koji trenutno pohađaju VA, a koji se školuju za posao u civilnom avio-saobraćaju i Vojsci Srbije.
Pod znakom pitanja su, između ostalog, i strateški ugovori koje akademija ima sa Ministarstvom odbrane i Er Srbijom (Air Serbia).
– Situacija je vrlo ozbiljna, jer 10. marta, kada ističe rok da Ministarstvo prosvete prihvati izmenjen nastavni plan i program, sve vazduhoplovne vlasti zemalja na svetu će dobiti obaveštenje da je srpska škola izgubila licencu. A reč je o školi koja je deset godina unapred u odnosu na najbolju školu u Srbiji, radi po vrlo strogim međunarodnim procedurama, ona je i nastavna baza Filološkog fakulteta, a o tome se u javnosti malo zna – rekla je na jučerašnjoj sednici Nacionalnog prosvetnog saveta, prof. dr Julijana Vučo.
Do problema je došlo jer su u avgustu odlukom Ministarstva prosvete izmenjeni nastavni planovi i programi, kada je ova škola iz ogleda prešla u redovni sistem, što nije u skladu sa standardima Evropske agencije za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA).
EASA je dala rok do 10. marta da se nastavni plan i program usaglasi sa tržišnim standardima. Na molbu našeg Ministarstva saobraćaja Agencija je već produžila rok koji je inače istekao 6. januara.
– Ako Ministarstvo prosvete ne prihvati izmenjeni plan i program, sva vazduhoplovna vlast u svetu će 10. marta biti obaveštena da je srpska škola izgubila licencu – rekla je prof. dr Julijana Vučo sa Filološkog fakulteta, čija je Akademija nastavna baza, jer se na Akademiji uči engleski jezik po specifičnim, stručnim programima.
„Politika“ piše da su problemi počeli u avgustu kada je Vazduhoplovna akademija odlukom Ministarstva prosvete od ogledne postala redovna škola. Shodno tome, izmenjen je nastavi plan i program tako da više nije bio u skladu sa standardima EASA-e. Zbog toga postoje prepreke da se odobre izmene koje podrazumevaju drugačiji fond časova iz pojedinih predmeta u odnosu na to kako se radi u ostalim redovnim školama u Srbiji.
U lancu odlučivanja, Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja (ZUOV) trebalo je da odobri nastavne planove prema kojima bi geografija, hemija, fizika, muzičko i likovno bili stavljeni na listu izbornih predmeta, a istovremeno bi se povećao fond časova iz matematike i informatike. Direktor ZUOV-a Zoran Avramović kaže da uprkos želji da pomogne Akademiji, nisu imali zakonskog osnova da takvu odluku donesu, pa su problem predočili Nacionalno prosvetnom savetu (NPS). Članovi saveta su predlagali da se zbog ograničenog vremena jednostavno poništi odluka Verbića od avgusta, ali je Snežana Marković, pomoćnica ministra prosvete objasnila da je direktor VA to odbio. Ona je dodala da niko ne želi da škola izgubi licencu, ali da u ovaj problem treba da se uključi i Ministarstvo saobraćaja, jer Ministarstvo prosvete nema stručnjake iz oblasti vazduhoplovstva.
„Politika“ piše da je na jučerašnjoj sednici NPS-a zaključeno da je jedini pravi osnov za zakonski izuzetak da Vazduhoplovna akademija bude proglašena školom od posebnog interesa. Takvo rešenje bi, na inicijativu NPS-a, Ministarstvo prosvete moglo predložiti Vladi Srbije.
Direktor Vazduhoplovne akademije Goran Cvijović smatra da je sve ovo moglo da bude rešeno još do 15. septembra.
– Mi do 25. februara treba da pošaljemo u Keln izveštaj da je Ministarstvo prosvete prihvatilo izmene nastavog plana i programa koji su svojevremeno odobrili Direktorat civilnog vazduhoplovstva i EASA. Sada će sve zavisiti od brzine kojom će Ministarstvo prosvete da prosledi ovaj predlog Vladi. Kada Vlada donese odluku, ministar Verbić ima pravni osnov da objavi nove nastavne planove i programe i time je problem rešen. Nadamo se da će svi koji su odgovorni shvatiti da je ovo od nacionalnog interesa – objašnjava direktor Cvijović za „Politiku“.
On dodaje da međunarodna inspekcija dolazi dva puta godišnje i da je poslednji put bila u oktobru kada su i utvrdili da postoje propusti u proceduri. Po njegovim rečima, EASA uvažava nacionalno zakonodavstvo i specifičnost školskog sistema u Srbiji, pa je recimo uvaženo to što naši časovi traju 45 minuta, iako je zahtev da časovi traju 60 minuta.
Vazduhoplovna akademija, inače, ima tradiciju dugu 92 godine, sarađuje sa aerodromima u Beogradu, Nišu, Podgorici, Tivtu, Vojskom Srbije, Mašinskim, Filološkim, Saobraćajnim fakultetom, avio-kompanijama. Ona je od 2011. godine jedina akreditovana ustanova za školovanje vazduhoplovnog osoblja u Jugoistočnoj Evropi.
– Naši đaci po završetku školovanja dobijaju i diplome i dozvole za rad kao buduće osoblje za remont i održavanje vazduhoplova, zemaljsko osoblje na aerodromima i kabinsko osoblje, a deo njih se osposobljava za službu traganja i spasavanja i službe bezbednosti na aerodormu – nabraja Cvijović.
On kaže da nije imao ništa protiv da se škola vrati na staro, „tako bi problem bio elegantno rešen“, ali mu je rečeno da za to ne postoji pravni osnov.
U prebacivanju sa jednog na drugo ministarstvo, škola je ušla u neizvesnu trku sa vremenom, a oči 800 učenika Vazduhoplovne akademije i njihovih nastavnika i roditelja, sada su uperene ka Vladi Srbije, piše „Politika“.
Acika
Koji sve pajseri vode ovu zemlju, ovo je strašno… uništiti sve što se može…
Drapšinac
Kao što znamo, raniji naziv škole je bio Petar Drapšin. Elitna i prestižna vazduhoplovna škola za koju je ceo region, a bogami bez lažne skromnosti, i svet čuo. I sam sam pohađao situ, završio, a na posletku i radim/radio u njoj. Zbog svega navedenog se osećam dovoljno kompetentno da komentarišem sva postojeća zbivanja. Činjenica je da škola poseduje EASA Approval, ali samo za tehničko osoblje, u školi od 800 učenika samo njih 100 završava za navedeno usmerenje, pri tome da se ne lažemo ne dobijaju nikakvu licencu, jer škola ima odobrenje od EASA samo za B1/B2, dakle ta deca nemaju nikakvo ovlašćenje, stoga je to prazna priča kako će deca ostati na ulici bez posla i dozvola…osala usmerenja imaju smisla, ali takođe na kraju školovanja ne dobijaju nikakvu licencu…prosto rečeno kada se zaposlite u kompanije koje oni navode, ponovo idu na obuke koje sprovodi sama kompanija interno…sve ovo je napravljeno da bi centar koji je u sastavu škole živeo i pojedinci koji su deo tog centra i rukovodstvo imali materijalne koristi, što je ministarstvo uvidelo i sada želi da to reši…Što se tiče rukovodstva, šta reći…. direktor gore već pomenuti autorkratski rukovodi, završavajući sebi posliće i ostalima u najboližem okruženju, ženu, vrsnog pedagoga je zaposlio u …znate već gde, tako da sada imamo vrsnog vazduhoplovnog pedagoga zaduženog za kvalitetno licenciranje vazduhoplovnog osoblja….radnici škole svako ko iole vredi pokušava da ode ili su otišli. Što se tiče Vojske Srbije, rećiću Vam da je toliko zadovoljno kadrom i sistemom kakav se školuje da je u Vojnoj gimnaziji napravila odvojeno odeljenje za obrazovanje, pa vi protumačite sami zbog čega…da ne dužim dalje, a mogao bi svašta još dodati, zaključio bih. Ovakva škola sa ovakvim sistemom treba da postoji, ali sa kvalitetnim vazduhoplovnim rukovodstvom koji razumeju i sistem obrazovanja. Na kraju ništa se ne brinite sve će ostati kao što je i do sada bilo, proleće će, Stari će u svoju Mečku pa po Srbiji pa ujuri decu za narednu godinu.
Kurir Jovica
Drapšinac je sve lepo objasnio, a pedagog u Direktoratu je jad i beda.
vazduhoplovac
Od svakog deteta na pocetku godine trazi se po 4.000 dinara. Sto nisu jedina davanja roditelja u toku skolske godine. Prostom racunicom se dolazi do iznosa od 100.000 evra(po trenutnom kursu ). Nije mi jasno zbog cega rukovodstvo skole,koja je inace na budzetu Republike Srbije ne daje specifikaciju za ta sredstva i u koju svrhu se ona koriste.
U kom svojstu se pojavljuje marketinska agencija Henry JP (http://henry-jp.com/) I zasto roditelji prikom upisa nisu upoznati s tim? Imala bih jos pitanja ali cu ih proslediti rukovodstvu skole i nadleznim organima.
DejanJat
I treba da izgube, bilo bi konacno posteno da se stvari postave na svoje mesto, i da prestanu da obmanjuju decu a i nas veterane, jer oni samo na papiru imaju EASA approval, da li su izdali i koliko validnih EU EASA papira, tesko je znati.
Decu i roditelje lazu da po zavrsetku skole imaju blanko licence, a istina je da dobiju svedocanstvo, koje direktorat ne priznaje u celosti, koje nijedna EASA zemlja ne priznaje uopste, kao i nase licence i sva skolovanja koje smi imali do sada