BEG airport status
Sa liste srpskih želja za nove helikoptere: Airbus Helicopters H145M, moderna višenamenska helikopterska platforma Američka vojna varijanta H145 sa oznakom UH-72A ''Lakota''.

Sa liste srpskih želja za nove helikoptere: Airbus Helicopters H145M, moderna višenamenska helikopterska platforma

Osim nove verzije moguće nabavke lovaca iz Rusije koju je za dnevni list Blic pre dva dana izneo neimenovani izvor iz Vojske Srbije, u istom tekstu spomenuti su i pregovori sa kompanijom Erbas oko kupovine helikoptera.

Preneseno je da se trenutno radi na formiranju državne komisije za kontakte sa ovim zapadnim proizvođačem vazduhoplova a u njoj će se nalaziti i dva generala iz RV i PVO VS.

Što se konkretno tiče tipa helikoptera koji je u opticaju, Srbija je navodno zainteresovana za laki višenamenski helikopter H145M koji je danas jedan od najsavremenijih u svojoj klasi i koji je veoma rasprostranjen u svetu, naročito u civilnoj verziji H145.

EXPH-0118-47
H145M sa naoružanjem i optoelektronskim sistemom / Foto: Eurocopter/Airbus Helicopters

Među vojnim korisnicima je i američka vojska koja ga je izabrala kao zamenu za legendarne helikoptere UH-1 ’’Iroquois’’ a H145M se i proizvodi u SAD pod oznakom UH-72 ’’Lakota’’

H145 baziran je na helikopteru BK117C1 koga su zajedno razvile nemačka firma Messerschmitt-Bölkow-Blohm i japanska kompanija Kawasaki Heavy Industries i koji je svoj prvi let imao davne 1979. godine a uveden je u upotrebu tri godine kasnije.

Kada je 1992. godine došlo do formiranja kompanije Eurocopter koju su činile francuski Aerospatiale-Matra i nemački Messerschmitt-Bölkow-Blohm ubrzo je takođe sa japanskim Kavasakijem započet rad na razvoju savremenijeg modela sa oznakom BK117C2 koji je kasnije označen kao EC145.  Smatra se da je novi helikopter nastao kao kombinacija BK117C1 i još jednog Eurokopterovog proizvoda – lakog višenamenskog EC135 od koga je nasleđen prednji deo trupa kao i elektronska oprema.

Prvi let EC145 izvršen je 12. juna 1999. u nemačkom pogonu u gradu Donauwörth gde se helikopter i danas proizvodi. Značajnim unapređenjima među kojima je i zamena repnog rotora fenestronom nastao je EC145T2. 2014. godine ova verzija je u okviru reorganizacije grupe Eurokopter u Airbus Helicopters dobio novu oznaku H145.

EXPH-0118-103
EC645T2 odnosno H145M proizvodi se u nemačkom pogonu Airbus Helicopters u gradu Donauwörth / Foto: Eurocopter

Američka armija je 2006. godine izabrala vojnu varijantu H145 pod oznakom UH-145 kao svoj novi laki višenamenski helikopter. Verzija za SAD je označena kao UH-72A a licencna proizvodnja po američkim specifikacijama organizovana je u pogonima kompanije American Eurocopter iz Kolumbusa, Misisipi.

Za svoje specijalne jedinice Nemačka je juna 2013. izabrala takođe vojnu verziju označenu kao  EC645T2 koji je svoj prvi let imao 27. novembra 2014. Iste godine oznaka je promenjana u H145M. Isporuka zadnjeg od 15 naručenih helikoptera za nemačku vojsku trebala bi biti završena sledeće godine.

20160621_114216
Elekttrooptički i infracrveni sistem L-3 WESCAM MX-15 / Foto: Airbus Helicopters

Airbus Helicopters reklamira H145M kao ekonomični višenamenski helikopter, sa niskim operativnim troškovima i viskom pouzdanosšću koji može pokriti širok spektar vojnih zadataka. Može biti višenamenski, izviđački pa i laki borbeni helikopter.

H145M je opremljen sa modernim ’’staklenim’’ digitalnim kokpitom, kabina je kompatibilna sa naočarima za noćno letenje (NVG), a tu je i četvoroosni digitalni autopilot Airbus Helicopters Helionix. Tu su još i unapređeni sistem transmisije kao i fenestron umesto repnog rotora koji bolje kontroliše i redukuje obrtni moment.

27618343161_9cf3daaa98_c
Nemačka je za svoje specijalne jedinice naručila 15 H145M.

U zavisnosti od zahteva kupca helkopter može imati računar misije, višenamenske nosače naoružanja koji se lako mogu ukloniti,  kombinovani infracrveni i televizijski elektrooptički sistem, laserski daljinomer i obeleživač. Situaciona svest posade je unapređena sa otvorenom arhitekturom koja omogučuje unapređenje oružanog sistema.

Pogonska grupa, po informacijama Airbus Helicopters, ima dvokanalni FADEC (full authority digital engine controls) što može unaprediti dostupnost helikoptera za zadate misije. Snaga motora, dolet, autonomnost i nosivost omogućuje upotrebu u velikom spektru namena a naročito u uslovima visoke temperature i nadmorske visine.

Helikopter H145M poseduje veliku manevarbilnost i pouzdanost zbog toga što postoje rezerve primarnih sistema što doprinosi preživljavanju helikoptera u borbenim uslovima. Tu su npr. samozaptivni rezervoari goriva, balistička zaštita i prigušenje infracrvenog odraza. Konstrukcija trupa kao i sedišta posade su takođe unapređena i prilagođena boljoj zaštiti posade u slučaju rušenja vazduhoplova.

h145m_thai_navy_cockpit
Kokpit primerka namenjenog tajlandskoj mornarici / Foto: Airbus Helicopters

Dodatnu zaštitu u visokorizičnim operacijama i okruženju pružaju sistem za protivelektronbska dejstva kao i bacači infracrvenih i radarskih mamaca. Sa naoružanjem koje poseduje može pokriti širok spektar borbeni dejstava, od uobičajnih do asimetričnih konflikata a to mu omogućuje veliki izbor naoružanja koji je dostupan.

H145M može se upotrebljavati kao višenamenski vojni helikopter, počevši od specijanlh operacija , transporta trupa  drugih višenamenskih misija. Prostrana transportna kabina je vrlo pristupačna za vojnike jer ima brzi pristup kroz klizna vrata na oba boka helikoptera kao i duplih vrata na zadnjem delu trupa.

Fenestron koji je primenjen umesto klasičnog repnog rotora može unaprediti bezbednost trupa koji se desantiraju na tačno određenim zonama sletanja. Za višenamenske zadatke i transport kabina H145M može primiti do 10 opremljenih vojnika koji mogu ući ili izaći na bočnim vratima koje se nalaze na obe strane helikoptera ili na zadnjim dvostrukim.

Veliki širokougaoni prozori koji se nalaze na bokovima trupa kao i na bočnim vratima pomažu odličnoj vidljivosti vojnika koji se nalaze u helikopteru. Posadu čine dva člana a umesto 10 vojnika u unutrašnjosti može poneti do 1600 kg tereta.

20160122_EDMQ_H145_FLLINEHANGAR_THAI_20069
Na fotografiji se vide zadnja dvodelna vrata koja omogučuju lako napuštanje helikoptera prilikom desanta.

Paket opreme može uključiti sistem za brzo iskrcavanje vojnika (tehnikom fast rope), kuke i dizalice. Visoko postavljeni noseći rotor kao i fenestron značano unapređuje bezbednost trupa na zemlji, pristupačnost u zoni sletanja, utovar/istovar tereta, putnika ili pacijenata dok su motori na zemlji u radu odnosno dok se rotori okreću.

Airbus Helicopters prikazuje H145M kao helikopter sa optimiziranom veličinom kabine u odnosu na potrebe desanta zatim kao letelicu sa niskim nivoom buke i smanjenim infracrevnim odrazom što ga čini vrlo upotrebljivim i korisnim za zadatke izviđanja, osmatranja, prikupljanja obaveštajnih i informacija o ciljevima.

U lakoj borbenoj varijanti na dva bočna nosača može nositi kontejnere sa četvorocevnim rotirajućim mitraljezom 7,62mm Dilion Minigun M134, jednocevnim mitraljezom 12,7 mm FN Herstal HMP400 ili jednocevnim topom Nexter kalibra 20 mm , sedmocevne ili dvanaestocevne saćaste lansere nevođenih raketnih zrna kalibra 70 mm.

Thailand_H145_2
Tajland je pored 11 EC645T2 naručio i američke licencne UH-72A.

U bliskoj budućnosti radiće se na integraciji protivoklopnih vođenih raketa Hellfire i Spike. U spektar naoružanja ući će i proizvodi turske firme Roketsan koja će takođe obezbediti moderne vođene protivoklopne rakete. Potpuna sertifikacija sistema za upravljanje vatrom kao i kompletnog naoružanja se očekuje u 2017. godini.

Pored mnogobrojnih civilnih korisnika, raznih državnih, policijskih, bezbednosnih i medicinskih službi, jedinica za traganje i spasavanje, obalske straže, civilne odbrane i ministarstava za vanredne situacije za sada su vojne verzije ovog helikoptera nabavile vojske 6 država.

Albanija je kupila 3 primerka EC145 od toga jedan za prevoz veoma važnih osoba. Bolivija je za traganje i spasavanje nabavila 4 EC145, Nemačka je naručila 15 H145M, RV Kazahstana za sada ima 6 helikoptera a u ovoj zemlji će za razne službe biti sklopljeno 45 EC145/H145. Tajland je za RV i Mornaricu nabavio ukupno 11 EC645T2 a naručio je i 15 UH-72A. Najveći korisnik je vojska SAD koja ima ukupne narudžbine za 417 UH-72A uz još pet primeraka za Mornaricu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

mi

Imate li informacija o upotrebi ovih helikoptera u posmatrackim misijama u okviru UN?

Odgovori
Dr

Lepa i korisna masina.
Ostaje da se nadamo…

Odgovori
А

Oво је одлична машина кoja би била замена за Газеле.

Odgovori
Ž

H145M je dosta veći od Gazele i nije zamena za Gazelu. Pre bi to bio npr. EC130.

Gr

Nosi do 10 vojnika. Daleko je od Gazele.

No

To su sjajni helikopteri i bice dobro ako Srbija nabavi desetak komada koji ce sluziti za transport ranjenika i bolesnika umesto da se koriste Mi-8/17 koji trose mnogo vise goriva i zahtevaju veci prostor za sletanje

Odgovori
Ž

Питање да и Србија може себи да приушти више од два типа војних хеликоптера. Х145М не може да замени Ми-17 у многим задацима. А није ни погодан за замену Газела.

Jt

Ovde bih se slozio sa NG.Ne moze vojska da se oslanja samo na dva tipa helikoptera,od toga jedan teski i jedan laki (koji pritom ima veoma ogranicenu upotrebu), mora imati i nesto izmedju. Voleo bih da pojasnite zasto nije pogodan za zamenu Gazela. Ja bas mislim da jeste,jer bi dobili helikopter koji je mnogo bolji od Gazela,i u borbenoj i u svakoj drugoj varijanti,a pritom nije preskup.

Ž

Већ сам навео да Х145М није у класи Газеле већ да је то нпр. ЕЦ130.

No

Ako se moze verovati Vikipediji, cena EC130 je 3,6 miliona dolara dok je Nemacka svoje H145M za specijalne snage placala 13 miliona dolara po komadu medjutim ne znamo sta je sve bilo ukljuceno u cenu

He

Sjajna stvar je da ovaj helikopter zameni Gazelu.Gazela lagano treba da ide u zasluzenu penziju.Danasnje vreme i zahtevi su takvi da helikopteri kao ovaj mogu se lakse nositi i efikasnije izvrsavati slozene zadatke SAR,HEMS itd itd.Ovaj helikopter bi radio oko 70% zadataka u mesovitoj eskadrili sa Mi17.Nije retnabilno dizati 17icu za zadatke do 5-6 ljudi.A vecinom su takvi.Kako Mi8 treba da bude zamenjen sa Mi17,tako Gazela treba da bude zamenjena sa helikopterom ovog ranga.

Jt

To sto nije u klasi Gazele ne znaci da ne moze da je zameni,cak naprotiv.
Sto se tice cene,na Vikipediji stoji da americka verzija, UH-72 Lakota kosta 5,9 miliona dolara.Ne znam koliko je to verodostojno,ali 13 miliona bi bilo previse za ovaj helikopter.Mislim da bi za nas bilo prihvatljivo 6-7 miliona po komadu,jer odnos ulozeno-dobijeno za ovaj helikopter je odlican.

No

Mislim da su Vojsci Srbije trenutno potrebnija precizna artiljerijska i orudja i pesadijska oprema nego zamena za Gazele. Kad modernizujemo i ako uopste modernizujemo tenkove onda mozemo da razmisljamo o ofanzivnim helikopterima kao sto su Mi-28

А

@Northrop Grumman Где ти оде са Ми-28. Земља која скрпи паре за 2 Ми-17 не може ни каталог делова за Ми-28 да купи. Приоритет је транспорт па тек онда противоклопна борба и сл.

No

@Apok
Dok susedi kupuju sofisticirane haubice i protiv tenkovske rakete, mi kao da cemo ratovati transportnim helikopterima,realno gledano treba nam potpuno nova vojska

mi

@Northrop Grumman
Ti ne shvatas da su ti susedi u NATO-u i da ti ni 10 eskadrila Mi-28N ne bi pomoglo u slucaju sukoba sa tom alijansom. Para takodje nema. Jedino da se digne opasan kredit na 2-3 milijarde dolara, ali to ti MMF sigurno nece dozvoliti.

S druge strane malo malo pa neke poplave, vejavice, pozari, migranti… valjda prvo treba opremiti Vojsku da moze da radi u mirnodopskim uslovima i da moze da pomaze stanovnistvu pa tek onda razmisljati o tome da li ce nas NATO napasti.

No

@mikicar
Odlicno ja shvatam,a kao drugo nisam ni rekao da cemo ratovati protiv NATO pakta vec da treba da se spremamo za rat jer ce ga svakako biti za jedno dvadesetak godina kad NATO pakta i EU vise ne bude da stite svoje vazale

tr

Brao notorpe treba ulagat u kopnenu vojsku al nemamo para za rakete jedino da proizvede mo neke jeftine otrove imalismo nekad hemisku fabriku to obnovit i niko nesme da nas napane

Jo

U potpunosti se slažem

Al

Prica se da ce Srbija krajem godine dobiti dva Airbusova helikoptera Super Puma,a cuo sam da ti helikopteri imaju kvalitetniji motor i duzi vek trajanja u odnosu na Mi-17 pa me interesuje da li je uopste isplativo da se kupuju dva razlicita helikoptera iste namene i da li je bolje kupovati Mi-17 ili Super Pumu

Odgovori
Ba

Uopšte mi nije jasno šta će nam ovo?

Ako je cijena bliska- zar nije bolje uzeti još par Mi-17 u istoj verziji, ili par nekih većih transportnih helikoptera zapadnog porijekla?

Ovo nije borbeni helikopter.
Takođe- ovo nije ni full size transportni helikopter koji su nama prioritet.
Za probleme misija malih tereta, malog broja vojnika- imamo resurse u vidu većeg broja Gazela. One i tako obavljaju „leteće“ poslove. Za vandredne situacije, evakuacije većeg broja ljudi, borbu protiv požara ili transport većeg broja trupa- nemamo riješenje. Zbog toga bi nam i trebalo desetak većih transportnih helikoptera. Šta je ovo? Kakva je namjena ovoga?

Odgovori
J.

Najveći broj poslova na koje se šalju Mi-8/17 su premali za njih, a preveliki za gazele. Npr. u gazelu ne mogu da se ubace nosila sa pratećim medicinskim osobljem. Onda se za jednog bolesnika i dva pratioca podigne Mi-17, koji zahteva više goriva, vremena i prostora.

Dve stvari nisu pomenute u tekstu. Američka armija i nacionalne garde američkih saveznih država zamenjuje OH-58 Kiowa i UH-1 Iroquois ovim helikopterom. Druga, da ovaj helikopter može da ponese dvoje nosila i prateće medicinsko osoblje.

Ako bi ovo upoređivali da automobilima, Srbija trenutno ima sportski dvosed i autobus. Najčešće treba da prevezemo 2-3 putnika, pa pošto ne mogu da stanu u dvosed šaljemo autobus.

Ž

У тексту је споменуто да армија САД Лакотом мења УХ-1. Врло је дискутабилно да ли се са УХ-72 мењају Кајове. Њену борбену улогу преузеће Апачи а Лакота има много шири спектар употребе него обична Кајова која није борбена.

J.

Apači se povlače iz nacionalnih gardi i armijske rezerve i preuzima ih armija. U armiji borbenu ulogu kajova preuzimaju apači. U nacionalnim gardama će taj posao obavljati lakote. Moguće je da će u jednom trenutku napraviti borbenu varijantu.
https://www.army.mil/article/66422/New_Lakota_variant_packs_punch_for_Guard/
http://www.al.com/business/index.ssf/2013/12/army_planning_to_scrap_oh-58_k.html

М

Где је ту Ка-226? Ансат? Ка-60/62? Зар има логике користити и совјетску+руску технологију и онда тек тако „звизнути“ на то западну комада цела два, три хеликоптера и направити хаос ???

To

Takav helikopter nam generalno ne treba, kada imaš para onda ok, prodamo sve gazele đuture za bilo koju cenu i kupimo jedno 20 tak H145M.
Para toliko nemamo i takvi kakvi smo trebamo da vidimo šta je to što nam najviše fali, šta dobijamo i koliko će to sve da košta.

Ono što sam siguran, dva ovoga, tri onoga, a tri onoga od tamo, naviše košta u smislu održavanja, a još više u smislu naoružavanja.
Treba trošiti novac za vojsku, to se uvek isplati ali biti domaćin pre svega.

Ako već iz ko zna kojih političkih razloga treba da kupimo nešto od evropljana, onda nam treba bar 3-4 “rasnih“ borbenih helikoptera kao što je Eurocopter Tiger gde bi, malo po malo, prišli usvajanju novih tehnologija ili modernizacija Gazela na najviši dostupni standard vazduhoplovstava koji još uvek taj helikopter koriste.

Odgovori
Ba

Lepo, ali nama pre svega treba borbena platforma. Neuporedivo bolje rešenje je Mi-24V, koji je borbeno neuporedivo moćniji i koji može da služi za ograničeni transport. Nabavka H145M, koji je dobar u svom domenu primene, bi bila obična politička odluka, sa malo upotrebnog smisla. Naravno, ovaj komentar ima smisla ukoliko zaista postoji namera da se nabavljaju helikopteri.

Odgovori
dr

Mislim da su ovo dobri helikopteri… Iako sam mislio da bi nam Bell 412 bio bolje resenje,ipak bi nam ovaj helikopter vise doneo. Uz kupovinu ove masine mi bismo dobili mogucnost da modernizujemo nase Gazele,pa mozda cak i zamenimo motore na Gazelama i ubacimo ove koje koristi H145 cime bismo olaksali odrzavanje oba tipa lakih helikoptera i snizili cenu njihog koriscenja. Ali potrebno je bar 10 H145,plus bar jos 4 Mi 17v5… I remont jedno 20 Gazele, od kojih bar 10 naoruzanih.

Odgovori
BB

a kakav bi bio ovaj https://en.wikipedia.org/wiki/Kamov_Ka-226 u poređenju sa h145m? čini mi se malo manji ali dobro prilagođen opštim potrebama (ne samo vojsci), sviđa mi se ova modularnost

Odgovori
No

Rusi imaju problem sa losim kvalitetom motora tako da se ne isplati kupovati od njih kad se uzme u obzir da Ruska letelica tokom zivotnog veka ispadne dosta skuplja u odnosu na zapadni tip letelica…
Indijci imaju ozbiljne probleme sa njihovim MiG-29 Kub pa su odlucili da ga zamene avionima Dassault Rafale

Ž

Наравно да Индија није одлучила да авионе МиГ-29К и КУБ замени Рафалима. Морнаричка верзија Рафала не може да полеће са индијског носача који има тзв. ski-jump већ Рафал М полеће помоћу катапулта. Индијци ове године добијају задњих 6 од 45 наручених МиГ-29К/КУБ.

12

Eto, da se nadovežem na Živojina. Istorijski gledano, Indija je imala sledeće nosače aviona:

Vikrant R11(klasa Majestic) – povučen iz upotrebe, imao katapulte
Viraat R22(klasa Centaur) – povučen iz aktivne službe, STOVL
Vikramaditya R33(klasa Kijev/Baku, modifikovana) – aktivan, STOBAR

Pošto ima samo STOBAR nosač aviona trenutno, znači da je ograničen i na takve avione(Su-33, MiG-29K, J-15, Tejas). Čak i budući indijski nosač aviona INS Vikrant koji se trenutno gradi u Indiji će biti STOBAR tipa.

Međutim, to nije sve. Drugi planirani domaći nosač aviona INS Vishal koji je trenutno u fazi razvoja bi trebao da bude supernosač(deplasman 65000 tona, planirano da ima 50-55 letelica) koji bi koristio EMALS CATOBAR sistem. Ali ćemo morati da sačekamo još par godina, jer je trenutno u fazi dizajna…

No

Живојине, заправо то је моја грешка…Индија је одбила куповину руских авиона МиГ-35 због лошег искуства са моторима и квалитетом МиГ-29К и изабрала авионе Рафал који ће бити ударна снага Индијског РВ.

Ž

Опет грешите. Индија је на тендеру MMRCA имала неколико кандидата а у ужи избор су ушли Рафал и ЕФ-2000. Још увек није потписан уговор за француски авион. Проблеми са К и КУБ немају везе са одбијањем МиГ-а 35.

mu

Takoe notrope ruske letilice treba izbjegavati u sirokom luku, do sad nijedna nijova letilica nije prebacila 100 sati leta bez havarije ili generalnog remonta a za neku borbu tek tu nemaju sta da traze briotanske su letilice se najbolje pokazale. Od rusa samo pvo u avijonici nisu dalje odmakli od brace rajh inace ovaj helikopter je dobar ali nije za CSS ili KLX samo za QRT ili eventualno Z

Is

Netacno sve ! Rafal je ispao iz konkurencije i tender je ponisten. Kupuju se ruske letelice. Proverite dobro pre nego sto pricate.

Komentari o ruskim helikopterima ne bih pominjao. Iskustva mnogih drzava govore suprotno. Pogotovo sto je kvalitet znacajno povecan zadnjih godina. I to ceo Svet zna.

Da ponovim, info oko Rafala vam nije tacan, niti se planira potpisivanje ugovora. Vidite najnovije vesti o ,,Pitanju,,.

Ž

Најновије информације.

Rafale deal to be signed on September 23

http://indianexpress.com/article/india/india-news-india/rafale-deal-to-be-signed-on-september-23/

HE

Bolje da nabave EC145 za HEMS misije nego ovo.

Odgovori
М

За HEMS или SAR су одлично решење како овај тип хеликоптера тако и Bell 412 EP, само је моје мишљење а за ову намену не треба ангажовати Војску Србије. Цена новог Bell-a са комплетном опремом је тренутно око 10.5 m $.

Dr

U Austriji EC 135 se koristi kao leteca Ambulanta (Hitna pomoc na nebu). U okviru AMK ÖAMTC i pokazao se izuzetno dobro za cenu cu morati da prelistam GOOGL. sto se tice EC 145 SAR operacije u okviru Vojske da za Civilne potrebe samo u Vanrednim okolnostima.
Ono sto bi ovde biolo vredno pomena ÖAMTC koristi Vojne Pilote jet Piloti skupljaju rutinu a drustvo ima korist.

So

Mislim da se jadan albanski helihopter srušio ove godine iznad skadarskog jezera.

Odgovori
Ž

Јесте.

Game moze da zameni samo pravi jurisni helikopter, mi 28, ka 52, ili tako nesto. Ovo u uslovima napada na oklopno mehanizovane jedonice ili blisku podrsku ne vredi bas puno, izumbace ga neko sarcem pa posle to niko ne ume da popravi

Verovatno bi bila dobra zamena za gazele u liason roli

Odgovori
ze

Dada, gadaju tenkove sa dva metra,hr.wariorsi imaju hefajer navodene po raketa domet do 8 km , i ondaces ih ti rusit sarcem? Hmmmm

Ba

Željko- šarcem da. Svaka čast Kiowama, Gazelama i sličnim lakim borbenim helikopterima, ali svaki od njih, bez obzira koje ofanzivno oružije bude kad tad pod vatrom. I Mi-24-28, Ka-52 nose Atake i Šturmove, pa su oklopljeni kao panceri. I opet se zalomi pa ih obori tip sa prikolice kakvog tamića u turbanu. Čisto borbeni helikopter ima žilavost i elemenat odvraćanja kakvog flis- izviđač kao Warrior nema. Uostalom- šta će Amerima Apač, kad Kiowa ima Hellfire? Kiowa je tek u posljednjoj iteraciji postala „Warrior“, kako bi bila malo žilavija i korisnija, i to je sasvim ok.

Nego… Evo jednog drugog pitanja za poštovane komentatore, čisto me zanima. Naime, oduvjek sam mrzio Gazele. Razloga je mnogo, mislim da je Jugoslavija mogla molje da izabere, napravi, kad je već pravila. Ali…licence i tehnologija još postoji. Proizvode se „Laste“ i rade se razvojni projekti za modernizaciju upitno isplativih stvari, a šta je sa Gazelom?

U vrijeme kada cijene helikoptera lete u nebo, zar nebi bilo isplativo oživjeti civilni program prodaje ovog modela? Prvi konkurent mu je R44, ljudi- to se kupuje kao ludo. Drugo poslovi vojne modernizacije i remonta. Gazelu više niko ne gleda, a ima je na desetine pola Afrike i Bliskog istoka. Sirija samo ima 40-tak. Šta kada bi neko ivršio kvalitetnu integraciju Hellfire na Gazelu? Ili neke Sagem elektronike za izviđanje? Ne znam- meni ovo zvuči potpuno izvodljivo u komercijalnom smislu. Ponudite kvalitetan, a jeftin proizvod ovog tipa i za čas ćete prodati 12 komada u Keniju ili Sudan.

Ne znam samo da li postoji tehnička baza za ponovnu proizvodnju ovoga ni u snovima. Rađeno je prije 20 godina na stotine komada, tehnologija je otišla u nebo- zar je nemoguće?

T2

Asimetrično ratovanje bilo je kobno za MI28 a neće za ovaj mirnodobski helikopter za protivteroristička dejstva. Što se tiče perspektive za treću misiju to je drugo. Inače američka kiowa se baš dobro provela 99 u bosni pozz hrz

Odgovori
Ig

Lijep i koristan helikopter ali cini mi se da to stvarno srbiji nije potrebno za sada.
Objetivno vam treba bar jos 8-10 novih Mi17 za kompletiranje transportne eskadrile. Nakon toga onda gledajte sta dalje. Kupnja 2 Mi17 i onda ovih bi bila i logisticka mora pogotovo kad je vojni budjet dosta limitiran.
Sve najbolje
Igor

Bo

Mislim da su mnogi gledali previse americkih vojnih reklamirajucih filmova. :-) Nazalost, ne postoji SVEnamenski helikopter kakav nama treba. VISEnamenski vec imamo (Mi17), ali ih je nedovoljno. Hitno nam je potreban borbeni helikopter za podrsku iz vazduha na otvorenom bojistu, ali to ne znaci da treba gamu odmah izbaciti. Sa malo savremenijim raketama (Spider), Gama moze da bude korisna jos duze vreme (10-15 godina). Ona je tiha, pokretna i moze da se „uvuce“ na neka mesta gde Mi-17 ne moze. Mislim da je Mi24 resenje za neka nase potrebe (podrska iz vazduha +prevoz odeljenja) ali ne vise od 6 komada. Drugo, mislim da bi kupovinom helikoptera za medicinsku pomoc i podrsku i izvidjanje terena (sto vojska moze da koristi i za svoje potrebe) upotrebom za treca lica moglo da dovede do otplate tih helikoptera. Za tu svrhu se moze koristiti i EC145, ali se bojim da ce to da bude transportno sredstvo za generale i ministre.

Odgovori
Pa

Gazela sa modernizovanom kabinskim uredjajima(IC, laser,veza) i PO raketama tipa Spider+PVO Igla/Strela moze jos dugo biti opasan na bojistu.

Vl

Da nije ova prica malo daleka od realizacije, Živojin je napisao da se tek radi na formiranju međudržavne komisije što znači formiranje, pregovori koji mogu potrajati, pa razmatranje ponude/a, pa obezbeđenje sredstava za kupovinu, verovatno treba i letačko osoblje da ode na obuku za ovaj tip vazduhoplova a u komentarima se povela diskusija kao da je H145 već stigao u naoružanje VS….

Odgovori
IL

Koliki je stepen izgubljenosti i sizofrenije u ovoj drzavi i vojsci najbolje govori presek novinskih vesti koje se pojavljuju kada je obnova RV i PVO u pitanju.

Dakle, od nasih ruskih prijatelja planiramo da nabavimo:
– 2- nova tansportna helikoptera Mi-17 (2 isporucena)
– 6-8 novih/polovnih MiG-ova 29/35
– 2-3 polovna transportna aviona An-26 (jedan remontujemo)
– 4 polovna jurisna helikoptera Mi-24
– nove/polovne raketne sisteme PVO
– nove/polovne radare

Sa druge strane, od nasih evropskih prijatelja zelimo da kupimo:
– 2 nova transportna helikoptera Super Puma/Cougar
– novw lake borbene helikoptere EC145
– paket modernizacije za skolsko-borbeni avion G-4 (8-9 komada)
– paket modernizacije za laki helikopter Gazela (jedna eskadrila)
– 1 novi transportni avion C295.

Drugim recima, ako se bilo sta od ovoga realizuje, bicemo ubedljivo najraznovrsnije opremljena vojska na svetu, gde ce tako recimo u 890. mhe leteti jedan pored drugog jugoslovenske Game, evropske Pume i EC145, te ruski Mi-17-1V i Mi-17V5, dok ce u 138. me piloti transportne avijacije miksovati ruske An-2 i An-26, americku Seneku i evropski C295. Da ne spominjem da ce se proces obuke pilota mlazne avijacije zapocinjati na srpskim Lastama, nakon cega ce se preci na evropski Supergaleb, samo da bi se zavrsilo na ruskim MiG-ovim 29, dok ce njih sa zemlje navoditi miks ruskih i americkih (AN/TPS-70 dokupljeni od Slovenije) radara. E sad, samo zamislite troskove odrzavanja, probleme remonta i stepen opterecenosti osoblja koje bi moralo da koristi i odrzava sve ovo…

Voditi Srbiju nije posao, to je dijagnoza. U ovom slucaju, i jedna preskupa logisticka avantura. Vreme igranja na dve stolice je proslo i za nas je proslo katastrofalno, kako politicki i nacionalno, tako i finansijski. Strane se moraju izabrati, koje god one bile. Svi u Evropi su izabrali, samo mi nesto po obicaju izmisljamo ili balansiramo. Ili si za EU/NATO i kupujes Eurokopter/Erbas/Boing ili si za Rusiju i pazaris MiG/Mil/Antonove/Buk/Tor. Ne moze i jedno i drugo. Moramo vec jednom da se odlucimo sta zelimo i dana tom putu istrajemo. Bez predomisljanja.

‘Ajmo minusi, dja zbog hejta (“Daj boze da se nesto kupi uopste“, “Bolje ista nego nista“), dja zbog politike (“Pa ti idi u NATO/Rusiju“)…

Odgovori
Mi

Bravo za pretposlednji pasus, ja to pričam već 15 godina- daj više odlučite šta hoćete (pričamo o glavi ove ribe koja baš smrdi) pa da potpisujemo šta ide uz to- da l’ je to otcepljenje teritorije a ulazak u „sisteme“ i „institucije“ ili je to „bratska ljubav“ po cenu izolacije i svakolikih problema na svim frontovima, od ekonomije do destabilizovanog Juga.

Mi

Ovako, kako je sada stanje stvari, gubimo vreme u nekom „vakuumu“, nista nismo odlucili i nista nismo presekli, cekamo „da vreme prodje“. Iskreno bih voleo da uzmemo pametne i dobre stvari i sa zapada i sa istoka i da nastavimo svojim putem, ali mislim da to ne stoji kao opcija pred nama.

VV

To je sindrom SFRJ, još uvek se tripujemo da smo most između istoka i zapada. 7 kalibara artiljerije, 2 kalibra za pešadiju, malo istok, malo zapad, a malo i pokojni Wehrmacht – i papazjanija je ukusna! Stara ljubav zaborava nema! Šalu na stranu, ovaj helikopter bi bio idealan za RVS, jer bi se konačno popunio procep između Gazele i Mi-8/17, i nabavio bi se savremeni helikopter koji bi mogao da se koristi i za civilne (HEMS, SAR) i vojne potrebe.

ac

Dobar je hilikopter. ali opet ce mo uzeti dva hilikoptera. to je RV malo i ne znaci nista. Bolje da uzmemo 10 do 15 takvih letelica

Odgovori
hw

Malo je i 15 jer neznamo mi to odrzavat pa nek ima viska jer od viska glava neboli samo bi trebali uzeti sekorskoga hilikoptere ti su najbolji na svetu ima i onaj ko dizalica ka gledo na televozor

Yr

Ja mislim da bi ovaj helikopter bio dobar izbor za nas, ali naravno u okviru neke veće planske nabavke. Pume su besmislene pored Mi-17 i nadam se da je to bila samo loše prenesena vest. Ja bih ostavio Gazele u VS i još ih modernizovao u saradnji sa Eurocopterom, a H-145M bi se odlično uklopio između Gazele i Mi-17. E sad, jeste to još jedan tip helikoptera u VS, ali ako bi se uzeli kao deo veće nabavke i za MUP i eventualno za Sektor za vanredne situacije (H-145) troškovi bi za državu bili znatno manji. Treba imati u vidu koliko bi se uštedelo usled manjeg akanja Mi-17 i nepotrebne potrošnje goriva za mnoge misije za koje je Mi-17 overkill i smanjenje troškova MUP-a koji koristi stare Bell-ove. Sve u svemu, mislim da bi nabavka ovog tipa helikoptera bila dobra i racionalna odluka.

Odgovori
Ђ

Интересантан чланак и волео бих да се МО определичије оружје ћемо куповати, јер је нашој војсци потребно доста тога за РВ и ПВО, мој предлог:

– 24 авиона JAS-39 Griper E + 6 МиГ-29М
– 12 авиона C-345,
– 8 авиона C-27J ili C-295
– 12 хеликоптера АВ-101
– 12 хеликоптера А-129
– 24 хеликоптера АВ-139/АВ-169
или комбинација Еурокоптерових модела, уз набавку хеликоптера за МУП и жандармерију,
радари породице Жирафа, C4I, C2 системи СААБ
Шведска, ПВО систем модулрног типа на бази
ракете ИРИС која се користи на Грипенима.

Једини проблем цена: око 6-7 милијарди € +/-
у зависности од тражених трансфера технологија

Odgovori
Do

Ovi helikopteri mogu da budu angazovani jedino u antiteroristickim jedinicama policije.

Odgovori
Du

Kolege, sve je ovo kao i uvek do sada…ali nigde ne objavise sta bi sa teh.bazom za remont MI17 u Srbiji?
Ona se vise nigde ne pominje a to bi moglo da bude
veoma isplativo i dosta se drzava oko toga zauzelo…oko 2000 tih helikoptera leti svuda!!!
Cini mi se da se kupovinom AirBusovih helikoptera
stvar sa tom bazom zavrsila sto je…!
Pozdrav svima, mi smo svi redom tu nemocni.

Odgovori
gi

Da li neko moze da mi objasni zasto fenestron a ne repni rotor. Koje su prednosti a koje mane. Hvala

Odgovori
Jo

Dobićemo desetak dobrih novih helikoptera za transport, spasavanje izvlačenje, protiv-terorističke akcije, izviđanje i tako to, i koristićemo ih maksimalno u mirnodopskim uslovima, i vojne i policijske. Meni je to najvažnije. Borbene helikoptere nikad nismo ni imali, sumnjam da su Game uopšte dejstvovali negde u ratovima ’90-ih. Osim naravno ona 2 Mi24 u sastavu JSO. Ako jednom budemo hteli da imamo i jurišne helikoptere, moraćemo da kupimo neki Mi24 ili 35, makar i polovni, pa ćemo imati heliše i za te zadatke.

Odgovori
Go

Kakva lista zelja kad je ovo vec naruceno, mislite kad se ocekuje da stignu?

Odgovori
Ž

Погледајте датум када је текст написан, 24. август прошле године. Тада уговор још није био потписан.

Очекује се да први стигне средином 2018.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Dejanera Zapravo je procena da u nekoj tacki u buducnosti nece biti potreban fizicki covek u letelici, ali nije rec o kratkom periodu, pre kroz 50 godina i vise, a to razlika kao od 1945 do 2000, od Me 262 do F-22...

27. Nov 2024.Pogledaj

ikim na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Ma, meni je interesantno kako da niko ne spomene završnu obradu kod ovog polovnog Grčkog na prvoj slici? :) Što se tiče toga kako su dobro Hrvati prošli, ne bih se ja tako zaletao. Već sada Zare igra, a igraće još više kako godine idu. Što se naše kupovine Rafala tiče, mene mnogo više zanima…

27. Nov 2024.Pogledaj

Niko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Iskreno arapi su glupi koliko su teski. Kupuju od francuza avione od istih onih koji su ih do koliko jucer ubijali gnjavili i koji mrze arape i muslimane u tom dijelu svijeta. Francuzi jos nisu prebolili Maroko Alzir...itd i nije im zao za masakre koje su tamo ucinili. Ako arapi napadnu Izrael ili ih nato…

26. Nov 2024.Pogledaj