Kompanija Stavatti Aerospace i Jugoimport SDPR potpisali su u Beogradu 19. aprila ove godine „sporazum o strateškoj i dugoročnoj poslovno-tehničkoj saradnji“.
Kako je saopštila američka kompanija, ključni elementi sporazuma su zajednički marketing („reimagining“ – marketinško osveženje postojećih proizvoda), modifikacije, sertifikacija i proizvodnja letelica Utve iz Pančeva kao i drugih proizvođača „povezanih sa Utvom“. Zatim se kao ciljevi navode i zajednički razvoj i proizvodnja novih Stavatti letelica, pogonskih grupa i sistema ali i proizvodnja komponenata za njihove letelice u Pančevu.
Prema sporazumu, Stavatti će Utvi biti „production partner“ i proizvodiće letelice, strukturu, komponente, sisteme iz Utvine fabrike u Pančevu ali i drugih proizvodnih lokacija Jugoimport SDPR-a. Stavatti će, prema saopštenju, takođe ući u zajednički razvoj sa srpskom kompanijom i to: sistema za stajne trapove, pneumatike, kočnice, izbaciva sedišta, rakete i projektile, artiljerijske sisteme, tenkove, oklopna vozila i gotovo sve što je u prototipnom ili ostvarenom proizvodnom portfoliu SDPR-a.
Sporazum o saradnji logičan je početak aktivnosti SDPR-a u cilju potrage za partnerima – sada kada je preuzimanjem Utve iz Pančeva postao i proizvođač aviona.
Proizvođači prototipova
Kompanija Stavatti Aerospace vuče korene iz Korporacije Stavatti koju je u Minesoti jula 1994. osnovao Christopher R. Beskar. Korporacija je tada registrovana kao proizvođač, uvoznik i izvoznik artikala, usluga i tehnologija za saveznu vladu SAD po listi USML (United States Munitions List).
Kao proizvođač odbramenih sistema kompanija dobija i tzv. CAGE kod (Commercial And Government Entity), potom se obezbeđuje i Military Critical Technical Data Agreement Number a od Sekretarijata za transport države Minesote i licenca kao proizvođač i prodavac vazduhoplova.
Stavati Korporacija je, kako kažu, osnovana sa samo jednim ciljem a to je konstruisanje i proizvodnja originalnih modernih vojnih i civilnih vazduhoplova koristeći poslovni model koji predstavlja adaptaciju pristupa koji je prvi primenio Lokid Martinov Skunk Works. Njihovi revolucionarni projekti poput, na primer P-80, U-2, A-12/SR-71 postali su veoma uspešni i očigledno su inspirisali osnivače Stavatija.
U periodu od 1994. do 2007. u ovoj firmi razvijeno je preko 50 koncepata vazduhoplova različitih namena ali je samo njih 15 stiglo do faze u koji je konstrukcija bila spremna za izradu prototipa. Izrađivani su koncepti borbenih, školskih, sportskih, trenažnih, izviđačkih, transportnih, protivpodmorničkih aviona, bespilotnih letelica čak i vazduhoplova za let u svemir.
Ipak nijedan dizajn do danas nije materijalizovan jer očigledno da nije bilo zainteresovanih partnera koji bi na različite načine pomogli projekte ove, za svetske okvire, relativno male firme.
Javelin
Prošla godina bila je veoma značajna za Stavati – 14. novembra korporacija je dobila ekskluzivnu licencu da izvrši redizajn malog civilnog mlaznog aviona Javelin koji je razvijen u kompaniji Aviation Technology Group (ATG). Prethodno je Stavati našao partnera u maloj kompaniji Rud Aero koja je nakon bankrota ATG-a 2008. godine kupila konstruktorska prava za ovaj avion.
Program Javelin započeo je 1998. godine kao projekat dvosedog civilnog sportskog mlaznog aviona. Model aviona u razmeri 1:1 sa oznakom ATG-1 prikazan je 2002. godine a do 2003. godine dobijeno je čak 151 porudžbina za Javelin Mk-10. Sledeće godine, partner u razvoju vojnih varijanti Mk-20 i Mk-30 postao je izraelski IAI a prototip je poleteo 30. septembra 2005. Nakon što decembra 2007. nije obezbeđen kredit od 200 miliona dolara za dalji razvoj, ATG je prekinuo sa poslovnim aktivnostima a 2008. godine je bankrotirao.
Stavati je odmah nakon sticanja prava na redizajn započeo radove na varijanti Mk-30 kako bi učestvovao u programu izbora novog trenažnog aviona za RV SAD, poznat pod nazivom T-X. Formalno Stavati je 1. februara ove godine objavio da ulazi u trku za novi USAF trejner koji će zameniti avione T-38. U odnosu na Javelin Mk-30 nova modifikovana letelica ima ojačanu konstrukciju koja može da izdrži opterećenje od +9G, ima jače motore, nosi više goriva i ima veću nosivost.
U međuvremenu Stavati traži partnera koji bi trebalo da bude mnogo veća i ozbiljnija firma koja bi bila i primarna ugovorna strana. Javelin se promoviše ne samo kao trenažni avion već i kao veoma laki borbeni avion (VLF – Very Light Fighter).
Promotivni video aviona Stavatti Javellin:
Miloje
Stavati trazi partnera…. sve l;i;i na fanomsku firmu,… Jugoimport je drzavna firma i nesme da radi a da se ne vidi beybednsni karakter saradnje_
Jugoimport se nekad cudno ponasha_
Mile Tranzicija
Ovo avionce lici na Iranske verzije lovca F5. Sta mozemo da ocekujemo od udruzivanja dva slepca, proizvodjaca maketa koji usput nemaju dovoljno novca?
Апок
Лепо авионче овај Јавелин.
Stefan
Eto mozda nastane i neki G5 iz ove saradnje :-)
FlyKu
Bilo bi dobro.Koncept je dobar (dvomotorac-veca sigurnost,izgled lovca). Ionako mala zemlja tesko moze realizovati ovakav projekat, buducnost je u udruzivanju.
Golub
Voleo bih da verujem u ovo, ali ne mogu da ne budem maliciozan i ne pomislim da je ovo kao da se udružuju Revell i Hasegawa…
22201
Slažem se, mada nije toliko ozbiljno, pre kao Mistercraft i PM.
Medo s mora
:)
Peca
Pretera ga golube sinja ptico. Verovatno nisi upravu!
Golub
Peco, najsrecniji bih bio da nisam u pravu. Vreme ce reci…
Beli
Prvo sta mi je palo na pamet:
sada ce ovi zlonamerni poceti da se sprdaju kako dve firme koje „samo“ prave makete i prototipove ulaze se udruzuju.
Ali sada ozbiljno…
Mozda je ovo bio razlog zasto je Yugoimport SDPR iznenada preuzeu Utvu.
Krsto Kljun
Utva 105 Whitetail Eagle 3.0
BB
pa ovaj Javelin već ima srpsku zastavu na repu
SF
Mk 30
maximum speed of Mach 0.95
fuel tank 1060l
ferry range of 1,200nm and maximum altitude of 13,715m (45,000ft)
Max Range: 1,000 nm (1,852 kilometer)
design load factor of +6g to -3g. The stall landing weight speed is less than 100kt and landing weight approach speed around 130kt.
Climb Rate: 9,000 fpm (46 mps)
Cruise Speed: 500 KTAS (925 kph)
Stall Speed: 88 KCAS
Max Baggage: 200 pound
Max Takeoff Weight: 3,300 kilogram (7,275 pound)
Min Weight: 2,041 kilogram (4,500 pound)
FlightMax Entegra integrated flight deck
Lep projekat, samo da ne napravimo pogresan korak na istocnu stranu sta ti je politika…… pogonsku grupu, izbaciva sedista, avioniku nesto ne vidim u domenu domace industrije za sad…..ali dobro videcemo sta sve donose novi partneri.
Apok
Deluje po specifikacijama lošije od G-4.
SF
Ma to je stari projekat
Novi SM-47 T-X slicno kao T-50 Golden Eagle cena oko 30mil ako uzmes ozbiljan radar i avioniku.Lepo sto su prilicno transparentni tako da nema mnogo “mufte“.
TOT od Amerikanaca ako ne udjemo u NATO tesko, ako udjemo pitanje opet…..
Mada vise lici kako cemo “prckati“ oko COIN aviona (ako dobijemo odobrenje od DTCA), t.j. saradnja sa njihove strane bice u dizajniranju, eventualno opremanju.Ovo cudo SM-27 MACHETE koje ne izgleda uopste lose po specifikacijama ima samo za problem cenu.
Ovako transparentni i poslovni – projekti SDPR-a mogu malo izvuci pouku kako se to radi u normalnim zemljama, kad imas zestoku konkurenciju i trudis se za “mrvice sa stola“.
Mozda ispadne nesto od ove saradnje, nesto korisno…….
Joca
Raduje me ovo,nisam nista znao o ovoj kompaniji,mozda nije bas prvorazredna ali da se ne lazemo saradnja sa nekom americkom kompanijom koja ima smelosti da ucestvuje na tenderu za americko rv nije mala stvar.Ovaj javelin fino izgleda,ko sto neko rece mozda od njega nastane neki g5 :) mozda ova saradnja moze da dovede do nekog novog trenazno-borbenog aviona za nase rv,za sada je dobro da je potpisana neka saradnja,videcemo,srecno…
Griffin
Nastace G5 za Srbiju,ako Srbija da 5 milijardi za tako nesto. Samo malo logike,i poznavanja funkcionisanja komp JuSDPR. Srbija ne moze da kupi nove moderne trenazno/borbene avione,a kamoli da placa razvoj jednog.
realista
Malo o partneru
https://motherboard.vice.com/en_us/article/stavatti-air-force
Miki
Juu bre što je lep ovaj!
126LAE-Delta
Verovatno ne poznajem okruzenje dovoljno dobro, ali nekako mislim da od ove saradnje verovatno nece biti nista. Stavatti ovim postupkom rizikuje da bude izbrisan iz USML liste i izgubi CAGE kod i MCTDAN(da ne pisem pun naziv, procitajte tekst prvo), sto je dosta veliki rizik. A ni SDPR(citaj: „zdrp“) mi ne uliva neko poverenje…
Beli
Danas sam malo citao o ovoj kompaniji i ugovoru, itd.
Ova kompanija nije nikada napravila avion ali se bavi dizajnom i izgleda da je ozbiljna, inace nebi mogla da radi kao kooperant na tenderu za T-X.
Koliko sam shvatio Jevelin nije njev proizvod nego od firme „Aviation Technology Group“ a Stavatti je kao kooperant dobio zadatak da redizajnira postojeci Javelin za tender T-X.
Negde sam procitao da se spremaju za izvoz aviona „SM-27T Machete“. Ako je to istina, mozda ce se spomenuti delovi za taj avion raditi u Srbiji posto mi imamo jeftinu radnu snagu i kapacitete u Utvi?!?!
Stavatti je do sada falila fabrika koja bi proizvodila njeve Projekte. Imaju izradjene planove i Projekte… samo im je jos UTVA trebala da bi i proizvodili. http://www.stavatti.com/aircraft/sm-47-tx/
…vide ce mo
Nenad
Druže Beli, njima nije nedostajala Utva, već novac. Pogledaj koliko košta razvoj jednog aviona ovoj tipa. Meri se minimum u stotinama miliona dolara, a najčešće u milijardama. Nemamo mi para za to planinarenje, a ‘partneri’ imaju samo CATIA model.
Beli
@Druze Nenade
Mozda se Filipini opredele za Machetu pa uloze u razvoj.
Mozda se počne sa modernizacijom ili redizajnom Javelina, Orla ili Super Galeba a ne odmah novi avion.
Mozda UTVA postane samo dobavljač Stavattiju. Šta bi isto bilo dobro. Samo neka se radi…
…neznam ni ja sam ali hajde malo šire da razmišljamo i da ne polazimo od toga da YI sdpr i Stavatti neznaju šta rade. ;-)
Griffin
Mene interesuje samo,i iskljucivo ono sto moze da udje u VS. Nista sto bi oni eventualno napravili,ne moze…tako da. Mrk. Ali to je vec poslovicno tako,kada je Jusdpr u pitanju. Od njih,u VS moze da udje Lazar,jer je neophodan,i uci ce Nora B52. Jedno 20 komada. Tolko.
FlyKu
Griffin,
Srbija nece morati da placa razvoj,eventualno samo deo.Ionako je skoro razvijen.
Stavatti jeste nedokazana firma,ali bio je i Space X,a sada pravi odlicne rakete Falkon 9 i Dragon kosmicke brodove.Da ne baksuziramo unapred…
Т5
Сложио бих се са термином недоказана, наиме у време када је конструисан Н62 узори су му били Hawk, МВ339 итд. a данас се угледамо на пропале сунђер-пројекте из видео игрица.
Дуго већ лете и Т50 и М346 – Јак130 а нарочито овај последњи, чију перспективу су видели и на истоку и на западу, како аеродинамчких, тако и борбених перформанси. Партнерски развој верзије за домаће потребе/ потребе већине европских земаља би донео велику материјалну и технолошку добит како наменској тако и осталој индустрији. Уходана производња и компатибилност са МиГ-овима су ствари о којима не треба трошити речи. На крају крајева овај авион би био адекватна замена за авионe Ј-22 и Н-62, како по ТТ карактеристикама тако и по односу цена/ефикасност. Мишљења сам да смо још увек у стању да пратимо тај технолошки ниво авиоиндустрије који можемо увек да надоградимо са напредном авиоником и др. електронском опремом. На тендеру ТХ се стално провлачи захтев борбеног оптерећења а то је оно што ова летилица има.
DJAK PESAK
LEPA NOVOST, VIDECEMO , UTVI- RADNICIMA ,SVAKAKO NECE BITI GORE(mnogo)
Goca
Ja sam skroz zbunjen sa ovim razvojem dogadaja a ni vi svi niste ovo mogli predvidjeti.ljudi ovo je predobro i nije bezveze jer niko se ne udruzuje bezveze i ulaze novac bezveze.mislim da je ovde rjec o ti meni ja tebi ovo je vrh sto se mene tice a vojno sam lice .3000 dolara sat leta to je u rangu orla on i podsjeca na orla i galeba ja mislim da ce za 5 godina srbija proizvoditi skolsko borbene avione a to je vrh vrhova.
360
Takticki 500nm je puno po meni! Zbog tezine i te zime.
rx
Evo ja sam spreman da stavim 100 eur da necemo proizvoditi nikakve skolsko borbene avione za 5 godina.
360
Pa ima opcija L-39NG sa boljim oruzjem i 6,7 podkrilnih tacaka. Trosak je jos manji.
Aco
Koji su motori u pitanju? Koliki je potisak… Mislim na Javelina koji je već leteo…
SF
Mk30
2 × Williams FJ33-4-19J turbofans
http://www.williams-int.com/products/fj33
Samo u to je bio ukljucen i Izrael (Israel Aircraft Industries (IAI) and Aviation Technology Group Inc (ATG)))
Beli
Opet sam malo rešeširao oko Stavattia:
Oni su ozbiljno ušli u trku za T-X i oficielno su predali papire za dva projekta/aviona za taj tender:
1. 30. Marta 2017 za SM-47 Super Machete (ima slika u ovom prilogu)
31. Marta 2017 za redizajniranog Javellina
Redizajnirani Javellin planiraju da prave za 10 miliona dolara po komadu ako USAF kupi trazenu količinu od preko 300 komada. Avion će imati veoma male troškove po satu. Planiraju zaposliti oko 800 novih radnika u više američkih drzava. Prvi let treba da bude početkom 2018.
Moja procena:
Šta god mi mislili o toj firmi i YImportu, oni će sigurno napraviti prototip redizajniranog Javellina do 2018.
Za to im treba fabrika koja će im za malo novac napraviti osnovnu strukturu i pojedine Komponente kao što su stajni trapovi aviona jer nemaju nikakva proizvodne Kapazitete. Ja mislim da će to biti UTVA. Normalno da će motor i elektonika itd. biti Izraelski ili Američki koji će ugraditi u Americi i tamo testirati. U toku trke za T-X će se napraviti mozda još tričetri dodatna poboljšana prototipa isto u UTVi.
U slučaju da pobede na tenderu, mada mislim da su šanse male, čitava proizvodnja će biti prebačena u SAD.
Oni jednostavno neće da ulaze u veliki rizik i zato gledaju da što jeftinije ali ipak kvalitetno naprave prvi prototip, zato su izabrali UTVu a zato je YI preuzeo UTVu. Kod nas mogu čak i da testiraju u vazdušnom tunelu aerodinamiku itd. za sitan novac kada uporedimo sa troškovima u SAD.
Posle izbora T-X UTVA će imati sledeće od ove kooperacije:
Ako pobedi Javellin (male su šanse) – proizvodnju pojedinih delova koji će se izvoziti u SAD za taj avion. Obuka naših inzinjera u SAD, itd.
Ako pobedi ili ne pobedi – gotov i izradjen prototip za dalji razvoj skolskog mlaznog aviona za naše RV kao zamenu za G-4 i za izvoz!
Posebno je interesantno što ovaj avion ima stealth karakteristike plus je malih gabarita, tako da je verovatno malo vidljiv za radar i moze se koristiti kao laki lovac:
http://www.stavatti.com/wp-content/uploads/STAVATTI-JAVELIN-T-X-LINECARD-2017.pdf
Zeljko
@beli,ajde dase okladumo u 1000€ da za 5g nece biti nirjeci nit sklopljen posao sa utvom(cisto bulaznjenje).ostavimo lovu kod javnog biljeznika,totije laka zarada.pozdrav nadobudni covjece….
darko
Stavati ne može da dobije na tenderu jer je previše mali. Njihov cilj je da se promovišu i potom prodaju prava za proizvodnju ovih letelica. To što bi se max 10 prototipova izradilo u Srbiji ne znači da bismo automatski stekli prava na proizvodnju istih. Korist bi pre svega mogla biti od tehnološkog unapređenja koje će doći ovim projektom a koje bi se moglo upotrebiti za ponovnu proizvodnju recimo Orla.
Beduin
Ponovna proizvodnja Orla?
Ti se jamacno salis?
To bi bilo otprilike isto kao otpoceti proizvodnju z101 u coupe izvedbi
BB
@beli
Po ovome mi se čini najbolji scenario da ga razviju u Utvi ali da ne pobijedi na tom tenderu. Onda bi, ja velim, bio naš Javelin…
:-)
Beli
Mozda ste u pravu, ko zna?
Samo pokušavam da shvatim zašto su ovo potpisali, bez predasuda prema ovim firmama. …znači samo spekulišem
Izbori su prošli a i drugi mediji ne pišu o ovome. Ko ima interes da dodje iz SAD i potpise neki bezvezni ugovor u Srbiji?
FlyKu
Beli i Darko:
A sta ce biti sa (eventualnih)10 prototipova ako ne bude nista od TX-a?
Odlicna prilika za Srbiju da zameni flotu G4.
Joca
Beli svidja mi se kako razmisljas,daj boze da bude tako,cak i ako ne bude sama saradnja sa firmama iz naprednijeg dela sveta je dobra sama po sebi,nemamo tu sta da izgubimo,mozemo samo da dobijemo.Ne mogu da verujem kako dezurni baksuzi sve kritikuju pa i ovo,dobro neki od nas mozda i sa suvise optimizma gledaju na ovu saradnju,ali zasto da ne,mozemo samo da dobijemo,pa cak ako i samo posaljemo par inzinjera na neku obuku i to je nesto,nego ljudi mrze yugoimport i apriori kritikuju sve sto je vezano za tu kompaniju.
SF
Beli
Mozda n.p.r. senator John McCain ima interes da dodje u Srbiju….
“Powerful U.S. senator John McCain has lent his support to the idea of a new light attack plane. McCain’s proposed military reforms include acquiring 300 light attackers for the Air Force. Gen. Dave Goldfein, the Air Force’s chief of staff, said McCain’s proposal was a “great idea.”
https://insidedefense.com/insider/newcomer-stavatti-enters-t-x-competition
A tesko ovde naci posao za “saku dolara“ i po nekog “Sojica“.
U poslu i politickim obecanjima nije sve crno belo, nekada politicari zamazu oci, pored formalnih pitanja postoje i neformalna pitanja.
Mozda se Srbija odvlaci takticki od Ruskih ponuda, pa jos izjava Americkog ambasadora kako Srbiji ne treba avion tipa MIg-29, a Migova i dalje nema…….sve u svemu…ringe ringe raja, doso …….
Nebojsa
@beduin
Hahahahaha….zastava 101 cc …sjajno
Beli
Opasno mi se dopada idea da se Machete S-27 za filipine pravi u UTVI i nije mi bar za početak procesa nerealno.
Palo mi je napamet da novi predsednik Filipina ne voli Ameriku pa je mozda i to razlog zašto Stavatti kaze „da će se Machete za Filipine verovatno praviti u UTVI“.
Inače Machete ima revolucionaran dizajn i smišljen je da bude jednostavan i jeftin naslednik avion A-10!