BEG airport status
Objavljen izveštaj švajcarske evaluacije novog višenamenskog borbenog aviona

Objavljen izveštaj švajcarske evaluacije novog višenamenskog borbenog aviona

Poverljiv izveštaj švajcarske vojske o konačnim rezultatima operativnog testiranja i evaluacije novog višenamenskog borbenog avina (NFA) objavljen je za vikend. U zvaničnom dokumentu koji je pripremio vođa odeljenja zaduženog za ovaj proces i koji je odobren kao konačan od strane komadanta švajcarskog ratnog vazduhoplovstva Rafal je sveukupno ocenjen kao najbolja platforma.

Prevrtljiva sreća francuska

Tango Six je među prvima prošlog novembra iz Dubaija objavio tada nezvaničnu vest da se Švajcarska odlučila za Rafal. Informacija o predominantno pozitivnim rezultatima testiranja švajcarskog RV-a u korist Rafala bila je jedna od dve glasine koje su tada došle do novinara koji prate industriju. Druga se ticala sigurnog neuspeha Dasoa (drugi put za redom) u kampanji prodaje Rafala Ujedinjenim Arapskim Emiratima.

Prva se ispostavila kao delimično tačna, druga potpuno. Švajcarska je, kako je od strane njihovog Ministarstva odbrane zvanično objavljeno, izabrala Gripen zbog jeftinije cene dok Francuzi nesmanjenim entuzijazmom započinju treći ciklus svoje kampanje u Emiratima. Danas se pojavio izveštaj da ni Brazil možda nije daleko od pozitivne odluke u smeru Pariza.

Rafal je po izveštaju o rezultatima operativnog testiranja i evaluacije švajcarskog ratnog vazduhoplovstva koji je procureo u javnost zauzeo prvo mestu u većini test-kategorija.

Najbitnije detalje i zaključke iz izveštaja predstavljene tabelarno i grafički možete videti ovde.

Šta ovo znači za Srbiju?

Vazduhoplovni stručnjaci J-5 (Uprave za planiranje i razvoj Generalštaba Vojske Srbije) sigurno će iz ovog dokumenta dobiti dodatne informacije za predstojeću etapu tendera nabavke novog srpskog višenamenskog borbenog aviona.

Taktičko-tehnički zahtevi definisani su drugačije od zemlje do zemlje dok se osnovni borbeni profili u operativnoj upotrebi i ne razlikuju toliko. Sa druge strane, zasnivati bilo koju odluku na izveštaju koji samo sumira rezultate (dakle bez detalja, procenata ili brojki) sigurno nije ozbiljan sistematski pristup za koji pouzdano znam da se odvija kada je naša strana u pitanju.

Ostaje dilema hoće li pozitivno (ili negativno) predubeđenje nastalo čitanjem ovakvog dokumenta promeniti za sada neznatno pozitivnije raspoloženje prema Tajfunu koje vlada kod nekih ključnih ljudi u srpskom ViPVO?

Najbitniji zaključak švajcarske priče, koji na žalost ponovo nema veze sa temom vazduhoplovstva, je da konačnu reč ima politika. Prevedeno na jezik recesivno-kataklizmične 2012. godine – ekonomija.

SAF OE&T NFA report

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

mr

Nema boljeg lovca od SU-34. Sve ostalo je politika.

Odgovori
IK

Mrmote politiccaru, Su 34 je bombarder, zamena za Su-24 (US pandan je pokojni F-111).

Eurofighter za ViPVO? Pa toliko-bogatija-od-nas Austrija je platila second-hand nemaccke EF (bez nekoliko kljuccnih sistema i nesposobne za BVR borbu) 114mil eur po kom, a u 2011oj sat leta ih kosstao 50 soma eur. Bez obzira na visok motiv tala i provizije, dal je moguche da bi to neko mogao ovde da progura?

Da ne pominjem occiglednu superiornost Rafala, po nizzoj ceni – analize ssvajcaraca i indijaca su najozbiljnije uopsste radjene u skorije vreme, a rezultati nepobitno pokazuju koliko je radal uspeo avion.

Odgovori
Vl

Slazem se sa tobom mada mislim da nijedan od ta dva aviona nije u igri.Oni su veliki zalogaj i za bogatije zemlje od nas.Jedino mozda polovni EF prve transe koji je znatno jeftiniji od novog, ali i to je po meni bacanje para, ali jeste kupovina politickih poena.E sad ko kako gleda na to i sta smatra vecim prioritetom.

Odgovori
IK

Ma slazzem se i ja da nijedan realno nije u igri, a istu stratessku poruku ssalje kupovina bilo kojeg zapadnog aviona (ili ruskog, jel'te). Realno, meni se ccini da su polovni Gripeni najbolje od dostupnih ressenja. Kad vech pametujem, mislim i da nam je prava mera letelica za ViPVO 16 gripena, 16 G4, 16 Lasti – pa da konaccno imamo funkcionalnu avijaciju i da piloti stvarno lete, a da sirotinja od poreskih obveznika mozzda i mozze to da plati. Al' ko hebe funkcionalna ressenja…

Odgovori
mr

Bez obzira na politiku i intencije za unificiranje sa NATO standardom mi pare nemamo.Jedino nam ostaju ,,braca'' Rusi koji daju avione, mozda, boljih performansi ali po daleko nizoj ceni.

Odgovori
Vl

Opet se slazem sa tobom, ali nema indicija da ce nam taj avion biti ponudjen.Jeste da je bilo prezentacije prosle godine u Parizu, ali to ne mora da znaci da ce ucestvovati na tenderu.Mozda neko zna nesto vise od toga ? Videcemo ko ce sve doci na aeromiting, a verujem da ce ga neki i bojkotovati sto bi nam dalo odredjene smernice sta ce i kako biti na dalje.

Odgovori
Vl

Samo da pitam. A od kojih para ce se kupiti ti Rafali, EF, Gripeni i ostalo? Od para poreskih obveznika? To odavno ne postoji, jer da postoji zasto bi malo, malo MMF dolazio da pregleda budzetske knjige? Mada, moram da priznam, lepo zvuci pred izbore. Ima se, moze se!!!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Petrovic Dusan i Max U tome i jeste problem, sto poredite ICBM i druge rakete koje lete brzinom od M5 i brze sa novim hipersonicnim oruzjem. Razlika je u tome sto novo hipersonicno oruzje koristi aerodinamicna svojstva sto raketama prilikom povrarka atmosferu omogucava vodjeno manevrisanje. A ICBM i druge balisticke rakete imaju balisticku putanju kosog…

27. Nov 2024.Pogledaj

radovanovic na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Nadam se da će PA Vršac dobiti ovaj posao u narednim godinama zbog njenog opstanka na nebu iznad Srbije i da će nadležne ustanove konačno uvideti značaj ove firme i potrebu naše države za ovakvim vidom vazduhoplovstva!!!

27. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Hipersonicna moderna raketa ne mora da bude stealth air breathing raketa koja manevrise. nema nikakve veze koju vrstu motora ima. Vazna je brzina i da ne leti iskljucivo predvidivom balistickom putanjom. Kižal svakako spada u tu klasu jer leti dosta iznad Mah 5 (mada ne uvek) i moze da leti horizontalno i skrece levo desno…

27. Nov 2024.Pogledaj