Ovogodišnji nastup srpske vazduhoplovne industrije u organizaciji Jugoimport SDRP-a inovativniji je po ponuđenom nego ranije. Isključivi „krivac“ za to je trenutno najaktivnija domaća privatna kompanija u namenskoj industriji EDePro.
Pored već predstavljenog Stršljena i nove planirajuće bombe, EDePro je na IDEX-u prvi put javnosti prikazao projekat VTOL bespilotne letelice. Aleks (ALECS- Advanced Light Electric Composite System) je kvadkopter sa dodatnom petom potisnom elisom koji je u mogućnosti da poleće i sleće vertikalno, lebdi u mestu ali i obavi tranziciju između vertikalnog i horizontalnog leka i na posletku leti horizontalno.
Kako je ekskluzivno za Tango Six ispričao Vladimir Jezdarević, sistem inženjer EDeProa i vođa grupe za bespilotne (električne) letelice, ideja kompanije bila je da prikaže da koncept petomotornog bespilotnog VTOL-a radi:
– Aleks trenutno postoji u dve verzije. Manji težine 35 kilograma uz nosivost 6 kilograma korisnog tereta koji je koncept demonstrator ali koji će biti i poseban proizvod dominantno za civilne upotrebe nadzora i druge opcije moguće sa odgovarajućim senzorima. Veći je ideja militarizacije dizajna, čija je prva verzija izložena ovde na IDEX-u. On teži 250 kilograma i može nositi 70 kilograma korisnog tereta. Ideja kompanije Jugoimport SDPR je da se veća verzija razvije u borbenu bespilotnu letelicu a mi ćemo u nju integrisati turbo džet motor.
Ovde na sajmu smo prikazali mogućnost nošenja nevođenih raketa ali naravno postojaće opcija i za vođena sredstva. – kaže Jezdarević.
Kako nam je takođe rekao, EDePro će manji Aleks pripremiti za nastupajući sajam naoružanja Partner u Beogradu. Ideja je da letelica demonstrira poletanje, tranziciju u horizontalni let, prelazak u lebdenje pred cilj i da ispali dve rakete koje će biti urađene specijalno za ovu demonstraciju. Nakon lebdenja letelica će se horizontalnim i na kraju vertikalnim letom vratiti na početno mesto poletanja.
Za više detalja pogledajte ceo intervju:
Dejan
70 kg nosivosti za letelicu sa slike je previše optimisticno. Nije to baš ni novi koncept, jer možete kupiti sličan dron i na aliexpressu (Mugin VTOL). Najveći problem tog koncepta je upravo mala nosivost zbog loše aeordinamike.
Mislim da je nešto slično kao V-22 Osprey, daleko bolja opcija ako žele VTOL.
Hajduk
Za civilne svrhe ovo izgleda super, za vojne postoje neke zackoljice.
Na primper, kako ce ovi propeleri za vertikalni let kao i rep drona izdrzati toplotu koja se pravi tokom lansiranja raketa?
Posebno ako uzmemo u obzir kada se ispaljuje salvo nevodjenih raketa, gde temperatura naglo skoci u svega nekoliko trenutaka.
Cini mi se kao da su lanseri previse blizu do propelera, tako jel zna neko od kojih materijala su napravljeni?
Hvala.
Yoda
Cepelin bi trošio još manje energije..
Igračka…
Jovan
Zašto omalovažavati? Pa, u razvoju je… i što nekeo reče – da je američka, drugačije bi je sagledavali…
Jovan
Duhovit si… ali i zajedljiv…. Prvo je kompliment….
Ivan Serdarev
Mislim, pa kaj to netko shvaća ozbiljno? Pa ovo je dječja igračka.
Dule
Postoje i manje ubojite sredstva, nie mora biti u Amerikanskom stilu veliko BUUM
Terminator
To nebi rekao da su amerikanci napravili isto a kako su dronovi izgledali koji su napali rusku bazu u Siriji kao da je klinac od 13 godina sastavio dron.
Jovan
Zašto omalovažavati? Pa, u razvoju je… i što nekeo reče – da je američka, drugačije bi je sagledavali…
Student
Videla zaba da se konj potkiva… najbolje opisuje ovaj pokusaj edpro firme. Ovaj koncept je poznat neko vreme. Kompanija Alti je tu vodeca. Ali korisni tereti su skromni, zbog malih mogucnosti za nosenjem u vertikalnom poletanju. U aerodinamici nema linearnog skaliranja. Nemoguce je nositi terete koje kolega spominje. Propeleri koji su stavljeni ne mogu obezbediti vertikalno poletanje. Ali polako. Igraju se deca, imaju neogranicene resurse poreskih obabeznika…samo mora se voditi racuna da se takve stvari ne prikazuju dok nisu zrele. Posebno ne na velikim sajmovima.
dragan
Ja ne znam sta tebi tacno nije jasno kod domace privatne kompanije edepro? A budzet koliki god da je neka je. Deca,svrseni diplomci,se igraju ali ce ih neki student nauciti pameti,jel tako?
T 800
V 22 Osprey nije bezpilotna letelica kao prvo i jako je skup avanzovan i samo Amerikanci imaju takvu letelicu naravno da je bolja.
Ova letelica ima 5 motora to znači nije bukvalno quadcopter pošto quad ima 4 motora a sa 5 motora i taj peti nazad je izgleda jači od drugih 4.
Nije onda isključeno da može 70kg tereta da nosi i piše da može da nosi druge rakete i mogu rakete da se stave na drugom mestu na krilu, što se tiče toplote od rakete kad se ispali ima rakete koja pada prvo pa se onda uključi motor ali ovo je koncept.
Kad se razvija prototip i ispita sve onda se sigurno neke stvari menjaju.
Ukr
Ukrajina. Sad, ko je koga kopirao…
https://defence-ua.com/index.php/en/publications/defense-express-publications/6605-pd-1-uav-hybridity-and-modularity
М
Пропелери ће при мало већој хоризонталној брзини неконтролисано појединачно улазити у ауторотацију, што ће нарушити стабилност летелице, знатно повећати отпор и вертикалне моторе претворити у генераторе, а изведба пропелера који се пре тога сами склапају не изгледа технички изводљива
М
…осим ако се неком електромагнетном кочницом пре тога пропелери не заблокирају у уздужном правцу