BEG airport status
[EKSKLUZIVNO] Srbija više puta dovela u zabludu evropske države o nameri da reši ugovor sa Erbasom

[EKSKLUZIVNO] Srbija više puta dovela u zabludu evropske države o nameri da reši ugovor sa Erbasom

Tango Six danas ekskluzivno otkriva kako su zaista tekli pregovori sa Erbasom i koje je sve netačne proizvoljnosti izrekao šef vladine kancelarije za odnose sa medijima u reakciji na prošlonedeljne natpise klasičnih medija. Koliko puta je država Srbija obećala rešenje evropskom konzorcijumu bez ikakve namere da ga stvarno i pronađe, koliko je Erbas ozbiljan u svojoj nameri da stvar istera do kraja, kolika je potencijalna žrtva Jat Tehnike i koliko je reakcija sindikata pilota utemeljena? Tango Six za razliku od novinara koji pišu svoje analize u saglasnosti sa kabinetom ministra za infrastukturu stavlja dosadašnji tok priče u kontekst.

Tango Six saznaje da evropski konzorcijum ni malo nije impresioniran gomilom gluposti koje su se u formi zvaničnih reakcija mogle čuti od strane PR-a Vlade Srbije, ministra za infrastrukturu Mrkonjića i sadržajem dirigovanih tekstova u pojedinim beogradskim medijima.

Erbas od četvrtka nije dobio nikakav odgovor na svoju obnovljenu ponudu u formi povoljnijeg aneksa na ugovor iz 1998. godine i ostaje čvrst u nameri da 1. aprila Vladi Srbije pošalje konačnu fakturu na ime potpisane obaveze. Kako Tango Six saznaje, scenario u slučaju izostanka zvaničene reakcije je do tančina poznat. U slučaju negativnog ili nikakvog odgovora Erbas će podneti tužbu arbitražnom sudu u Parizu koji će po relativno brzom postupku gotovo sigurno presuditi u korist evropskog proizvođača putničkih aviona uzimajući u obzir pravne argumente i pravu istoriju i činjenicu ove sage.

Nada Vlade Srbije u sporazumni raskid fantazija je koja nema apsolutno nikakve šanse da se dogodi.

Reakcije

Odmah nakon Kurira, Tango Six je izašao sa detaljnijom pozadinom vesti koja je „iznenadila“. Istina je da je vest bila sve samo ne iznenađenje za državu Srbiju. Da li je po sredi amaterski izvedena međuresorna koordinacija ili tendeciozno negiranje, nije toliko ni bitno. Ono što je  bitno je činjenica da je čovek koji je vodio radnu grupu koja je po mandatu Vlade trebala da reši problem, Miodrag Miljković, 11 puta ignorisao zvanične dopise Erbasa. PR Vlade Milivoje Mihajlović ni Miljković ovo nisu demantovali.

U zvaničnom Vladinom tekstu objavljenom u Novostima, pisanom u tesnoj i nikako etičkoj koordinaciji sa kabinetom ministra za infrastrukturu, PR Vlade izražava čuđenje i protura tezu o navodnom indikativnom podudaranju aktuelizacije slučaja sa predizbornom atmosferom pritiska.

Tango Six saznaje iz visoko postavljenog izvora u Vladi Srbije da je poslednje pismo Miljkoviću u vezi ove, i tada hitne teme, Miljković dobio 8. februara. Izbori su raspisani 13 marta, dok inicijativa Erbasa o razrešenju problema traje od 2001. godine. Toliko o „gromu iz vedra neba“ i „baš sada kada smo pred konačnom privatizacijom Jata“ tezama. Rekonstrukcija i analiza krivice za nekoliko neuspešnih privatizacija nacionalne avio-kompanije tek nije tema o kojoj bi Vlada želela da razgovara. Jer ako se i to pitanje istraži kako treba isplivalo bi još, kriminalnijih, činjenica koje nikako ne ukazuju na postojanje strategije niti brige o sudbini Jata.

Šta se zaista dešavalo?

Kako Tango Six saznaje, država Srbija je na najvišem diplomatskom nivou tri puta obećala visokim zvaničnicima najzainteresovanijih evropskih zemalja za ovu tematiku da će problem pokušati hitno da reši. Ta obećanja su data na bilateralnim sastacima u dva navrata 2010. i jednom 2011. godine. Da li je po sredi bilo svesno obmanjivanje ili simptomatična strategija odlaganja po temi „prodaćemo Jat pa to više neće biti naš problem“ pitanje je za neku drugu vrstu analitičara.

U periodu između 1999. i 2001. godine nikakvi pregovori nisu bili mogući zbog sankcija. U trenutku njihovog ukidanja Erbas je aktivno krenuo u kampanju rešavanja problematičnog ugovora i tada zapravo svi problemi i nastaju.

2001. godine Erbas dolazi u Beograd ali tadašnji direktor Jata, Predrag Draško Vujović, lobira za Boing. Pokušaji pregovora sa Erbasom tada zastaju zbog pokušaja otvorenog reketiranja evropske kompanije od strane tadašnje vlasti.

Poslednji zvanični sastanak Erbasa i Vlade Srbije dogodio se 2010. godine na vazduhoplovnom sajmu u Farnborou. Tada je potpisan LOI (letter of intent), neobavezujući dokument koji usaglašava ništa više od želje obe strane da nađu rešenje. U ime Jata njega je potpisao tadašnji direktor Radovanović. U ozbiljnom poslovnom svetu LOI ima težinu, za Srbiju je to očigledno bila još jedna šala u nizu.
Izjave o nekoliko drugih sastanaka sa predstavnicima Erbasa ne odgovaraju istini.

Zbog čega Erbas ovo sada radi i šta sve Srbija može izgubiti?

Pitanje dostojno novinara koji se amaterski bave sektorom saobraćaja. Novinara, poput gospođe iz Novosti, koja je uspela u celu priču da proturi i čak aktuelne ETS kontraverze koje nemaju nikakve veze sa ovom pričom. Budući da njeni izvori iz resornog ministarstva takođe nemaju blage veze sa globalnim komercijalnim vazdušnim saobraćajom, pojasniću:

Erbas je u 2011 godini dobio 1711 porudžbina za nove avione. Budući da je to jedan od najvećih globalnih proizvođača aviona (i bilo čega), rezervacija slotova za isporuku i interni raspored proizvodnje jedni su od najbitnijih faktora kojima se svaka veća kompanija ovog tipa rukovodi.

Ukoliko neka avio-kompanija ili specijalizovana lizing kuća poželi u ovom trenutku da naruči avione iz A320 porodice, prvi slobodan slot za isporuku bio bi 2021. godine. Činjenica poznata bilo kome ko aktivno prati ovu problematiku ali očigledno ne stranački instaliranim amaterima.

Dok se u njihovim kuloarima proklinje loša sreća i pletu teorije o „iznenadnim i tendecioznim predizbornim pritiscima“, Erbas mora voditi svoj posao i mora znati da li je narudžbina validna ili ne. Da su novinari koji su pokušali analizu ove vesti pitali Boing, Embraer ili čak nekoga sa istoka dobili bi identičan odgovor.

Pored činjenice da država Srbija može izgubiti blizu 50 miliona dolara, upitna je i njena strategija prema Jat Tehnici, kompaniji koja je nekim čudom ostala neupropaštena od strane nekompetentnih menadžera i koja je, za razliku od Jata, nedavno dobila injekciju konkretne perspektive.
Država je pre samo mesec dana Tehnici obezbedila kreditnu garanciju uz pomoć koje je ova firma počela osposobljavanje za održavanje i remont Erbasovih aviona.

Kako Tango Six saznaje iz izvora u Jat Tehnici, u slučaju kupovine Erbasovih aviona ova kompanija bi verovatno dobila besplatno školovanje svojih mehaničara od evropskog proizvođača aviona, alate i ulaz u Erbasov sistem održavanja.

SAFA, ofseti i „odakle?“

Već nekoliko meseci se mogu čuti komentari u medijima i stručnoj javnosti da su češća zadržavanja Jatovih aviona u Parizu deo političke sabotaže francuske države u cilju skretanja pažnje na ugovor sa Erbasom. Ova, simptomatično srpska, proizvoljnost u tumačenju jedne ozbiljne i profesionalne organizacije kao što je SAFA ne uzima u obzir da su Jatovi avioni zadržavani i u Štokholmu, Atini i Beču. Primedbe na tehničke nedostatke Jat nije sporio.
Detalj oko češćeg zadržavanja u Parizu ima svake veze sa činjenicom da je Pariz svojevrsna ulazna kapija za razne afričke avio-kompanije sa često sumnjivim održavanjem i nikakve sa nekim posebnim pikom na Jat.

U moru nestručnih izjava posebno je iznenadila izjava sindikata pilota koji su plasirali ideju o ofsetu. Na stranu činjenica da se ofseti realizuju pretežno u vojnim nabavkama, tvrdnja da bi neke firme iz Srbije i Republike Srpske (koja tek nema veze sa temom) bile u stanju da kompenzuju do 90% kupoprodajne cene je epohalna glupost.

Izjava PR-a Vlade da bi finansiranje ugovora bilo nemoguće zbog limita na zaduživanje u kontekstu javnog duga takođe nije bila promišljena. Po dinamici plaćanja naplata bi, kako saznajem iz obaveštenih izvora, tek dospela 2015. godine dok bi se finansiranje ove kupovine moglo izvesti, kao što se u sličnim slučajevima i izvodi, preko programa kredita Hermes (Nemačka) ili Coface (Francuska) sa jako niskim kamatama (poslednji proverljiv primer je bio na nivou od 1.5%).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Ni

Bravo Petre…..prave info!!!!

Odgovori
Si

Za rešavanje ovog ugovora ni jedna Vlada od njegovog potpisivanja nije imala ozbiljne volje i to je jedina istina. Znamo ko je na čelu države od 2000. godine, tako da ovo ne može biti stvar samo jednog pomoćnika ministra. I sami kažete da Airbus godinama pokušava da reši ovo pitanje, a verovatno je toliko dugo i dobijao lažna obećanja da će biti sve u redu. Razumem i zašto sada, ova saga se suviše odlaže i red je da joj se stane na rep. Istina je i da više ne postoje pravi novinari, već samo stranački pamfletisti. Ono što me dragi Petre živo interesuje je zbog čega ne postavljate pitanje odgovornosti ljudi koji su iznad ovog apratčika (pomoćnika ministra), kao i ljudi iz prethodnog perioda? Da li je moguće da g. Miljković zaista ima toliku moć da ne reši problem koji mu je poveren, te da za to ne podnosi izveštaj ni nadređenom ministru, ni predsedniku Vlade? Da li zaista (naivno) verujete da je moguće da je ovaj čovek toliko snažna brana za rešenje ovog problema? Da li Vas dobro razumem da su izjave ministra Mrkonjića da Srbija mora da zadrži nacionalnu avio-kompaniju u stvari poruka svom (nekontrolisanom) pomoćniku koji lobira za Wizz Air? Da li zaista mislite da nije bilo podsetnika iz različitih ambasada (što je uobičajena praksa ozbiljnih zemalja u cilju zaštite interesa svoje privrede) na državni vrh (premijera i predsednika) da se ovo pitanje reši, a ono je nekim čudom ipak (zahvaljujući tvrdoglavosti pomoćnika ministra?!) ostalo nerešeno. Ukoliko već želite da nastupite senzacionalistički, učinite to sa dobrom i ozbiljnom argumentacijom. U suprotnom, vrlo ste blizu natpisima poslenika iz žute štampe, koje niko od nas ne voli!

Odgovori
Bo

Dragi neidentifikovani gospodine,bezimeni fun-u Petrovih kolumna.Zbog cega bi Petar Vama udovoljavao i otkrivao svoje "mukotrpne izvore.Ko ste Vi?Ne bori se Petar za Vašu ljubav vec za istinu.Jel imate vi neki dokaz,papir predlog.Gde vi živite.Koga se bojite?Za koga radite?Napravite senzaciju pa se potpišite i uradite nešto za istinu za koju se borimo svi.__Mi ne zabavljamo citaoce ovih kolumna. Uradite nešto za svoju savest predstavite se..pokažite odgovornost!__Boris Lazic capt.JAT-a ATR-72 Predsednik Sindikata vazduhoplovnih radnika i vazdušnog saobracaja Srbije

sl

Od kako sam u avijaciji, poslednjih, recimo 30 godina, bolje tekstove nisam video. Samo istinom i upornim ponavljanjem istine, moze nesto da se postigne. Da ne bi bilo da samo hvalim, evo i dobronamerne kritike Petru. Svi ovi tekstovi su u redu, medjutim ako se ne isprate do kraja, a bilo je obecanja da se "materijal prikuplja", u drzavi Srbiji lako padaju u zaborav. Ono sto se pokrenulo treba i zavrsiti, samo tako ima smisla. Konkretno, mislim na "slucaj Premovic". Gde je doticni? Sta je sa ljudima koji su ga postavili na mesto kapetana? Kakve su konsekvence nastupile po njih? Sta je sa momcima, sitnim, malim srafcicima u sistemu Jat koji su razotkrili i plasirali ovu vest svesno stavljajuci svoje karijere na "idle"? I td, i td….

Pe

Dragi Slot,

Hvala na kritikama.
Slažem se da se svaka priča treba dovesti do kraja makar i do konačne sinteze objavljenih reakcija.
Problem je u vremenu, resursima i broju tema koje čekaju. Odjednom je ili naša avijacija toliko aktivna ili sam ja previše uporan da o svemu pričam.

Kako Tango Six bude rastao (a raste) pristup temama i pričama će biti sve ozbiljniji i profesionalniji.

Dr

Kao i Slot, i ja sam u avijaciji dugi niz godina.Toliko tema je otvoreno da je nemoguce sve pokrenuti i isterati na videlo.Kao i drzava i kompanije su nam sa politickom pozadinom, a poznato je da je politika najveca k….!!!Suvise je malo onih koji imaju hrabrosti (ili nemaju putera na glavi) da govore javno o problemima, nego nam sudbine kroje razni "strucnjaci" u partijskim dresovima.
Kao i u Jat-u i u Jat-tehnici je premalo posla za broj zaposlenih.Problema ima na pretek, ali se ne resavaju, jer to rukovodecim strukturama ne odgovara.Socijalni mir i zaposljavanja bez rezona i dalje traju po politickoj liniji.Od oko 1200 do 1300 zaposlenih u tehnici, jedva da trecina radi na poslovima od kojih zivimo.Reci cu vam samo podatak da je zarada licenciranog mehanicara ispod prosecne zarade u tehnici.Nekada je to bilo oko 60% od kapetana na baznom tipu aviona u floti(DC-9).Struka nam se sistematski unistava od strane "visokoobrazovanih" nesposobnjakovica( da je bilo lifta u skolama i vise skole bi zavrsili),sindikate i udruzenja nam vode politicke strukture, a mi obicni ljudi smo nemocni posmatraci razaranja.Jednom recju: POLITIKA!!!
Ostani uporan Petre i guraj do kraja.Tekst ti je odlican!!!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

radovanovic na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Nadam se da će PA Vršac dobiti ovaj posao u narednim godinama zbog njenog opstanka na nebu iznad Srbije i da će nadležne ustanove konačno uvideti značaj ove firme i potrebu naše države za ovakvim vidom vazduhoplovstva!!!

27. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Hipersonicna moderna raketa ne mora da bude stealth air breathing raketa koja manevrise. nema nikakve veze koju vrstu motora ima. Vazna je brzina i da ne leti iskljucivo predvidivom balistickom putanjom. Kižal svakako spada u tu klasu jer leti dosta iznad Mah 5 (mada ne uvek) i moze da leti horizontalno i skrece levo desno…

27. Nov 2024.Pogledaj