Tango Six danas ekskluzivno objavljuje integralnu verziju Ugovora o poravnanju na osnovu kojeg je ta transakcija izvršena uz nekoliko pitanja koja proističu iz analize ovog dokumenta.
Prodaja, ili preciznije rečeno poravnanje u vidu imovine i građevinskog zemljišta, Jatove Pilotske akademije u Vršcu desilo se zbog, kako u ovom ugovoru stoji, duga koji je Jat imao prema SMATSI na osnovu neplaćenih rutnih i terminalnih naknada u iznosu od 9 miliona evra (985.129.822 dinara).
Na dug je dodat iznos od 210.000.000 dinara preostalog neodplaćenog kredita Pilotske akademije prema Srpskoj banci koji se SMATSA ovim ugovorom obavezala da plati. Tako je iznosu potraživanja na osnovu neplaćenih rutnih i terminalnih naknada dodat iznos neotplaćenog kredita Akademije, ta cifra se uklopila u dinar u ukupnu vrednost nepokretnosti Akademije od 1.195.129.822 dinara koju je procenila Poreska uprava i transakcija je ostvarena.
Dakle realan dug prema SMATSI je bio znatno manji od celokupne imovine Akademije ali da bi taj detalj bio kompenzovan SMATSA je platila akademijin kredit kod komercijalne banke. Time se otvara konkretno pitanje – koliko je realno SMATSI bila hitna naplata duga od 9 miliona evra kada je imala slobodnih 2 miliona za odplatu kredita Akademije?
Umesto da Jat plati svoje obaveze SMATSI i da na taj način SMATSA finansijski opravda svoje ljudske i tehničke resurse u jedinoj ulozi kojom bi trebala da se bavi, pružanju usluga kontrole letenja, odgovorne osobe iz SMATSE, Jata i Vlade Srbije donele su odluku da se dug prebije prodajom imovine i građevinskog zemljišta Jatove akademije.
Na taj način su od administrativno i finansijski zavisnog, ali po potencijalu i perspektivi naknadnog prihoda, nezavisnog Jatovog entiteta otuđeni imovina i ono što je možda bitnije – građevinsko zemljište. Zemljište koje u perspektivi može vredeti znatno više i koje konačno može biti prodato od strane SMATSA d.o.o.
Takođe, na taj način je država Srbija odobrila prilično nerazumnu transakciju koja iako je pravno apsolutno neprobojna i utemeljena (u formi Ugovora o poravnanju koji sada možete pročitati) uznemirujuća zbog više otvorenih pitanja:
– Zbog čega je SMATSI pored naknade konkretnog duga pružena mogućnost da u vrlo bliskoj budućnosti nakon materijalne i moralne kompenzacije počne sa ostvarivanjem dodatnog profita na osnovu Akademije u koju pre poravnanja nije uložila ni dinara?
– Po kom suštinskom osnovu i strategiji je nacionalni ANS provajder ušao u komercijalni FTO biznis na osnovu duga koji je nastao korišćenjem nacionalnog resursa države Srbije?
– Zbog čega Jat Airways nije insistirao na prodaji Akademije javnim tenderom budući da je akcionarsko društvo a ne javno preduzeće? Državna revizorska institucija imala je primedbu na ovaj detalj. Uprkos njenom mišljenju tender u ovom slučaju, po mišljenju nekih pravnika, možda i nije bio obavezan uzimajući u obzir da je imovina ostala u državnom vlasništvu.
Da li je time sprečena mogućnost da se imovina vršačke akademije realnije proceni uzimajući njenu perspektivu kao mnogo vrednijeg građavinskog zemljišta u nekom konačnom scenariju?
– Da li je minus od 9 miliona evra bio toliko hitni hendikep za SMATSU i da li je njime njeno normalno funkcionisanje bilo onemugućeno?
– Kolika je bila hitna naknada ovog minusa uzimajući u obzir činjenicu da je SMATSA imala para da na drugoj strani plati kredit Akademije od 2 miliona evra?
– Ima li državno vlasništvo nad SMATSOM konkretnog smisla kada se minus u likvidnosti mora nadoknađivati kupovinom tuđe imovine?
Ugovor o poravnanju izmedju Jata i SMATSE Pilotska akademija u Vršcu
mtw
Без улажења у правно/морално/криминалне мотиве посла, питање је и каква би била будућност Академије под ЈАТ-ом.
saa
Nikakva i bedna, kao sto je uvek bila, dok su nam ,,komandovali'' piloti jad-a.
saa
Copy paste odgovor iznad.
slot
Dokle god je Jat funkcionisao normalno, funkcionisala je i Visa Pilotska Skola u Vrscu. Najkvalitetnije moguce, skolovane su klase i klase pilota, ne samo srpskih. Kada je pocelo unistavanje Jat-a, pocelo je unistavanje i skole. Skola je mozda bila ono najjace, najperspektivnije (pogledajmo samo sadasnje potrebe u svetu po pitanju pilotskog kadra) i najzdravije u celom sistemu. Daleko od ociju (od Beograda) mogla se unistiti vrlo brzo. Da nisu stali da cerupaju Jat kao sistem, i skola bi imala buducnost. Stankov, citam po novinama, pocinje da uci i kako se formiraju cene karata za pojedine destinacije. Uskoro ce poceti i aerodinamiku da poducava. Koliko novca i kako, Stankov preliva u budzet RS i sta dobija za uzvrat? Da li iko zna kako i koliku je stetu naneo Srbiji te godine kada je proglasen za "menadzera godine"?
Anonimni
Питање је да ли је пилотска школа исплатива. У контроли летења нису баш одушевљени што се новац преусмерава у нешто рискантно.
SMATSA има у свом саставу и Центар за обуку (контролора летења) и калибражу, издавање ваздухопловних публикација, наплату прелета… Свим тим делатностима би, теоретски, могле да се баве посебне компаније или државни органи.
Смета ми што је текст писан у негативном контексту. Објективно, имовина је из државних руку прешла у државне руке тако да се ту нико није омрсио. Да је нешто могло да се заради продајом школе, била би продата некоме другоме. Мислим да SMATSA баш и није имала неки избор да ли жели то да купи.
Са гледишта неког запосленог у SMATSI, то је посао проблематичне вредности. Јесте, добијено је "нешто" на име дуга који ионако никада не би био наплаћен. Инвестиција у школу је ризична, видећемо шта ће бити.
Са гледишта неког запосленог у школи или неког ко тамо треба да се школује, мислим је одлично. Нови авиони, реновирање и инвестиција.
Са гледишта запосленог у ЈАТ-у, мислим да је добро јер су се отарасили губиташа. Један камен мање на врату.
Мислим да је у целој трансакцији најгоре прошла баш SMATSA – сноси ризик да од губиташа направи профитабилну фирму.
Да поновим, мислим да је овај блог помало у таблоидном стилу и да је објективно испод нивоа осталих текстова. Као да жели да се вештачки креира афера где је и нема…
YuAnita
alo, ovde je rec o AERODROMU VRSAC, koji je sertifikovan i obavljace se sa njega medjunarodni vazdusni saobracaj. vertikalna integracija u vazduhoplovnoj industriji je nesto protiv cega se antimonopolski propisi bore, kao i oni o deregulaciji i liberalizaciji. eto u cemu je prva zloupotreba, druga zloupotreba je da je postupak bio tajni, iako su oba preduzeca obavezna i te kako prema javnosti nase republike, imajuci u vidu da su u vecinskom drzavnom vlasnistvu. treca zloupotreba je da se novac od kontrole letenja mora potrositi na procese kontrole letenja, pre svega tekuci troskovi i odrzavanje i investicije u uredjaje za kontrolu letenja , a ne da se ostvaruje profit koji se trosi na nenormalne zarade menadzera i kupovinu infrastrukture izvan osnovne delatnosti. menadzer godine je vrstan menadzer, i ocigledno drzavnik godine stoji iza njega cim to tako prolazi. a kamo dugovi jata Aerodromu Nikola Tesla, takodje vecinskom drzavnom preduzecu, te zar nije bilo prirodnije da se ti dugovi na taj nacin regulisu. koja jos kontrola letenja poseduje medjunarodni aerodrom za javni vazdusni saobracaj, nadjite mi primer, neverovatno da niko ne vidi koliko se novca od preleta neba SRBIJE slije u budzet a koliko u privatne dzepove. sledeci korak menadzera decenije bice da pocne da obavlja i avio transport, pa mozda moze i da spasi jat sigurne propasti otkupom??? Srbija i njena kasa su nekom majka a nekom maceha…
Posmatrač
Naravno da se SMATSA nije mnogo pitala da li da udje u ovu transakciju ili ne, a kao i mnogo puta do sada vreme će pokazati šta se krije iza svega ovoga. Sreća po Akademiju je što je na neki način SMATSA iz struke, da nije otisla u ruke nekog poljoprivrednog tajkuna, mada to jos uvek nije isključeno. Neki od njih su na mala vrata već uklučeni u "uslužno" obradjivanje zemljišta Akademije. S druge strane, ni Stankov nije bio siguran u održivost cele ove priče pa za sada tapka u mestu sve što su u početku najavljivali kao ozbiljne investicije. Ne da nije ništa bitno investirano nego je sve ono što je kako, tako radilo u tom kompleksu ( hotel, restoran, farma…) stavljeno pod katanac a ljudi poslati na ulicu. Još uvek se leti na avionima koji spadaju u kategoriju Oldtimer-a , na pisti koja je u katastrofalno lošem stanju. U Akademiji ima ogromnog potencijala za obuku pilota, možda najveći u Evropi, ali bi rukovodstvo trebalo da bude iz struke a ne neki partijski penzionisani drugovi čija je jedini zadatak da sve drži pod strogom kontrolom i nadzorom. Ono malo ljudi koji su ostali da rade u Akademiji su sada srećniji nego pod rukovodstvom JAT-a, mada verovatno ni sami ne znaju kad će početi te velike investicije koje celu Akademiju vode u prosperitet. Za sada, tamo radi jedan malo veći aero klub. Nek im je sa srećom, trebaće im sigurno!!!!!!!!!!!!!
YuAnita
U savremeno doba, sreca na poslu povezana je sa tekucim racunom i mesecnim obracunom zarada. Retki su pojedinci koji ono sto vole, rade nesto i za manje novca. Zovu nas iluzionisti.
Ne bih sazaljevala SMATSA ni u kojoj transakciji, jer je bespredmetno sazaljevati "zlatnu koku", koja od drzave dobija jos dva perspektivna ceda- Akademiju i Aerodrom. Kolegama u Akademiji i na Aerodromu Vrsac zelim puno uspeha i pune ruke posla, a Srbiji da prihoduje sto vise od javog avio prevoza i pratecih delatnosti u vazdusnom saobracaju!
rumenka
SMATSA je bila primorana da se tako naplati od JATa upravo zato da ne bi blokirala racun JATa buduci da je dug za pruzene usluge dostigao cifru koja nije mogla da promakne revizorima iz EURO controla koji vode racuna o tome da nijedan prevozilac ne bude u povlascenom polozaju u odnosu na druge.Mozda bi nekome vise odgovarala ona druga opcija- blokada racuna i konacna propast JATa, a mislim da ni menadzeri u SMATSi nisu odusevljeni tim aranzmanom, ali sta je tu je.A na pitanje autora teksta kolko je bila hitna naplata duga nemam pametan odgovor, ali mogla bih p tom istom principu da pitam u banci koliko je njima hitno meni da naplate ratu kredita kad imaju para da daju nove kredite drugima…sto da ne?!
YuAnita
Jat duguje i Aerodromu Nikola Tesla pozamasnu cifru, i to ne samo za usluge, nego i novac od putnickog servisa. pa ipak Aerodrom nije potegao taj argument za "potezanje" garancije placanja niti je ikada zeleo da blokira racun naseg nacionalnog prevozioca. Dakle. ne stoji prica da je drzava bila "primorana" na bilo sta u ovom ugovoru. Takodje, i Aerodom mora da posluje po istom princiou transparentnosti, ravnopravnosti, konkurentnosti i bez povladjivanja nacionalnom prevoziocu u odnosu na druge kompanije, po istim EU propisima kojima se i SMATSA rukovodi. Moram da primetim da bi znatno prirodnije bilo da je namena Aerodroma Vrsac bila usmerena na Aerodrom Nikola Tesla, a ne na pruzaoca usluga kontrole letenja. Takodje, potpuno je prirodno da Skola letenja ostane u Jat-u, opet imajuci u vidu prirodu posla i potrebu za potezima suprotnim od vertikalne integracije, kako je ovde slucaj. Ovakvi politicki potezi pokazuju nam da je nebitna struka, saobracajna politika i vrednosti liberalizacije saobracajnog trzista,na zalost.
Strucnost???
Bravo Anita, sve si prilicno kulturno objasnila. Iole pismenom coveku je jasno o cemu se ovde radi, a kamoli ljudima od struke. Zamaskirani diletantizam sa podrskom politickog vrha. Ne znaju oni ni odkuda uzgon a kamoli sta je deregulacija i liberalizacija u saobracaju, to se uci na poslednjoj godini fakulteta…