BEG airport status
Kao skok iz AN-2 sa 36.000 metara. Samo iznad Novog Meksika.

Kao skok iz AN-2 sa 36.000 metara. Samo iznad Novog Meksika.

ROZVEL, NOVI MEKSIKO / BEOGRAD – U ponedeljak 8. oktobra austrijski padobranac, pilot i više nego svestrani aeronaut Feliks Baumgartner skočiće iz specijalne kapsule sa visine od 36.000 metara i  u slobodnom padu dostići će terminalno ubrzanje od 1.110 kilometara na čas pri čemu će probiti „zvučni zid“. Zvanično, cilj misije i Feliksovog skoka je da prikupi nova naučna saznanja u oblasti suborbitalnih evakuacionih sistema i tako pomogne civilizaciji. Nezvanično – biće to najluđi, najneprirodniji i najbrži skok u ljudskoj istoriji. Tango Six Blog i Red Bull Srbija ponovo su se udružili i u ponedeljak će organizovati jedan poseban događaj posvećen Feliksovom skoku. 

„Glupo mi je da ostanem fleka na zemlji zbog majke koja će biti prisutna. Daću sve od sebe da ostanem živ.“ – Feliks Baumgartner

Ukratko. Krv mu može proključati, može se desiti da mu pluća eksplodiraju iznutra a krvni sudovi u mozgu mu, na primer, mogu popucati kao petarde. Felix Baumgarnter ima za cilj da:

– postane prva osoba koja će dostići brzinu zvuka u slobodnom padu bez pomoći mehanike.

– postane prva osoba koja će skočiti sa približno 36.000 metara apsolutne visine uz slobodni pad koji će trajati 5 minuta.

– postane prva osoba koja će dostići najveću visinu u balonu sa ljudskom posadom.

Predstavljam vam Red Bull Stratos projekat.

Čovek

Feliks Baumgartner ne podnosi kada ga nazivaju avanturistom. Voli planiranje, pripremu i sav taj ozbiljni naučni proces koji samo avijacija može načiniti zanimljivim. Sa istetoviranom krilaticom „Born To Fly“ na podlaktici i planovima da uradi bilo šta prvi još od detinjstva, ovaj austrijski aeronaut koji živi u Švajcarskoj počeo je karijeru padobranca sa 17 godina. U austrijskoj vojsci je nastavio sa skakanjem kao vojni padobranac i uz kompaniju Red Bull, koja je prva prepoznala njegovu ludu crtu, počeo je da postavlja domaće zadatke.

Bio je svetski šampion u BASE skokovima, postavio rekord u najnižem (!) BASE skoku sa statue Hrista Spasitelja u Riju, skakao je sa najvišljih građavina na planeti, prvi je preleteo kanal La Manš u specijalno dizajniranom wing-suit-u sa krilima, poseduje helikoptersku pilotsku dozvolu i konačno, 25. jula ove godine, u skolopu Red Bull Stratos priprema, skočio je sa visine od 29.584 metra brzinom od 864 kilometra na čas u slobodnom padu!

Misija

Zvanično je otpočela 2005. godine kada su Red Bull i Feliks odlučili da još jednom pomere granice u domenu stratosferskog slobodnog pada. U Stratos misiji koja se sastoji iz više etapa potrudiće se da doprinesu znanjima u aerokomonautici koja se tiču dizajna i proizvodnje specijlnih odela kao i procedura i načina iskakanja sa ekstremnih visina. Znanja koja mogu imati konkretnu primenu u svemirskim letovima s ljudskom posadom u segmentu  evakuacionih procedura.

Timu od nekoliko stručnjaka i veterana iz industrije 2008. godine priključuje se Džo Kitinger, trenutni vlasnik rekordnog skoka sa najveće visine. Džo, koji će u ponedeljak biti Feliksov CAPCOM (čovek u kontroli misije sa kojim će održavati redovnu radio komunikaciju), skočio je 16. avgusta 1960. godine sa visine od 31.000 metara. Kao najiskusniji član tima, test pilot sa preko 16.000 sati letenja u 93 letelice, Džo je bio mentor Feliksu za koga sa sigurnošću tvrdi da će uspeti da izvede planirani skok – sa visine do koje su mnogi bezuspešno pokušavali da dođu i sa nje skoče u predhodnih 50 godina i pri čemu su mnogi i ginuli.

2008. godine kompanija David Clark, poznata kao proizvođač anti-g i svemirskih odela odlučila je da se priključi projektu Red Bull Stratos za koji je izradila posebno odelo. Prvo za mušteriju koja nije neka državna svemirska agencija.

Ova godina planirana je od početka kao period u kojem će misija Stratos doživeti svoju kulminaciju. Prvi test balona, kapsule i konačno samog Feliksa u realnim uslovima urađen je uspešno pre nekoliko meseci sa visine od 21.000 metara dok je drugi izveden sa visine od 29.584 metara pri kojoj je zabeležena brzina u slobodnom padu od 864 kilometara na čas!

Dan D

Kompanija Red Bull koja je godinama multimedijalnu produkciju ekstremnih i vazduhoplovnih sportova dovela do vrhunca ponovo će u ponedeljak, 8. oktobra, pomeriti granice.

Feliksov skok biće prenošen uživo i prenos će moći da prate svi koji imaju pristup internetu preko Stratos sajta.

Kapsula će biti načičkana svim vrstama kamera kao i Feliksovo odelo. Ono što je posebno zanimljivo kod odluke za prenos poduhvata u realnom vremenu su sve stvari koje mogu poći po zlu tokom skoka:

– temperature su dobrano ispod nule.

– raspoloživog kisenika ima malo.

– opasnost da Feliks upadne u kovit iz kojeg se možda neće izvući je realna.

– pritisak vazduha je toliko nizak da se u slučaju narušavanja integriteta Feliksovog odela njegovo telo…uglavnom organi će mu postati kaša, krv će proključati, sakpuljaće ga kilometrima unaokolo.

Tango Six Blog i Red Bull Srbija organizovaće poseban događaj na dan skoka u ponedeljak, 8. oktobra na specijalnoj lokaciji  koja će uz vrhunsku vizuelnu telemetrijsku instrumetaciju biti baza za praćenje Feliksovog skoka u našoj zemlji. Više detalja uskoro.

Praćenje i izveštavanje projekta Red Bull Stratos na Tango Six Blogu podržao je Red Bull Srbija.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Odavno je bilo, da, ali sve te "opasnosti" sa kojima se on suočio se astronauti i kosmonauti i tajkonauti i svi ti nauti suočavaju svake nedelje na MKS.
Osim toga, odelo mu je bilo dovoljno sigurno, i naučno ništa nije postignuto što se već nije znalo.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@max Slazem se sa Vama, kad bi neko strucan za PVO (Zorana Vukosavljevic?) napisao za sve nas clanak o balistickim raketama, hipersonicnim manevrisucim bojevim glavama koje imaju sve rakete jos od 1960-ih, pa do ovih novih izuma (ono sto lici na kljun patke) jer je vazna fizika i matematika, a ne izjave nekih politicara.

27. Nov 2024.Pogledaj
27. Nov 2024.Pogledaj

PakleniVuk na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Tehnički "iskorenjenost besnila" znači da u poslednjih deset godina nije zabeležen ni jedan slučaj na teritoriji Srbije. Ali praktično ,mora se vršiti vakcinacija oralnim putem i dalje jer na Bliskom Istoku,a i u okolnim zemljama ima besnila i dalje. Ako bi prestali sa time za par godina bi se ponovo pojavilo. Jedini način potpunog iskorenjivanja…

27. Nov 2024.Pogledaj

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

27. Nov 2024.Pogledaj