BEG airport status
Analiziramo sposobnosti PVO sistema „Super Neva“ u filmu Top Gan: Maverik Karakteristike Super Neve zamišljene u filmu su impresivne ali i po mnogo toga nespojive sa stvarnim svetom

Analiziramo sposobnosti PVO sistema „Super Neva“ u filmu Top Gan: Maverik

Prošle nedelje prisustvovao sam specijalnoj Tango Six projekciji drugog dela Top Gana za prijatelje portala. Neki ozbiljni profesionalci i fanovi vazduhoplovstva (u mom slučaju pre svega – protivvazduhoplovstva) imali su priliku da se prisete prvog filma, ožive neka sećanja i lepe uspomene na neko drugo prošlo vreme, ali i pogledaju šta se sve u međuvremenu dešavalo sa junacima prvog dela, pre svega sa pilotom Pitom Mičelom „Maverikom“, ali i Ajsmenom i drugima.

Još pre projekcije filma a posebno tokom i nakon iste došli smo na ideju da napišemo jedan tekst iz ugla protivvazduhoplovaca, jer je borba pilota pod vođstvom Pita Mičela protiv savremenih sistema PVO neprijatelja bila jedan od najupečaljivijih momenata u filmu.

Zaplet

Naši junaci imali su veoma težak zadatak uništavanja laboratorije za proizvodnju oružja za masovno uništavanje neimenovanog neprijatelja. Laboratorija je veoma dobro branjena od strane „savremenih lovaca 5-te generacije“, koji je zapravo ruski SU-57 ali i „savremenim sistemima PVO“. Ipak, kao što je ranije naslućeno putem trejlera, vidimo lansere znatnog starijeg i manje savremenog raketnog sistema PVO S-125 Neva, još iz sovjetske ere.

Prilazak i dejstvo po laboratoriji traži od pilota izuzetna psihofizička naprezanja i fizička naprezanja samih letelica kojima su upravljali – F/A-18 Super Hornet, da bi se u veoma niskom prilazu kroz kotlinu izbeglo uočavanje radarima neprijatelja i uzbunjivanje dežurnih lovaca 5-te generacije koji su već bili u vazdušnoj patroli nedaleko.

Zatim su piloti morali da izvedu veoma teške i zahtevne manevre ulaska u poziciju za dejstvo po laboratoriji, a posebno je težak bio manevar izlaska iz napada, koji je podrazumevao propinjanje pod veoma oštrim uglovima koji mogu dovesti i do gubitka svesti pilota.

I baš tada, kada taj manevar nekako izvedu, piloti upadaju u zonu skeniranja neprijateljskih radarskih sistema i bivaju zahvaćeni raketnim sistemima PVO. Još tokom leta na veoma malim visinama kroz kotlinu, okolo vidimo raketne lansere Neva na vrhovima strmih litica. S obzirom da lete prenisko, piloti nisu bili radarski uočeni. Ali, po izlasku iz napada, počinje borba na život i smrt sa raketama sistema PVO.

Super Neva

Naravno, za „savremeni“ sistem PVO izabrana je ipak zastarela Neva. Mislim da je bilo i drugih, stvarno savremenijih, sistema PVO istočnog (da ne kažem ruskog) porekla koji su ovde mogli biti iskorišteni, kada je već izveden tako dobar prikaz „savremenog lovca 5-te generacije“ u formi SU-57. Pre svega tu mislim na sisteme iz porodice Buk, jer obzirom na pozicije razmeštaja raketnih lansera, oni svakako nisu povoljni za sisteme poput S-300. Drugi sistemi poput sistema Tor ili Pancir ipak imaju kraći domet i smatram da bi veći efekat ostavio kakav Bukoliki sistem PVO.

Razmeštaj raketnih lansera Neva u ovakvom pejzažu jednostavno nije moguć iz tehničkih razloga. Radi se o stacionarnom sistemu koji se razmešta na položaj uz pomoć većeg broja vučnih vozila-točkaša, koji naprosto ne mogu izaći na ovakve vrhove. Takođe, samo postavljanje lansirne rampe bi teško bilo moguće na ovakvom terenu, a popuna raketama gotovo nemoguća – jedino iz vazduha.

Nismo imali priliku da na filmu vidimo radar za navođenje raketa sistema Neva (ili neki drugi), čije bi razmeštanje tek bio veliki posao, opet gotovo nemoguć.

Iz povremenih, veoma kratkih scena, vidimo da se nekako podrazumeva da svaka lansirna rampa ima svoj radar, iako ga nismo videli, ali se stiče utisak da se radar nalazi u sklopu lansirne rampe što kod sistema Neva nije slučaj. Da idemo dalje i pretpostavimo da je neka modifikacija u putanju – takvo rešenje bilo bi veoma problematično. Svakako bi opet trebala poveća kabina za upravljanje vatrom i vođenje raketa, što nas opet vraća na problematiku razmeštaja ovih sistema na ovakve planinske vrhove.

Lansiranje raketa je izvedeno veoma atraktivno, uz već standardna preterivanja u vezi sa manevarskim mogućnostima samih raketa, koje deluju u nekim trenucima nepobedivo. Međutim, već u sledećem trenutku vidimo kako obične IC baklje – „flares“ uspevaju da zavaraju veći broj raketa koje promašuju svoje ciljeve. Moram naglasiti da IC mamci nemaju nikakav učinak pri ometanju raketa koje se navode ili samonavode na cilj radarskim putem, tako da je i ovde propuštena mogućnost da se drugačije prikaže dejstvo mamcima.

Dinamika raketa i korišćenje IC mamaca svakako je proizvelo filmičniji efekat

Naime, postoje radarski mamci (chaff) koji su, jednostavno objašnjeno, listići i trake obloženi aluminijumom, koji se izbacuju iz aviona u velikim paketima i koji imaju zadatak da stvore pasivni oblak smetnji i tako izvrše ometanje i pomeranje nišanske linije (ravnosignalnog pravca) kod raketa sa poluaktivnom ili aktivnom glavom za samonavođenje. Obzirom da rakete sistema Neva, osim u nekim modifikacijama za koje nije poznato da li su igde zaista zaživele u praksi, nemaju glavu za samonavođenje (GSN), onda ni „chaff“ nema pravi efekat na njih, ali bi možda mogle donekle ometati radar za navođenje raketa na zemlji, iako i u tom slučaju verovatno bez pravog efekta. U svakom slučaju, efekti bi bili realniji u odnosu na prikazane IC mamce i baklje. Da li bi to kinematografski bilo atraktivnije drugo je pitanje.

Osvrnuo bih se i na intervale lansiranja i kanalnost po cilju. Vidimo da se rakete sa jedne lansirne rampe lansiraju jedna za drugom gotovo bez ikakve pauze. Kod sistema Neva, interval lansiranja iznosi (najmanje) 5 sekundi, a ni drugi, savremeniji sistemi, ne mogu lansirati ispod barem 1,5 – 2 sekunde intervala između lansiranih raketa, pa bez obzira da li se lansira sa jednog ili više lansera, pod uslovom da su lanseri i rakete pod upravljanjem jednog radara za navođenje raketa. Takođe, kod lansiranja vidimo da svaka lansirana raketa ide na svoj cilj, tako da ispada da je ovaj sistem, nazovimo ga Super Neva 4-kanalan po cilju i to još uz mogućnost gotovo istovremenog dejstva na sva 4 cilja, sa jedne lansirne rampe.

Ima još interesantnih detalja, kao na primer to da se ne vidi trenutak odvajanja startnog motora (bustera) od marševskog motora i slično.

Možda bi, donekle i šaljivo, mogao na kraju reći da ovaj prikazani “savremeni” sistem PVO, baziran na sistemu Neva, a koji se upadljivo pojavljuje i u drugim filmovima, dokumentarcima, tekstovima i člancima zapadne proizvodnje, možda ima veze s tim da je učinak raketnog sistema Neva tokom vazdušnog rata nad tadašnjom SRJ tokom 1999-te godine, pogotovo protiv stelt letelica tipa F-117A (B-2A?), očigledno na zapadne autore i mainstream medije, pa čak i na filmsku industriju, ostavio više nego upečatljiv utisak. U filmu saznajemo da je Maverik i leteo iznad ovih prostora.

Ipak, još jednom da podvučem, autori filma su uložili veliki trud da lovca Su-57 veoma detaljno prikažu i simuliraju njegove letne i borbene mogućnosti, pa tako mislim da se i ovde moglo uložiti malo više truda i možda istraživačkog rada, pa da se umesto Neve, iskoristi neki drugi sistem (recimo na bazi Buk-M2 ili M3) koji bi barem donekle mogli otkloniti veći deo primedbi (ako se mogu tako nazvati) koje sam naveo na efekte rada prikazanog raketnog sistema (na bazi Neve).

Naravno, teško je simulirati borbu sistema PVO i borbenog aviona i ova moja zapažanja su prisutna i važe za gotovo sve američke, ali i ruske i kineske filmove koji su kako starije tako i novije proizvodnje. Uvek postoje ti efekti koji pomalo idu „over the egde“ kako bi rekli na zapadu i na to smo se izgleda svi već i navikli.

Ovo što sam ja zapazio, smatrajte mojom profesionalnom deformacijom a nipošto kritikom filma. Ovo je ipak film i to akcioni film i ima za cilj da, između ostalog, gledaocima probudi čula svojim atraktivnim audio-vizuelnim efektima, pa taman oni u određenim segmentima i bili „over the edge“.

 
Stoga preporučujem svim fanovima originalnog Top Gana i zaljubljenicima u vazduhoplostvo, da obavezno pogledaju ovaj film i to u bioskopu. Nema boljeg okruženja od bioskopa u kome možete na zaista velikom platnu uz izuzetno ozvučenje i akustiku u punoj meri film doživeti i kroz veoma atraktivne i efektne audio-vizuelne atrakcije, koji vas na trenutke bukvalno ostavljaju bez daha.

Zoran Vukosavljević, bivši pripadnik raketnih jedinica PVO Vojske Jugoslavije, učesnik borbenih dejstava tokom NATO agresije i vrsan poznavalac PVO tematike ekskluzivni je Tango Six kolumnista.

Zoran je koautor knjige „Nebeski štit sa zemlje – Samohodni raketni sistem 2K12 Kub/Kvadrat“ i administrator grupe o PVO tehnici na Fejsbuku.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na InstagramuJutjubuTviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Sl

Više realnosti možete pronaći u Star wars nego u Top Gunu…

Odgovori
Gr

realnost je jednaka kao u filmu Boj na Kosovu ….

Ni

Jedina zemlja koja se uklapa u narativ filma je IR Iran. Jedini korisnik F-14, teoretski korisnik Su-57, geografija se takođe uklapa planina imaju koliko hoćeš. Tako da u tom izmaštanom univerzumu čak ni budžena Super Neva nije daleko od stvarnosti :-D

Odgovori
Zo

@Nico

U principu se slažemo. „Miriše“ na Iran, pogotovo oko reljefa terena, položaja zemlje uz obalu mora, pitanja njihovog programa oružja za masovno uništenje (kako to uporno definišu u filmu), ali i lovaca F-14 i svakako moguće buduće nabavke „lovca 5-te generacije“ a-la SU-57.
Sa druge strane, Iran nikada nije imao Nevu. Imao je sisteme PVO (ima i danas) iz porodice Sistema-75 (Dvina/Volhov), ali Neve nema….
Sa druge strane, imao je Kub, a danas ima „Kubolike“ ili „Bukolike“ sisteme PVO, koji su mogli ovde da u određenoj meri posluže umesto Neve, kako sam i opisao u tekstu.
Možda nisu Ameri hteli da bude „previše očigledno“?

V-

Iran all over it

Pe

Zemlja ima konretan grb, dakle nije Iran. Nije ni jedna zemlja zapravo.

LA

Filmadžije biraju rakete isključivo na osnovu toga kako izgledaju, stvarnost ih vrlo malo zanima. Ako pomisle da će Nevom da zarade više para, nema šanse da stave neku drugu. Pa u prvom delu TOP GUN-a su koristili svoje avione umesto MiG-ova, mada treba uzeti u obzir tadašnje mogućnosti filmske industrije, CGI nije postojao prakticno. Nadam se dobroj zabavi kad budem gledao film…

Odgovori
Fe

Neva ima koliko hoces, drugo ocigledno je da je u pitanju raketa, i izgleda onako opako, dakle, sve po PS-u.

Iv

Shvatam opcinjenost filmom ali ovo je ipak film i malo vise preterujete s njim i ovim clancima o istom, dajte vise o geopolitici, naoruzanju, ratu u Ukrajni… sajt postujem i s obzirom koliko godina postoji i dalje ima potencijala da bude jos bolji, popularniji… jednostavno po broju komentara se vidi sta publiku zanima

Odgovori
Pe

Ivice,

O Top Ganu smo tek počeli da pišemo. Biće još tekstova.

Što se komentatora tiče i njihovog eventualnog uticaja na popularnost neke teme. Tango Six portal na dnevnom nivou ima oko 12.000 jedinstvenih korisnika (čitalaca). Svi komentari, i na najpopularnije teme, i pri najvećem broju komentara, ne predstavljaju dakle ni 1% čitalaca portala. Radi se stoga o potpuno beznačajnoj metrici za raspravu o tome da li je neka tema ili oblast popularnija.

С

Филм треба у потпуности занемарити и никако и низашта се занимати и писати кад је он у питању. Поред глупости по питању вештине, технике- технологије и већим делом сценарија, ништа овде не завређује пажњу осим перфидне релативизације бројних америчких злочина и зчоинаца којима и који су завили у црно милионе недужних.
Наравно за овако нешто треба имати одређени орган.
П. С.
Кичма. Кичма је дотични орган.

Iv

Ono sto je popularno to se i komentarise, valjda je logicno, a pisite i o marsovcima ako zelite, od tih 12000 citalaca dnevno sigurno ce vecina da cita o filmu, ne zanima ih stvaran zivot i desavanja u svetu

Go

Hoće li biti uskoro i neka analiza Tangija i Laverdira?

Odgovori
Sa

Ha ha, bravo majstore. Mogao bi i ‘Buck Danny’ ili ‘Wunderwaffen’.

St

Ako Neva moze da obori F-117 i Su-35, dovoljno je dobra i za film.

Odgovori
Fe

Partizanski film u Holivudskoj izvedbi – radnja isto kao kad Partizani progovore Nemacki sa berlinskim akcentom…

Film zasnovan iskljucivo na efektima i avionima, vise volim cist Sci-Fi, ili recimo Resident Evil, barem znas da su Zombiji vec mrtvi i da ponovno ubijanje ne pomaze…

A onaj prvi je i nastao kao i YU partizanska Sutjeska, sve je onako bilo nad Vijetnamom, a narocito kad je ustanovljeno da posle severnokorejskog MiG-15 ima i vijetnamski MiG-21, pa jos F-105 nije bio obavesten…

Mada, da mi neko da F-14, turirao bih ga tri puta dnevno, pa nek se zale na buku, ;) Nzm ko je uopste mogao i da pomisli na kojekakav F-18, silom baba u raj ne ide…

St

@Feline
Kao sto si rekao, ipak je to film.
A za neke nove avione uvek je tu stari dobri Firefox ili malo noviji crtani film Stealth, a da ne spominjem rusku seriju Istrebiteli u kojoj imaju 2 ipo aviona, koje okrecu tamo vamo ili drmusaju u zavisnosti od potrebe i scene.

Ni

Hvala na preporukama da ne odgledam film

Odgovori
V-

Treba ga odgledati.
Film je napravljen vrhunski.

No, ja sam ipak malo zahtijevnija publika i nisam pretjerano odusevljen.

Mi

Ne razumeju ljudi da to nije Holivud. To je Super Neva!! Očigledno ne moze da se poredi sa starom Nevom. 😁🍺

Odgovori
TT

Film za decu ..

Odgovori
Mi

Ehh, a ti bi samo da gledas one za odrasle :-))

Pe

Ko želi da gleda film preporuka je da gleda u MX4D 2D (vibracije sedišta, vetar u kosi …)

Odgovori
Zo

Filmovi su super kada je riječ o PZO sistemima, nije bitno koji film. Rakete uvijek prate sat vremena i skreću bolje od samih aviona :D

Odgovori
Zo

Da li je T6 financiran da toliko reklamira film ? Nema ništa loše u tome, samo pitam, jer me zanima, pošto već ima par tekstova o filmu. Već sam ga gledao. Dobar i zabavan film, ništa posebno. Sve u svemu, bolji od prvog.

Odgovori
Pe

Nismo „finansirani“, radimo to besplatno. Ovo je zapravo tek početak tekstova o drugom delu. Biće još ;)

Fa

Fantastična analiza Zorane!

Jedva čekam da T6 uradi „reality check“ sa ostakom filma i opreme.

Meni je prvo zapalo za oko da im piloti nose obične kacige umesto JHMCS.

Drugo je da Super Hornet nema harizmu, fotogeničnost i brutalnu pojavu kao Tomcat u I delu. Zapravo deluje ružnjikav u poređenju sa F-14 i F-35 (koji se pojavljuje na žalost u samo 2-3 kadra na početku).

Baš me zanima i procena letnih karakteristika Super Horneta. U filmu mi deluje mnogo agilnije nego na displejima i nastupima na aeromitinzima. U odnosu na 9G avione kao F-16, Super Hornet deluje prilično tromo sa svojim 7.5G zaokretima.

Gledah na Youtube analizu filma bivših Top Gun pilota. Jedan od njih reče da je jednom prilikom zakucao 11G sa Tomcatom za vreme BFM (čista konfiguracija aviona, 50% unutrašnjeg goriva).

Sve u svemu ima još puno da se piše o ovom filmu, jedva čekam nastavak analiza MAVERICKA.

Odgovori
Le

Zanimljivo je i što PVO nije reagovaomi na salvu tomahawk raketa koja je preletela iznad njih, kao i momenat kad podzvučni tomahawci prelecu borbenu grupu F-18 u punoj brzini … :)

Odgovori
Mi

Film je odličan, ali grešaka naravno ima gomiletina.

Nešto se dojim da bi se mogao napraviti veoma dobar film i ako bi se potrudili da izbegnu neke greške. Npr. IC mamci protiv radarski navođenih raketa (već rečeno), roj tomahavka koje neprijatelj nije primetio, lansiranje SAM-ova na sekundnoj bazi i bla.bla.bla…

Još nešto da pitam, da li kiseonička maska može lepo da leži na toliko neobrijanoj bradi k’o što je Tom ima dok je na zadatku?!?

Inače, da ponovim, film je stvarno odlična limunada. :P

Odgovori
Ni

Hmmml po komentarima rekao bih malo ko ima vise od 15 godina….

Odgovori
Mi

Gledao i ono sto je zanimljivo je da se glave pilota pri skretanju lepe za kokpit sto se do sada nije vidjalo u ovakvim filmovima … oslanjaju se rukama na staklo kokpita vidi se da nije bas lako pri tolikoj bocnoj sili pilot bude prav ko stena …

A na pocetku Toma skrece na 9 maha a nista … pogled u visini ociju …

Odgovori
Ed

pa naravno kad nisu piloti nego glumci koji nisu navikli na G sile

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj