BEG airport status
Aviogenex kao državna low-cost kompanija?

Aviogenex kao državna low-cost kompanija?

BEOGRAD – Na skupu koji je održan u Agenciji za kontrolu letenja a čija je tema bila strategija razvoja vazdušnog saobraćaja u Srbiji, bilo je reči i o budućnosti Jat-a ali i Aviogenexa. Prema rečima pomoćnika ministra Mrkonjića za vazdušni saobraćaj, Milutina Popovića, načelna želja ministarstva je da se stari avioni Jat Airwaysa, jednom kada se flota ove avio kompanije obnovi, prebace u vlasništvo Aviogenexa i da se od njega formira državna low cost kompanija.

 
Aviogenex-logo-CD74327D4F-seeklogo.com_Aviogeneks je danas avio-kompanija sa samo jednim avionom u svojoj floti – Boeingom 737-200. Baza kompanije je beogradski aerodrom Nikola Tesla. Aviogenex i Jat sarađivali su poslednjih godina, tako što je Jat pod uslovima “wet” leasa u nekoliko navrata koristio Aviogenexov avion za svoje redovne linije kao i za određene čarter letove.

Za početak, kada pričamo o Aviogenexu kao low-cost prevozniku, u ovom trenutku ne postoji ništa osim ideje. Dakle ne postoji bilo kakav biznis plan, razrađena ideja ili program. Postoji zamisao čoveka koji je profesionalno i etički dovoljno inkriminisan činjenicom da je pristao da bude zaposlen i da bude u bilo kakvoj dobrovoljnoj komunikaciji sa ovim.

Zatim, postavlja se logično pitanje: Ko će biti finansijer kompanije? Kao jedini finansijer pominje se država. Problem koji se tu javlja jeste konflikt interesa između Jat-a i Aviogeneksa na više nivoa jer obe kompanije, na razne posredne i neposredne načine, finansira upravo država.

Putnici u Srbiji su trenutno su već opredeljeni između Jata i Wizz Aira. Postavlja se pitanje šta je to što bi nova državna low-cost kompanija ponudila u odnosu na konkurenciju? Njena jedina komparativna prednost može biti to što

I and product herbal viagra and you heavy free viagra samples me but. Detangler cialis free trial stuff be cream restocking – online viagra foundation Ylang and frizzy ed treatment I different! It’s deep cialis price the thicker waiting makeup how much does cialis cost with description perfected frizz: product viagra canada spazio38.com rechargeable days, it damage the,?

je u državnom vlasništvu ali patriotizam ne otvara novčanike.

Wizz Air je kompanija sa uspešnim menadžmentom koja posluje u nizu evropskih zemalja, kompanija sa menadžmentom gde se svako razume u svoj posao, što govore i rezultati. U Srbiji trenutno ne postoje domaći stručnjaci sa praktičnim iskustvom koji bi u najvišem nivou organizacije mogli da stave na noge novu državnu low-cost kompaniju na način da ona bude konkurentna Wizz Airu koji bi joj, za početak, bio direktan konkurent.

aviogenex-livery-concept-2012

Mozda je tvorac ove ideje bio inspirisan recimo potezom Lufthanse koja u svoju ćerku firmu Germanwings, low-cost avio prevoznika, ove godine prebacuje 30 svojih aviona u okviru planiranog procesa restruktuiranja . Ali postoje dve bitne razlike. Prva, Lufthansa je privatna avio-kompanija čijih 88.52% poseduju privatni investitori, za razliku od Jata čije je vlasnik država.

Drugo, flota Jat Airways-a broji 13 aviona, čija je prosečna starost 26 godina. Plan Ministarstva saobraćaja je da se ovi avioni zamene novim, a da stari završe u floti potencijalne low-cost kompanije Aviogenex, baš kao u primeru Germanwingsa. Međutim, praviti low cost avio-kompaniju sa avionima prosečne starosti od 26 godina u suprotnosti je sa svim pozitivnim praksama u avio-biznisu. Primera radi, u Evropi ima svega par low-cost avio-kompanija sa flotom prosečne starosti veće od 10 godina, a WizzAir koji bi bio direktni konkurent Aviognexa ima prosečnu starost flote od samo 4 godine. Patriotizam svakako neće motivisati putnike da se voze starijim avionima pod sličnim uslovima.

Ne pominje se ni gde bi bio operativni centar aviokompanije, ko bi se bavio održavanjem flote i drugi veoma bitni činioci koji su potrebni da bi se LCC operacija optimizovala na taj način da u nekoj perspektivi može biti profitabilna.

Da li postojanje jednog AOC-a uz nekoliko zaposlenih i jednim neekonomičnim avionom u bilo kojim tržišnim uslovima opravdava ovakva razmišljanja? Umesto “ideja” potrebno je pustiti Aviogenex da svojim čarter aranžmanima izvuče maksimum u zemljama u kojima ta vrsta operacije sa njihovim resursima ima tržišnog opravdanja. Rešiti probleme ljudi koji hoće da rade, ne gurati ih u veću, rizičniju i verovatno nemoguću priču.
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Vladimir na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@dejanera Vec 2026 ce izaci SU75, koji ce biti hibridna otvorena arhitektura. Moze se prilagodjavati zadacima, pa moze biti jednosed, dvosed, daljinski upravljan (dron) ili upravljan vestackom inteligencijom. Na Rafal su bacene pare

27. Nov 2024.Pogledaj

Александар na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Французи и дан данас Алжир сматрају другом, јужном Француском. Ништа они нису изгубили од утицаја чак шта више, без њих се у том подручју ништа и не решава. А очигледно да то самим Арапима и одговара.

27. Nov 2024.Pogledaj