Ministarstvo odbrane Severne Makedonije i Generalštab Vojske Republike Severne Makedonije (ARSM) odabrali su ponudu italijanske kompanije Leonardo kao najpovoljniju u procesu izbora novih helikoptera za Vazduhoplovnu brigadu ARSM-a (Vozduhoploven Ving), saopštila je 22. januara makedonska ministarka odbrane Slavjanka Petrovska u intervjuu emitovanom na nacionalnoj TV stanici MTV1.
– Za oko 230 miliona evra nabavili bismo dva tipa helikoptera. – kazala je Petrovska i obavestila da će ARSM biti opremljen sa četiri srednja višenamenska dvomotorna helikoptera AW149 u konfiguraciji za 14 putnika (dva pilota i 12 vojnika), i četiri laka dvomotorna višenamenska helikoptera AW169M koji mogu da nose do 10 putnika (1-2 pilota i 8 vojnika). Oba tipa će biti opremljena opremom za određene zadatke za koju Petrovska nije navela detalje jer se o tome još pregovara.
Prema rečima Petrovske, ponuda Leonarda se pokazala najpovoljnijom (u poređenju sa konkurentskim ponudama Erbasa za H145M i H225M; Bela za Bell 412M; i Lockheed Martin/Sikorsky/PZL Mielec za UH-60M/S-70 Black Hawk) u kontekstu, kako je kazala, kompletnosti, cene i ponude integrisanog sistema logistike i održavanja.
Rad Integralnog projektnog tima (za nabavku novih helikopterskih platformi) je završen izborom Leonarda i sledeći korak ka dogovoru biće stvaranje Komisije za nabavku koja će sa Leonardom pregovarati o svim aspektima nabavke, u procesu koji bi, kako je rekla Petrovska, trebalo da se završi potpisivanjem međuvladinog sporazuma (G2G, između Severne Makedonije i Italije). Ovaj sporazum bi Skoplju omogućio isporuku novih helikoptera u roku od 24-36 meseci od datuma potpisivanja sporazuma.
Predstojeći parlamentarni i predsednički izbori u Severnoj Makedoniji 8. maja neće zaustaviti pregovore sa Leonardom, jer je nabavka novih helikoptera deo već odobrenih planova za nabavke u sektoru odbrane za 2024., kao i godišnje G2G nabavke, objasnila je Petrovska.
Nabavka novih helikoptera od strane Severne Makedonije najveća je kupovina naoružanja za ovu NATO državu od kada je postala nezavisna od Jugoslavije 1992. godine. To takođe označava i prvu nabavku fabrički novih helikoptera.
Ministarstvo odbrane u Skoplju je prvobitno planiralo nabavku neborbenih, civilnih helikoptera za transportne zadatke, traganje i spasavanje, i gašenje požara iz vazduha. Međutim, pod vrlo verovatnim uticajem vojnog lobija koji se zalagao za jurišne helikoptere Mi-24, Ministarstvo odbrane i vojni stručnjaci prihvatili su da država treba da zadrži vazduhoplovnu borbenu komponentu ARSM, nešto što će biti moguće sa borbeno sposobnim helikopterima AW149 i AW169M koji će omogućiti dugo odlagano penzionisanje sovjetskih helikoptera Mi-8MT/17 Hip-H i Mi-24V Hind-E pre kraja decenije.
Nabavka AW149 će Severnu Makedoniju učiniti četvrtim vojnim korisnikom AW149, tipa koji su već odabrali Tajland (vojska: pet komada), Egipat (mornarica: 24 naručeno, 10 isporučeno) i Poljska (vojska: 32 naručeno, dva isporučena u oktobru 2023.). AW169M je, s druge strane, pored Severne Makedonije, helikopter koga su izabrali Austrija (36 naručeno, tri isporučena), Dominikanska Republika (četiri naručena), Italija (vojska: 15 naručenih) i Katar (ratno vazduhoplovstvo: četiri naručena, jedan isporučen).
Osim novih helikoptera, Severna Makedonija modernizuje ARSM kroz raznovrsne nabavke iz različitih zemalja NATO-a: iz Sjedinjenih Država tu su Oshkosh laka taktička vozila konfiguracije 4×4 (JLTV, planirano je 96 od kojih je 32 isporučeno i još 16 koja će uslediti 2024.) i oklopna vozila Stryker konfiguracije 8×8 (54 naručena vozila sa početkom isporuke krajem 2024.); iz Francuske sistem protivvazdušne odbrane veoma kratkog dometa (VSHORAD) MBDA Mistral 3 (isporuke će početi u avgustu 2025.); i iz Turske lake vučne haubice Boran (ATLTH – Air Transportable Light Towed Howitzer) kalibra 105 mm (isporuke planirane za 2025-2026).
Ministarstvo odbrane Severne Makedonije nedavno je takođe završilo procenu globalnog tržišta besposadnih letelica (UAV) i sada je na putu da započne proces pozivanja odabranih kompanija da podnesu svoje ponude za nove tipove bespilotnih letelica koje bi dopunile postojeći inventar ARSM-a mini besposanih letelica Elbit Skylark i AeroVironment RQ-11 Raven.
Severna Makedonija takođe za taktičke dugotrajne misije ima malu flotu srednjih bespilotnih letelica Elbit Hermes 450 koje imaju sposobnosti nošenja više vrsta korisnog tereta. One su, međutim, deo inventara Ministarstva unutrašnjih poslova, ali se aktivno ne koriste od 2018. godine.
Odbrambeni budžet Severne Makedonije za 2024. iznosi 330 miliona evra, što je 2,05 posto nacionalnog bruto domaćeg proizvoda (BDP). Otprilike trećina ovih sredstava su sredstva koja bi Skoplje ove godine potrošilo na novo naoružanje i vojnu opremu u okviru napora za modernizaciju ARSM.
jozakhlosar
Odvratno izgledaju ako smem da primetim i jedan i drugi.
Nije mi jasno zasto se nisu odlucili za H145M/H215M kao i svi drugi u skorije vreme.. ali ajd.
Saymon
Najverovatnije su bili jeftiniji.
Nix
Meni su AW uvek bili najlepsi helikopteri ikada napravljeni, ali eto ukusi… Npr cak Mi 8 izgleda dinamicnije od H145 koji je kao nekakva gajbica sa musmulama ili tetrapak za mleko sa pridodatom elisom, to samo Nemac moze tako da smisli i na silu da izdizajnira, jer konta da mu aerodinamika bas i ne treba pa je resio da je strelja.
Ivica
Pošto stvarno svi modernizuju oruzane snage (naoruzavaju se), kojim tempom mi u stvari idemo, konkretno sa lakim oklopnim i oklopnim vozilima, da li ovi BTR-i iz Madjarske vrede?
Vlad
Ivica,
BTR iz Mađarske nije u rangu naših Lazara i Miloša ali ima dobar top 30 mm i amfibijska svojstva. U stvari mislim da su top i amfibijska svojstva presudili (naravno uz dobru cenu). Moguće je da će proći i modernizaciju kod nas te dobiti i dodatne funkcionalnosti. Zaštita im isto nije neka tako da će se verovatno i tu raditi.
sol
da BTR80 vrede, posto nam hitno trebaju. Istovremeno smo (isto pod hitno) nasli kratkorocno resenje za kupole koje jos nemamo.
Medo s mora
A postoji i mogučnost da se sva istočna tehnika „skloni“ iz zemalja EU ili koji teže EU i pošalju u Srbiju, na „sigurno mjesto“, kako ne bi završili u Ukrajini.
TigerLand
Amfibijska svojstva su najveca glupost i ako zbog toga kupujemo oklopna vozila, neko treba da leti.Gde da ih koristimo? Moravi,Dunavu?
Branko
Kako nam je trenutno najjace oruzje za podrsku pesadiji Praga sa 2x30mm i BRDM-2MS sa 14.5mm, sigurno da vrede, jer ce cim stignu biti nase najjace naoruzano oklopno vozilo tockas. Kada se proizvede dovoljan broj Lazara 3M, Milosa 2 i kada se zavrsi modernizacija BVP M-80AB2 sa topom od 30mm, onda ce preci u pozadinu… To je iznudjena nabavka. Ne treba prelet preko NATO, jeftini su i odmah raspolozivi, a takodje imaju i solidnog potencijala za neku srednju modernizaciju. Sve u svemu, mogu da prodju kao privremeno resenje.
Realni
Njima svakako treba jaka vertikalna komponenta uz BPL.Makedonija je pretežno planinska zemlja.Treba im nešto u rangu Mi35.Mistral3 je odličan ali malog dometa,verovatno će kasnije nešto i srednjeg dometa.Slabi su i sa PO sredstvima kao i mi.Ovi helikopteri su nam malo nepoznanica pa ako bi autori ovog teksta mogli nešto više o tim helikopterima,naročito ova četiri srednja.Šta sve može da nosi od naoružanja i opreme,da li se može porediti sa Mi35?
OpFor777
Naravno da ovi helici ne mogu da se porede sa Mi-24/35.
Ovi Italijani su višenamjenski helikopteri a Mi-24/35 su napadni helikopteri, lovci.
Barba
OpFor777
Itekako se mogu naoružati što je u opciji. Poljaci su primjer jer ih uvode u svoje snage usprkos sirikovskom.
https://www.edrmagazine.eu/polish-land-forces-take-delivery-of-their-first-aw149-helicopters
OpFor777
@Barba: Nidje nisam rekao da to ne može, ali i dalje stoji da sva tri helica spadaju u dvije sasvim različite categorije.
Zec
Ali zašto je 149 veći tip od 169? Znači zašto?
Milutin
@Zec
Sve je krenulo od AW139, koji je agustin helikopter proizveden u najviše primeraka (trenutno preko 1200 i proizvodnja se nastavlja)
AW189 i vojna verzija AW149 su razvijeni povecavanjem kabine 139ke i snage/nosivosti (čitaj motora, reduktora, rotora) dok je AW169 dobijen smanjenjem 139ke. To ti je pojednostavljen odgovor.
Trundle
Je li realno da jedna Makedonija moze da kupi 50ak Strykera, i 90ak JLTV-a odjednom, a mi kuburimo sa vozilima iz 70-80ih godina proslog veka, i ovim Lazarima koje pravimo 10 komada godisnje ? Sto se tice oklopa najgori smo na balkanu…
Vlad
Trundle,
Da li stvarno misliš da naručeni Strajkeri i ostala bratija mogu da se naprave brže od Lazara? Vremenski proizvodnja po jedinici trebalo bi da traje približno identično. Reč je samo o kapacitetima. A svako projektuje kapacitete na osnovu potražnje.
Identično tvojim komentarima su i drugi pisali komentare o obimu proizvodnje Nore. Ali kada im se pomene da je jedan Cezar pravljen tek u celih 10 komada godišnje a da sada dižu proizvodnju na čitavih 20 (zbog Ukrajine i ispražnjenih stokova oružja u Evropi), isti momentalno zaćute.
Dr Djura
Pa verovatno zato što mi moramo da damo pare za MiG Orlove G4 Laste Mi H145 tenkove Nore Fk Pancire i još ponešto. Logično zar ne.
Barba
NATO članstvo nosi niz pogodnosti pa i u nabavi opreme. U svakom slučaju sjajan odabir helikoptera.
Trundle
Napravljeno je 4600 Strykera do sada, tako da ne mislim, neko znam da tvoj komentar nema veze sa vezom. Lupam 2030. godine i dalje necemo imati dovoljan broj tockasa tog tipa..O borbenim vozilima pesadije da ne govorim, cak i da modernizacija bvp-a valja, opet cemo biti kratki za 5-10-15 godina..Hrvatska vec sada daleko bolje stoji sa brojkama savremenog oklopa..
Branko
Stryker je dobro vozilo, JLTV ima najskuplje odrzavanje i najslabiji oklop i naoruzanje u klasi kao i najmanju nosivost… Nije idealan bas za manje i siromasne zemlje.
Dunedain
Trundle
Bas naprotiv, Srbija ima najvise oklopa, pravog oklopa za rat. Patrije, pogotovo sa 12,7 ili Patrije amfibije koje su lakse za 4,1 tone od standardnih, a samim tim i slabijim oklopom nisu bas neka zastita. Sto se tice Strajkera, oni sa svojom tezinom od 16 tona ne mogu prici Lazaru koji ima 24, a pogotovu ne 3M koji ima 27 tona, po zastiti. Taj Strajkera je vise kao BTR koje uzimamo od Madjara.
Trundle
@Dunedain
Srbija ima najvise krseva poput BVP-a M-80 koji je najgore borbeno vozilo na svetu..Lazara nema dovoljno ni za zemlju poput Crne Gore, niti ce ih do 2030 biti dovoljno..
Zeljko
Po potrosnji goriva je bolji od americkog crnog jastreba ,ima 30% manju potrosnju po satu
Mislav
UH 60 je djelomicno oklopljen zastitom oko rezervoara do cak 23 mm , sjedista vojnika kojinse prevoze i pilota i td. Citava konstrukcija je ojacana da posada i putnici prezive pad sa manjih visina. Vecina helikoptera ove namjene i bude pogodjena prilikom desanta kad su nisko. UH 60 ima projektovan i stajni trap da ne probije unutrasnjost pri padu i smrska putnike. Mnogo prilagodjeniji upotrebi u ratnim dejstvima. Ukratko stedljiviji za ljudske zivote, a ne gorivo.
Bor
Slovenija je prošli mesec isto naručila AW169m, policija jih več ima 3.
Hound
Словенија је наручила 6 хеликоптера AW-139М.
Živojin Banković
Bor
Словенија је за своју војску наручила AW139M.
Barba
Hrvatska policija raspolaze sa 2 AW 139 od 2016. godine.
https://narod.hr/wp-content/uploads/2016/06/H20160628000480.jpg
Tihi
Браво и само напред 🇲🇰
Ivica
Znaci AW169 je verzija M a koja verzija je AW149?
Dobronamjerno
Sistem analiza ;
Tko, gdje, kako I ZASTO !!??
SVI volimo nove igracke, ali…
Za što, protiv koga se tehnika kupuje
?????
Tog odgovori nema, pa nema ni objasnjenja – a cemu sve to?
Živojin Banković
Ivica
Ознака је само AW149, и то је наравно војни хеликоптер.
Ivica
Hvala na odgovor 👍🏻
pero
ima toga po susjedstvu razne varijante.
https://tangosix.rs/2016/28/06/hrvatski-mup-primio-na-upotrebu-jos-jedan-helikopter-aw139/
Markus1463
Od svih proizvođača helikoptera i svih modernih helikoptera Makedonci izabrali najgoru opciju. Da su uzeli Airbus, Bell ili Lockeed Lockheed Martin/Sikorsky opciju, bilo koju od navedene tri bilo bi im mnogo bolje i kvalitetnije ali ajde. Neko će reći šta fali Italijanskim helikopterima, ne fali im ništa, samo što će raditi sa Italijanima, a Italijani samo gledaju kako će te preveslati. Kad god trebam da nabavim tj poručim neke mašine, vozila i sl. od Italijana, igra mi u stomaku, jer uvek uvek imaju neke skrivene troškove, dok je sa Nemcima milina raditi. Nemci ti naprave detaljnu specifikaciju troškova i uvek unapred, do evro centa, znaš šta ćeš platiti i šta ćeš dobiti za te novce, dok sa Italijanima nikad nije ni približno tako. Ne tvrdim da su italijanski helikopteri AW149 i AW169M loši, daleko od toga, samo se sa Italijanima nikad ne zna tačno sve i uvek ispadne skuplje nego kako je navedeno u ponudi. I ono što se u početku čini kao skuplja opcija vremenom se pokaže da je zapravo bila jeftinija, 17 godina iskustva rada sa njima mi to govori…
Milutin
@Markus1463
Zanimljivo vidjenje definitivno?
Samo nemoj tako jako na bracu nam Italijane, ipak oni su napravili veliki uspeh sa helikopterima i imaju tradiciju.
A nisu ni svi Nemci isti! I oni se razlikuju po geografskim stranama zemlje im njihove.
Ja volim da poredim AW139 sa alfa romeo.
Znaci, brzina, stil, dizajn, strast i sve to do prvih 100 000 km (otprilike 1500 sati naleta) a onda krecu zanimljivosti :)