„Prince Aviation“ donira Saobraćajnom fakultetu: Renovirana učionica, donirana vazduhoplovna učila

14. mar 2025

Erbas i Robinson predstavili potpuno nove helikoptere H140 i R88

11. mar 2025

Direktorat pokrenuo krivične i prekršajne postupke povodom incidenata na „Nikoli Tesli“ u januaru

21. feb 2025

[POSLEDNJA VEST] Dvomotorni Teknam u Ečkoj sleteo sa uvučenim stajnim trapom, nije bilo povređenih

11. feb 2025

Novi termini za „English language proficiency test“ u Trening centru kompanije „Prince Aviation“

4. feb 2025

[POSLEDNJA VEST] Vučić iz Davosa: Kupujemo tri eVTOL letelice američke kompanije Arčer

20. jan 2025

Novi v.d. direktora Vazduhoplovne akademije Miroslav Lepir: „Sve organizacione jedinice zadržale svoje sertifikate, podnete tri ostavke, imenovan novi „accountable manager“ za Vršac“

18. jan 2025

Direktorat civilnog vazduhoplovstva povodom situacije u Vazduhoplovnoj akademiji: Svi prijavljeni događaji su obrađeni i procesirani

15. jan 2025

„Prince Aviation“ obavio do sada najduži čarter let: Od Ciriha do Rio de Ženeira preko Kabo Verdea

9. jan 2025

Savet roditelja Vazduhoplovne akademije protiv nove uprave: „15 rukovodilaca sa vazduhoplovnim sertifikatima podneće neopozive ostavke“

4. jan 2025

Smene u Vazduhoplovnoj akademiji: Direktorat civilnog vazduhoplovstva demantuje da postavlja rukovodioce

1. jan 2025

[POSAO] Beogradski „MPC Air“ traži Kapetana i Kopilota na avionu „Cessna Citation“ XLS+

29. dec 2024

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar kompanije „Prince Aviation“ za 2025. godinu

28. dec 2024

Još jedan budući program besplatnog letenja: DCV donirao novčana sredstva Vazduhoplovnom savezu za kupovinu jedrilice za obuku pilota

27. dec 2024

Makedonski Er Traktor primećen u Austriji 

26. dec 2024

Hrvatskoj policiji isporučeni helikopteri Subaru Bell 412EPX

18. dec 2024

[MEBAA 2024] Manji sajam, veće poslovne aktivnosti, AOC za manje od 60 dana i zapaženo srpsko prisustvo

14. dec 2024

[MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

13. dec 2024

Visoka delegacija američkog „Garmina“ u poseti beogradskom „Prince Aviation-u“: Nastavak strateškog partnerstva za nove poslove modernizacije poslovnih aviona

11. dec 2024

Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024
„Prince Aviation“ iz Srbije zajedno sa kompanijom „Collins“ prvi na svetu u svoju Cessnu 525 ugradio najnoviji sistem Certus 700 za WiFi internet u putničkoj kabini
Princ je osim dela posla koji je bio vezan za instalaciju za zajednički projekat sa Kolinsom "uložio" svoj avion, Cesnu 525 YU-SCJ koju će u novoj šemi izložiti ove nedelje na sajmu EBACE u Ženevi / Foto: Dušan Atlagić, Prince Aviation

„Prince Aviation“ iz Srbije zajedno sa kompanijom „Collins“ prvi na svetu u svoju Cessnu 525 ugradio najnoviji sistem Certus 700 za WiFi internet u putničkoj kabini

Kompanija „Prince Aviation“ izložila je na ovogodišnjem sajmu poslovne avijacije u Ženevi EBACE 2024 svoju najnoviju strukturnu modifikaciju poslovnog aviona koju su obavili na letelici u njihovom vlasništvu, Cesni 525 „Citation Jet“ YU-SCJ.

Reč je o instalaciji sistema za prijem satelitskog interneta koji omogućava bežično (WiFi) povezivanje putnicima unutar celog aviona. Princ je neposredni izvođač ugradnje hardverskog sistema baziranog na Iridium sazvežđu komercijalnih satelita koji se zove Certus 700 koji proizvodi kompanija „Collins Aerospace“. Dve kompanije će predstaviti novi proizvod na ovogodišnjem sajmu u Ženevi gde će „Prince Aviation“ prvi put imati i svoj štand.

Tango Six će ove godine izveštavati sa EBACE-a.

Tango Six je imao priliku da poseti kompaniju „Prince Aviation“ na beogradskom aerodromu u sada već njihovom starom hangaru. Naime, deo kompanije koji se bavi održavanjem i modifikacijama poslovnih aviona se širi i na jesen će svečano otvoriti hangar površine 3000 kvadratnih metara (sa dodatnih 600 kvadratnih metara radionica, kancelarija i salona) koji se nalazi odmah između njihovog postojećeg i hangara Jat Tehnike.

Povod naše posete je ulazak Princa na svetsku scenu kompanija koje obavljaju strukturne modifikacije poslovnih aviona u takozvanom „PAXEX“ (Passenger Experience) domenu – ugradnji interneta u avion.

Spreman za put do Švajcarske kao deo statike / Foto: Dušan Atlagić, Prince Aviation
Sada već „stari“ hangar Princa više jednostavno nema prostora za količinu posla koji imaju i koju mogu primiti / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kompanija već godinama obavlja razne strukturne modifikacije na poslovnim avionima (ugrađivanje vingleta, modifikacije putničkih kabina, ugradnja modernije avionike) i sada je prvi put odlučila da zajedno sa kompanijom „Collins Aerospace“, koja je razvila hardver, i kompanijom QCM, koja je pružila inženjersku podršku, uđe na deo tržišta koji se bavi ugradnjom interneta u poslovne avione kraćeg doleta.

„Prince Aviation“ je za ovogodišnji EBACE odlučio da, pored prisustva na sajmu u formi štanda, doleti sa svojim avionom YU-SCJ i izloži ga na najvećem globalnom sajmu poslovne avijacije. Potrudili su se i da letelicu ukrase posebnom „hi-tech inspired“ šemom bojenja koja promoviše proizvod koji su zajedno sa Kolinsom i QCM-om ugradili: „Certus 700, (compact retrofit) WiFi System“.

Princ je u ovo partnerstvo uneo svoju ekspertizu modifikacije trupa, odnosno ugradnje nove antene i pratećeg hardvera ali je i obezbedio i avion iz svoje flote koji je poslužio kao opitni artikal novog sistema.

700 Kb/s

Peter Stajn iz Kolinsa došao je u Beograd kako bi sa kolegama, u realnim uslovima, u YU-SCJ testirao internet tokom leta / Foto: Dušan Atlagić, Prince Aviation

Kako je za Tango Six kazao Peter Stajn, menadžer za marketing u diviziji kompanije „Collins Aerospace“ za avioniku, Certus 700, baziran je na Iridium konstelaciji satelita za komercijalnu upotrebu. Nastao je kao rešenje za pristup internetu u posebnoj bizjet niši. Naime, sam Kolins i druge kompanije imaju nekoliko rešenja za veće letelice, sa većim propusnim brzinama, ideja za Certus 700 je prilagođena manjim letelicama, koje lete na kraće destinacije:

– Kada smo razgovarali sa vlasnicima poslovnih aviona, oni su gotovo po pravilu govorili da je važno da im letelice poseduju jednostavnu i pouzdanu internet vezu kada se leti na kraćim destinacijama.

Veoma smo srećni da sada možemo da objavimo da smo sertifikovali naš novi sistem baziran na SATCOM Iridium NEXT-u, uz pomoć „Prince Aviationa“ na njihovom avionu „Cessna Citation Jet“. Ova modifikacija je u potpunosti EASA sertifikovana i spremna je za tržište. –

Nova antena Certus 700 sistema / Foto: Dušan Atlagić, Prince Aviation
Deo novog hardvera „ispod haube“ / Foto: Dušan Atlagić, Prince Aviation

Stajn kaže da je brzina interneta sistema Certus 700 sistema, na bilo kojoj visini oko 700 kilobita po sekundi:

– On, za razliku od sistema za internet u kabini koji su namenjeni većim letelicama koje imaju veći dolet, nije namenjen da preko njega gledate na primer Netflix, YouTube ili da skidate i šaljete velike količine podataka. Destinacije na kojima lete avioni klase CJ1 su kraće, letovi kraće traju i potreba za brzinama intereneta se razlikuje.

Naš sistem je stoga namenjen za upotrebu chat aplikacija, možete putem njega proveravati email i bez problema obavljati VOIP pozive preko Vibera ili WhatsAppa.

Certus 700 koristi Iridium Next sazvežđe satelita u niskoj Zemljinoj orbiti što mu omogućava povezanost na bukvalno svakoj tački zemljine kugle. Ceo sistem je razvijen sa pažnjom na težinu i otpor koji antena stvara. Projektovali smo je da bude što lakša i da ne stvara veliki otpor kako to ne bi negativno uticalo na potrošnju goriva.

U partnerstvu sa kompanijama „Prince Aviation“ i QCM dobili smo EASA STC (Supplemental Type Certificate) pre mesec dana.

Kada poredimo sa konkurencijom govorimo pre svega o poređenju veličina antena. Veće antene i imaju veće brzine interneta koje nisu potrebne za manje poslovne mlaznjake, odnosno kraće destinacije. Poređenja radi, antene kod naše konkurencije za veće brzine interneta su i do 10 puta veće.

Cena koju operater, vlasnik aviona sa Certus sistemom, plaća za jedan sat interneta je oko 100 dolara. Ta cena se obično uključuje u cenu iznajmljivanja aviona, putnik dakle efektivno dobija WiFi besplatno – uslugu koju kao poslovni čovek sada mora da ima, u kojem god prevoznom sredstvu da se nalazi.

Vrlo brzo će, kada sistem bude zaživeo, činiti razliku u ponudi operatera koji investiraju u njegovu ugradnju. Budući da će oni pristup internetu nuditi besplatno, napraviće se razlika na tržištu ko sistem ima a ko ne.

Već smo u procesu skeniranja trupa Cesne XLS, a uskoro ćemo početi sa pripremama za instalaciju Certus sistema i na najmanju letelicu do sada – Beechcraft 200. –

Srđan Kragojević rukovodi sa 90 inženjera i mehaničara u MRO sektoru kompanije „Prince Aviation“ / Foto: Dušan Atlagić, Prince Aviation

Cesnin 525 model izabran je zbog svoje zastupljenosti na tržištu i spremnosti Princa da uđe u ovaj projekat partnerski sa Kolinsom u formi prve opitne modifikacije letelice u njihovom vlasništvu.

Kako je za Tango Six kazao Srđan Kragojević, direktor MRO sektora Princa, ugradnja je trajala 3 nedelje i izvedeno je nekoliko letova pri kojima je dokazano da je sistem ispunio sve uslove STC-a i da internet u avionu radi:

– Partnerstvo u ovom projektu zasnovano je na našem iskustvu u strukturnim modifikacijama i održavanju poslovnih aviona koje sada broji već tri decenije ali i činjenice da smo jedan od retkih bizjet MRO kompanija koja u okviru svoje operacije poseduje i sopstvene avione sa kojima radimo čarter prevoz. Zbog toga smo mogli da u ovaj projekat unesemo i našu letelicu na kojoj smo obavili prvo opitno ugrađivanje Certus sistema.

Budući da se radi o prototipskoj instalaciji, naša letelica je zapravo i globalni prototip ovog sistema.

Priprema za instalaciju sistema trajala je oko dva meseca, dok je sama instalacija trajala šest nedelja. Hardver rešenje i sistem je Kolinsov, kompanija QCM je obavila inženjerski i sertifikacioni deo posla. Mi nakon instalacije, kao ovlašćeni MRO, dajemo uverenje o radovima, nakon kojeg je letelica plovidbena.  To znači da je „Prince Aviation“ obavio i posao instalacije i sertifikacije uz pomoć QCM-a. Obavili smo testiranja na zemlji i u u letu, poslali smo rezultate EASA-i i oni su to validirali.

Budući da se radilo o prototipskoj instalaciji, trajalo je duže. Očekujemo da će serijsko instaliranje trajati oko tri nedelje. U praksi će to značiti da će vlasnici letelica tokom većeg održavanja, odnosno redovnog pregleda letelice, moći da instaliraju i Certus sistem.

Takođe, ovaj tip aviona ima veoma neobičan tip sertifikat. On pokriva CJ1, CJ2, CJ3, što je prilično velika zastupljenost letelica na tržištu kada pričamo o Evropi. Kasnije imamo u planu da razvijemo modifiakciju i za XLS familiju, koju takođe imamo u „Prince Aviation“ floti. –

Antonije Kovačević je vodio tim strukturaša koji su instalirali sistem / Foto: Dušan Atlagić, Prince Aviation

Vodeći mehaničar strukture koji je radio na Certus projektu Antonije Kovačević, ispričao nam je kako je tekla instalacija hardverskog dela:

– Morali smo najpre da izmestimo postojeće GPS antene na krovu letelice, zatvorimo te otvore i napravimo novi za Certus antenu. Postojeće antene smo morali da izmestimo i zbog moguće interferencije. Dakle nije reč samo o stavljanju novog hardverskog modula na krov. Bilo je potrebno izmestiti postojeće i da se testira uticaj drugih antena na sistem. Dosta tih postupnih celina nije bilo definisano u početnom projektu pa smo morali sami da nalazimo rešenja.

Nakon završetka instalacije morali smo da obavimo test presurizacije jer efektivno bušimo kabinu koja je cela pod pristiskom. Morali smo takođe da povežemo oko 100 metara novih električnih žica od nosa do kokpita, pa od kokpita do zadnjeg dela letelice gde se nalazi ruter.

Dobili smo tehničke crteže, predloge načina instalacije, ali smo mi na kraju bili ti koji su to sve probali, modifikovali ono što nije moglo i posle sve sklopili u jednu celinu.

Želeo bih da istaknem kolegu Vuka Stanojeva, našeg maintenance menadžera, koji je nadgledao kako cela arhitektura sistema radi. Ja sam sa svojim timom imao zadatak da instaliram sistem. Elektroničari su zatim trebali da razvuku sve potrebne žice, da izmere signale, povežu ceo sistem i na kraju ga testiraju.

Kompanija QCM je sve naše testove prikupljala, radili su radne liste i na odgovarajući način su to prezentovali EASA-i. –

Novi „internet STC“ na globalnom tržištu

Nakon što je MRO „Prince Aviationa“ probio led i u praksi definisao kako se ovaj STC obavlja, poslovni koncept saradnje tri kompanije biće otprilike ovakav: Kolins će prodavati hardver, dok će QCM prodavati STC na otvorenom tržištu koji će koštati do 10.000 evra. Sam Certus sistem košta, kako su nam potvrdili iz Kolinsa i QCM-a, do 200.000 dolara. Cena koja može predstavljati i do 15% cene letelice ove kategorije.

Princ će potom biti samo jedan od globalnih MRO kompanija koja će moći da instalira ovaj sistem ali zbog činjenice da je na njemu prva uradila i svojevrsni opitni inženjering, očekuju da će biti jedna od preferiranih opcija drugim klijentima. Njihovom portfoliu MRO centra svakako dobro dođe da uz uslugu većih radova klijentu mogu ponuditi, kada mu je letelica već u hangaru, i ovu investiciju.

Kristijan Šuser, direktor kompanije QCM / Foto: Dušan Atlagić, Prince Aviation

Direktor kompanije QCM Kristijan Šuser, kaže da je njihov posao bio da integrišu delove sistema na inženjerskom nivou i da rade sa mehaničarima i tehničarima Princa, sa kojima su već sarađivali na drugim modifikacijama:

– Mi smo bili zaduženi za inženjerski deo, pripremu dokumentacije i uputstva za integraciju sistema. Takođe, naš posao je deo oko sertifikacije, tako da je nova konfiguracija odobrena od strane EASA-e. Kolins naravno takođe ima svoj STC sektor ali smo mi specijalisti za EASA-u, pa smo tu podelili posao.

Sistem se sastoji od moderne „high-gain“ antene, električnih instalacija i modula koji povezuju antenu i ruter u kabini. Sistem je „L-Band“ što omogućuje da su sve komponente sistema manje, što pojednostavljuje instalaciju i fleksibilnost. „L-Bend“ takođe ima bolja svojstva penetracije signala kroz nepovoljne meteo uslove.

Jednom kada se aktivira, usluga se plaća Iridijumu, cena usluge koju operater plaća je oko 100 dolara za sat vremena. Operateri će najverovatnije nuditi internet svojim klijentima besplatno.

Najveći izazov tokom projektovanja instalacije bio je taj da Cesnini 525 modeli imaju veći broj antena na krovu na malom razmaku. Morali smo da rešimo to na način da nova antena ima najmanje smetnji od susednih. – priča nam Šuser, čija je kompanija osnovana pre 25 godina u Bernu. QCM se bavi raznim uslugama u domenu civilnog vazduhoplovstva, primarno konsaltingom i inženjerskim konsaltingom u Partu 147. Pomažu drugim organizacijama sa papirologijom i procesima formiranja projektnih i organizacija za održavanje a u šarolikom portfoliu imaju i laboratoriju za testiranje zapaljivosti materijala koji se ugrađuju u kabine aviona.

Predstavnici Kolinsa i QCM-a puni su reči hvale za saradnju sa Princovim MRO sektorom. Princ, iako za evropske uslove nema preterano brojnu flotu, na vreme je uvideo da je održavanje poslovnih aviona isplativija i stabilnija poslovna aktivnost. Uložili su u opremu, svake godine ulažu u nove kadrove i prihvataju se poslova izuzetno interesantnih modifikacija.

Ove godine će po prvi put na EBACE-u izložiti ne samo svoj avion, već će imati i štand. Pažnje vredan iskorak jedne domaće vazduhoplovne kompanije.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Go

Hvala na fantastičnom tekstu i svaka čast timu u Prince Aviation-u.

Odgovori
Ko

Svaka cast za zaposlene iz Princa kojima ni nebo vise nije granica.
Samo hrabro u nove poduhvate.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs