[ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

4. okt 2024

Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

3. okt 2024

[ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

2. okt 2024

Bugarski predsednik poziva na nabavku dodatnih transportera C-27J Spartan i protivpožarnih Air Tractor AT-802 „Fire Boss“

26. sep 2024

Hrvatska i Francuska planiraju osnivanje centra za obuku pilota borbenih aviona u Puli, Srbija Rafale dočekuje sa zastarelim avionima za obuku

25. sep 2024

Aero-miting Vršac 2024: Šarenilo i optimizam srpskog vazduhoplovstva

24. sep 2024

Miloš Vučević detaljnije o razlozima zbog kojih je Srbija izabrala Rafale a ne ruske, američke i kineske avione

24. sep 2024

[REPORTAŽA] “Zastava 2024“: Skromnije letenje RV i PVO, ponovno preterivanje u broju izložene vojne tehnike

23. sep 2024

[REPORTAŽA] Najzanimljivije premijere sa prikaza “Zastava 2024“: Helikopteri Mi-35P, francuski i kineski osmatrački radari, nova sredstva za raketne sisteme FK-3 i HQ-17, emiratski dronovi kamikaze, artiljerija i oklop

21. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Zvanična potvrda: Srbija će kupiti Rafal F4.1

20. sep 2024

Aero-miting Vršac: Prijava za spotere i detalji letačkog programa

19. sep 2024

[REPORTAŽA] Airpower 2024, aeromiting koji ove godine nije oduševio

19. sep 2024

[ANALIZA] Ima li smisla integrisati rusko naoružanje na srpske Rafale i hoće li ovi avioni zaista biti degradirani u odnosu na sadašnje MiG-ove?

18. sep 2024

Rumuniji odobrena nabavka američkih borbenih aviona F-35

17. sep 2024

[ANALIZA] Rafal dezinformacija: Šta smo sve našli ispod gomile gluposti napisanih o nabavci francuskih borbenih aviona

16. sep 2024

Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

12. sep 2024

„Dnevni avaz“: Bosna i Hercegovina nabavlja turske besposadne letelice Bajraktar

12. sep 2024

[ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

11. sep 2024

[POMERENO ZA 20. SEPTEMBAR] Na batajničkom aerodromu u toku pripreme za vojni prikaz sposobnosti “Zastava 2024“

10. sep 2024

Mađarskoj isporučen prvi transportni avion C-390 Millennium

10. sep 2024
Nove fotografije i detalji o dronu-kamikazi SM2 kompanije Edž: Srbija i Maroko među prvim mušterijama
Premijera SM2 na sajmu UMEX u januaru ove godine / Foto: Roberto Caiafa

Nove fotografije i detalji o dronu-kamikazi SM2 kompanije Edž: Srbija i Maroko među prvim mušterijama

Nakon što je Ministarstvo odbrane juče objavilo fotografiju drona-kamikaze SM2 kompanije Edž iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, pretragom Tango Six arhive i drugih izvora došli smo do dodatnih informacija i fotografija ove letelice.

SM2 je prvi put prikazan na sajmu besposadnih sistema UMEX u Abu Dabiju. Događaj sa kojeg je Tango Six izveštavao.

Tada sam fotografisao gotovo sve izložene makete izbliza (zbog jednostavnosti logistike na sajmovima Edž uvek izlaže isključivo makete) osim SM2. Zahvaljujući kolegi iz Brazila, novinaru Robertu Caiafi, dobili smo fotografije makete SM2 i njenih detalja.

SM2 je na kratko bio pomenut na prošlogodišnjem sajmu IDEX i to u razgovoru predsednika Srbije Aleksandra Vučića i pomoćnika ministra odbrane za materijalne resurse Nenada Miloradovića – od 23:03 na video snimku.

Ako je sudeći po njihovoj kratkoj razmeni, dronovi PR-DC-a bili bi zamena ili nadoknada ukoliko veći SM2 „promaši“.

SM2 u pozadini / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Rep letelice / Foto: Roberto Caiafa
EO modul na nosu letelice / Foto: roberto Caiafa
Na UMEX-u letelica je imala lokalni EO modul nazvan „RASED“

Kompanija Edž je, ispostavilo se, pred početak ovogodišnjeg UMEX-a komunicirala da su prve mušterije za SM2 Srbija i Maroko.

Kako Tango Six saznaje, u Srbiji su trenutno i SM1 i SM2 verzije letelica koje se lansiraju sa katapult rampe koja je postavljena na pikap vozilo.

Verzija letelice SM2 koja je sada u Srbiji značajnije je evoluirala po izgledu konstrukcije od prve verzije i makete prikazane na UMEX-u.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Iv

Ovo izgleda kao moćan kamikaza dron

Odgovori
Mi

Sto vise gledam implementacije novih relativno jeftinih optoelektronskih tehnologija, i jeftinih preciznih sistema za navodjenje kamikaza i dronova, to vise mislim da je nabavka(kupovina/trampa) Mi-35 od Kipra bila odličn ideja. U danasnne vreme, a kamoli za 5-10 godina, sposobni majstori ce opremiti te letelice sa raznoraznim moćnim „of the shelf“ sistemima koje danas nijedan helikopter mozda nema. Bar ne nasi i vecina borbenih helikoptera. Rat u Ukrajni nam svakodnevno dokazuje koliko efektivno se mogu koristiti razne postojece do sada nikad koris ene tehnologije dostupne skoro svima protiv multi milion dolara vrednih vojnih sistema. Kreativnost upotrebe tih borbeno-transportnih Mi-35 helikoptera ce tek da se pokaže.

Odgovori
Sr

@Miloš77
Koncept distribuisanih vazduhoplovnih borbenih sistema je svakako stigao, ali on radi isključivo u high-low miksu, gde bi borbeni helikopteri bili „high“ deo te priče. EO moduli kao gore prikazana termovizija bez hlađenja imaju mali radni vek i lošu rezoluciju, što nije problem za naoružanje koje prima podatke o cilju upravo sa nekih boljih senzora.

Drugo što bilo kakva modifikacija tog tipa na avionima i helikopterima mora da dobije odobrenje proizvođača i prođe serfitikaciju inače se gubi tehnička podrška. Za MI-35 bi najbolje bilo kada bi imali L3Harris, ali odobrenje za to se neće nikada dobiti, sledeće najbolje su novi sistemi iz Rusije koji su sertifikovani za taj helikopter ili da se ode put Izraela ali da se onda gubi potencijalno tehnička podrška Mila.

Mi

Naravno da se neki nehladjeni EO sistemi, po balansu cen ucinak, ne bi montirali na helikoptere, pa ni na ozbiljnije izvidnacko borbene dronove nego na kamikaze. Mislio sam generalno.
Koji L3HARRIS specificno. Pogledao sam to i izgleda da se odnosi na specifican hibridni dron, a ne EO gimbal.
Sto se odobrenja od proizvodjaca tice za Mi-35, mislim da to nece biti nikakav problem. U to podrazumevam i implementaciju domaceg naoruzanja. Najvise mislim na modernizaciju sto se nocnog letenja, i izvidjanja danju i nocu tice. Dakle moze sve na da se okaci i spoji na tablet displey u kabini bez ikakvih modifikacija postojecih sistema. Videli smo slicne americke sisteme na tabletima u ukrajinskim Suhojima i MiG-29 kao jeftine ali veoma mocne adaptacije.

dz

svaki patriot ili smtp ima da ga skine ko buvu

Odgovori
Pa

Pametno… iskoristiti raketu od 3.5 miliona evra za dron od 100k evra

Br

SAMP, a narocito Patriot i ne gadjaju ovakve male mete, mada mislim da su i SM1 i 2 znacajno skuplji od 100K evra… Narocito ako veci nosi 25kg eksploziva. Navodno je i komercijalna izvozna cena za iranski Shahed blizu 200.000, ako je to tacno…

No

Zato su Saudici i kupili Hø17ae od Kneza
Zato što ih patriot skida ko buve

St

@Pavlović Dušan
Ili jos pametije, pustis dron da padne na cilj, i onda imas stetu od 10-100 miliona, zavisi sta pogodi.

Ne

Jedno blesavo pitanje: zasto su na svim bespilotnim mala (uska) krila? Zar vecom povrsinom krila ne bi dobili vecu nosivost?

Odgovori
Bo

Veca nosivost znaci veci odraz. Veci odraz lakse otkrivanje, a samim tim i lakse nisanjenje i obaranje. A 23 kg je sasvim dovoljno da onesposobi jedno oklopno vozilo.

Odgovori
М

1kg dovoljno a ne 23. Sa ovim se gadjaju malo veci ciljevi od oklopnih vozila. Vise utvrdjene tacke, neka elektroenergetska postrojenja,… Sa 23kg eksploziva moze dosta toga da se unisti.

Du

Više bih volio da vidim domaću proizvodnju umjesto bacanja para na kupovinu

Odgovori
St

I domaca prozvodnja znaci uvoz veceg dela komponenti i srafljenje u Srbiji. A i kao sto vidis domaca proizvodnja vec decenijama ne moze da narpravi dron.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs