[ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

4. okt 2024

Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

3. okt 2024

[ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

2. okt 2024

Bugarski predsednik poziva na nabavku dodatnih transportera C-27J Spartan i protivpožarnih Air Tractor AT-802 „Fire Boss“

26. sep 2024

Hrvatska i Francuska planiraju osnivanje centra za obuku pilota borbenih aviona u Puli, Srbija Rafale dočekuje sa zastarelim avionima za obuku

25. sep 2024

Aero-miting Vršac 2024: Šarenilo i optimizam srpskog vazduhoplovstva

24. sep 2024

Miloš Vučević detaljnije o razlozima zbog kojih je Srbija izabrala Rafale a ne ruske, američke i kineske avione

24. sep 2024

[REPORTAŽA] “Zastava 2024“: Skromnije letenje RV i PVO, ponovno preterivanje u broju izložene vojne tehnike

23. sep 2024

[REPORTAŽA] Najzanimljivije premijere sa prikaza “Zastava 2024“: Helikopteri Mi-35P, francuski i kineski osmatrački radari, nova sredstva za raketne sisteme FK-3 i HQ-17, emiratski dronovi kamikaze, artiljerija i oklop

21. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Zvanična potvrda: Srbija će kupiti Rafal F4.1

20. sep 2024

Aero-miting Vršac: Prijava za spotere i detalji letačkog programa

19. sep 2024

[REPORTAŽA] Airpower 2024, aeromiting koji ove godine nije oduševio

19. sep 2024

[ANALIZA] Ima li smisla integrisati rusko naoružanje na srpske Rafale i hoće li ovi avioni zaista biti degradirani u odnosu na sadašnje MiG-ove?

18. sep 2024

Rumuniji odobrena nabavka američkih borbenih aviona F-35

17. sep 2024

[ANALIZA] Rafal dezinformacija: Šta smo sve našli ispod gomile gluposti napisanih o nabavci francuskih borbenih aviona

16. sep 2024

Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

12. sep 2024

„Dnevni avaz“: Bosna i Hercegovina nabavlja turske besposadne letelice Bajraktar

12. sep 2024

[ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

11. sep 2024

[POMERENO ZA 20. SEPTEMBAR] Na batajničkom aerodromu u toku pripreme za vojni prikaz sposobnosti “Zastava 2024“

10. sep 2024

Mađarskoj isporučen prvi transportni avion C-390 Millennium

10. sep 2024
[ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?
Ukrajina je najnoviji evropski korisnik aviona F-16, do sada su joj zapadni saveznici zvanično obećali 79 aviona / Foto: isečak iz video snimka ministarstva odbrane Ukrajine

[ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

Prilikom nedavnog ruskog masovnog kombinovanog udara po ciljevima širom Ukrajine koji je balističkim i krstarećim raketama, kao i dronovima-kamikazama, izvršen krajem avgusta, ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo izgubilo je svoj prvi borbeni avion tipa F-16.

Za sada se zna da je istraga ovog događaja u toku, samim tim zvanično još uvek nije poznat razlog uništenja letelice i pogibije pilota.

U različitim medijima, na društvenim mrežama, blogovima, portalima, od tada se pojavilo mnoštvo analiza, tvrdnji, spekulacija, pretpostavki onoga što je moglo da se desi, a zapravo su se u tim izlaganjima pretresle sve moguće varijante uzroka gubitka prvog F-16 RV Ukrajine.

Jedna od verzija koju su spominjali i neki ukrajinski politički zvaničnici, jeste da je avion oboren takozvanom „prijateljskom“ vatrom, a konkretno je pomenut i raketni sistem PVO tipa Patriot kojima je opremljena ukrajinska protivvazudhoplovna odbrana.

Predmet ove Tango Six analize su mogućnosti i verovatnoća da se tako nešto dogodi, kroz prikaz dela istorije borbene upotrebe i funkcionisanja ovog američkog PVO sistema velikog dometa.

„Nema letova avijacije nad zonom odgovornosti kopnene PVO“

Među pripadnicima našeg RV i PVO kruži jedna novija legenda, koja kaže da je prilikom jednog od ranijih susreta naših oficira sa ruskim oficirima, postavljeno i pitanje kako se sistem raspoznavanja ’’svoj-tuđ’’ (IFF) pokazao u realnim borbenim uslovima, odnosno, koliko je avijacija bezbedna da leti nad zonom odgovornosti sopstvenih kopnenih jedinica PVO.

Odgovor je navodno bio pomalo iznenađujući, a glasio je „nema letova avijacije nad zonom odgovornosti PVO u kojoj aktivno deluje kopnena PVO“. Sistem IFF se, kako se dalje govorilo, može ometati i obmanjivati, a teško je očekivati da će komandir i operator na kopnenom sistemu PVO da gledaju avion koji im se približava, nadajući se da im je sistem raspoznavanja pravilno označio cilj kao prijateljski. Dakle, mora postojati sistem koordinacije delovanja između vazduhoplovnih snaga i snaga PVO, i ne može se samo oslanjati na sistem raspoznavanja.

Sistemom Patriot su tokom rata u Iraku 2003. oborena dva saveznička borbena aviona, dok je jedan američki F-16 protivradarskom raketom pogodio Patriotov radar / Foto: Officer Candidate Sebastian Apel, Bundeswehr

U dosadašnjem toku rata u Ukrajini, zebeleženo je najmanje 6-8 prijateljskih obaranja ruskih borbenih aviona od strane sopstvene PVO. U ovaj broj bi verovatno trebalo uračunati bar još toliko oštećenih aviona, ali i jedan broj oborenih i oštećenih helikoptera. Da li je to previše ili u nekim granicama dopuštenog, za dve i po godine rata, bilo bi zaista interesantno istražiti kroz neke druge sukobe nakon Drugog svetskog rata, a nakon početka uvođenja u operativnu upotrebu kopnenih raketnih sistema PVO.

Prijateljskih obaranja bilo je i u Vijetnamskom ratu i to sa obe strane, ali i u arapsko-izraelskim ratovima, gde je u sukobu iz 1973. godine arapska koalicija sopstvenim sistemima PVO zemlja-vazduh, oborila gotovo podjednak broj svojih i izraelskih aviona. Takvih slučajeva je bilo i u “Pustinjskoj oluji“, ali i u sukobima na prostoru bivše Jugoslavije.

Ipak, da li su ovakvi slučajevi karakteristični samo za zemlje sa naoružanjem istočnog porekla ili se to dešavalo i državama sa naoružanjem zapadne proizvodnje? Pitanje je na mestu, jer se obično pogrešno ovakvi događaji stalno pripisuju istočnom (sovjetskom/ruskom) naoružanju, nemaru i nepažnji jedinica koje rukuju tim sistemima.

Obzirom da ovde govorimo o padu ukrajinskog F-16, za čiji pad odgovornost nisu preuzele ruske jedinice RV i PVO, da li je moguće da se desio prijateljski incident?

Patriot je obarao savezničke avione, i bio pogađan “prijateljskim“ raketama

Tokom proleća 2003. i invazije američkih i savezničkih snaga na Irak, raketne baterije protivvazduhoplovne odbrane američke vojske naoružane sistemima Patriot bile su toliko opasno nepouzdane i sklone dejstvu na prijateljske avione da su izazvale kratak, a danas u velikoj meri zaboravljeni sukob između raketaša i pilota lovaca savezničkih vazduhoplovnih snaga.

– Mnogi saveznički piloti verovali su da im Patriot predstavlja veću pretnju nego bilo koja raketa zemlja-vazduh u iračkom ratnom inventaru – napisao je Benjamin Lambeth u svojoj iscrpnoj ratnoj monografiji “Neviđeni rat”.

„Patrioti su nas prestrašili“, primetio je tada jedan od pilota na lovcu F-16. Dok su rakete sistema PVO Patriot oborile dva saveznička borbena aviona, ubivši tri člana posade, piloti su učinili sve da izbegnu raketne baterije Patriot. U jednom slučaju pilot vazduhoplovnih snaga je dejstvovao na raketni položaj Patriota.

Kada su američke snage i njihovi zapadni saveznici ušli u Irak 2003. godine, za njima su išle i baterije raketnog sistema PVO Patriot sa 60-tak lansera, kako bi pružale zaštitu od potencijalnih napada iračkih borbenih aviona, kao i napada balističkim raketama.

Ipak, 23. marta 2003. godine, baterija Patriot oborila je lovac-bombarder Kraljevskih vazduhoplovnih snaga Velike Britanije tipa Tornado koji se vraćao u Kuvajt nakon misije iznad Iraka. Tom prilikom poginula su oba člana posade.

Posluga u kabini višenamenskog radara AN/MPQ-53 koji se nalazi u sastavu baterije raketnog sistema Patriot

Patrioti su se i nakon toga pokazali velikom pretnjom. „Savezničke posade su doživele značajan skok nivoa stresa kad god su delovale unutar dometa raketa sistema Patriot“, pisao je Lambeth.

– Više od nekoliko njih koje je zahvatio radar sistema Patriot bilo je primorano da izbaci mamce, započne energično manevrisanje i panično pozove AWACS kako bi naredili bateriji Patriot da prekine zahvat. –

Piloti američkog vazduhoplovstva brzo su izgubili strpljenje sa raketašima. Jednog dana nakon obaranja Tornada, pilot F-16 je leteo iznad An Najafa u Iraku, kada ga je radar sistema Patriot zahvatio. Pilot je ispalio protivradarski projektil HARM koji je uništio Patriotov radar, ali, na sreću, nije povredio posadu jedinice.

Ipak, već 2. aprila iste godine, Patriot je iznad južnog Iraka oborio borbeni avion američke mornarice F/A-18. Pilot Horneta koji je poginuo otkrio je dolazeću raketu i pokušao da je izbegne. Drugi član posade je preživeo pogodak.

Tokom svih ovih dešavanja, traženi su uzroci, dok su krivicu za ove incidente vazduhoplovci i raketaši prebacivali jedni na druge. Za posadu Tornada tvrdilo se da im sistem IFF nije radio kako treba, a sa druge strane pilot F-16 koji je neutralisao Patriot je tvrdio da nije znao da je u pitanju radar sistema Patriot.

Ipak, iz kasnije sprovedenih mera, moguće je zaključiti i uzroke. Naime, američka komanda je naredila jedinicama PVO Patriot da ubuduće na rade u automatskom režimu rada, a pilotima vazduhoplovstva da ubuduće koriste nekodirani sistem IFF, koji je ocenjen kao sigurniji.

Sve ovo se dešavalo u uslovima kada na američke trupe nije dejstvovao niti jedan irački borbeni avion, a lansiranja balističkih raketa su bila veoma retka. Postavljalo se i pitanje, kako bi se jedinice RV i PVO američke vojske i saveznika snašle u uslovima kada protivnik na njih podiže veći broj aviona i lansira veći broj balističkih i krstarećih raketa, kada je u navedenim uslovima sistem pokazao sve svoje slabosti.

Ukrajina i princip rada Patriota

Prema dostupnim podacima, avion ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva F-16 sa pilotom Aleksejom Mesom sa pozivnim znakom „Moonfish“, srušio se 26. avgusta ove godine, prilikom kako je zvanično objavljeno „obavljanja borbenog zadatka u odbijanju ruskih napada raketama i dronovima“. Iako nije naveden uzrok pada letelice, u prvim obraćanjima javnosti samo kratko je saopšteno da „nije u pitanju krivica pilota“.

U tom slučaju postoji nekoliko mogućih uzroka pada.

Prvi je da je srušen dejstvom ruske lovačke avijacije, ili raketnih jedinica ruske PVO (ruska vojska se nije oglasila ovim povodom). Tu je potom mogućnost da je avion pogođen usled dejstva balističke rakete prilikom poletanja ili sletanja na aerodrom, jer su u tom periodu vršeni napadi na baze na kojima bi se potencijalno mogli nalaziti ukrajinski F-16. Poslednji izrok je ozbiljan kvar letelice koji se završio katastrofom.

Međutim, poslanica u ukrajinskom parlamentu i potpredsednica Odbora za odbranu Marijana Bezugla, tvrdi da ima informacije da je avion F-16 oboren sistemom PVO Patriot ukrajinske vojske usled „nedostatka koordinacije“ između jedinica. Ovu vest ubrzo su preneli mnogi evropski i svetski mediji i iako nije još uvek zvanično potvrđena, postoji mnogo pristalica ove verzije događaja.

Raketni sistem PVO Patriot primenjuje složene računarske algoritme za procenu brzine i visine cilja i, u slučaju aviona, signala njegovog radio transpondera. Ako računar odluči da se to podudara sa profilom neprijateljskog aviona ili projektila, na ekranu operatora cilj se prikazuje kao neprijateljski. U određenim režimima, Patriot može čak i automatski lansirati raketu na reflektovani radarski signal od cilja za koji je procenjeno da je neprijateljski.

Pisali smo ranije o dva osnovna režima rada raketnog sistema PVO Patriot. To su automatski i poluautomatski. Klasičan, ručni režim kod Patriota ne postoji.

Kod automatskog režima rada, radarska stanica sama traži, otkriva i prati ciljeve. Kada se ciljevi automatski otkriju, sistem ih postavlja u „red za angažovanje – TBEQ“. Sistem će sam odlučiti koji tip projektila će biti lansiran, sa kog lansera i kada. Jedino što operator ovde može da učini jeste da isključi ili uključi radar (odnosno njegovo zračenje u prostor).

Nemačka je, nakon SAD, jedan od glavnih snabdevača Ukrajine sistemima PVO Patriot. Do sada je poslala i obećala tri baterije, postoje naznaka da će biti donirana i četvrta / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Imali smo prilike na samom početku upotrebe sistema Patriot kod ukrajinske vojske da vidimo da se automatski rad aktivno koristi. To je i razumljivo jer je vreme obuke zbog situacije bilo skraćeno i bilo je potrebno što pre rasporediti jedinice na teren. Tom prilikom smo samo u jednom ruskom napadu na aerodrom i druge ciljeve u okolini Kijeva, mogli videti lansiranje većeg broja (oko 30-tak) projektila u veoma kratkom vremenskom periodu. Dakle, i ovde smo videli nešto što može u određenim trenucima da bude mana automatskog režima rada, ako se potroši preveliki broj raketa u odnosu na njihov raspoloživi broj.

Nešto je drugačija situacija kod poluautomatskog režima rada, koji je sličan automatskom režimu, ali sa bitnom razlikom da operator ima mogućnost da sam odredi i označi ciljeve za koje smatra da su neprijateljski, da predstavljaju opasnost i da ih odgovarajućom upravljačkom palicom po svojoj proceni postavi u „red za angažovanje – TBEQ“. Sistem će dalje sam odlučiti koji tip projektila će biti lansiran, sa kog lansera i kada.

Prema tome, iskusan operator i komandir će u određenim situacijama bolje odrediti koji su ciljevi stvarna opasnost i na koje ciljeve treba da dejstvuje Patriot, koji ciljevi su prioritet (redosled gađanja), koji su prijateljski, a koji to nisu. Takođe, znajući i to koliko imaju raspoloživih raketa oni će znati i racionalnije da ih troše.

Imajući sve to u vidu, možemo zaključiti da je sasvim moguće, a i bliska istorija to dokazuje, da raketni sistemi PVO Patriot, pogotovo ako rade u automatskom sistemu, mogu dejstvovati čak i na ciljeve koji se pravilno registruju sistemom raspoznavanja ukoliko njihovi parametri leta u algoritmu sistema prikažu da se radi o cilju koji predstavlja opasnost. To je, kako se tvrdi u američkim izvorima, rešivo ukoliko se primeni takozvani nekodirani sistem raspoznavanja, ali je taj sistem skloniji ometanju i čak obmanjivanju.

Poluautomatski režim rada bi trebalo, kako su američke analize pokazale, da ukoliko su za komandama iskusni operatori i komandiri, u većoj meri otkloni ove rizike, ali se na kraju opet možemo vratiti na sam početak i pitanje: da li avijacija treba da deluje u zoni odgovornosti u kojoj aktivno deluje sopstvena PVO?

Druga pitanja koja treba postaviti i koja treba da budu predmet dublje analize jesu da li se treba osloniti samo na sistem raspoznavanja ili treba više raditi na koordinaciji rada jedinica, organizaciji rada po zonama i sektorima, vremenskim intervalima i smenama.

 

Zoran Vukosavljević, bivši pripadnik raketnih jedinica PVO Vojske Jugoslavije, učesnik borbenih dejstava tokom NATO agresije i vrsan poznavalac PVO tematike ekskluzivni je Tango Six kolumnista.

Zoran je koautor nove knjige „Samohodni raketni sistem 2K12 Kub-M / Kvadrat – Od SFRJ do Srbije“. Za sve informacije u vezi naručivanja knjige možete mu se obratiti direktno na mail: zoran_vukosavljevic@yahoo.com

Zoran je i administrator „grupe o PVO tehnici na Fejsbuku“ .

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pe

Rusi su ga verovatno oborili,sada se igraju lazima i manipulacijama

Odgovori
Ti

Bas tako lazima i manipulacijama.
Samo cekam kad ce sledeci F-16 da se izgubi…

ma

Ruske laži i manipulacije idu u drugom smjeru. Da su srušili F16 već bi bilo 20 konferencija i 50 vijesti u kojima najave da su ih srušili bar 10.
Dovoljno je pobrojati koliku su dosad srušili aviona po njihovim podacima, bar 10x više nego što je ukrajina ikad imala.

Yr

@max

Rusi su srušili više aviona nego što je Ukrajina imala a Ukrajina je oborila više raketa nego što je na istu lansirano od početka rata. Isto tako je u Rusiji svaki pogođeni objekat od strane Ukrajinaca u stvari bio oštećen ostacima oborene rekete ili drona koju je PVO oštetila a ni jedna ni druga vojska se nijednom do sada nije povukla nego je „taktički skraćivala linije“. U ratu su, naravno da ne govore istinu, ništa novo.

NS

Kad god padne ruski avion makar i u Sibiru ukrainci su ga oborili :)

Salu na stranu ukrainci su skloniji tim propagandnim manipulacijama od Rusa. Po meni preivse preteruju i izgubili su kod svih kriticnih novinara pouzdanos. To je njihova odluka u ratu su sa neuporedivo vecim i jacim neprijateljem pa im nije zameriti sto se sluze svim sredstvima.
Problem je sto to zapadni novinari znaju i opet prenose sve ukrainske vesti bez provere kao istinite.

Rusi uglavnom barem zvanicni kanali precute nepovoljnu vest pre nego da je spinuju.

Si

Max mićko, nije to Srbija da se drže mlaćenja prazne slame od strane predsednika na TV, svaki dan po nekoliko puta. Rekli su (rusi) da se srušio i da je poginuo pilot. Ni da su ga oni oborili, ni patriot.

Pa

@NS Posmatrac a da nisi možda zaboravio 1999. ili možda tada još nisi bio rođen. Kad se samo setim za 79 dana bombardovanja kako je srpska propaganda lagala. Svaki dan u okolini ovog i onog sela oboreno 3 aviona i nikakve slike, pa u okolini onog sela oborena još 2 neprijateljska aviona i nigde slike.. E kad je slučajno pogođen F117A onda odmah slika i reportaža neviđena i naravno za pad F-16 koji je pao zbog tehničke greške i tu je bila slika.. I kad podvučemo crtu za sva “obranja“ puta 79 dana ispalo bi da smo oborili barem 250 aviona. Da te proliv uhvati od toga. I nimalo mi nije žao što su gađali RTS, žao mi je samo naroda u njemu a RTS-a nikako.

Me

@Petar

Da su ga Rusi oborili kao sto max kaze, verujem da bi se odrzala konferencija za novinare, nesto slicno onoj kad su oborili U2… Bilo kako bilo, medijski rat je u toku, a shodno Yrraf-om postu, nema se sta dodati – sve je covek objasnio… I jedni i drugi su oborili/unistili vise nego sto oni drugi imaju :D

Pe

@NS Posmatrac
Ministarstvo odbrane Rusije 4 aprila 2022 obavestava o unistenih 216 aviona RV Ukrajine:
https://www.novosti.rs/planeta/svet/1103756/rat-ukrajini-ukrajina-rat-rusiji-2022-mariupolj
RIA Novosti marta 2022″ :“Prakticno sva vojna avijacija Ukrajine unistena:
https://ria.ru/20220306/aviatsiya-1776951305.html
Oktobra 2023 Konasenkov izjavljuje o unistenih 517 aviona i 253 helikoptera
https://rg.ru/2023/10/29/kiev-poterial-za-mesiac-33-samoleta-i-3-vertoleta.html
Jeseni 2024 Ukrajina dokazano i dalje koristi Su-24, Su-25, Su-27 MiG-29.
E sad, ili je Ukrajina imala bar 2000 aviona, ili …

Sr

Automatski mod bi trebao biti za „minimum engagement package“, gde bi prema doktrini svi vazd. ciljevi u nekom sektoru bili neprijateljski do dolaska dodatnih prijateljskih snaga. Postavlja se pitanje da li takvo doktrirano rešenje ima realnu primenu jer gde bi američka armija mogla stići, a da vazduhoplovstvo prethodno ne može?

Znamo da F-16AM imaju AIFF, ali ne znamo koji mod je dostupan ukrajinskim snagama(mode S, level 3, level 5). Ono šta definitivno uvek važi jeste da je operativno planiranje i koordinacija najbitniji deo upotrebe borbene avijacije, ne može se samo osloniti na tehniku.

Odgovori
Du

Bivši propadnik čete VOJIN 5.puka VOJIN SFRJ 1985. Bez ljutnje, nadređeni vojnik Zoranu Vukosavljeviću, koji je i učesnik borbenih dejstava, i vrsan poznavalac RV i PVO. Dakle, 1985.godine proveo sam 10 meseci u Kurilovec-u. To je bila četa direktno pod komandom 5.puka VOJIN u kasarni Pleso-Zagreb, gde mi je bila samo komanda, ali smo ipak bili odvojena četa. Tada nas je bio smanjen broj, tj. od 65-80 vojnika i 24 starešine. Naš zadatak je bio 24 dežurstvo, u podzemnom centru VOJIN, u šumi kod sela Buševec oko 40 km od Velike Gorice za koji i sad znam tačnu lokaciju na Google maps! Kasarna nam je bila u predgrađu Velike Gorice u naselju Kurilovec. Tu se nalazio i radar, koji je služio i civilnom vazduhoplovstvu, i za vojsku naravno, koji je uklonjen davno na zahtev građana Velike Gorice! Do podzemne baze smo putovali svakodnevno dva puta dnevno, po 6 sati, zbog nedostatka obučene vojske! U „smenama je bilo nas 12-14. U „Rupi“ kako smo nazivali centar, dežurali su GENERALI zaduženi (bez da zovu i pitaju bilo šta Vučiča), i ovlašteni za dejstvo po neprijateljskoj avijaciji ondašnje zapadne Jugoslavije. Kao već iskusni vojnik proveo sam veoma mnogo vremena za radarskim pokazivačem, jer mladi vojnici nisu bili sposobni da prate i do 50 aviona istovremeno na pokazivaču, jer se radar okretao za 12 sekundi krug. Kako se okretao tako je blještao pokazivač u trajanju od 4-5 sekundi. Transponderi civilnih aviona su bili mali pravougaonici, a odrazi vojnih aviona čiodine glave. Pod našom komandom bile su raketne jedinice PVO, kao i aerodromi Željava, Split, Pleso, i Cerklje. U centar su se slivali podaci sa radara na Plješevici, Bjelovaru, sa Vrhnike, i naravno iz našeg iz Kurilovca. Ali da se vratim na temu. Na pokazivaču (ekranu) smo se menjali uvek nas dvojica u toku dana pola- pola, a u toku noći kada nije bilo toliko aviona, smo „švindlovali“, te je jedan dežurao i stavljao mlađeg vojnika za pokazivač, da bi drugi odspavao tri sata u stražari, što su i starešine radili, oslanjajući se s pravom na nas! To je iznad nas iza stakla, radio i GENERAL, koji je tu provodio celu noć, te bi mu često zvonili telefonom, u slučaju povrede vazdušnog prostora duže od 5 minuta, od strane Mađarskih lovaca. Situacija je crtana na velikoj planšeti, i prenošena raketnim jedinicama i aerodromima. Opet sam van teme!? Ne znam sada, ali tada nisu smele istovremeno da dejstvuju i PVO sistemi i avijacija! Mi nismo na malom prostoru mogli da razlikujemo naše od neprihateljskih aviona, a nisu to mogli ni raketaši! Imali smo za vreme mog služenja vojnog roka tri velike vežbe, pri polaganju generala za čin. Crveni protiv plavih! Navodio bih avijaciju i raketaše do odrđenog momenta, kada je nastajao haos! Raketnim jedinicama bi bilo naređen prekid dejstva, a ja nisam više mogao da pratim koji su naši, a koji neprijateljski avioni, od na primer 10 na 10 aviona! Tada je nastajala borba aviona, i sve je bilo na pilotima i njihovim radarima! Ne bih da dužim više, jer su se vremena promenila, ali mislim da je suština ostala ista?! F16 sa neiskusnim pilotom za taj tip aviona, pogođen je Patriotom, koji nije smeo dejstvovati, ako je u blizini bio njegov avion! Ili PVO što je pametnije u ovom slučaju, ili avion, ako je u pitanju neprijateljski avion! Teško da je sama raketa tako „pametna“, da se prilikom približavanja avionu brzinom 5-6 maha, predomisli prepoznavši svoj avion!? Razbiće ga kao kantu! Ruski pilot je uz pomoć posade zemaljskog radara, sa SU34 izbegao veštim manevrima dve rakete Patriot ispaljene na njega! Pozdrav svima i Zoranu naravno!

Odgovori
Da

Dušane da Vas samo ispravim. Buševac se nalazi nekih 10km. od V.Gorice.
Velika Gorica,Vukovina,Buševac.

Dj

>> Ruski pilot je uz pomoć posade zemaljskog radara, sa SU34 izbegao veštim manevrima dve rakete Patriot ispaljene na njega!

… a kada je sleteo na maticni aerodrum penzionisan je te je ziveo srecno i zadovoljno do kraja zivota. Cica mica gotova je prica. Vreme je za spavanje. Laku noc deco!

za

Djuka. Poštovani pre nego pokušate biti sarkastični da vas uputim na npr podcast codex militarija ili Srpski TAG.Q gde će te pronaći snimak radio komunikacije ili potvrdu . S poštovanjem. Ili ne.

Dj

>> da vas uputim na npr podcast codex militarija ili Srpski TAG.Q

Kada mi je do ruske naucne fantastike pogledam Solaris od takovskog…

Mi

@Dušan

Sve ok ali isto tako je mogla to da bude bilo kojabdruga PVO raketa u dometu.

@Djuka
Opet bezveze komentar slucaju o kojem ocigledno niste upoznati. Taj incident je dokumentovan i ako se pazljivo poslusa pilot je jedva izvukao zivu glavu, a Patriot je najverovatnije bio u pitanju zbog dometa u odnosu na distancu od linije fronta, i aktivnost potrvdjrnu o istom od ukrajinske strane.
Ali Vama je lakse da verujete u izjave ukrajinaca tj obaranje četiri ili pet Su-34 u mozda bas u istom reonu tada u nekoliko dana bez ikakvog dokaza i dan danas.

Za

Djuka. Poštovani. Opet ste pokušali biti sarkastični i ?Promašaj.Postoji mnogo izvora o pomenutom dogadjaju a ja sam vam naveo primer. I uzgred rečeno ime filma vam je ok ali režiser se zove malo drugačije.I to proverite nije teško zar ne?

Dj

@Svarog

Ako je tako onda jednostavno nisu mogli unistiti avion na stajanci, jer nemaju te sposobnosti izvan kombinacije izvidjackog drona koji nalazi cilj + ubojno sredstvo!

Sv

@Djuka Nigdje nisam ni napisao da je unisten avion na stajanci.Jednostavno ne znamo kako je zaginuo opet ponavljam.

Bez obzira na sve najverovatnija varijanta dogadjaja je da je avion unisten na stajanci sa sve pilotom na zemlji. Sve ostalo je idi-mi-dodjimi-pravdanje.

Odgovori
br

Po čemu je to stajanka najvjerojatnija?
U jeku velikog ruskog napada brojnim raketama i BL-ovima i kada je gomila ukrajinskih projektila i pvo raketa u zraku, dok su dio dolazećihi F-16 dio obarali sidewinderima (snimka), ne postoji veća logika od one da je pogođen od vlastite rakete. U protivnom bi već rusi to razvalili na sva zvona (obzirom i na raspisanu nagradu za obaranje F-16), a šutjeli su nekoliko dana dok se nije pročulo, pa ni onda nisu lajali „mi smo, mi smo“.
Nakon incidenta smijenjen je komandant PVO, a to bi sigurno „imalo veze“ sa avionom pogođenim na stajanci. Baš „logično i vjerojatno“.

Snimak je potekao iz video igre DCS sa instaliranim modom za geran (osim toga geran nije bas dog-fight letilica). :)

Zao mi je sto sam te razorao, ali nema apsolutno nikakvog dokaza da je avion bio u vazduhu u trentku napada na aerodrom.

Ukrajinci su cutali prosto iz razloga sto se u tom slucaju cuti, i jedini razlog sto smo uopste saznali sa incident je cinjenica da je gradonelnik napravio objavu o sahrani pilota.

Par dana kasnije (posle relativno dosta dugog vremena) su prvo plasirali informaciju da su se F-16 hrabro bori protiv raketa i drononova (Zelenski licno), da bi dan kasnije plasirali friendly-fire incident preko poslanice.

Mislim da nije potrebno traziti komplikovano resenje za koje ne postoji nikakav dokaz, kada je najednostavnije objasnjenje pogodak na zamlji. Pogotovo sto postoje portvdjeni snimci unistanja drugih aviona na aerodromima.

Na kraju: izgubili su vrlo vredan medijski trenutak, zajedno sa sve avionom i pilotom. Komandant PVO je zbog toga morao bit smenjen, i verovatno su za to imali razloge i pre ovog incidenta.

izvinjene: razorao => razocarao

Dj

>> avion unisten na stajanci sa sve pilotom na zemlji.

A rusi ovog puta zaboravili da ukljuce kamere? Svi takvi napadi do sada snimani su iz osmatrackog drona koji je pre toga prosledio koordinate u realnom vremenu.

Pe

@Gastritis Najmanje je verovatno je unistenje aviona na zemlji.
Znamo da septembra 2024 lete svi modeli aviona starog RV Ukrajine:
Su 24, Su 25, Su 27, Mig-29, (pre neki dan Su-24 i Su-27 snimljeni).
Nekako su ih Ukrajinci umeli sacuvati preko 900 dana, svakako ce tih par F-16 skloniti od inace neefikasnih ruskih napada.
Ili je nesreca ili PVO.

Va

PetrovićDušan Nekako ti izbegavaš da pomeneš da je Ukrajni isporučen celokupan arsenal Sovjetskih aviona od strane istočnoevropskih i centralni evropskih zemalja ,oko 100 letelica ne računajući svoje koje su imali …..Šta se tiče F-16 jiriće deonice i krstareće na zapadnom delu Ukrajine i pokušaće da nameste neku zasedu uz pomoć zapadnih informacija i to je to ! Inače Ukrajina je ogromna zemlja koje se konstantno snabdeva zapadnim PVO ,da smo mi 1999 imali zemlju pored sebe koja bi nam dogurala svašta nešto od sistema modernijeg,verovatno deseti dan NATO nebi bi dizao više avione već razmišljao ,kako da ih uništi sa kopna ! Toliko o tome !

Pe

@Vaste Tango6 je na samom pocetku ruskog napada na Ukrajinu napisao detaljan clanak o avionima koje bu bivse clanice Varsavskog pakta teoretski mogle donirati Ukrajini.
https://tangosix.rs/2022/01/03/evropska-unija-zeli-da-posalje-ukrajini-borbene-avione-koja-zemlja-bi-mogla-da-ih-donira-i-ima-li-to-uopste-smisla/
Savetujem da procitate ovaj zaista detaljni i odlican clanak iz 2022.
Radi se o malom broju aviona, ispod 50 sve zajedno.

Ex

@DuPe

После распада СССР Украјина је наследила од борбенх авиона (западни извори):

МиГ-29: ~250 est. (‘наследили стотине’) 
Су-24: 92
Су- 25: 120
Су-27: 70

Л-39: 47 оперативни  (~150 est укупно, обзиром да је Русија имала до 800 авиона овог типа после распада СССР) 

Sub-total: ~682 frames

+ Су-25:   18 (донација)
+ МиГ-29: 27 (донација)

= ТОТАЛ: 727 frames

Од тога је минимум половина оспособљена за летење, а вероватно и више обзиром да западни извори кажу да је до 57 Су-27 оспособљено.  Л-39 се прави у Чешкој тако да није проблем да се током 2 године оспособе у осетним бројевима.

Sv

@Djuka Rusi snimaju od 50 -150 km od fronta zahvaljujuci retranslatoru signala sa aerostata tako da ovo na zapadu ukrajine nemaju cime da snime jer je previse udaljeno.Jednostavno ne znamo kako je poginuo.

Pe

@ExГастос Nikada nije postojala procena da RV Ukrajine ima 727 aviona. Velika Britanija ili Francuska imaju vise stotina manje.
Procene su da je Ukrajina na pocetku ruskog napada imala izmedju 100-120 aviona.
Sa svim donacijama i osposobljavanjem starih aviona, taj broj nikada nije isao preko 150 aviona, a dosta i jeste izgubljeno.
Rusko ministarstvo odbrane vise puta sebe demantuje; ako su „unistili celokupno RV Ukrajine“ marta 2022, kako su ponovo :“unistili citavo RV Ukrajine avgusta 2023″?
A evo RV Ukrajine i danas lete i to nad okupiranom ruskom Kurskom oblasti, svaki dan video bombardovanja mostova na reki Sejm ukrajinskim avionima…

Va

Petrović Dušan ogroman broj tih aviona je vraćen u službu uz pomoć drugih ! Ali naravno nije bitno važno da igraš svoje ! Kako god Ukrajinska avijacija jeste krila i krije avione po zapadu zemlje gde ih koriste veoma ograničeno !

Pe

@vaste da bi Ukrajinci vratili u upotrebu avione iz skladista…treba im motor.
Gde su pravili motore u vreme SSSR?
Evo:
Su-24 ima 2 motora АЛ-21Ф-3 koji su pravljeni u Moskvi, fabrika Sokolina gora „Saliyt“
Su-25 koristi Р-95Ш Ufa, Tatarstan Rusija
MiG-29 RD-33 zavod „Cherniseva“ Moskva
Su-27 opet АЛ-31Ф Moskva.

Odakle Ukrajincima svi ti motori koji se prave u Moskvi?
Verovatno je da su popravili nekoliko starih aviona i neki remont starih motora.Ali da su stotine u pitanju?
A to da RV Ukrajine leti iz NATO zemalja jos niko nikad nije tvrdio, osim Vas.

Ima li Ukrajina tehnicki mogucnost da „vrati“ ove motore i trapove u upotrebu?

Е

@ДуПе

поредиш ‘бабе и жабе’.

ја и крећем од западних процена после распада и говорим о броју ‘frames’, а не колико је било у летном стању на почетку рата.

Реци ми која од бројки није тачна и која претпоставка није на месту, уместо да ми наводиш бројеве сервиране
од англа и амера.

П.С. Немој још да кажеш како је Украјина изгубила само 30-ак хиљада војника за 2.5 година

Va

PetrovićDušan Čitam iznova moje komentare ko i vaše i ne vidim nigde da sam napisao da RV Ukrajine leti iz zemalja NATO !? Za početak pokušajte da pročitate tudj komentar detaljno ,greške se dešavaju ! Šta se tiče remonta vraćali su iz skladišta starije avione i ne mora da znači da mora ceo motor da se menja i slično ! (https://www.key.aero/article/how-ukraines-venerable-su-24-fleet-continues-be-thorn-russias-side#:~:text=By%20October%202022%2C%20UkrAF%20Su,of%20Bakhmut%20(Donetsk%20Oblast Ovo vam samo za SU-24 analize da su ih vraćali nazad ! pa kada se pojavi poneki iznad neba i pored dosta rušenja ,odmah ko da se pojavila armada Ukrajinske avijacije ! Ko što sam napisao drže ih uglavnom na zapadu zemlje udaljene od fronta i kriju po raznim skladištima a deluju oprezni i tek kada imaju dosta podataka. nad nebom ,koji dosta dolaze i od strane zapada ! Pokušaj za početak da pročitaš komentar !

Pe

@Vaste Moja poenta je da bezbroj video snimaka pa i iz septembra 2024 dokazuju aktivnu upotrebu svih tipova aviona RV Ukrajine, cak unutar teritorije Rusije u Kurskoj oblasti gde bombarduju mostove.
Uprkos brojnim PVO sistemima svih vrsta, koje proizvodi Rusija, raketama sa neogranicenim radijusom, satelita, bespilotnih aparata-Rusi za 950 dana nisu unistili RV Ukrajine.
Ruska armija nema kontrolu vazdusnog prostora Ukrajine pa cak i dela Rusije.
To je realno stanje stvari, a ne PR o mocnoj ruskoj vojsci koji je postojao do 2022.

Е

@ДуПе
Постоји пракса звана ‘канибализација’ где се стари авиони користе за делове. Ко зна колико још делова је било у државама бившег варшавског пакта.

Не морају да иду у фабрику код Москве да купе делове или пак цео нов мотор, како то ти карикираш.

Va

Petrović Dušan Barem jednom pokušaj da se držiš onog čega pišeš,a vidim da ni ne čitaš komentare drugih dovoljno već iznosiš nešto što neko nije napisao ! A kako si počeo da pišeš sa zanosom imam osećaj da Ukrajina vlada vazdušnim prostorom jer se u mesec dana poojave sa nekim avionom koji brzo se skloni na zapad ili bukva oboren !

Yo

Piskaralo se po internetu da je navedena „osobina“ Patriota doprinela tome da se Izrael odluči da odustane od njega – nakon onog masovnijeg napada dronovima i raketama iz Irana kada je i izraelska i jordanska (a valjda i američka) avijacija aktivno učestvovala u njihovom obaranju – uz pvo…

Odgovori
Dj

Koja je to osobina patriota?

Yo

Da je marketinški navikan jer je opasan i po sopstveno vazduhoplovstvo, ali tu karakteristiku dele i drugi pvo sistemi u manjoj/većoj meri.
Ne mogu da tražim snimak pokušaja automatskog dejstva 30-ak raketa na Kinžala koji napada položaj Patriota – ali mi se čini, koliko se sećam, da se jedan deo raketa okrenuo i prema zemlji u pokušaju da ga zahvati i stigne – i verovatno su dojebale sve ono što je Kinžalu promaklo…
Međutim, najintrigantnija je odluka Izraela, neposredno nakon obimnog raketnog i dronovskog napada i masovnog korišćenja sopstvenog pvo-a i avijacije – da se zahvali na Patriotima.
Naravno, svako sredstvo „evoluira“ kroz modernizacije i nisu Patrioti jedini koji znaju da raspale po svojima, ali su najnavikaniji i najskuplji…

Dj

Ok, hvala na detaljnom, argumentovanom objasnjenju :-)

Yoda- „Da je marketinški navikan“ Druže nije to Rusko oružje od koga zapad strepi, koje nema niko na svetu i slično. O manjkavosti sistema još su u Pustinjskoj Oluji pisali američki mediji. Za sve i jednu manu zapadnog oružja saznali smo iz zapadnih medija dok kod Rusa ima jedna priča koja kaže da je svet u strahu od njihovog svemoćnog oružja, a ko kaže drugačije pitanje je da li će osvanuti

Pe

@Yoda Savrsenost Patriota je u tome da je mogao da srusi tip rakete, za koji se nije ni znalo pri projektovanju Patriota.I to svaki put je uspesno presretao te navodne „hipersonicne“ a zapravo aerobalisticke rakete.
A taj „Patriot“ iz 1991 koji je imao mane je od tad do 2020-ih usavrsen jedno 10 puta, i to nije isti sistem, ima za to oznaka Pak-2, Pak-3, dok Ukrajina ima i najsavrseniji novi.

Si

Zoran je namerno zaboravio da kaže naše primere obaranja bar 2 Miga 29 za vreme bombardovanja.Greše i jedni i drugi a pitanje j šta se tu konkretno desilo, vrlo je moguće da j oboren prijateljskom vatrom.Ja kad bi mogao da biram uvek bi pre seo u američki avion iznad američkih sistema PVO nego obrnuto.Kao što vidimo imaju mnogo bolje sisteme veza i komandi i bar možeš da pozoveš komandu ili avaks.Kod Rusa jedino ti je Bog u pomoći

Odgovori
Pe

@Sinisa Pilot RV SRJ Predrag Milutinovic Grof u TV „Da,mozda ne“ u intervju je rekao da je pri sletanju u Nis oboren od strane 311 brigade. To je kasnije demantovao general Smiljanic u intervjuu „Politici“.
Licno vise verujem pilotu.

Br

Ako je verovati Izraelu, koji ga zbog toga povlace iz upotrebe, Patriot briljira u obaranju svojih F16. Mislim da je Patriot cak prvi u svetu po broju oborenih F16

Odgovori
Vl

Nema dokaza sve i da jeste. Kako god padovi aviona se desavaju i desavace se.

Odgovori
Ja

imamo sam priliku videti to vse na ILA u Berlinu in Nato Dne u Ostravi, te Sant Dizier Robinzon u Francuskoj + Volkeli i Gilze Rije u Holandiji. Pametno je iči u te baze kad su otvorene za javnost, pogotovo jer to nije tako često. Naročito retko se pokaže javnosti Geilenkirchen, BT, Aviano…

Odgovori
Pe

Pocetkom rata jedna MiG-29 Ukrajinske RV pao je prilikom rusenja dronova Shahed i krilatih raketa.
Isto je radio i ovaj F-16, i treba dodati ovu mogucnosti nesrece usred eksplozije cilja-krstarece rakete
Najvaznije u celoj prici je da Ukrajina napokon ima F-16, najmasovnije proizveden avion 4 generacije (preko 4600) sa ogromnim rezervama na stanju, i nesumnjivo ce to postati osnovni avion RV Ukrajine u buducnosti.

Odgovori
Dr

po mom mišljenju, najvjerovatnije je oboren “ prijateljskom vatrom“ jer nije logično da pilot na svom možda prvom borbenom letu ( na ,za njega novom tipu aviona) ulazi u zonu neprijateljske PVO ili da se upušta u vazdušne borbe.
Nisam znao da je sistem “ svoj- tuđ“ toliko nepouzdan

Odgovori
Dj

IFF Version 5 koji je danas godine 2024. standard u USA i NATO koristi modernu komunikacionu i kripto tehnologiju i ne vidim razlog zbog kojeg bi bio nepouzdan.

Mi

Djuka
Isto su govorili i onomad. Samo zato sto si u danasnjosti ne znaci da si u dovoljno modernom vremenu. To je cisto zavaravanje dok se ne testira u pravim ratnim uslovima. Ponarucito u ovako ekstremnim napadima kao sto je ovaj slucaj.

Sem toga, zasto Ukrainci nisu onda lepo rekli da avion nije oboren od strane Patriota i otklonili sve ove debate? Imaju 10 drugih veoma sposobnih PVO sistema koji su mogli da spucaju taj F-16 od Sovjetskih preko evropskih pa sve do Patriota! Mogli su reci da ga je pogodila bilo koja druga raketa, ali onda to opet boli jer …F-16 je najbolji.

Dj

Ti sistemi lete na hiljadama aviona i nalaze se u stotinama radara razlicitih PVO sistema. Nemam mogucnost da se licno uverim ali smatram za plauzibilno verovati da su testirani hiljade puta te da su rezultati takvi da potvrdjuju „operativne sposobnosti“.

Mi

Ja licno mislim da je taj F-16 najverovatnije oboren nekim drugim PVO sistemom koji je bez IFF imao daleko vecu sansu da ga skine nego Patriot uz IFF. Mozda cak i sa ramena.
Takav napad nad celom Ukrajnom iz svih mogucih ruskih sistema i ukrajinskih/NATO PVO sistema svet nije video do tada. Mi pola toga ne znamo, ali se tih par uzastopnih noci opisuju kao najobimniji dron/raketni napadi i PVO dejstvo do danas.

Pe

@Milos77 Niko ne moze zameriti Ukrajincima sto su te noci digli F-16 i ukljucili ga u odbranu
lako je nama diskutovati, objektivno, sa toliko aktivnih PVO sistema razlicitih tipova, i stotinama ruskih raketa i dronova, ukljucivati F-16 u PVO deluje besmisleno.
Avion je lako zamenjiv, tragedija za pilota.

Dj

F-16 je i dalje retka letelica na tamosnjem nebu, pre uvodjenja tih 5-6 komada izvesno nije postojao nikakav funkcionalan sistem identifikacije u vazduhu, dakle moguce je da ukrajinski PVO i dalje radi bez asistencije IFF.

IFF opremu proizvode mnoge firme. Interrogator od jedne i transporder od druge morali bi biti kompatibilni, ako oba egzaktno implementiraju odgovarajuci STANAG (4193). Ipak potrebno je testirati svaku mogucu kombinaciju. Postoji mala teoretska mogucnost da jedan interogator, npr. onaj od sistema Iris-T (Hensoldt) nije kompatibilan sa tranaponderom iz f-16 kojeg proizvodi BAE systgems. Ipak koliko je verovatno da takva stvar prodje sva moguca certificiranja i testove?

Ko

@Petrovic Dusan posto pobijas tudje lazi, onda je u redu i da prilozis dokaz za svoju tvrdnju (nemoj molim te, verujem ti).

Naravno svi mi znamo da Rusi i Ukrajinci masno lazu, sto zbog domace sto zbog strane publike. Takodje smo svesni za su zapadnjaci zapravo sampionu u laganju – radjaju prakticno u kulturi lazi, i da bi shvatio do koje mere to ide potrebno je da se par godina zivi tamo.

Odgovori
Pe

@Komentator Postoje objektivni parametri istine, na primer, video aviona RV Ukrajine, ili geografska karta kontrole terena posle 950 dana rata pokazuje u procentima uspeh ruske armije, koji je u km2 neznatan, i td.

Ba

rat je,zar ne ? jednostavno ova priča kao i svaka druga ne pije vodu. Avion je oboren,pilot poginuo. Nema potrebe izvrćati činjenice jer definitivno to niko ne vjeruje.Dakle,to je Rusima pripalo.

Odgovori
go

Zanimljivo je ovo sa automatskim režimom rada sistema patriot. U principu, dizajn ovakvih sistema ima filozofiju da prilikom izbora mete i procene nivoa pretnje za prikaz, praćenje i alokaciju oružja manevrišući cilj koji se brzo kreće smatra većom pretnjom od cilja koji leti izravno, sporo i ujednačeno poput drona (ovo je i taktika koju neprijateljski pilot može da upotrebi da zavara automatski režim rada, da leti dosadno kao dron – u to vreme 2003 dronovi nisu bili atraktivne mete). Ako su piloti na osvetljavanje radarskim snopom reagovali manevrom, promenom brzine, pa i pokušajem da ometaju radar, automatski bi time dospeli na vrh liste za dejstvo. Ukratko, ispade da ni jedni ni drugi nisu bili obučavani za takvo okruženje. Nije sve u tehnici.

Odgovori
Dj

Od tog dogadjaja 2003. svi su Patrioti bar jednom detaljno apgrejdovani, kako hardverski tako i softverski. Poslednji put pre par godina. Nemacki koji su sada u Ukrajini svakako, jer se sacam na slikama da je kabina bila moderna a ne ova prepotopska sa slike. Dakle ne moze se iz 2003. izvoditi zakljucak za ovaj dogadjaj u Ukrajini 2024. jer to nisu ista orudja.

Mi

Da su ga Rusi srušili, svi ruski mediji bi mjesec dana pričali o tome, pogotovo propagandni mediji. Znači… nije se dogodilo, pošto nitko u Rusiji ne govori o obaranju F-16. Vrlo moguće da je riječ o „prijateljskoj vatri“, ne bi bilo prvi puta sa Patriotom.

Odgovori
Mi

@Pavle

Mene bi bilo sramota da tako lažem. Da, što se tiče propagande se slažem, bilo je nerealno i svaki dan su kružile priče o oborenim avionima. Ali ovakvo nipodaštavanje uspeha naše posade koja je oborila F-117 i F-16 je bezobrazno. F-117 nije pogođen slučajno, već je plod odlično uvežbane, disciplinovane i posvećene posade. Postoji bezbroj njihovih svedočenja gde su vrlo precizno objasnili šta su i kako radili od početka do kraja. F-16 nije pao zbog tehničkog kvara već je pogođen, a na yt imaš snimak iz kabine aviona gde se i čuje i vidi da je pogođen, gde sam pilot to navodi, i gde završava rečenicom počnite da me tražite momci.

Pe

@Millennium Slazem se da nije u redu nipodastavati nikoga koje rizikovao zivot u nemogucim uslovima rata 1999.
Nad SRJ je izvedeno 38500 NATO letova, od cega su srusena 2 aviona.
Vazno je da li 21 drzava NATO moze da priusti sebi ovaj broj gubitaka, sa njihovim ekonomskim i ljudski resursima?
Ako bi SRJ srusila 900% vise aviona (20 komada)?
Ako bi SRJ srusila 9900 % vise aviona (200 komada)?
Odgovor je da bi 21 zemlja NATO u 1999 ekonomski mogli sebi da priuste i ovo nerealisticno uvecanje od 9900 procenata,a kamo li 2 aviona.

Е

@ДуПе
економски су могли, али медијски не.

Али, немојмо да релативизујемо НАТО агресију на СРЈ без помоњања жртава.

Оволико кукумакања за Украјину, док се НАТО агресија релативизује.

Pe

@ЕхГастос Amerika je u ratu u Vijetnamu izgubila preko 3000 aviona, i nastavili su rat.
Severni Vijetnam je „pobedio“ ali je zemlja je zatrovana zauvek,i poginulo je preko milion Vijetnamaca.
Medijski je taj rat bio jako nepopularan, i Americi su bili protesti.Nikom nista.
SRJ nije imala vojnu pomoc kao Vijetnam od SSSR. Da je SRJ srusila vise aviona-Amerika bi nastavila rat, i prosli bi jos daleko gore nego odricanjem od Kosova.

Dj

@ЕхГастос

NATO agresija je trajala 3 meseca i odnela oko 1000 zrtava. Agresija Rusije na Ukrajinu traje dve i po godine, kraj joj se ne vidi, a kostala je do sada stotine hiljada zivota. Razmere su neuporedive!

Mi

Ako sam dobro razumeo oficijalan stav je da je pilot u odbrani ukrajinskog neba od jednog od najmasovnijih raketno dronskih napada oborio svojim raketama VV dva ili tri ruska drona, i potom dobio komandu da se uputi ka sledecem. Tada se desio prekid komunikacije.

1. Prvo su Ukrajinci objavili da je najverovatnije greska pilota dovela do pada. To su dosta brzo demantovali jer je rec o jednom od najboljih i najpoznatijih imena ukrajinske avijacije danas, i najveceg proponenta F-16 za Ukrajnu. Ili jednostavno nije bila istina u sta ja verujem. Kapa dole pilotu, najiskrenije!

2. Oboren od strane americkog Patriota, najboljeg NATO PVO sistema koji verovatno ima najvece sanse da prepozna i izbegne prijateljsku vatru, i takvu gresku. (..i emoguce – Patriot ne moze da obori F-16 jer su to savrseni americki sistemi i nikad ne greše ;-)

3. Oboren od strane drugih sistema današnje ukrajinske PVO, paleta kojih nikad šarenija ove godine. Od poljske mobilne Neve, preko franken BUK-a, HAWK, pa preostalih S300, hiljade Stingera, Strela, Igli, do nemackih najnovijih IC vodjenih IRSIS-T raketa. Samo fali izraelski iron dome.

4. Oboren od strane ruske PVO ili VV rakete ispaljene iz daleka. (nemoguce – ruska VV rakete nikad nikog nisu oborile ;-) i (nemoguce – Rusi ne znaju da naprave PVO rakete jos od Neve i Kuba. ;-)

5. F-16 se odjednom srušio se usled kvara (Nemoguce – di to moze da se desi americkom F-16)

Zao mi je pilota,. Po svima je bio najbolji i najveci fan F-16 aviona. Branio je svoje nebo. Misija PVO sa F-16, verovatno prvi put ikad. Neka i on dobije ime aerodroma jednog dana kad se banda dogovori i potpise primirje.
Proporcije raketno dronskog napada na Ukrajnu, i PVO odbrane tih par noci su verovatno neuporedive sa bilo kojim napadom u istoriji do sada.

Odgovori
Dj

Mozda ga je oborila vasa mrznja prema Ukrajini? Zemlji u kojoj niti ste bili, niti koga poznajete odatle ali projektujete mrznju prema USA na njih. Ko zna, velike kolicine negativnih emocija mozda mogu da se negde materijalizuju i izazovu rusenje aviona…

Mi

@Djuka
Moja sigurno nije jer je ne gajim. Zezanje na racun aviona F-16 je samo zezanje i zao mi je sta vas to toliko boli. Ali stavite Vi to pod broj 6. kad toliko sve znate.

CA

A kad se uzme da je avion star izmedzu 45 i 42 godine modernizovan imedzu 2003 i 2005 na standard 20 ili block 20 da mu resursi isticu 2027
Pilot je imao ogranicenu obuku ili mozete postati vjesti u nekim sistemima naoruzanja prilično brzo. Ali za sisteme poput F-16, potrebno je neko vrijeme da se usavrsi i obuka pilota bila ili uloga je bila ogranicena na odbranu Kijeva i drugih velikih ukrajinskih gradova od ruskih krstarećih raketa kao sto su 3M54 Kalibr i Kh-22, ili iranske kamikaze bespilotne letjelice Shahed-136.
Tako da je sve ovo doprinjelo padu aviona citaj bio je star 45 godina i modernizovan prije 21 godinu

Odgovori
Dj

Ako mu resursi nisu istekli i sve je uradjeno po proizvodjackoj specifikaciji i pravilima upotrebe, avion se ponasa i bezbedan je isto kao da je star 1 dan!

Sr

@Djuka
Imate jako dobar dokumentarac na YT koji je rađen u češkoj eskadrili Gripena, baš o održavanju aviona. Postoji bezbroj intervjua na YT pilota raznih borbenih aviona iz puno zemalja koji pominju ispravnost aviona. Prosto, avion kada je star, bez obzira što je održavan i „u resursu“ počne da razvija probleme i „gremiline“, dolazi često do otkaza mnogih podsistema. On se naravno neće srušiti jer flight critical sistemi uvek imaju veliku redudantnost, ali sve ostalo zna da se kvari skoro na dnevnom nivou. Pritom ti Gripeni su u trenutku snimanja stari 13-14 godina i leteli su možda 100h godišnje, zamislite avion star 40+ godina sa 10x više naleta.

Mi

,,Prosto, avion kada je star, bez obzira što je održavan i „u resursu“ počne da razvija probleme i „gremiline“, dolazi često do otkaza mnogih podsistema. “

Podsecam da je rec o americkom F-16 i kome se obracas? :-)

Dj

To su sve prosto subjektivne ocene, ono sto je objektivno je spec. proizvodjaca, po njoj se sve radi i izvode aktivnosti sa tehnikom.

Ko

Ma nemoguće, pa F-16 je svemoguć! On i kada je star 1 ili 16401 dan, on je uvek THE BEST!
Nema veze što dolazi do zamora materijala. Ne!

Dj

Moja se tvrdnja odnosi na sve avione a ne samo na f-16, dakle molim ne trcati pred rudu, citati sa razumevanjem pa se (ako bas mora) oglasavati. Inace, nisam ja autor te tvrdnje, nego je poslednjih godina ona mogla vise puta da se ovde procita, ja sam preuzeo jer je logicno. Na svetu lete stotine aviona sa vise hiljada sati nalete i jace, pa se ne ruse niti pilotima zivot ili uspesno obavljanje misije vise o koncu (sto autor komentara u principu sugrerise). Mnostvo je primera produzenja resursa avionima jer je proizvodjac „trajnost“ vazduhoplova na pocetku zivotnog ciklusa procenio konzervativno. Verovati u nekakve gremline itd. u tehnickim disciplinama nije prikladno.

Nadam se da ce se ovoga puta komentar objaviti da ne pisem dzabe i ne ostajem nedorecen!

CA

Ja pisao da je to sve uticalo na pad aviona
Stariji avioni zahtevaju vise odrzavanja.Medjutim, nije negativno samo kada je avion dostigao odredjenu starost jer se tada povecava razumevanje tipa aviona tokom vremena upotrebe, sto dovodi do bolje optimizacije intervala odrzavanja itd.. ovdje su Ukrajici od nedavno ti koji odrzavaju avion pa i nije pozitvno njima je on nov i sad u slucaju produzenja intervala odrzavanja imaju povecanu sigurnost, ali nedostatak je povecano vrijeme zastoja aviona a ovdje se desava da dolaze rakete i da se ide gore

Mi

PVO rakete te noci su imale najvecu sansu da obore taj avion. Daleko vecu od nekog kvara odjednom. Najverovatnije opet sovjetske bez IFF

Problem je sto se mi ovde prepiremo oko neceg kao nepoznatog dok oni znaju tacno sta se desilo a prave se da im treba pokretanje detaljne istrage od strane USA kako bi zamutili vesti dok se ne zaboravi. Obicna Problem im je sad jer im politicki ne odgovara ni jedna varijanta scenarija koji je prouzrokovao pad aviona i gubitak zivota pilota. Ni greska pilota, ni Patriot raketa, ni ruska raketa, ni kvar aviona. A dobro znaju sta se desilo i imaju olupinu. Samo ne smeju da priznaju jer im je imidz veci od ponosa. Kao da uopste nisu bili spremni na gubitke nitio jednog F-16 pa sad ne mogu da se odluce koji razlog da objave.

Mi

Problem je sto se mi ovde prepiremo oko neceg kao nepoznatog dok oni znaju tacno sta se desilo a prave se da im treba pokretanje detaljne istrage od strane USA kako bi zamutili vesti dok se ne zaboravi. Obicna Problem im je sad jer im politicki ne odgovara ni jedna varijanta scenarija koji je prouzrokovao pad aviona i gubitak zivota pilota. Ni greska pilota, ni Patriot raketa, ni ruska raketa, ni kvar aviona. A dobro znaju sta se desilo i imaju olupinu. Samo ne smeju da priznaju jer im je imidz veci od ponosa. Kao da uopste nisu bili spremni na gubitke nitio jednog F-16 pa sad ne mogu da se odluce koji razlog da objave.

Odgovori
Pe

@Miloš77 Poenta Ukrajinaca je sasvil drugacija;
Posle cak 10 godina od napada Rusije na Ukrajinu, i skoro 3 godine od invazije na citavu Ukrainu, zapad je predao jedan od osnovnih NATO aviona Ukrajini kao osnovu RV Ukrajine u buducnosti.
Ovo jeste ogroman korak napred, i nema sumnje da ce Ukrajina desetinama godina leteti stotine F-16, i moguce postati i najveci korisnik ovih aviona, kako druge NATO zemlja budu prelazile na F-35.
Taj jedan gubitak na samom pocetku jeste neprijatan, ali u ukupnoj slici nebitan.

Mi

Ovde se slazem u potpunosti. Jedino ako se situacija sa F- 16 u Ukrajni, i pomoc od NATO ne promeni u korist Rusije iz nekog novog razloga koji donsada nismo vieli.

Moja poenta je da nakon ovog prvog pada F-16 Ukrajinci nisu trebali da uvrcu pricu nego da objave zvanično da je avion imao udes zbog nsrecnog spleta ekstremnih okolnosti. Nista o detaljima tipa kvar, raketa i slicno.
Sada ide kao oficijalna istraga…eee za koga? Nema svrhe niti potrebe. Ni prvi ni poslednji avion koji je pao usred vazdusne bitke. Samo napumpavaju dramu.

Pe

@Milos77 “ od NATO ne promeni u korist Rusije iz nekog novog razloga koji do sada nismo videli.“.
Strateski je za NATO povoljno da uniste agresiju Ruske drzave bez direktnog rata izmedju Rusije i NATO.
Iako je u startu u NATO predvidjeno da ce Ukrajina pasti, zapadne ambasade izmestene i td-niko nije racunao sa Ukrajincima.
Sad, kad je Rusija izgubila najbolju opremu, najtreniranije trupe, i pod sankcijama ne moze da se organizuje kao do 2022, pomoc Ukrajini ce rasti.Ili ce morati sami Amerikanci i Francuzi da ginu da zaustave Putina posle Ukrajine, kao sto je bilo sa Hitlerom.

Dj

>> Stariji avioni zahtevaju vise odrzavanja.

Ako je proizvodjac specificirao, recimo da posle 3k sati intervali odrzavanja moraju biti cesci, onda je to tako. Ja nemam uvid u takve stvari.

Novootvoreni evropski centar za obuku na f-16 u Rumuniji (Fetesti) dobija recimo iz istog izvora kao Ukrajina (Holandija) 12 letelica. Nelogicno je smatrati da ce se tamo vrsiti obuka na letelicama koje se ponasaju nepredvidivo zbog starosti. Osim toga to su avioni koji su prosli MLU i pitanje je sta je na njima staro 45 godina.

Interesantno je da kada je pre par godina jedna zemlja na brdovitom Balkanu nabavila prastare MiG-29, vladalo opste misljenje da su ti avioni posle refurbishinga kao novi, full operativni i bezbedni, bez „gremlina“ i slicnih stvari koje se navodno neprdvidivo pojavljuju kod starih letelica…

Odgovori
Sr

@Djuka
Niko ne spori održavanje, samo vam govorim kakva je praksa. Naravno nikada nisu flight critical sistemi jer oni imaju veliku redudantnost(avion se neće srušiti zato što je star!), ali bez obzira na intervale i procedure održavanja, prosto sa godinama dolaziće češće do kvarova i daleko veći je downtime, to je realnost. Zbog toga vazduhoplovstva koja puno lete i očekuju maksimum iz svojih mašina posle 20 godina upotrebe kupuju nove avione(recimo Finska). Za tempo operacija kakav je npr. trenutno u RViPVO, dovoljni su i polovni.

Dakle da obrazložimo, ne tvrdim da su Ukrajini predati „neispravni stari avioni“, oni su 100% ispravni i dobili su dobre mašine, ali tvrdim da će do tehničkih kvarova raznih pod sistema(komunikacije, IFF, nav, HUD itd.) daleko češće dolaziti u odnosu na nove F-16 jer su avioni stari 40+ godina i modernizovani pre 20+ godina. Pod češće, ne mislim 2 puta godišnje, već recimo 2 puta nedeljno.

Dj

>> ali se na kraju opet možemo vratiti na sam početak i pitanje: da li avijacija treba da deluje u zoni odgovornosti u kojoj aktivno deluje sopstvena PVO?

F/A-18E/F Super Hornet ocigledno poseduje preciznu mogucnost verifikacije ciljeva, dakle da je je cilj proocenjen kao neprijateljski preko IFF interofgacije, ili kroz nekoopreativnu detekciju, da li je informacija potvrdjena preko Link-16 od strane letelica clanova wing-a ili od AWACS-a itd. Za svaki „nivo“ verifikacije postoji drugacija simbologija, stanje se prati na SA displeju. Takodje, nisam siguran ali mislim da postoji ogranicenje da se moze dejstvovati samo ako bar dva izvora potvrdjuju da se radi o neprijateljskoj letelici.

NE vidim zasto PVO ne bi funkcionisao na slican nacin.

Odgovori
ma

Odlična analiza kao i uvek, svaka čast! Jedna činjenica kod ovog slučaja bode oči, a to je da je zbog pada prvog F 16 smenjen ni manje n iviše već komandant RV i PVo Ukrajine i to zbog pada JEDNOG AVIONA. Naglašavam jednog aviona, ne zato što je gubitak tako dobrog i iskusnog pilota nebitan, naravno da je bitan svaki život, već što se to desilo zbog gubitka jednog jedinog aviona, a obe strane su do sada izgubile po cirka 150 aviona, pa do sada nije bilo smena na vrhu ni jedne ni druge strane zbog gubitaka. I da je pad usled tzv prijateljske vatre, pa i to se dešava u ratu, normalna stvar na žalost, jednostavno se dešava, odlične primere je naveo gdin Vukosavljević. Ima dosta primera priajteljske vatre, samo se oni normalno zataškavaju, jer nije zgodno kada javno mnjenje sazna da si sam greškom oborio svoj avion. Mada je realno prerano da se bilo šta tvrdi jer mnogo toga je nepoznato, ali je evidentno da je vrlo brzo izgubljen prvi aparat iako se sigurno poprilično dobro čuvaju i rekto koriste, možda jedino iznad Zapadne Ukrajine.

Odgovori
Mi

Upravo tako. Prave citav haos uz i čistku posle prvog unistenog F-16! Mogli su bar tu sacekati sa reakcijama, nego odma otkazi, i oficijalna USA istraga o padu kao da je avion pao na Pentagon.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor