U današnje vreme pojava novih tipova vojnih vazduhoplova je relativno retka, posebno u odnosu na period od pre nekoliko decenija. Stoga se može reći da je svaka novija konstrukcija aviona ili helikoptera prava poslastica ili, da ne preterujemo toliko, barem osveženje na tržištu.
Jedan od tih vazduhoplova je i indijski školski avion HTT-40 koji je prvi put prikazan 2. februara ove godine a svoj prvi let je imao pre desetak dana. Poletanje je izvršeno sa fabričkog aerodroma kompanije Hindustan Aeronautics (HAL) u Bangaloru a let je trajao oko pola sata.
HTT-40 (Hindustan Turbo Trainer-40) predstavlja avion za osnovnu obuku koji bi, ako sve prođe po planu trebalo da se koristi za selekciju i početnu obuku indijskih vojnih pilota. Pogonjen je američkim motorom Honeywell TPE331-12B (čija se varijanta ugrađuje na transportne avione Do-228 koji se po licenci proizvode u Indiji) a opremljen je i tzv. ’’staklenim’’ kokpitom sa višenamenskim pokazivačima dijagonale 5 i 6 inča.
Kompanija HAL je forsirajući slogan ’’Made in India’’ veoma aktivno lobirala za ovaj projekat da bi njegovo finansiranje od strane indijskih vlasti bilo odobreno oktobra prošle godine. Biće izrađeno 5 prototipova od toga dva za statička ispitivanja a razvoj bi, po optimističnom predviđanju HAL-a trebao da traje do kraja 2018. godine dok bi 2019. trebala da usledi sertifikacija.
Iste godine u jedinice bi stigla i prva dva aviona, potom bi 2020. usledila isporuka 8 HTT-40 a zatim 2021. još 11. Potom bi tempo proizvodnje porastao na 20 primeraka godišnje.
Smatra se da bi RV Indije naručilo bar 68 aviona koji bi u školovanju trebalo da nadopunjuju švajcarske avione PC-7 Mk II a Ratno Vazduhoplovstvo je pre nekoliko godina iskazalo potrebu za 181 avionom za osnovno školovanje.
Indija je još 2012. godine izabrala PC-7 Mk II kao zamenu za domaće školske avione HPT-32 ’’Deepak’’ koji su se u upotrebi pokazali kao veoma problematični. Isporuka 75 naručenih PC-7 Mk II trajala je od februara 2013. do novembra 2015. a uskoro bi trebalo da bude odobrena i nabavka još 38 primeraka koji su u prvom ugovoru bili opcija.
Modernizacija vojnih vazduhopovnih snaga Indije opremanjem najsavremenijim borbenim avionima kao i modifikacijama postojećih tipova nije bila praćena pravovremenim nabavkama modernih školskih aviona pa se u obuci pilota pojavio problem zbog velikog generacijskog jaza.
Neizbežna zamena flote školskih i trenažnih aviona koja je nekoliko puta odlagana, započela je novembra 2007. kada je u jedinice stigao prvi školsko-borbeni avion Hawk Mk 132 koji su u naprednoj obuci zamenili zastarele HJT-16 ’’Kiran’’. Razvoj domaćeg mlaznog trenažera HJT-36 ’’Sitara’’ je nakon mnogo problema zapeo u ćorsokak pa je Indija narućila čak 140 britanskih Houkova.
Video sa prvog leta HTT-40.