Vučić i Vesić u Nišu prozvali SMATSA-u: Zbog čega ponovo konflikt političara i Kontrole letenja?

24. jul 2024

Biznis.rs: Evropske pare za SMATSA-u i Talesov „TopSky“ sistem

23. jul 2024

SMATSA: Istorijski rekordi u broju letova u jednom danu za Srbiju i Crnu Goru

16. jul 2024

Novi YouTube kanal Vojnofilmskog centra „Zastava Film“: Stari beogradski aerodrom, stari avioni i „Verni drugovi pilota“

11. jul 2024

[EKSKLUZIVNO] Porodica Vlašić biće prvi civilni operater Air Tractor aviona u regiji: Prvi AT-504 sleće u Osijek u avgustu

10. jul 2024

Najavljena izmena Osnivačkog akta SMATSA-e, Vesić za Tango Six pojašnjava razloge

9. jul 2024

[SEAS 2024] CAPA prezentacija o stanju avio-saobraćaja u regiji: 15 ključnih stavki za dijagnozu „airline“ biznisa

8. jul 2024

Dragi Stojanovski postavljen za novog direktora makedonske Agencije za civilno vazduhoplovstvo

4. jul 2024

Air France spreman za Olimpijske igre

27. jun 2024

[POSLEDNJA VEST] Croatia Airlines predstavila svoj novi vizuelni identitet pred dolazak Erbasova A220

18. jun 2024

Kako Air France koristi veštačku inteligenciju

13. jun 2024

[REPORTAŽA] Obilazak nove infrastrukture za opsluživanje putnika aerodroma „Nikola Tesla“

11. jun 2024

[POSLEDNJA VEST] „VINCI Airports“ i mađarski državni fond preuzeli budimpeštanski aerodrom „Ferenc List“ od prethodnih koncesionara za preko 4 milijarde evra

6. jun 2024

[IATA AGM 2024] Er Srbija pristupila IATA „CO2 Connect“ programu za preciznije merenje emisija Ugljen-dioksida po putniku

4. jun 2024

[IATA AGM 2024] Er Srbija uvrštena u „Hall of Fame“ časopisa „Air Transport World“, zajedno sa avio-kompanijama „American Airlines“, „Delta Airlines“, „Air Canada“ i „Emirates“

3. jun 2024

[EKSKLUZIVNO] Jirži Marek: Ove letnje sezone obezbedili smo dovoljno rezervnih kapaciteta da bismo bili spremni za svaki izazov, do kraja godine dve linije za Kinu i dva dodatna A330, ponovo pokrećemo kadet program za pilote

3. jun 2024

Godišnji IATA sastanak počeo u Dubaiju: Potražnja za putovanjima avionom globalno nikad veća, borba protiv klasičnog kerozina sve ozbiljnija

3. jun 2024

Novine u Air France-u: Usluga konsijerža na Šarl de Golu i novi somelijer

29. maj 2024

Air France najavio proširenje mreže letova za zimsku sezonu 2024-2025

22. maj 2024

Avio-kompanija u kojoj patike postaju deo uniforme

26. apr 2024
[ANALIZA] Da li je besmislena Vučićeva želja za „letećim taksijem“ tokom EXPO-a?
Jedna od letelica koju ćemo najverovatnije videti 2027. godine u Srbiji, kineskiog proizvođača AutoFlight / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[ANALIZA] Da li je besmislena Vučićeva želja za „letećim taksijem“ tokom EXPO-a?

O ovoj i drugim temama detaljnije ćemo pričati na 4. po redu Tango Six konferenciji Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope.

Najava predsednika Srbije Aleksandra Vučića da na EXPO 2027 događaju želi da vidi „leteće taksije“ izazvala je na prvu loptu podsmeh u domaćoj i regionalnoj mejnstrim javnosti.

Međutim, reč je o ideji koja je izvodljiva, ideji koja se bazira na trenutno najnovijem i najinovativnijim segmentu globalne civilne vazduhoplovne industrije, nema nikakve veze sa taksi saobraćajem i gotovo da se savršeno uklapa u koncept EXPO događaja.

Pre nego što bez informacija i konteksta ismevate nešto što nije toliko nerealno i pre nego što vas neko uhvati glupim na Tviteru kako delite prvi krug automatizovanog zgražavanja, dozvolite da Tango Six, kao i uvek, postavi stvari u kontekst kada je avijacija u pitanju.

Pitch

Vučič je u samo dva dana pomenuo „leteće automobile“ i „leteće taksije“. Prvi put tokom sednice tehničke Vlade, drugi put tokom intervjua Informeru. Potvrdio je da su kontaktirane jedna francuska kompanija, jedna evropska (austrijska ili nemačka) i jedna kineska. Na sednici Vlade kazao je da će i ovo biti tema sastanka sa francuskim predsednikom Emanuelom Makronom, sa kojim će se razgovarati i o kupovini Rafala kao i dodatnom hardveru Erbasa.

Na početku treba razjasniti da su termini „leteći automobili“ i „leteći taksi“ samo epilozi upotrebe i komercijalizacije koncepta koji ćemo detaljnije analizirati. Reč je o PR i marketinškim terminima koji nemaju nikakve veze sa temom. Segement industrije koji ćemo analizirati i koji će laici i dalje zvati „leteći taksiji“ zapravo se zove „Urban Air Mobility“. Obećanje inženjera i venture kapitalista je da će ove letelice unaprediti transport u urbanim uslovima (stoga prva asocijacija na taksi, iako ni oni sami to ne ograničavaju na tu vrstu usluge i na taj termin).

„Urban Air Mobility“ će se u vazduhoplovnom smislu ostvariti kroz upotrebu letelica koje se opet samo u mejnstrim medijima zovu „letećim taksijima“. Industrija i pomenuta nova grana industrije zovu ih eVTOL (electric Vertical Take-off and Landing). Dakle niko trenutno nije fokusiran da problem definiše kao leteći taksi prevoz već da se projektuju i proizvedu male letelice, na električni pogon, koje isključivo poleću i sleću vertikalno (kao helikopteri).

Monetizacija i način upotrebe koncepta je naravno uračunat u projekat ali je i dalje zavisan od poslovnih modela koji se češće realizuju u bogatim državama i na događajima na kojima se mogu promovisati i dobiti veću pažnju – kao što je predstojeća Olimpijada u Parizu i, na primer, srpski EXPO 2027. godine.

Da priča oko „letećih taksija“ i EXPO-a ima smisla dokazao je kineski proizvođač eVTOL letelica AutoFlight koji je pre dva dana prodao svoj prvi „leteći taksi“ japanskoj kompaniji koja će promovisati ovaj koncept na japanskom World EXPO-u 2025. godine u Osaki.

Igrači

OEM-ova (Original Equipement Manufacturers – proizvođači letelica) u eVTOL segmentu vazduhoplovne industrije trenutno ima preko 200. Velika većina nisu konkretni proizvođači več poslovni entiteti sa virtuelnim projektom. Pokušavaju da iskoriste trenutni hajp, nađu investiciju i završe kao prevarna radnja (kao u slučaju Kripta, NFT-ova i sličnih „meme“ projekata).

Onda su tu oni koji su zaista OEM, zaista su proizveli neki eTVOL koncept, pa i uspešno ih prodali nekome. Od Emirata do Japana.

Proizvođači (OEMs) se trenutno takmiče u najinovativnijim rešenjima kako da osmisle, projektuju i proizvedu letelice koje će biti na električni pogon i koje će zbog svoje male veličine i vertikalnog poletanja i sletanja moći da se upotrebe za, nadaju se, i komercijalni transport.

Nemački Volocopter. Najozbiljnija kompanija, najbolje finansirana, sa ne toliko radikalnim dizajnom / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Poređani prema veličini, sposobnosti i konkretnim letelicama koje su proizveli (koje su većinom prošle određene sertifikacije vazduhoplovnih regulatornih tela) najbitniji eVTOL proizvođači su: (evropski) Volocopter, Lilium, CityAirbus, (kineski) AutoFlight i EHang, (američki) Joby i Archer i Embraerov EVE.

Najbitnija francuska kompanija koja nije Erbas a sa kojom bi Srbija mogla da priča je Ascendance. Malo je verovatno da će kineski AutoFlight i nemački Volocopter prepustiti Srbiju kao budućeg klijenta.

Ima li to sve smisla u Srbiji?

Zapravo, itekako ima.

Tehničko-tehnološki, eVTOL je kao koncept već dokazan kao izvodljiv zahvaljujući gorepomenutim najvećim igračima u ovom segmentu industrije. Komercijalna primena i letelice koje su u potpunosti automatizovane su sledeći zadatak koji treba dokazati u praksi. Da li logične komercijalne primene, koje se ne baziraju na Uberu i ride sharingu već povezuju, na primer, Abu Dabi i Dubai ili heliport na Menhetnu i JFK ostaje da, vrlo brzo, vidimo.

Tržište će uskoro reći koliko je sve ovo moguće komercijalizovati pa da se neko iz segmenta zaista i ostvari u nekoj vrsti vazduhoplovnog taksi servisa. Ono što neće doći skoro i što ostaje najveća prepreka je – bezbednost, odnosno sertifikacije nacionalnih i internacionalnih vazduhoplovnih regulatornih tela ovakvih letelica za komercijalni prevoz putnika.

Proizvođačima i poslovnim entitetima koji će komercijalizovati eVTOL letelice potrebno je dakle samo jedno – da ih vazduhoplovna regulatorna tela odobre za plaćene mušterije što indirektno jedino znači – da su bezbedne za upotrebu tokom leta, tranzicije iz vertikalnog u horizontalni let i ko zna za šta sve još.

Vučić je u svom komentaru Informeru upravo naglasio da će se ove letelice videti 2027. godine na srpskom EXPO-u „ukoliko ne bude većih bezbednosnih problema“, verovatno prepričavajući brifinge koje je dobio u vezi izazova sertifikacije.

Sertifikacija je zapravo jedina prednost koju Srbija može imati u odnosu na celu Evropu kada je eVTOL u pitanju.

Ideja da se nakon EXPO demontracija ovakvih letećih sprava Srbija promoviše i samoproizvede u idealnu destinaciju za dalji razvoj eVTOL OEM-ova nije nemoguća. Srbija nije zemlja članica EASA-e (evropskog vazduhoplovnog regulatora) i zbog te činjenice može razviti sopstvene regulatorne zahteve koji će, brže od ostalih EASA zemalja na širem, sistemsko-državnom nivou, privući razvojne i proizvodne centre pomenutih privatnih kompanija. Domaća, srpska, vazduhoplovna regulativa gotovo je identična sa evropskom (zbog naše geografske pozicije) ali u isto vreme imamo mogućnost da razvijamo i svoja rešenja.

Niko ozbiljno ni ne razmišlja o „letećim automobilima“. Osim u ovakvim interesantnim instalacijama namenjenim za sajmove / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Naravno, srpski DCV trenutno ne poseduje nikakvo iskustvo u ovoj oblasti budući da nemamo razvoj i proizvodnju eVTOL letelica u zemlji i da je poslednji veliki projekat sertifikacije bio projekat star nekoliko decenija. Bezbednost komercijalnih vazduhoplovnih operacija je sa druge strane univerzalna tematika, nezavisna od pojedinačnih zemalja. Zamišljena je da zahteva dupliranje i tripliranje inženjeringa, sistema i delova koji se ugrađuju u letelicu, da je procedura upotrebe uvek ista i propisana do besmisla. Ažurira se kada se dogodi neka nesreća i pruža, i dalje, praktično dokazano, najbezbedniji vid transporta na planeti.

Srbija bi, u ovom hipotetičkom razmatranju, mogla da prepiše najstroža globalna iskustva i standarde i da za nijansu obezbedi povoljnije i praktičnije uslove da vaš eVTOL razvijate ovde, u non-EASA zemlji.

EASA, (neki bi rekli: kako i treba), koči demonstraciju eVTOL-a za vreme Olimpijskih igara u Parizu. Svaka zemlja pojedinačno će, naravno, kroz „permit to fly“ koncept omogućiti da se ovaj segment opituje i dokazuje. Međutim, ona zemlja koja bude pionir u mirenju potrebnih strogih standarda sertifikacije sa omogućivanjem komercijalne upotrebe, može privući kompanije koje će poželeti da budu operateri ovakvih usluga, nezavisno ili zajedno sa OEM-ovima.

Jasno je da će na srpskom EXPO-u jedan ili više OEM-ova prikazati demo letove i pridružiti se hajpu ovog događaja koji je objektivno interesantan (meni je onaj u Dubaiju bio toliko interesantan da sam vas prvi put na ovom sajtu udavio putopisnom reportažom). To bi bio idealan trenutak da DCV (imaju tri godine) odmah pripremi i regulatorni okvir koji bi, uz dodatne subvencije, poslovnim entitetima dao mogućnost da naprave koncept poslovanja, na primer: eVTOL letovi između Beograda i Zlatibora, Kopaonika i drugih turističkih i/ili vikend destinacija.

Dakle ni govora o avio-taksi službi (prvo da regulatorno rešimo taksi prevoz na beogradskom aerodromu za drumska vozila i nepilote) jer je to komercijalno, najverovatnije, besmisleno. Ni govora o autonomnom letu – gotovo da je neverovatno da će putnici koji plaćaju sesti u bilo šta što nema pilota, makar on ni ne upravljao letelicom. Naravno i da takođe nema govora o „letećim automobilima“ – letelica koja je u isto vreme i auto koji može učestvovati u vazdušnom i drumskom saobraćaju je utopijska glupost.

Ako se složimo da je prevoz komercijalnih putnika prema turističkim destinacijama cilj, šta onda da radimo sa sličnom aktivnošću koja već postoji u Srbiji i koju zovemo Generalna Avijacija? Ništa. Kao što ni ona posebno ništa ne radi u ovom segmentu. Bavi se obukom pilota, padobranstvom, snimanjem iz vazduha i po nekim polu-legalnim panoramskim letovima. Ipak, imamo pionire koji su (dispoporcionalno veličini i ekonomskoj snazi naše ekonomije) lideri u svojim segmentima i pokušavaju da naprave neki biznis od prevoženja putnika a da to nije redovan putnički saobraćaj. Adut eVTOL koncepta u ovoj jednačini bi bio jeftinija upotreba, manja cena putničke karte i samim tim realniji potencijal za neko veće kapitalno ulaganje u takvu operaciju.

Vazduhoplovni inženjeri su i dalje nepoverljivi prema tilt-rotor i uopšte multirotor izvedbama sadašnjih demonstratora, pre svega kada je reč o efikasnosti i verovatnoći otkazivanja toliko pokretnih delova. Zanimljivo je da je prvo slovo, „e“, odnosno avion na električni pogon u serijskoj proizvodnji, za sada, kada je EASA u pitanju, jedino sertifikovan u Sloveniji. Doduše, reč je o poslovnom konceptu orijentisanom ka obuci pilota, ne komercijalnom prevozu putnika. Ali je interesantno pratiti (sada u komšiluku) kako uspešna sertifikacija brzo rađa prateće koncepte i industriju.

Srbija nije trenutno spremna za uključivanje u trku kada je eVTOL u pitanju na nekom ozbiljnijem nivou. Najhrabriji domaći vazduhoplovni inženjeri i preduzetnici su trenutno na nivou dronova (EDePro, CTT, Konelek, PR-DC, BB Composite). Ulažu privatne pare, preživljavaju, između ostalog, na izdašnosti Ministarstva odbrane i ne prave „leteće automobile“ (osim jednom i za potrebe marketinga svog novog brenda).

Ako država maksimalno iskoristi marketinški i PR momenat EXPO-a 2027, ako DCV iskorači iz svoje kutije i iskoristi jedinstvenu priliku za inovativnost i retko povoljan momenat da u ovom sektoru regulatorno nismo obavezni prema EU, ako se omoguće državne subvencije za inostrane i domaće poslovne entitete koji bi razvili komercijalnu primenu eVTOL letelica u turističke svrhe, Srbija bi prva dobila interesantnu atrakciju i opciju prevoza vazduhom u ovom delu Evrope i sveta. Nije nemoguće i svakako nije za sprdnju.

O ovoj i drugim temama detaljnije ćemo pričati na 4. po redu Tango Six konferenciji Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

KK

Ako kazem pravo misljenje ispast ce da mracim i da sam negativan, ali na Balkanu sa ionako slabo odrzavanim vozilima na klasicni pogon, starosti vozila od 10+ godina, pijanstvima i drogama, uz dodavanje kompleksnosti kao otvoreni rotori iznad urbanih sredina, regulacija visine pored brzine i smera.. ne zvuci dobro. No mozda nisam u pravu.

Odgovori
Б

Пример како се пише озбиљан аналитички текст, уз изношење личног става аутора, са којим не мора свако да буде сагласан, то је на крају лични закључак на основу својих вредносних судова, али се све време нуди обиље информација и то посложених тако да се на прави начин отвара тема, анализира и поткрепљује чињеницама. Браво Петре!
Што се целог ЕКСПО концепта тиче, нисам одушевљен, помиње се превелика цена, али када видим колики број Срба је против, ко зна, можда је то и добро…?
Услов да по Србију нешто буде дугорочно добро је да народ на прву буде скептичан… Тамо где није био, где је раширених руку прихватао неке идеје, од Југославије, преко Несврстаних, до наводно либералног Устава из 74. против кога нико глас није дигао (за разлику од њему претходног из 63.) па све до прихватања ЕУ вредности 2000. знамо како се завршило.
Два непогрешива теста шта је дугорочно добро за Србију:
1. Ако се већина Срба слаже, одбаци, сигурно није добро.
2. Види шта Албанци и Хрвати мисле да је добро за нас па уради све супротно. (Пашић)

Odgovori
Da

Осим што има више ротора и што на електрични погон, не видим због чега овај концепт захтева већу пажњу од хеликоптера. Београд – Златибор може и хеликоптером…. Итд.

Odgovori
YP

Koliko je realan domet eVTOL? Može li BG – Zlatibor sa jednim punjenjem baterija?

Ovo je egzotika i u egzotičnim zemljama bliskog istoka…

Re

Ništa čudno za Srbiju.Medju prvima u Evropi smo uveli avijaciju,pioniri smo robotike.Sve možemo ako politika nesapliće,imamo pametnih ljudi samo da im se da mogućnost.

Odgovori
Mi

I gdje ste u svemu tome u ekonomskoj prednosti nad bilo kime. Sto bi rekao macola iz Boljeg zivota: Sta ce nam novi Tesla. Ni prvog nismo znali da iskoristimo.

Ly

Pisite sta vam se kaze slobodno, nije daleko 2027. istina se vremenom pokaze. Dokle god pisete narucene tekstove bice vam super, sram vas bilo.

Odgovori
de

Dobar tekst! A za sve koji su skepticni neka malo razmisle. Ne postoji ni promil sanse da se ovaj vid transporta ne ostvari. Prvo: tehnologija i tehnika napreduju ogromnim brzinama. Drugo: sigurno ce postojati prilican broj dovoljno bogatih ljudi koji ce pozeleti ovakav vid transporta. Trece: to sto se to zove taxi (a iz teksta se vidi da se i ne zove) ne znaci da ce biti dostupno obicnom narodu u nekom skorijem periodu. Uostalom helikopteri postoje 80 godina pa opet nisu pristupacni ni za posedovanje, odrzavanje a ni za iznajmljivanje. Cetvrto: za upotrebu ovih letelica trebace ozbiljne regulative ali i izgradnja infrastrukture. Verujem da nije tesko da se GPS-om povezu i da lete iznad postojecih ulica na 15 – 20 metara ali sam nekako siguran da to niko nece dozvoliti. Kome treba da se to cudo pokvari iznad centra grada i tresne na neku prometnu ulicu? Sto se tice EKSPO-a dovoljno ce biti da se pojavi nekoliko ovih letelica koje ce leteti unapred predvidjenim koridorima i to ce biti to. Ako neko misli da ce tamo biti na stotine ovih sprava i da ce leteti gde, kad i kako ko hoce taj ce se grdno razocarati

Odgovori
Dr

Mogu misliti kakvi ce biti beogradski leteci taksisti, ako znamo kakvi su trenutni ovozemaljski.

Odgovori
ma

„jedinstvenu priliku za inovativnost i retko povoljan momenat da u ovom sektoru regulatorno nismo obavezni prema EU“

mislim da je ovo biznis model cele drzave u ovom trenutku….

Odgovori
St

Ne znam samo u kom smo sektoru obavezni prema EU< u onom gde nam Kinezi i Azerbejdzanci asfaltiraju i grade zgrade ,ili Rusi prugu ili mozda Turci? Od EU smo odustali jos pre dva mandata samo pricamo da nismo.

ev

Aутор текса је лепо образложио да је та идеја могућа и да има оправдања, није само атракција у питању, што да Србија нема и то да покаже у ваздухопловству?
Храброст, да се искорачи из техонолошког и легослативног заостанка, треба да буде јак мотив, а ове летелице само један такав.
Упамтите, проблем наш је инкомпетентност у многим областима нових технологија, фундамент те инкомпетентности је не спремност на искорак, не толико немаштина или корупција, без кога нема развоја!

Odgovori
Mi

Taksisti se nikad nece sloziti sa ovim, jer letecim taksijima ne mogu da blokiraju ulicu ispred skupstine i traze da im se daju povlastice i ukinu fiskali racuni.
Jedino ako Skupstina postane leteca….

Odgovori
Mi

Ljudi zaboravljau jednu važnu stvar i zašto neće biti dopušten let nad gradovima… zvuk i buka. Ljudi uvijek zaboravljaju tu običnu činjenicu, koliko su glasni. Postoji razlog zašto uvijek stavljaju neka muzika kada reklamiraju takve stvari na youtube, itd.

Odgovori
Mi

Koja ce biti cijena voznje tim letecim taksijem u odnosu na: cijenu letjelice, broj ljudi koji mogu da si to priuste, broj taksista koji ce biti obuceni i cijena njihove obuke, troskove goriva i servisa tih taksija. Sve te akumulirane troskove treba da snose musterije. Da ne govorim o regulativi, pravnoj i tehnickoj. Tu vam je i odgovor koliko je realan leteci taksi.

Odgovori
PS

Ma, reklamna vožnja po predefinisanim tačkama. Uostalom, piše u tekstu. Ne treba shvatiti bukvalno da je ovo taksi. I sigurno nije za svačiji džep, ali ako stvarno bude toliko posetilaca, prosto i najmanji procenat putnika će da isplati ovo. Neki će se voze, ostali će da slikaju…

de

A koja je cena iznajmljivanja helikoptera za let? Koja je cena nekog luksuznog automobila ili nekog od onih sto imaju crnog konjica ili zlatnog bika na znacki? Koja je cena privatnog aviona? A njegovo odrzavanje, plate pilota, goriva, usluge aerodroma…. I opet se nadje neko ko to sve plati! To sto ti mislis da leteci taksi kosta par evrica po letu i da treba (ili da ce biti) dostupno svima je stvar tvoje percepcije koja nema veze sa realnoscu.

Mi

Dejanera

Mislim da je moja percepcija sasvim ispravna. Sam si odgovorio. Helikopter vec mozes iznajmiti ili avion za prevoz do odredjenog grada ili drzave. Njih nece zamijenjti jer nema potrebe, vec odavno postoje. Ovdje je zamisao taksi prevoza na manje udaljenosti. Iz jednog dijela grada u drugi. Jednostavno nema infrastrukture za to niti regulative. Moze nesto biti prikazano ekperimentalno i vec jeste ali da ce ekonomski zazivjeti, nece jos u dogledno vrijeme. Naglasak u svijetu je na autonomnim vozilima koji se krecu prometnicama, ne na letecim.

de

Mislav
Da probam onda ovako: Pre 15-20 godina sam citao o nekom multimilioneru (ili cega god je vec bilo to multi) iz Njujorka koji je registrovao jedno svoje sluzbeno vozilo kao taksi. Razlog je bio sto u Njujorku su nenormalne guzve a taksi moze da se krece zutom trakom! Zato me ne bi cudilo da nekoliko „heliodroma“ ili kako bi se vec zvalo to odakle polece i gde slece ta letelica bude izgradjeno na nekoj od javnih garaza, na nekoj od poslovnih zgrada pa i da im se izgrade posebna mesta za sletanje u cetvrtima gde rade ozbiljno bogati ljudi. Sasvim sam ubedjen da bi bilo dovoljno zainteresovanih da se prevezu od aerodroma do BGD-a na vodi ili sa Vracara i Dedinja do Novog Beograda a da ne moraju da sede u kolima na sred Gazele ili Brankovog mosta u sred spica. Takodje ima i odredjeni broj tatinih i maminih sinova i kceri koji bi u tome leteli par stotina metara samo da pokazu kako im se moze! A i YT bi bio pun snimaka onih koji su istresli i zadnji cvonjak da bi okacili snimak sebe kako lete u tom sokocalu. Obicanom narodu ce to biti pristupacno za jedno 50 godina. Na moju zalost mene u to vreme uopste nece interesovati ovozemaljska tehnika!

Jo

Odličan tekst! Ako Srbija može da ponudi demonstraciju eVTOL tokom EXPO, nema razloga da proizvođači to ne prihvate. Nakon izložbe, određen broj letelica može da ostane i nastavi da pruža komercijalne usluge. Ova vozila nikada neće zameniti taksije i drumski prevoz. Moći će samo da ga dopune. Sletite na BEG i eVTOL vas prebaci na krov hotela u centru grada. Odveze vas na veceru na Frušku goru ili Oplenac. Na poslovni sastanak u Kragujevcu ili Čačku. Naravno da to nije pristupačan prevoz za široke narodne mase, ali može da bude odlična demonstracija prestiža i turistička atrakcija.

Odgovori
Al

Pohvala za tekst. Odlično.
Pošto svi znamo kako tehnologija napreduje, imam osećaj da će ovo ubrzo da zaživi i počeće da se razvija ekstremno brzo.
Do EXPO događaja ćemo imati već koliko toliko izvedene stvari na čistac po tom pitanju. Prvo šminka, pa brza razrada i komercijalni bum.
Poput dronova.

Odgovori
Sv

Kotrljanjem do Zlatibora (220Km) potroši se 40kWh. Let bez jedrenja bi trebao da „troši“ minimum 10 puta više tj 400kWh. Da kažemo da koriste CATL Condensed bateriju (jedina komercijalno ozbiljna opcija) potrebno je minimum 800kg baterija + 100kg baterija rezerve. Dakle pričamo o eVTOL-u od par tona i minimum sat vremena punjenja u Zlatiboru.

Ovi prikazani „strojevi’ nisu ni blizu te mase i zapremine, to je za desetak kilometara leta i par selfija.

Odgovori
Mi

eVTOL letelice koje mogu da prevoze i ljude su zapravo samo jedan veliki dron. Demo letovi su već obavljeni kojekude, sve sa ljudima. Doduše, test piloti, test platforme… Još je daleko od komercijalne primene.

Tehnologija dronova, kvadro i oktokoptera jeste sada već prilično razvijena, ali znamo da su to za sada uglavnom manje ili više ozbiljne igračke.

Multikopter jeste znatno jednostavniji za let od klasičnog helikoptera. Nema gasne turbine, reduktora, nema izuzetno kompleksne mehaničke kontrole koraka glavne elise i zadnjeg rotora.
4-8 elektromotora (mislim da ne moram spominjati koliko su prostiji i pouzdaniji od gasne turbine), način upravljanja praktično isti ko u DJI od 200€, kontroler i sw zna da napravi čak i Željko Mitrović, i voila, kutija koja kontrolisano leti i nosi teret je tu.

Ali, kada će biti toliko pouzdani i sigurni da voze i ljude, videćemo. Kako što autor teksta reče, aeronautički inžinjeri su i dalje skeptični. Ja u to neću ući dok se ne raširi bar na desetinama lokacija po svetu, i nakon par godina ekslopatacije. Čak i nakon svih homologacija.

Takođe je istina k’o što već ima u komentarima, potrošnja energije (u kWh) ovakvih letelica je ogromna. I kod malih dronova, masa baterije (ako se hoće iole duži let) je >70% mase celog drona. A masa korisnog tereta je gotovo zanemariva u odnosu na masu baterija+letelice. Dronovi koji nose veće terete mogu da lete 5-10min. Električni multikopter sa 4 osobe i nešto prtljaga neće moći da leti duže od 15-20min. Obzirom na brzinu leta i sigurnosnu marginu, to je ok od Surčina do centra grada, možda eventualno od Surčina do Novog Sada. Do Zlatibora, jako teško.

Odgovori
Th

Hmm. To je samo „obicni helikopter“. Teze je ljeteti helikopter nego avion. Treba samo neku umjetnu inteligenciju koja ce sa njim upravljati. Ako do sada ne mogu razvit autonomne taxije onda ce biti jos teze ako leti. Taj AV je potpuno lud.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs