Novi v.d. direktora Vazduhoplovne akademije Miroslav Lepir: „Sve organizacione jedinice zadržale svoje sertifikate, podnete tri ostavke, imenovan novi „accountable manager“ za Vršac“

18. jan 2025

Direktorat civilnog vazduhoplovstva povodom situacije u Vazduhoplovnoj akademiji: Svi prijavljeni događaji su obrađeni i procesirani

15. jan 2025

„Prince Aviation“ obavio do sada najduži čarter let: Od Ciriha do Rio de Ženeira preko Kabo Verdea

9. jan 2025

Savet roditelja Vazduhoplovne akademije protiv nove uprave: „15 rukovodilaca sa vazduhoplovnim sertifikatima podneće neopozive ostavke“

4. jan 2025

Smene u Vazduhoplovnoj akademiji: Direktorat civilnog vazduhoplovstva demantuje da postavlja rukovodioce

1. jan 2025

[POSAO] Beogradski „MPC Air“ traži Kapetana i Kopilota na avionu „Cessna Citation“ XLS+

29. dec 2024

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar kompanije „Prince Aviation“ za 2025. godinu

28. dec 2024

Još jedan budući program besplatnog letenja: DCV donirao novčana sredstva Vazduhoplovnom savezu za kupovinu jedrilice za obuku pilota

27. dec 2024

Makedonski Er Traktor primećen u Austriji 

26. dec 2024

Hrvatskoj policiji isporučeni helikopteri Subaru Bell 412EPX

18. dec 2024

[MEBAA 2024] Manji sajam, veće poslovne aktivnosti, AOC za manje od 60 dana i zapaženo srpsko prisustvo

14. dec 2024

[MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

13. dec 2024

Visoka delegacija američkog „Garmina“ u poseti beogradskom „Prince Aviation-u“: Nastavak strateškog partnerstva za nove poslove modernizacije poslovnih aviona

11. dec 2024

Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024

Od utopije do realnosti: Analiza izvodljivosti „letećih taksija“ za EXPO 2027 u Srbiji

31. okt 2024

ISSA simpozijum na Mašinskom fakultetu: Kompanija „Prince Aviation“ i održivo poslovanje – od „pametne zgrade“ do „chat bota“ u procesu zapošljavanja

30. okt 2024
STERNA VLA: još jedan novi domaći projekat lakog aviona
Jedan od najboljih i trenutno najaktivnijih opitnih pilota u Srbiji, Franc Hudomal u strukturi STERNA-e

STERNA VLA: još jedan novi domaći projekat lakog aviona

Tim iskusnih domaćih vazduhoplovnih inženjera kompanije STERNA iz Beograda planira razvoj novog lakog dvoseda naziva STERNA VLA. Prvi put u istoriji moderne domaće proizvodnje aviona kampanja obezbeđivanja finansija za projekat počinje na Internetu i poznatoj crowdfunding platformi Indiegogo.

Posle priče o razvoju domaćeg kompozitnog very light aviona Sky Wolf danas vam predstavljamo još jedan zanimljiv pokušaj domaće proizvodnje letelica. Reč je o projektu nazvanom STERNA Very Light Aircraft, projektu kompanije STERNA d.o.o iz Beograda.

STERNA VLA.
STERNA VLA.

Avion STERNA VLA zamišljen je kao visokokrilac-dvosed pogonjen motorom u Rotaks 912/914 klasi. Razvojni tim u reklamnom materijalu predviđa dolet letelice od 1.000 kilometara i krstareću brzinu od 150 km/č. Od dodatne opreme predviđen je sigurnosni padobran u slučaju otkaza motora ili konstrukcionog kvara a u reklamnom materijalu se takođe govori o planu za ugradnju električnog motora počev od druge serije planiranje proizvodnje. Avion je namenjen rekreativnom letenju, obuci za VLA/ULL ovlašćenja kao i za druge primene adekvatne za ovu vrstu letelice.

 
Kompanija STERNA d.o.o osnovana je u maju 2013. godine. Na njenom čelu, kao i na čelu programa razvoja STERNA VLA letelice, nalazi se vazduhoplovni inženjer Ivan Dunđerski koji je radio na mnoštvu projekata u inostranoj i domaćoj vazduhoplovnoj industriji. Dunđerski je nekadašnji direktor fabrike aviona Utva a poslednji projekat u koji je bio uključen u privatnoj režiji bio je modifikacija i prodaja aviona Utva-75 kompaniji SAFAT iz Sudana koja ga je prekrstila u svoj „novi“ avion za početnu obuku SAFAT 03. Uprkos činjenici da se radilo o jednom od najobimnijih projekata domaćih vazduhoplovnih stručnjaka u inostranstvu u poslednjih nekoliko godina on nije opravdao svoja očekivanja, dok neki izvori pričaju o projektu i kao u potpunosti neuspešnim.

STERNA tim na čelu sa vazduhoplovnim inženjerom Ivanom Dunđerskim.
STERNA tim na čelu sa vazduhoplovnim inženjerom Ivanom Dunđerskim.

Crowdfunding koncept

STERNA razvojni tim odlučio se za veoma inovativan koncept finansiranja svog projekta, nešto što do sada nije viđeno u srpskoj civilnoj vazduhoplovnoj industriji. Tim se za prikupljanje sredstava za izradu prototipa i proizvodnju okrenuo crowdfundingu i svoj projekat je predstavio na jednoj od najpoznatijih platformi Indiegogo.

Crowdfunding koncept počiva na javnom, dobrovoljnom, prikupljanju novca od fizičkih lica putem kredibilnih online servisa za raznovrsne projekte koji svojim „investitorima“ zauzvrat nude određene pogodnosti (u zavisnosti od iznosa donacije) i koji služe kao prezentacije napretka projekta na kojima se prati zadati cilj (ukupni novčani iznos potreban za izradu ili proizvodnju) u odnosu na do tada pristigle donacije.

Cilj STERNA tima je prikupljanje 500.000 dolara i za kampanju prikupljanja donacija predvideli su 60 dana. Ukoliko ovaj prilično ambiciozni cilj bude ispunjen tim planira da počne sa izradom prototipa u oktobru ove godine, dok se početak kampanje opitnih letova planira od januara 2015. godine. Navedena novčana sredstva biće namenjena za izradu „mini-fabrike“ i prve razvojne serije letelica.

Pored inovativnog pristupa finansiranju tim je posegao za nekim veoma čudnim promotivnim formulacijama koje na trenutke zvuče prilično neozbiljno. Koriste se formulacije koje planirani projekat opisuju kao „briliant aircraft which will change the flying exeprience of mankind“ i tvrdnje da će „istorija avijacije biti promenjena“ ovim projektom.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

12

Mislim da sam slicnu letelicu video u filmu "Bogovi su pali na teme 2".

Odgovori
St

126LAE-Delta, hvala za kromentar, svaki nam znaci, a sada imamo i domaci zadatak da odgledamo film "Bogovi su pali na teme 2"

Av

Avion je sličan avionu, "de Havilland Vampire"

Odgovori
St

Avijatičaru, hvala za komentar, da, da sa te dve trupne grede lici na de Havilland

je

Jako interesantna koncepcija! Volim male avione tipa Skymaster i sl!
Nadam se da ce proizvesti i prodati veliki broj primeraka!

Odgovori
St

Hvala za komentar jetfreak, svaka ideja, savet, nam znaci, dobro ste primetili Skymaster nam je bio jedan od uzora. I mi se nadamo velikom broju prodatih primeraka :)

ma

podseca na utvin propali projekat Vila

Odgovori
St

Hvala za komentar Marko, pocetna ideja je i krenula od Utvine Vile

go

Koliki je ceoni otpor?Ajd dobro, ipak se radi.

Odgovori
St

Dragi gospodint, hvala za komentar. Radimo, radimo ako zelite da nam se pridruzite savetom, komentarom molimo vas kontaktirajte nas na: office@sterna.re

go

Svaka pohvala za trud i znanje, takodje i za entuzijazam. Nazalost moj pristup aero inzenjeringu je hm, da kazemo ,nekonvencionalan, tako da sumnjam da bi bio od neke koristi ali vrlo rado cu priloziti donaciju. Jako je vazno da se duh avijacije i aero inzenjeringa odrzi na bilo koji nacin, jer u protivnom ova zemlja zajedno sa narodom, pretvoriti u naciju leminga koja samo tapka po pipafonima,bleji po kaficima i urla na utakmicama. Mozda bi bilo manje rizicno da se krenulo sa RC pricom prvo, manji rizik,veca sloboda, plus pristupacnije je za populaciju.
Kako god bilo, puno srece i svako dobro.

Go

Kakav cirkus. Cenim svaki pokusaj preduzetnistva, ali ovako se predstaviti strancima…. sastanak u kafani, sa sve musemom iz 87-me, donela tetka iz Doboja…

Pa onda los engleski, nesigurnost u govoru… Ljudi, gde su vam lepe prostorije, makar za slikanje, radna odela, beli mantili. Da li ste se obrijali, oprali kosu, obukli kosulje… model aviona, kao da sam ga ja pravio…
Mora to mnogooooo bolje i ozbiljnije, sa aspekta marketinga. To je ono sto danas prodaje robu!

A i svega dve donacije govore nesto.

Odgovori
St

Dragi Gostu, hvala za komentar, iz svakog se moze ponesto nauciti :)

Zvuci da smo Vas nasmejali a to je dobro delo.

Ako imate marketinskog iskustva, ili iskustva u projektovanju i izradi aviona/maketa i zelite da nam pomognete spremni smo za svaku saradnju, molim Vas kontaktirajte nas na office@sterna.rs

Ako niste raspolozeni za saradnju a Vi nam pomozite donacijom :)

Gr

A možda da se model proposition kroz neki od open source aerodinamickih programa da se vidi da li je ovo rešenje stvarno dobro? Nekako mi se čini da to nisu uradili. Takođe bi moglo još dosta toga da se kaže kad se pogledaju moderni VLA i uporede.

Odgovori
St

Hvala za komentar, rado cemo prihvatiti sve vase sugestije i savete, ako zelite da nam se pridruzite i ucestvujete u nasem projektu molimo Vas kontaktirajte nas na office@sterna.rs

С

Морам да кажем да је Стерна потпуно погрешно схватила концепт Индигого-а (Кикстартера и сличних). Циљ тих сајтова није да се сакупе донације. Нико неће свој тешко зарађен новац донирати у циљу испуњавања туђих идеја. Концепт се састоји у томе да се недовршен производ (који постоји само на папиру) унапред прода купцима. Купци ће очекивати да за свој новац, после неколико месеци (до једне године), добију готов производ који су платили. А прималац новца ће исти искоритити као капитал у циљу пројектовања и почетка производње производа (и наравно нешто и зарадити).
Нико вам неће поклонити новац а да заузват не добије ништа. Они хоће конкретне ствари а не симболичне.
Нажалост, од ове кампање сакупљања новца нема ништа. Овај производ је превише скуп, да би се могао финансирати/продати преко ових сајтова.

Наравно, ово је само моје мишљење.

Odgovori
St

Hvala na sugestijama, medjutim postoje razliciti pristupi i pogledi ovim platformama. Tacno je da je proizvod iz jednog ugla preskup ali sa druge strane je i dosta jeftiniji. Recimo kampanja https://www.indiegogo.com/projects/join-spaceil-s… je iskljucivo bila donatorskog karaktera gde je tim prikupio sredstva za gorivo koje ce poslati njihovu letelicu na mesec.

pe

simpatičan i sve bi to, zaista, bilo u redu kada bi priča koja stoji u epilogu svega toga bila jednako simpatična.

Naime, ljudima iz ove branše koji su u periodu aktivnog delovanja Ivana Dundjerskog, od 1979. do početka devedesetih godina prošlog veka, bili poslovno angažovani (a u ovoj maloj zemlji ih i nema tako mnogo) nije nepoznata istorija dotičnog i njegov razvojni put. Poznato je da je gore navedeni radio u fabrici aviona Utva-Pančevo prvo kao direktor montaže a kasnije je, posle kratkog prekida , postao i generalni direktor. Svakako da je stanje u zemlji bilo jako teško, kako za sve ostale industrijske grane tako i za avio industriju, ali ne može se poreći da je lošem poslovanju fabrike doprinelo i prilično oskudno iskustvo i znanje predpostavljenog. Fabrika je krenula u sunovrat, novac se razbacivao na nove, nikada zavrsene projekte a plate za zaposlene izostajale su čak godinu dana.

Sve ove činjenice govore same za sebe a Dundjerski je trebao da predvidi ovakvu reakciju budući da gore

Odgovori
va

Interesantna je fotografija na kojoj vidimo gospodina Dundjerskog pored AIRBUS aviona, a kao što svi znamo mnogi naši inženjeri odlazili su u inostrane posete kako bi stekli znanje (nikada primenjeno) o poslovanju i naprednim tehnologijama. Na snimku, takodje, vidimo kako gospodin Dundjerski kontroliše oplatu na krilu, pregleda avionski motor a vrhunac je kako na alat stavlja tablu lima sa svojim saradnicima. Iskreno, ako ikada ikome bude zatrebala neka usluga da li je moguće dobiti adresu fabrike u kojoj gospodin Dundjerski radi, budući da ih nema mnogo, a pomoć tako stručnog lica mnogima bi, svakako, dobro došla. Lokacija snimljene hale nikome nije poznata i čini se da je to hala u Kraljevu, a funkcija gdina Dundjerskog je nejasna.

Odgovori
St

Ukoliko zelite da pomognete mozete nas kontaktirati. Snimljena hala nije u Kraljevu vec u Beogradu.

ni

Kada je reč o modelu aviona pod nazivom „VILA“ postoji dosta činjenica koje nikako ne idu u prilog i daleko su od dobre reklame. Ceo projekat „VILA“ doziveo je fijasko i zavrsen je ni manje ni vise nego smrću probnih pilota. Uzrok tome, izmedju ostalog, bili su loše uradjeni okovi na vezi krilo-trup, sačinjeni od veoma slabog lima. Dakle, veoma ruzna prica i neadekvatna reprezentacija.

Odgovori
St

Informacije sa kojima raspolazete nisu tacne s obzirom da jedan jedini proizvedeni prototip aviona VILA i dan danas stoji u fabrici UTVA. Projekat je napusten iz finansijskih razloga koji su jos uvek prisutni.
Avion pod imenom "Leptir" pao je usled greske pilota 1991. Izvestaj komisije za udese nije naveo "lose uradjene okove" kao razlog pada vec neadekvatno upravljanje avionom i izvodjenje akrobacija na maloj visini.

ni

Gospodine Dundjerski,
Nije posteno, niti humano,poricati takve cinjenice kakva je pad aviona i smrt posade. Poginuli mehanicar Djura Martinov i pilot Jovan Radovanovic imaju porodice iza sebe. Sakrivanje i negiranje ovakvih podataka nam govori vise o vama.

Odgovori
Dr

Poštovani gospodine nidzagrom

Kao što možete i sami pročitati, u odgovoru na Vaš prvi komentar iznete su osnovne činjenice i informacije o projektu "Vila". Takođe su iznete i činjenice iz zvaničnog nalaza tadašnje "Komisije za udese" o slučaju udesa aviona "Leptir" (dakle ne "Vila") i tragičnoj pogibiju pilota i mehaničara. Dakle, koje su to činjenice koje su "sakrivene" ili "negirane" kao što kažete, verovatno je samo Vama poznato, pa bi bilo dobro i da ih obelodanite? U suprotnom, ostaćemo svi uskraćeni za pravu informaciju a Vaš "komentar" bi tada bio samo nedobronameran trač i "govori nam više oVama". I potpišite se imenom i prezimenom, čega se stidite?

pe

Auuu…znaci to je bio taj pokusaj leta kada se to desilo? Tek sada mi se sklapaju kockice…strašno!

Odgovori
Fr

Momci, baš SVE znate i u sve ste upućeni?! To uostalom nikakve veze nema sa sadašnjim događajima.
Avijacija i projektovanje plus marketing je previše složena problematika tako da i ne očekujemo Vaše prisustvo u tome… Vidite da vam nije izgoreo ajvar u pečnici

Cobalt

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs