Imao sam zadovoljstvo da nekoliko puta posetim bazu jedinice na Surčinu, pričam sa pilotima i svojevremno sam uz njihovu pomoć organizovao jednu prilično obimnu promociju u trajanju od nekoliko meseci koja je prošla bez ikakvih problema. Profesionalizam i opremljenost tih ljudi uvek su bili na mnogo ozbiljnijem i organizovanijem nivou od prosečne GA operacije u Srbiji.
Međutim, događaj u Jagodini podsetio me je na sličan incident prilikom završetka Aeromitinga Batajnica 2009. Nakon završetka letačkog programa i odlaska posetilaca prema kapijama, MUP-ov Bell poleteo je na prilično nestandardan način uzimajući u obzir blizinu ljudi na zemlji. Umesto pomeranja helikoptera na drugu lokaciju i bezbednijeg poletanja pričalo se i o prevrnutim kolicima za bebu.
Aca
Prva obaveza policije je da stiti gradjane – oni niti su ih stitili pre, niti su ih stitili nakon incidenta, vec su bezobrazno i bezobzirno nastavili sa svojom vezbom dok su deca lezala tesko povredjena ispod onih reklama. I nisu lakse povrede nego teze, jedno dete je imalo slomljenu kljucnu kost, sto se vodi kao teska povreda. Sreca pa nije bio veci masakr. Naravno, niko nije odgovarao za to, sto je u ovoj "zemlji" standardno.
Stručno lice
Direktorat nije nadležan za državne vazduhoplove, u koje spadaju vazduhoplovi vojske, policije i carine.
Kada bi poljoprivredni avion prilikom sletanja na njivu ubio kravu i oštetio avion, bio bi pilot kriv. Ne bi bio kriv pastir ni vlasnik aerodroma.
Kada bi vazduhoplov sletao na površinu gde postoji kontrolor letenja ili rukovodilac letenja, oni bi bili krivi jer imaju uvid u stanje površine na koju se sleće.
Ovde je jasno da je pilot kriv jer je izvršio manevar kojim je ugrozio druga lica (kao da je sleteo i ubio kravu). Pilot je mogao da traži od organizatora da postavi rukovodioca letenja da bi čitava manifestacija bila bezbedna. U krajnjoj instanci, pilot je pristao na takav let (popunio plan leta) iako je znao da na mestu odredišta ne postoji rukovodilac letenja i da je sam odgovoran za bezbednost. Ovde ima samo moralne odgovornosti organizatora i krivične odgovornosti pilota.
helikopterunit
Netačni navodi "Stručno lice", Direktorat JESTE nadležan za vazduhoplove i letačko osoblje MUP-a. To što se isti oglasio nenadležnim, u ovom nesretnom slučaju, je posledica "ne talasaj" politike rada direktorata i njihovog upravnog odbora na čijem je čelu Ivica Dačić.
Naravno da je postojao rukovodilac letenja koji je ujedno i šef pilota Helikopterske jedinice MUP-a Srbije g-din Trninić Nenad. Isti je i davao izjave novinarki lista Blic u vezi pomenutog incidenta.
Piloti su izvodili uobičajeni manevar desantiranja tzv. fast drop, poštujući proceduru i imali su odobrenje RL-a, što u potpunosti iskčjučuje njihovu odgovornost u incidentu.
RL (rukovodilac letenja) ni jednog trenutka nije obavestio pilote o stanju prepreka na zemlji pa čak nije ni prekinuo izvodjenje vežbe, kada su panoi poleteli na sirote mališane, već je insistirao da se nastavi vežba, mada je imao neposredan uvid u posledice.
Naj žalosnije od svega je pranje ruku od odgovornosti i zabrana pilotima da upute javno izvinjenje roditeljima povredjene dece. Ali šta da se radi, politika je plata a naredjenje je naredjenje pa hoćeš ili nećeš.
Osta je nam samo da se nadamo da nas politika neće više terati da izvodimo ovakve i slične CIRKUSKE vežbe za decu i omladinu.