Organizacija dolaska na aerodorm bila je gotovo savršena. Sa relativno malo ljudi kolone posetilaca i vozila su usmeravane na aerodrom gde se nalazio veliki broj parkirališta a neka od njih su bila uz samu stajanku vazduhoplova ili blizu poletno sletnih staza. Ono što je bilo zanimljivo je da je ulaz bio besplatan i da na aerodromu gotovo nije bilo nikakvog pretresa niti vojnog obezbeđenja. Reklo bi se da se Česi osećaju vrlo bezbedno i da ne očekuju gotovo nikakvu opasnost na ovakvim manifestacijama. Spoteri i vazduhoplovni entuzijasti mogli su komotno da se kreću u i oko aerodroma. Na aerodromu se mogla kupiti raznovrsna i vrlo ukusna hrana, piće, zatim makete, vojna odeća, suveniri itd. Ali bilo je i nedostataka. Prvi nedostatak je bio veoma mali broj toaleta koji se još i plaćao. Zatim nije bilo cisterni sa vodom nego se voda morala kupovati. Ograda oko PSS i na još nekim mestima je bila visoka oko 2 m što je itekako znalo da smeta.
Letački deo bio je uzbudljiv i dinamičan sa velikim brojem tipova vazduhoplova a gotovo svaki nastup je bio zanimljiv, bez izuzetaka. Ipak najveće aplauze i ovacije doživela je britanska akro grupa ’’Red Arrows’’ koja je letela na 7 aviona Hawk T.1A. Raznovrsni manevri i grupno letenje podsetio me je na našu nekadašnju akro grupu ’’Leteće zvezde’’ koja je imala vrlo sličan program. Američki stategijski bombarder B-52H bio je takodje zvezda aeromitinga kako u dinamici tako i na statici. Kolosalnih dimenzija avion u vazduhu izgleda impresivno a u toku preleta iznad aerodroma videlo se kakvo umeće je potrebno da bi se upravljalo tako velikim avionom. Nastup italijanskog i austrijskog EF-2000 Tajfuna još jednom je pokazao vrhunsku manevarbilnost ovog aviona. Zanimljivo je da je austrijski pilot ostavio bolji utisak iako je doleteo iz Austrije i leteo sa podvesnim rezervoarom.
Ruska tehnika je takodje bila zastupljena i to u vidu dva slovačka MiG-a 29AS, koji su prikazali izvanrednu blisku manevarsku vazdušnu borbu (a ništa manje zanimljiv nije bio ni solo nastup), i dva poljska Su-22M4 koji su demonstrirali napade na ciljeve na zemlji. Holanđanin na F-16AM i Solo Turk na F-16C bili su standardno dobri dok je od helikoptera odličan nastup imala švajcarska Super Puma. Iako je to srednji transportni helikopter imao sam utisak kao da gledam nastup npr. lakog helikoptera Gazela, jer su me iznenadile manevarske sposobnosti ove letelice. Demonstracija punjenja goriva u vazduhu u kojoj su učestvovali češki Gripen i francuski C-135FR Stratotanker bila je takodje zanimljiva. Leteli su još i italijanski C-27J čiji pilot je izvodio manevre valjak i petlja kao i letenje ’’na nož’’, zatim su leteli austrijski S-70 Black Hawk, dva francuska Miraža-2000N koji su prikazali napade na ciljeve na zemlji, odlični slovenački PC-9M, solidni britanski Tucano i King Air 200. Od oldtajmera na nebu se pojavio samo Red Bulov srebrni B-25J Mitchell čiji pilot nije štedeo avion kako bi nastup bio što privlačniji.
Češka vojska izvela je nekoliko vežbi gde smo videli sadejstvo helikoptera, oklopnih jedinica, artiljerije i specijalnih snaga. Tako su tenkovi T-72M4 CZ, borbena vozila pešadije BMP-2, laki mobilni raketni sistemi Strela-10, samohodna artiljerijska oruđa Dana, imala podršku desanta specijalaca iz helikoptera Mi-171Š i vatrenu podršku helikoptera Mi-24V. Sve je to bilo dobro organizovano i interesantno uz buku motora vozila i dejstva streljačkog i artiljerijskog naoružanja. Bile su prikazane i druge vežbe policije u sprečavanju i gušenju demonstracija, vojna vežba ABHO, vežba jedinica za zaštitu VIP osoba, carine u sprečavanju krijumčarenja.
U statičkom delu najveće interesovanje izazvao je već spomenuti bombarder B-52H ali i leteći radarski sistem E-3 poznatiji pod nazivom AWACS. Bila su prisutna dva E-3, jedan britanski E-3D i jedan E-3A zajedničkih snaga NATO-a. Mnogo ljudi je čekalo u dugačkim redovima da udje i vidi unutrašnjost ovih aviona. Takodje bio je prisutan i švedski sistem AWACS S-100B Argus na bazi aviona SAAB 340. Od borbenih aviona mislim da je najveću pažnju izazvao američki F-15C 48.lovačkog puka iz britanske baze Lejkenhit koji je na sebi imao dve zelene zvezdice u kojima je pisalo MiG-29. U prvi mah sam pomislio da su tim avionom oboreni irački avioni 1991. godine (zbog zelenih zvezdica) ali je to ipak avion kojim su 26.marta 1999. oborena dva jugoslovenska aviona. Mogli smo takodje videti veliku raznolikost vojnih vazduhoplova što se tiče savremenosti i doba u kojima su nastali, od estonskog An-2 preko češkog Jak-40, do savremenih aviona Beech 200, C-295M, P.180, C-27J. Češka avijacija je pokazala skoro sve što ima, od školskih Zlin 142 preko lakog borbenog aviona L-159A pa sve do višenamenskog borbenog aviona Gripen, od školskog helikoptera Mi-2 do desantno-jurišnog Mi-24V koji je bio ofarban u specijalnu šemu za manifestaciju Tiger Meet.
Na kraju da dodam da su posetioci imali priliku i da lete helikopterom. Jedna kompanija je bila prisutna sa 6 helikoptera R-44 Raven koji su bukvalno non-stop leteli jer je intereseovanje bilo veliko a očigledno i da je bilo pristupačno što se tiče cene. Letenje ovim helikopterom je još više upotpunilo moju pozitivnu sliku o ovom dogadjaju koji u budućnosti itekako vredi posetiti.
FOTO: Predrag Stamenković – posetite Pegijev sajt AircraftPlanet.com za još fotografija sa Ostrave.