BEOGRAD – Čarter avio-kompanija Aviogenex bila je pre četiri meseca meta interesovanja izvesnog inostranog privrednog konzorcijuma koji je imao nameru da je kupi. Pored formalno adminstrativnih prepreka i drugih razloga za odugovlačenje u ceo „slučaj“ umešala se navodna strategija države da onemogući poslovanje novim Low Cost avio-prevoznicima. Tango Six otkriva kako su ti pokušaju propali i u slučaju easyJeta.
Kako danas u svom štampanom izdanju pišu dnevne novine Informer, „privredni konzorcijum iz Švajcarske“ zainteresovan je za kupovinu Aviogenexa iz razloga formiranja „profitabilne low-cost aviokompanije u Srbiji“. Kao razloge navodne kupovine, grupa industrijalaca podržana od strane Švajcarske agencije za održivi ekonomski razvoj, upotrebila je sledeću verbalizaciju – „iskorišćenje geografskih potencijala Aviogenexa za uspostavljanje avio-saobraćaja s Kazahstanom, Azerbejdžanom, Turkmenistanom, Irakom i regijom Kurdistan„.
Kako Informer dalje navodi, Ministarstvo finansija odgovorilo švajcarcima da je Aviogenex još uvek deo matične kompanije Internacional CG uprkos odluci Vlade Srbije staroj dve godine da se čarter kompanija iz nje odvoji ne bi li se mogla lakše prodati. Isto kaže i Agencija za privatizaciju, odluka o izdvajanju postoji ali to još do danas nije realizovano.
Ovo, još jedno, pominjanje razrešenja sudbine, po istoriji i avionu kojim trenutno saobraća, veoma interesantne čarter avio-kompanije ne bi zaokupilo širu pažnju domaće vazduhoplovne javnosti da nije sledećeg citiranja nekoga u Ministarstvu finansija:
– „…zakonske poteškoće (za eventualnu kupovinu Aviogenexa) ne postoje, već se radi o strateškoj odluci vezanoj za interese Republike Srbije u avio-saobraćaju„.
Dok je nas biće i Jata
Ovom nezvaničnom potvrdom još jednom se jasno ilustruje razmišljanje najuticajnijih pojedinaca domaće komercijalne avijacije – low-cost avio-kompanije treba zabraniti ili što efikasnije onemogućiti da bi se sačuvao Jat.
Iako politika države po ovom pitanju zvanično ne postoji, obrise primitivnog i agresivnog stava baziranog na svemu osim struci i profesionalizmu u vezi LCC zabrane mogli smo videti pre nekoliko meseci. Tada je Milutin Popović, trenutno zaposlen na poslu pomoćnika ministra saoraćaja za vazdušni saobraćaj, preneo zanimljive stavke buduće „strategije“. On je tom prilikom izneo i više okvirno razmišljanje nego konkretni plan da bi i država mogla da osposobi Aviogenex.
Iako je profesionalno dovoljno diskreditovan činjenicom da je zaposlen kod osobe sa izraženim moralnim, etičkim i naznakama problema staračke demencije (Glavni istražitelj još nije imenovan pored trećeg obećanja da će se to desiti u martu), Popović je razmišljao, tada i javno, da putnicima iz Srbije treba onemogućiti izbor jeftinijeg putovanja drugim avio-kompanijama zato što bi se tako „uništio Jat“.
U srži svih problema leži, prema dominatnom tumačenju Jatovog lobija (sadašnji i bivši zaposleni nacionalne avio-kompanije) prebrza i nestrateška primena sporazuma o Otvorenom nebu. Obaveza da se nerestriktivno omogući konkurencija, za koju po njima Jat nije spreman zbog višedecenijskog sistematskog uništavanja od strane države, tumači se kao preuranjena stvar – bar dok se Jat ne „sredi“.
Nepotrebno je naglašavati koliko ovo tumačenje, iako možda zasnovano na ispravnim premisama, ilustruje neozbiljnost Srbije kao države i koliki animozitet aktuelni i bivši Jatovi kadrovi gaje prema osnovnom pravu srpskog putnika – da putuje jeftinije.
Ideja da Aviogenex postane low-cost prevoznik ideja je preuzimanja važećeg AOC-a, mada ostaje pitanje zbog čega bi bio problem prijaviti se za sopstveni? Ostaje pitanje smisla praviti LCC koji bi saobraćao do Turkmenistana (?!) ali posle Popovićevog plana da bi i država mogla da bude vlasnik Aviogenexa – sve je moguće. Srbija je zemlja u kojoj je neko sa četvoromotornim avionima pokušao da napravi niskotarifnu avio-kompaniju. Zbog čega neko onda ne bi stavio svoj novac na istu takvu koja bi saobraćala od Beograda do Kazahstana?
easyJet
Kako Tango Six saznaje, nezvanična strategija eliminisanja low-cost avio-prevoznika (ili njihovo izmeštanje sa „Nikole Tesle“) trebalo je biti realizovana na primeru easyJeta. Tada je država odugovlačila sa odobrenjem sa indirektnom namerom da se još jednom građanima Srbije uskrati slobodan tržišni izbor.
Kako saznajemo, Evropska komisija je tada kontaktirala direktno Vladu Srbije i predsednika države Tomislava Nikolića insistirajući da Srbija poštuje sporazume koje je sama potpisala. Nakon toga easyJetu je izdata dozvola za letenje iz Beograda.
U nadi da će sva zakulisna spletkarenja bivših Jatovih zaposlenih (profesionalaca koji nikada nisu radili u poslovnom entitetu koji nije na državnom budžetu) prestati i u nadi da će se tržište pobrinuti za one koji nemaju poslovnog razloga da postoje, čeka se još jedna slamka spasa. Ili predstoji konačno imenovanje parazita koji će ovaj put morati da izumru.
Petar Popovic
Stretegija je na zaalost, postojala. Dinkic, Krishto, Radosavljevic…. i baza za dva WIZZ aviona na glavnom drzavnom aerodromu. Kako bi rekao direktor WIZZ-a: citat drugi avion u bazi na AP NT je ulaganje u srpsku privredu od 160 miliona evra….kraj citata. Vise nije rec o tome da politicari (a i neki novinari) ne znaju sta je ova industrijska grana , vec je rec o zloj nameri.
Milan
Ovi nabrojani nisu Jatovci,sa tom konstatacijom se slazem .Kad pomenu WIZZ ,to je Starčević odobrio i kod njega je sa nogom u vrata ulazio Madjar u kancelariju.Uvek sam se pitao kako se kupuje takav ulazak kod drzavnog funkcionera.O Dinkiću i njegovom čedu Bojanu suvišno je pričati..Hapse sve sem njihovih ,koji su napravili ne štetu nego tragediju za nas sve.
Petar Vojinovic
Mogli bi da odemo u širinu i da navedemo primere LCC operacija na glavnim državnim aerodromima i tik uz flag carriere, ali da ne radimo to sada.
Zla namera je samo u očima dokonih. Jer Tango Six je bio jedini, ponavljam jedini, medij koji je objavio obe strane priče: http://tangosix.rs/2012/06/02/ekskluzivno-prodaja…
Ko god da je kriv i šta god da se izdešavalo pre nekoliko godina urađeno je. Sada je na delu jasno uskraćivanje tržišne opcije potrošačima uz duplo uzimanje novca od istih potrošača za Jat, ili je bilo do nedavno.
Dok su trugi spletkarili, tračarili i iznosili svoja mišljenja uz kafe prozivajući druge, jedino je Tango Six pokrio obe strane i izveštavao detaljno, beskompromisno i istinito.
Što se tebe, Petre Popoviću tiče, ili bolje Lav Leon Hudaku, reci svom tati da ako hoće da kao odrastao čovek proziva i oštrije reaguje na moja pisanja, neka to uradi kako rade odrasli muškarci – imenom i prezimenom. A ne da koriste tvoj e-mail sa kojim si registrovan na Fejsbuk. Ali otac ti je, nađi snage da mu oprostiš što se po internetu koristi lažnim imenima i koristi tvoju e-mail adresu.
Zoran Hudak
Pozdrav Petru V. ( a i raznim, sto je zanimljivo).
na ovako malo prostoru tesko je poentirati, tome ipak treba da sluzi razgovor (bilo gde).
Osnovni nas drustveni problem je da svi znamo sve, dokle god tako bude ostacemo ukopani ( a mozda i regresirati). Ja na primer ne znam nista o potrebnom kvalitetu boje za novi livery, a jos manje o pilotiranju.
Za pocetak i kraj mog ucesca u „polemici“ :
Prvo: o ekonomskoj teoriji. Liberalni neokapitalizam koji namece ministar Dinkic ima samo jednu rezultantu: zemlju najamnih radnika u tehnologijama koje su nametnute da bi se izvukao profit.
Drugo: Jat nije „kamen o vratu aerodromu Beograd“. Neko ko pretenduje na titulu znalca ovakvu izjavu sebi ne bi trebalo da dozvoli, ali izrecena govoori mnogo i o opstoj klimi.
Trece: drugi WIZZ avion u BEG bazi nije i ne moze biti “ ulaganje u srpsku privredu“ (vrhunski cinizam) vec u praski (na zalost) nesto sasvim suprotno. Zasto ne pokusate na ovu temu sa tog polazista?
Cetvrto: lepo je gledati vestine (pa i Jatovih ) pilota i voleti letenje, ali je govoreci o temi civilne avijacije i o svojoj kompaniji Hogan 15. aprila rekao nesto drugo: our airline is commercial entity. Trebalo bi to da bude i Jat.
Nisam siguran da ste ovo zapazili.
Zoran Hudak
Milan
Pozdrav Petre
Kako si i sam napisao,sistematski uništena kompanija JAT od strane dušebriznika ,tačna je.Ovaj deo da su bivši i sadašnji jatovci odgovorni za nedolazak low cost nije tačno.Kao što isti ne mogu da koriste jedini internacionalni aerodrom za te svrhe.Što se tarifa tiče kao korisnik tog vida prevoza ni druge standardne kompanije nemaju ništa bolje cene. Mozda samo u slučaju kupovine mnogo ranije što je karakteristika i low-cost.Podrzavam zdravu konkurenciju u svim oblastima ,kada se kaze zdrava mislim i da nasa nacionalna kompanija bude ista,što nažalost svih nas nije u ovome momentu.Redovno pratim tvoja pisanja imas dobar izvor informacija ,samo bih mogao da malo manje iskazuješ mrznju prema našem JAT-U ,suviše je vidljiva u tvojim opisima. Drugarski pozdrav
Petar Vojinovic
Na Tango Sixu nikada ništa nije napisano a da nije provereno, tj. tačno, stoga je tačno da su osobe nekada zaposlene u Jatu krive za pokušaje zabrane.
Jat vs. LCC sa BEG-a je idiotska priča, ovo je premalo tržište da ne bi bilo mesta za sve segmente putnika, i leisure i business i backpack i treće i pete… Ovde se radi o principu slobodnog tržišta, tek nakon nekoliko godina, kada i Jat bude na nogama možemo izvući zaključke. Do tada smo mala i beznačajna zemlja i tržište kojoj će svako lupiti šamar kad god poželi, kao u primeru easyJeta.
Milane, vi i ja se ne poznajemo, stoga nismo drugovi. Infantilne karakterizacije oličene u "iskazivanju mržnje" su na nižem nivou razgovora od onoga koji se odvija na ovom portalu.
Ali ako baš želite da vam pokažem ekstremno pozitivnu, da ne kažem prelepu, emociju koju sam iskazao prema Jatu i koju je do sada pročitalo preko 50.000 ljudi i koja je na YouTube-u pregledana preko 8.000 puta, pogledajte ovo. Da li je ovo mržnja? ;)
http://tangosix.rs/2012/25/07/video-reportaza-jat…
Milan
Petre,prvo i ne možemo biti drugovi ,zbog razlike u godinama,ja imam sinove tvojih godina. Drugo uljudan pozdrav koji sam ti uputio više deluje infantilan ,zbog tvoje reakcije ,nego govor mrznje koje nazivaš tako.Nije mi bila namera da mi se drzi predavanje ,tako da stvarno i nije mesto za polemisanje različitih mišljenja.
Vlada
Nisam znao da je za druzenje neophodna primerena razlika u godinama. Ali shta sve chovek ne nauchi chitajuci po netu. Kada nekoga ne poznajesh, a smatrash ga infatilnim, to vishe govori o tebi samome.
Petar Vojinovic
Vi ste rekli da iskazujem mržnju prema "našem" Jatu. Jat nije moj, već samo nacionalna avio-kompanija zemlje u kojoj živim koja mi je iz ličnih razloga posebno draga. To što mi je posebno draga ne mešam u svoj rad kada o njoj izveštavam.
Kao što gospodin Zoran iznosi kvalifikacije zasnovane na godinama i iskustvu tako i vi tvrdite da mrzim. Ali ja ću uvek imati (i imam) širu i slojevitiju sliku od gospodina Zorana i nikada neću, i nisam se, emotivno odnosio prema temama u mom radu.
Nastavite o temi, gubimo vreme na nepotrebnim ličnim referencama.
Hvala što čitate Tango Six.
Zoran Savic
Gospodo,
promasili ste temu za komentarisanje.JAT nikad ne treba da bude LCC.A tema i naslov gore navedenog teksta je potencijalna prodaja Aviogenexa.Svaki put kad se spomene Aviogenex, u bilo kom kontekstu,odmah se pojave komentari u vezi JATa!Dokle gospodo da brkate loncice?
Aviogenex je oduvek bila Charter Komanija,a JAT redovni prevozilac.Zar tako ne treba i da bude u buducnosti?
Rodney
Ne treba da bude tako gospodine Z. SAVICU. Jat je I carter kompanija a ima 7 aviona! Nema dovoljno ni za redovan transport. Koliko su putnika ostavili zbog carter letova u letnjim sezonama, za Bozic, Vaskrs I izmedju. Zahvaljujuci Mrkonjicu, I starim kadrovima I kadrovicima rep sve veci a krila sve manja. Nacionalni
prevoznik zemlje Srbije da bi nosio zastavu na repu a prazan trup? Bez privatizacije I prfesionalne uprave
ostace od Jata samo pobrkani loncici razocaranih ljudi izvan samoupravnih ministara sa svojim ketmenima.
Pozdrav iz Sidneja I daleko vam kuca I jos dalja takva avio kompanija zvana Jat,u socijalisticko-nepotistickom uznosenju nad ponorom. Nada zadnja umire. Neko ce uci u biznis. Srbija ima malo potencijala
a takav Jat nimalo. Zoranu Savicu I ostalim ministrima svako dobro I napredak sa takvim Jatom.
Pozdrav iz Sidneja.Vas Rodney Marinkovic, Aircraft Mechanical Engineer (ret.) Sydney / Kraljevo.
pera detlic
ti tek nista ne razumes…..
Djokovic Sloba
Rodney,ovde je trenutno popularna serija: "Selo gori a baba se ceslja",gde glavni junak kaze: "Ti si izgoreo po glave sve".Kad je to JAt bio charter kompanija,???daleko si ti od svih dogadjaja vezano za avijaciju u ovim krajevima.Nisu u toku uopste,ali daljina je to,pa ti nije zameriti.Neznam dali si primetio da nema vise Tita,tako da tvoje pozivanje u to vreme nema mnogo smisla.Budi tamo i drz se Australijskog neba.
Vlada
JAT nije bio samo charter kompanija. JAT je bio i charter kompanija. Imao je svoje charter odelenje. Zvalo se Air Yugoslavia. Vidim da se slabo pamti, a josh brze zaboravlja.
goga
Mislim da je naslov trebalo da bude „Drzava Srbija ima strategiju protiv DOMACIH low-cost prevoznika“.
Jer, sto se stranih tice, Wizz je dobio I vise od onoga na sta je imao pravo (konsultovati modernog menadzera g-dina Starcevica) a ostali EU low costeri lete iskljucivo zbog primene sporazuma sa EU-na radost gradjana Srbije I bez potrebe za promasenim i bespotrebnim pozivom Mr Manager-a da dodju u Srbiju (inace, oni dolaze samo na poziv eminentnih vazduhoplovnih strucnjaka…pljus…).
A Easyjet nije bio strategija – vec neznanje, blagovremeno identifikovano doduse.
Ne smemo mesati strategiju sa neznanjem. To nam je precest slucaj u Srbiji.
Vlada
Gogo tacno. U Srbiji se uspeh ne prashta. Srbin ce radije da ga vozi evropski Low fare, nego srpski. Citiracu pokojnog Zorana Radmilovica u ulozi Radovana III.
Seljaci se i dalje bodu nozevima i valjaju u blatu.
voja
I JAT i Aviogenex su nekada bile jake firme koje su uprpoascene od strane drzavnih partijskih kadrova, jedino resenje je dovesti stucan i profesionalan menadzment, ovoj drzavi su potrebni i JAT i AGX jedna linijska i jedna lowcost comp.
Elektor
Necu ulaziti u polemiku….volim/mrzim JAT…ne mrzim ga ……prezirem ga, mrznje treba biti vredan.
Samo cu nabrojati ono cemu sam licno prisustvovao, opste je poznato…..ili su nas time pocastili (vredjajuci nam elementarnu inteligenciju) oni koji bi o JAT-u i ostalim bitnim stvarima trebali da vode racuna.
1) " Rajan Er" lou kost kompanija ima u floti preko 300 aviona, i o njenim potrebama kao kupcu pri konstruisanju i opremanju vode racuna i Boing i Erbas. Npr. Boing je pre neku godinu opremio avione ( vise desetina) specijalno prema instrukcijama i potrebama ove kompanije. Izostanak I klase….suzen prostor izmedju sedista i njihov veci broj , kako bi se zadovoljile potrebe za vecim brojem putnika na kracim letovima.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ryanair
pa je upitno pocevsi od velicine i strukture flote….da li se u JATU ima sta spasavati.
Elektor
2) Prisustvovao sam da zaposleni u keteringu JAT-a odnose neotpakovane pakete hrane po sletanju aviona.
3) Poznanik mi je pre oko 2 godine bio clan upravnog odbora JAT a, ili kako se vec zove to telo. Primao je oko 80 000din mesecno vise od godinu dana…….prisustvovao je ukupno 2 (slovima DVA) sastanka mesecno za to vreme (neki nisu ni toliko)
4) posle otpadanja zakovica sa JAT ovog aviona na carter letu za Krf. Jedan od direktora "necega" u JAT u nas je umirivao pricom da oplatu moze da drzi i samo 2/3 zakovica…Da svako ko zna sta je koeficijent sigurnosti ZNA TO….ali to ne znaci da avioni uokolo treba da lete bez trecine zakovica i zavrtanja ili udvojenih sistema.
Elektor
5) Kad je postao ekonomski neisplativ drzava Svajcarska (mala siromasna zemlja na obroncima Alpa bez para za bacanje i rasipanje) je likvidirala SWISS AIR 2002 godine. Danas letite privatnim Air SWISS-om (Swiss International Air Lines) koji je podruznica LUFTHANSE.
6) Kad JAT om budite mogli da letite na liniji Budimpesta – Oslo za 1,8 eura …..koliko je pisac ovog komentara platio kartu (jednu od poslednje 3 – 4 ) LCC a imacu nesto pozitivno da kazem za isti.
7) Posto sam za MIlano poslednji put leteo ATR om !! (sto mi u vreme kupovine karte nije naznaceno, izostalo je vreme dolaska inace bi nesto posumnjao) u reziji JAT a.
resio sam sebe da postedim gluposti…pa da kao nesretnici na atinskom aerodromu posle kvara , nekad i negde ne provedem 24 sata u cekaonici vec da putujem nekom AVIO KOMPANIJOM….kad imam para.
P.S. Vracajuci se iz Irske ove godine LUFTHANSOM…posto je doslo do prekida avio saobracaja, usled vremenskih uslova. Proveo sam sa prijateljima 3 dana u pristojnom hotelu B kategorije 3 noci sa doruckom, sa organizovanim prevozom od aerodroma do hotela (30km daleko) i nazad ….O trosku LUFTHANSE.
Da to znaci BEZ IKAKVE DOPLATE !!
I kao sto uvek ponavljam….secate se PAN AM-a? i jel zemlja prestala da se okrece??
Srdjan
Ja sam pre par meseci imao nesrecu da Jatov let iz Pariza bude otkazan ( avion zbog kvara nije ni doleteo iz Beograda) i kao i vecina putnika koji nisu uspeli da budu prebaceni na alternativni let do Beograda toga dana,
bio sam smesten do sutradan u vrlo vrlo pristojan, da ne kazem tacno koji, hotel i normalno sutradan dobio kartu za Beograd, te je situacija iz Atine, gore pomenuta, pre izuzetak nego pravilo, tako da nije sve bas tako crno kako se ovde uglavnom prikazuje.Pri tome napominjem da sticajem okolnosti,malo vise poznajem vazdusni saobracaj nego vecina komentatora jer se bavim istim ,i to kod nas, ( ali ne u Jatu,da ne bude zabune)
Dragan
Odgovaram direktno na naslov teksta.
Centavia, Fly Niki (Air Berlin) , Spanair, Germanwings, Wizz, EasyJet, Norwegian Air Shuttle, Air One, Sterling Airlines, Aegean….Wind jet ( iz Nisa). Eto ja nabrojah 10 kompanija.
Ako drzava i ima strategiju za gusenje onda je vrlo losa.
Moze li mi neko, naravno iz iole pouzdanih izvora reci kako je Wizz dobio dozvolu? Cuo sam neku neverovatnu pricu pa me cisto zanima ima li iko pouzdanu info….
Pozdrav
D.
Dragan
Zaboravih..
12. AirBaltik
13. Pegasus
14. FlyDubai
toliko se setih iz prve ruke, dopunite ono sto sam propustio.
Srpsko nebo je na izvol'te. To sto nema npr RyanAir…to je zato sto nisu zainteresovani a ne zato sto im neko ne dozvoljava.
Pozdrav