BEOGRAD – Vojska Srbije i njeno Vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana nisu odustali od plana modernizacije školsko-borbenog aviona Supergaleb G-4. Kako Tango Six saznaje tri svetske kompanije koje se bave integirsanim rešenjima u vidu modernizacije avionike i pratećih sistema ovih dana će dostaviti svoje poslednje ponude na razmatranje našoj vojsci.
Posle nekoliko godina planiranja u formi projekta G-4M(D) ViPVO je kako Tango Six saznaje ušlo u drugi krug procedure pribavljanja ponuda za modernizaciju od strane inostranih kompanija. Prvobitno stopiran, projekat produžavanja upotrebe Supergaleba i sveobuhvatno unapređenje njegovih osnovnih i borbenih sistema po svemu sudeći je ponovo je oživljen.
Nakon prvobitnog otvorenog poziva za informacije u danima koji dolaze tri izabrane kompanije koje se bave ovom vrstom posla nastaviće pregovore sa ViPVO i predstaviće svoje detaljnije ponude. U pitanju su Cassidian (EADS-ova podružnica koja se bavi odbrambenim tehnologijama), francuski Thales i izraelski Elbit.
Opšti zahtevi ViPVO za modernizaciju Supergaleba su sledeći:
– Sveobuhvatna modernizacija letelice radi njenog osposobljavanja za naprednu obuku za moderne višenamenske borbene avione (što G-4 u sadašnjoj verziji nije u stanju da ispuni).
– Dovođenje letelice u sposobnost da ispunjava jurišne zadatke u kompleksnim vremenskim uslovima danju i noću.
Specifični zahtevi u pogledu opreme, avionike i sistema:
– Osavremenjivanje avionike
– Modularna i otvorena arhitektura sistema avionike (softver i hardver)
– Precizni sistem navigacije (GPS/INS)
– Precizni sistem isporuke ubojnih sredstava- Sistem identifikacije svoj-tuđ
– Sistem za snimanje glasa i slike za debrifing misije
– Kompletna logistička podrška koja obuhvata opremu za održavanje, testiranje i simulator
Prema informacijama iz različitih izvora do kojih je došao Tango Six u pojedinim opcijama biće moguća i primena ofset aranžmana u kojima bi učestvovale pojedine kompanije naše namenske industrije iz vazduhoplovnog sektora.
ViPVO je definisalo svoje želje na prilično širok i sveobuhvatan način, što ilustruje stav čelnika našeg vojnog vazduhoplovstva da je G-4 trenutno najperspektivnija platforma za ulaganje u smislu modernizacije. Hoće li ova namera u nekom trentku ugroziti ostale delove PVO sistema i njihovu modernizaciju zbog ograničenih sredstava ostaje da se vidi.
NikolaY
ODLIČNA VEST…
Nebojsa
Da,ali u nekoj normalnoj zemlji
TIOSAV
Vrlo Dobro!
TIOSAV
U Aprilu 1981 leteo sam na prvih šest proizvedenih u Soko Mostar pa sve do 1999g.