BEG airport status
C-27J „Spartan“ u službi: Slovačka je novi kupac

C-27J „Spartan“ u službi: Slovačka je novi kupac

BEOGRAD – Vlada Slovačke odlučila je 22. oktobra ove godine da će njihove vazduhoplovne snage nabaviti dva transportna aviona Alenia C-27J ’’Spartan’’. Nedelju kasnije potpisan je ugovor koji je obuhvatio logističku podršku kao i obuku ljudstva.

 
 
C-27J SPARTAN -USAF-JULY2011-Prestwick-1
 
 
Proces nabavke novog transportnog aviona započeo je još 2006. godine i to nakon rušenja aviona An-24V 19. januara iste godine, kod mađarskog mesta Hjece kada je poginulo 8 članova posade i 35 putnika, a samo jedan vojnik je preživeo. Avion je poleteo sa aerodroma Priština i trebalo je da sleti na međunarodni aerodrom Košice, a u njemu su bili pripadnici slovačkog kontigenta mirovnih snaga KFOR-a.

Slovačka je 2008. izabrala upravo italijanski C-27J a politički i pre svega ekonomski problemi uticali su na to da se ugovor potpiše tek ove godine. Još uvek nisu saopšteni detalji ugovora tj. koliko će ti avioni koštati. Prvi će biti isporučen 2016. a drugi 2017. godine. Spartan će u slovačkom RV zameniti sovjetske An-26 od kojih je danas samo jedan primerak u upotrebi i to u sastavu 1. transportnog odeljenja, transportnog puka koji je baziran na aerodromu Malacky-Kuchyňa. Tako će Slovačka postati dvanaesti korisnik Spartana a njena narudžbina će povećati broj prodatih aviona na 78.
 
australijski Spartan
 
C-27J je dvomotorni visokokrilni srednji taktički trasnportni avion koji predstavlja značajno unapređenu varijantu italijanskog transportnog aviona Aeritalia G.222. Još 1995. italijanska firma Alenia i američki Lockheed Martin počeli su zajednički da razmatraju dalji razvoj modela G.222 koristeći tehnologiju nove varijante transportnog aviona C-130. Tako je 1996. započeo program razvoja transportera sa oznakom C-27J a već 1997. godine Alenia i Lockheed Martin su formirali firmu LMATTS (Lockheed Martin Alenia Tactical Transport Systems).

Prvobitno, novi avion je trebalo da dobije glass cockpit modela C-130J i jače motore sa četvorokrakim elisama sa modela G.222. Kasnije su ti motori zamenjeni motorima aviona C-130J sa šestokrakim elisama a avion je dobio otvorenu arhitekturu avionike u vidu magistrale podataka MIL-STD-1553 dok je tovarni prostor usklađen sa C-130J radi postizanja veće kompatibilnosti dva aviona. U odnosu na G.222, taktički transporter C-27J ima 35 posto veći dolet i 15 posto veću krstareću brzinu. Avion ima odlične manevarske sposobnosti koje italijanski piloti često demonstriraju na aeromitinzima izvodeći, za ovu klasu aviona, neverovatne manevre poput petlje i valjka. Takođe ima odlične STOL (short take off and landning) karakteristike a posadu čine dva ili tri člana.
 
Tango Six je na aeromitingu „Batajnica 2012“ intervjuisao italijanskog opitnog pilota koji je tada leteo Spartana i prikazao možda i najzanimljiviju rutinu za ovaj tip letelice. Major De Luca nas je proveo kroz kokpit i detaljno predstavio svoj avion:
 

 
Spartan može da ponese do 60 vojnika ili 46 padobranaca ili 36 ranjenika na nosilima sa 6 medicinskih radnika a maksimalna nosivost tereta iznosi 11,5 tona. Dolet praznog aviona je 5926 km, sa 6 tona tereta 4260 km dok sa 10 tona ima dolet od 1852 km.
 
cadski
 
Prototip aviona poleteo je 24. septembra 1999. a prvi izvozni ugovor potpisan je od strane Grčke januara 2003. kada je dogovorena isporuka 12 aviona a prvi primerci isporučeni su marta 2005. Kasnije je usled ekonomske krize ta narudžbina smanjena na 8 aviona. Italija je svoj prvi od 12 aviona primila oktobra 2006.

Saradnja Alenie i Lokid Martina prekinuta je 2006. kada se Lokid Martin sa avionom C-130J prijavio za tender u okviru programa JCA (Joint Cargo Aircraft), nabavku novog transportnog aviona za američku vojsku. Alenia je tada morala naći drugog saradnika pa je zajedno sa američkom firmom L3 Communications formirala firmu Global Military Aircraft Systems (GMAS). Američka vojska nameravala je da zameni šarenu flotu aviona C-23 Sherpa, C-12 Huron i C-26 Metroliner a takođe je htela i da smanji naprezanje svoje flote teških transportnih helikoptera CH-47 Chinook.

2007. godine Pentagon je izabrao C-27J a prve isporuke krenule su septembra 2008. Prvobitne potrebe od 75 aviona za US ARMY i 70 aviona za USAF smanjene su na svega 38 aviona za kopnenu vojsku, čije će avione nešto kasnije preuzeti vazduhoplovne snage. Iskustva američke vojske pokazala su da je C-27J za njih skup za eksploataciju, skuplji čak i od C-130J. Takođe usled ekonomske krize i potreba hitnijih programa naoružavanja američke vazduhpolovne snage odlučile su aprila 2012. da sve do tada primljene avione u upotrebu (21 avion) povuku iz upotrebe. Krajem prošle godine 7 aviona je predato Komandi za specijalne misije a preostalih 14 aviona je predato Obalskoj straži.

U našem susedstvu ove transportere ima Bugarska koja je 2006. naručila 5 a zatim 2010. smanjila narudžbinu na svega tri aviona i Rumunija koja je 2007. kupila 7 aviona. Svi su isporučeni u periodu 2007. do 2012. godine. Avione upotrebljavaju još i Litvanija (3 aviona), Maroko (4), Meksiko (4), a u toku je isporuka 10 jedinica za Australiju, dva za Čad i četiri za Peru.

U toku je dalji razvoj ovog modela a 2016. italijanske vazduhoplovne snage konvertovaće 3 svoja aviona C-27J u varijantu MC-27 ’’Praetorian’’ koji predstavlja privatni projekat firmi Alenia i američke kompanije ATK. MC-27J je višenamenski avion za komandovanje i kontrolu i predstavlja leteću topovnjaču naoružanu preciznim projektilima a opciono i topom. Moći će da izvršava i zadatke osmatračkih, izviđačkih i obaveštajnih misija.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

bo

transportni = prevoz bilo cega :/
Teretni, to je pravi naziv

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

алекса na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

ikim - "vojnog mehaničara, koji je umeo da odradi generalku na motoru TAM-150, ali je morao da zove svog kolegu da mu rešava mehaničke probleme na Zastavi 101 (pričam o 80-tim godinama prošlog veka). Jebeš takvog mehanničara" Са овим си рекао све о свом знању. Ништа не знаш, а волиш да се трпаш. Свака ти…

27. Nov 2024.Pogledaj

max na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Jako ovisno što smatrate pod "hipersonična rakete". Mnoge balističke rakete lete hipsersonično još od 1950tih, slično kao današnje ruske kojim se toliko hvale a zapravo ima samo brzinu. Ali još nitko nije uspio napraviti "pravu" hipersoničnu raketu, koja bi osim brzine >mach5 trebala biti potpuno upravljiva, postići visinu, koristiti hipsersonični motor (tipa scramjet), preciznost, stealth…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Miloš77 Nigde nisam video da se pominje MiG-29 i ne vidim koje veze ima taj sovjetski projekat sa avionima Dassault u 2024. Cak sam procitao da je prvi izvor jugoslovenskih pilota 1980-ih bio avion Dassault, a ne MiG-29, ali je to bilo preskupo. Valjda jedino uspesno primenjivanje MiG-29 u istoriji je kao bombarder RV Ukrajine…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Nikola "Hypersonic glide vehicle" (ne znam kako prevesti na srpski), nalazi se na vrhu balisticke rakete, odvaja se.Prednost je da se kasnije zapaza na radaru nego klasicne (takodje manevrisuce jos od 1960) bojeve glave. Treba razumeti da ne postoji PVO koji moze da zastiti ni od klasicnih bojevih glava + mamaca interkontinentalne rakete nivoa 1960.…

27. Nov 2024.Pogledaj

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Djuka Bojim se da vi ne znate sta su hipersonicni projektili. Nemojte samo potezati pricu oko ICBM kao dokaz bilo cega, jer nije za poredjenje. Nije za poredjenje ni cinjenica da hiperosnicni projektili nisu od juce, imaju ih od sredine 20 veka. U razvoju novih hipersonicnih sistema Rusi jesu otisli najdalje, nakon njih Kinezi, cak…

27. Nov 2024.Pogledaj