BEG airport status
LYBE 1023:00 Z 290°08KT CAVOK 01/M01 Q1015 NOSIG=
Šta je sve SMATSA uradila za unapređenje flight ops segmenta na aerodromu „Konstantin Veliki“ u Nišu

Šta je sve SMATSA uradila za unapređenje flight ops segmenta na aerodromu „Konstantin Veliki“ u Nišu

BEOGRAD – Tango Six je pitao Kontrolu letenja Srbije i Crne gore – SMATSA za presek stanja navigacionih uslova na aerodromu Konstantin Veliki. Pitali smo kakvi su predlozi sačinjeni za Direktorat civilnog vazduhoplovstva koji je na redu da dostavi mišljenje koji od predloga će biti prihvatljiv sa aspekta izvršavanja letačkih operacija.

 
 
SRB--NIS-Aerodrom-Konstanti
 
 
Kao što je Tango Six ranije pisao, kompanija Wizz Air počinje sa operacijama na niškom aerodromu narednog leta, a Zoran Ilić, pomoćnik ministarke građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture za vazdušni saobraćaj, rekao je tom prilikom na konferenciji za novinare, odgovarajući na pitanje Tango Sixa, da se država obavezala da investira u određenu infrastrukturu na niškom aerodromu ne bi li kompaniji Wizz Air obezbedila potrebne i tražene uslove vezane isključivo za flight ops segment. Kontrola letenja Srbije i Crne Gore uradila je svoj deo posla na putu instalacije i stavljanja u upotrebu navigacionih sistema na niškom aerodromu. Tango Six su zanimali detalji do sada urađenog i koji su predlozi poslati DCV-u.
 

Nove procedure, ILS…

 
Kako nam je rečeno u  SMATSA-i oni su pripremili sve uslove iz svog domena nadležnosti za uvođenje navigacionih postupaka zasnovanih na mogućnostima vazduhoplova (Performance Based Navigation – PBN) na aerodromu „Konstantin Veliki“.

Postupci su izrađeni uz primenu Prostorne navigacije uz korišćenje GNSS (Globalnog navigacionog satelitskog sistema) a na osnovu PBN koncepta (Basic RNP1 i RNP0.3 APCH). Prvi put u našoj zemlji je primenjen koncept kontinualnog prilaženja (Continuous Descend Approach – CDA) što podrazumeva kontinualno prilaženje pod optimalnim uglom poniranja čime se postižu uštede u gorivu, smanjuje zagađenje prirodne okoline i buka u okolini aerodroma. Postupkom RNP APCH za sletanje na prag PSS 11 aerodrom „Konstantin Veliki” bi bio atraktivniji za avio-kompanije sa vazduhoplovima opremljenim adekvatnom navigacionom opremom (mogućnost daljeg smanjenja minimuma horizontalne vidljivosti). Dalji koraci će biti usmereni ka primeni iste tehnologije za PSS 29 čime bi aerodrom bio još atraktivniji za vazduhoplove opremljene modernom navigacionom opremom.

Još  16. oktobra ove godine, na niškom aerdromu je počeo da se primenjuje novi instrumentalni postupak uz korišćenje VOR DME NIS za poletno-sletnu stazu 29 za koji je do tada postojao samo vizuelni postupak prilaženja. Pre toga, aerodrom je bio opremljen radionavigacionim sredstvom VOR DME NIS na kome se baziraju dolazeće putanje i završno prilaženje samo na PSS 11.

Takođe, u novembru 2014. godine preduzete su aktivnosti za opremanje aerodroma za sistem preciznog prilaženja kategorije 1 (Instrument landing System – ILS, CAT I). Izrađena su tri predloga, jedan za PSS 11 i dva za PSS 29.

Poletno-sletna staza broj 11 je znatno komplikovanija za instalaciju ILS sistema imajući u vidu teren koji se nalazi u prilazu, a tu se pre svega misli na planinu Jastrebac koja okružuje aerodrom sa zapadne strane. Naime, za PSS 11 nije moguće izraditi standardni ICAO postupak za precizno instrumentalno sletanje (ILS) u datim okolnostima. Stoga je ILS postupak proračunat sa strmim uglom poniranja (GP) od 4,7 stepena (standarni je 3,5 stepena). Uzrok dizajniranja strmog ugla poniranja je prodiranje prepreka koje se nalaze na padini Jastrepca u pravcu ose PSS. Izrada ovakvog postupka podrazumevala bi posebna odobrenja DCV-a za postupak, posadu i vazduhoplov. Blizina prepreka u neuspelom prilaženju takođe zahteva ograničenja u brzini, visini odluke i uglu penjanja. Takođe dodatan problem predstavlja lokacija ILS antene koja bi se nalazila na oko 300 metara iza PSS prema gradu, što predstavlja problem zaštite signala i mogućnosti nesmetanog rada uređaja.

Sa druge strane, za poletno-sletnu stazu 29 su izrađena dva predloga od kojih je jedan nestandardan (uz mala ograničenja) a drugi pomeren za 5 stepeni od ose PSS 29 što je po standardu ICAO. Faza završnog prilaženja je nisko iznad centra grada što može imati uticaj na životnu sredinu (buka i izduvni gasovi). U oba slučaja, lokacija antene ILS je blizini postojeće elektrificirane pruge što bi trebalo razmotriti u kontekstu zaštite signala i mogućnosti nesmetanog rada uređaja.

Svi postupci su provereni iz vazduha avionom SMATSA-e tipa King Air, osoblje je pripremljeno i bezbednosna argumentacija upućena DCV Republike Srbije. U zavisnosti od odgovora DCV i prihvatljivosti bezbedonosne argumentacije, zavisiće mogućnost i datum stavljanja ovih postupaka na raspolaganje avioprevoziocima za korišćenje, rekli su nam u SMATSA-i.
 
 

    Komentari

    I

    Ovo mi deluje profesionalno odradjeno….

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    PPC na: Nabavka Super Puma za Helikoptersku jedinicu MUP-a, da li se u budžetu za 2019. krije potvrda?

    Nisam zanao da su nam komšije Makedonci tako daleko, čak u Afriki? Batalite te EASA-NATO standarde. Puma je preskupa za nas i nepotrebno šarenilo u klasi srednjih transportnih helikoptera. Što neko reče, ako im je zinulo d.pe za "standardima" eto im AB-412 ko što su (pametno) pazarili Crnogorci za tri puta manje para. Bacanje para…

    10. Dec 2018.Pogledaj

    Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Island strateški bitan za Indigo Partners – 8. dio globalnog sukoba

    No, Miroslave da je to megalomanski projekt jest. No, na 90 milijuna putnika sigurno trebaju bar tri piste. Istina Heathrow ima dvije piste, ali totalno se ubija sa njima, upravo to je limitirajuć faktor zašto ne mogu više rasti preko 80 milijuna putnika, nasušno im treba treća, i konačno su dobili zeleno svjetlo za istu.…

    10. Dec 2018.Pogledaj

    Isla na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Island strateški bitan za Indigo Partners – 8. dio globalnog sukoba

    Miroslave, Već sam vam rekao da nemam nameru da se upuštam u političke rasprave sa vama jer ovaj portal, za razliku od vas, ne posećujem ni zbog politike ni zbog ideologije. Pošto vas sve u vezi novog aerodroma u Istanbulu tišti i iritira, a posebno podatak da je u svojoj POSLEDNJOJ fazi projektovan za 200…

    10. Dec 2018.Pogledaj

    Miroslav na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Island strateški bitan za Indigo Partners – 8. dio globalnog sukoba

    Alene, Upravo sam tako i ja razmisljao - iseliti najveci Cargo aerodrom na svetu iz centra grada je bio daleko tezi posao. Znaci - na svega par stotina metara od Aerodroma imali smo centar Cowloona. Imali smo nebodere od 300-400 metara visine, i milione ljudi na ulicama! Nista pre toga nije bilo ni priblizno po…

    10. Dec 2018.Pogledaj

    Miroslav na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Island strateški bitan za Indigo Partners – 8. dio globalnog sukoba

    Isla, Kad neko kaze ili napise nesto kriticki (pa makar kritikovao i vaseg idola)- to u normalnom svetu ne znaci da je neprijatelj. Postoji izraz drugacije misljenje. Jeste li culi nekad za to? Alen zna da sam kriticko misljenje izrazavao i po pitanju bombasticnog projekta Etihad-Air Serbia. I to u momentu kad su se bacale…

    10. Dec 2018.Pogledaj

    Send this to a friend