BEG airport status
Najveći propust Glavnog istražitelja do sada, beogradski mediji doneli presudu pre završetka istrage

Najveći propust Glavnog istražitelja do sada, beogradski mediji doneli presudu pre završetka istrage

BEOGRAD – Beogradski mediji danas su Tomislava Đorđevića proglasili krivim za udes kod Bačkog Jarka pre završetka bilo kakve istrage. Pored grubog propusta novinara ovo indirektno predstavlja najveći propust Glavnog istražitelja do sada. Segment bezbednosti civilne avijacije u Srbiji nikada nije bio na nižim granama.

 
 

Blic
Blic

Novosti
Novosti
Naše
Naše

Beogradske dnevne novine Blic, Novosti i Naše novine danas su u svojim štampanim izdanjima objavile vest da je pilot Tomislav Đorđević kriv za udes svog aviona u kojem je pored njega poginuo i njegov saputnik. Naslovima „Biznismen kriv za pad aviona“, „Pilot kriv za tragediju“ i „Đorđević kriv za pad aviona“ ove novine su na najgrublji mogući način pilota nedvosmisleno i senzacionalistički proglasili krivim iako istraga povodom ovog slučaja nije ni blizu da bude završena.

Blic, Novosti i Naše preneli su jučerašnju „Informaciju o udesu“ Glavnog istražitelja Centra za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda u vazduhoplovstvu koja sadrži osnovne preliminarne informacije o događaju. Grubom greškom novinari su ove informacije intepretirali kao činjenice, zaključke i netačno preneli da je istraga gotova uz formiranje sopstvenog zaključka da je pilot nedvosmisleno kriv za udes.

Informacije o udesima ili incidentima dokumenti su koji se objavljuju nekoliko dana posle događaja isključivo radi osnovnog informisanja šire i stručne javnosti. U njima se iznose tehnički detalji i narativni opisi događaja sa vrlo slobodnim karakterizacijama koje pod segmentom „verovatni uzrok udesa“ prenose slobodnu ličnu impresiju jedne osobe (obično rukovodioca službe za istraživanje nesreća) koja nema nikakve veze sa činjeničnim stanjem i ne predstavlja nikakvu proceduralni ili suštinski zaključak uzroka ili krivice bilo koje osobe ili delova sistema.

Posle udesa ili incidenta, nakon objavljivanja Informacije o udesu, Glavni istražitelj formira komisiju sa zvanične liste stručnjaka (u čijem radu on ne učestvuje) koja tek posle višemesečne istrage objavljuje forenzičke činjenice, uzroke i rekonstrukciju lanca događaja koji su doveli do incidenta. Centar za istraživanje i Glavni istražitelj, odgovorno lice za sprovođenje i kompletiranje konačnog izveštaja, nikada ne određuju krivicu već utvrđuju uzroke pod kojima je došlo do incidenta ili nesreće.

Jedina funkcija i mandat Centra za istraživanje udesa su analize udesa i bezbednosne preporuke i pouke sa jednim ciljem – povećanje bezbednosti letenja. Presuda krivice pojedinačnih lica nikada nije rađena i nije u nadležnosti ni Centra niti Direktorata Civilnog Vazduhoplovstva.
 

Mediji

 
Sve ovo nije sprečilo da navedeni mediji nedvosmisleno proglase pilota krivim pre započinjanja istrage. Novinar Blica je išao toliko daleko da je pogrešio u svakom elementu svoje proširene vesti. Nasuprot napisanom, uzrok nije utvrđen, DCV nije objavio ovu informaciju (sajt DCV-a je samo lokacija na kojoj se Informacije i Završni izveštaji nalaze jer Centar nema svoju prezentaciju) i kao što smo naveli – to što je objavljeno nije Izveštaj.

Najveći i najgrublji propust Blica, Novosti i Naših pored zapanjujućeg nivoa neprofesionalizma i neproveravanja činjenica su naslovi – „Biznismen kriv za pad aviona“, „Pilot kriv za tragediju“ i „Đorđević kriv za pad aviona“. Direktna presuda koja može imati šire implikacije.
 

Ipak ima krivaca

 
Ove direktne optužbe pre bilo kakvog istražnog postupka stručnih ili pravosudnih organa predstavljaju indirektnu krivicu Glavnog istražitelja. Needukovanje medija i nepostojeći proaktivni kontakt sa njima, odsustvo osnovnih informacija i transparentnosti o radu Centra samo su detalji koji su ovim slučajem prelili čašu nesposobnosti i nestručnosti njegovog prvog čoveka. Tango Six je o tome pisao u više navrata (1, 2, 3, 4, 5)

Da li je nesposobnost Glavnog istražitelja direktno povezana sa činjenicom da on u isto vreme obavlja tri funkcije: pored toga što je Glavni istražitelj on je narodni poslanik i vanredni profesor na fakultetu – ili je po sredi mnogo ozbiljnija politička zloupotreba prilikom imenovanja na ovu veoma važnu funkciju, ne znamo. Za razliku od navedenih medija ne presuđujemo, već prenosimo i upozoravamo.
 
 

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

С

Неко једном рече: "Све ће то народ позлатити"!

Узгред, чисто као лаичка обзервација, куда би сви (мулти)функционери остали само на "једној" носећој фукцији, посла у Србији би било довољно за све њене (радно способне) грађане, а приде би се могла ангажовати и озбиљна количина наших (а довољно искусних) људи из дијаспоре….који су, btw, махом "трбухом за крухом" и отишли из Мајке Србије због тих истих, горе прозваних, (мулти)функционера!

Значи, пошто је просто немогуће да држава не зна шта ко (и коме) у њој ради, онда се може извести само један закључак: СРБИЈИ НИЈЕ ПОТРЕБНО ДА СЕ УРЕДИ И ПОСТАНЕ (ВЕЋ ЈЕДНОМ!) НОРМАЛНА ДРЖАВА!

пс. Оваквим стварима би се народ свуда (и на нормалном истоку – и на нормалном западу) искључиво, и само, спрд'o.

пс. 2 Кад оно беше у Србији неко последњи пут дао моралну оствку?!

Odgovori
V

Novinari su lesinari. Cast izuzetcima. Malo ih je.

U bilo kojoj drugoj zemlji, bi im zabiberili defametion tuzbu i naplatili teske pare. Narocito ako se na kraju istrage ispostavi da nisu bili u pravu.

O nesposobnosti nasih vazduhoplovnih vlasti da se uhvate u kostac sa obavezama i okruzenjem necu trositi vremena i truda. Ocigledna je.

Odgovori
B

Izvinite, ovoga puta je mnogo manja krivica do novinara. Ili je i nema.
Dostaviti onakvo saopštenje javnosti je izazvalao sasvim očekivanu interpretaciju,
Mislim da se radi o teškom propustu komisije i njenog Glavnog.

Odgovori
V

Mora da su novinare tukli govn*ivom motkom da ovako prikazu udes?!

Silom ih naterali, inače ne bi oni.

Sad je komisija kriva sto su lesinari skocili da uvecaju svoj tiraz.

j

Kao verovatni uzrok udesa navodi se “neadekvatno upravljanje avionom”. Ovako pise u saopstenju. Svaki novinar ce ovo da protumaci kao gresku pilota.

P

….a ono inace NIJE !!!??

P

Ljudi, pa taj čovek ne ume to da radi,ali ume da primi platu.
Nemojte ga puno kriviti jer ste malo zakasnili.To je trebalo učiniti mnogo pre jer nije on sam sebe postavio na tu dužnost.

Odgovori
Z

Ne vidim nikakvu razliku u neprofesionalizmu i krivici novinara koji pogrešno prenose navode iz istrage i ovog novinara koji paušalno ocenjuje nečiju stručnpost, iznosi neproverene pretpostavke i donosi svoj sud o nečijem radu.

Odgovori
P

Postoji razlika izmedju onog sto pisu novinari, i onog sto treba da napise neko ko je strucan za istrazivanje udesa.
Novinari mogu da napisu bilo sta o bilo cemu.To su samo novine,abrovi,govorkanja i sl.
To ti je kao kad uzmes da procitas ovo sto mi ovde pisemo i malo se zabavljas., ili pak, kad ti licno napises nesto a mi citamo i opet se zabavljamo.
Kad neko radi na istrazivanju udesa onda NE BI TREBALO da radi kako hoce, jer to povlaci ODGOVORNOST.
E,pa,prijatelju, krivica novinara je diskutabilna dok KRIVICA GLAVNOG ISTRAZITELJA i ostalih neprofesionalaca oko njega NIJE DISKUTABILNA-ONA JE OCIGLEDNA!
Nadam se da sam pomogao malo u otklanjanju dileme.

M

U današnje vreme u zemlji Srbiji više me ništa ne može začuditi ,pa ni novinarski članci ,kao ni preliminarno obaveštenje DCV-a.Kod nas sve što je normalno,postade- ne normalno, a ne normalno -normalno. Dva života su otišla ,slade se ko će pre da objavi krivca i stavi so na ranu bez da iole imaju ljudskosti prema porodicama.Desilo se i dešavaće se nažalost,ali zato sve što je rak rana društva je cenzurisano u tim istim novinama do bola.Žao mi je ljudskih života specijalno kada se desi u našij struci,bilo gde i bilo kome, Komisije koje su odabrane za istragu ,ne želim da komentarišem ,već postoji izveštaj Evropske komisije da su dobili u tom delu loše ocene posle posete i provere rada direktorata.Što jednom rečju znači da naše dozvole imaju restrikcije zbog njih,mislim na priznavanje u nekim zemljama EU.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Jason Bourne na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Nakon 50 godina odlazi legendarni 747

Veliki pozdrav Alene za izvanredan clanak koji ste nam ovog i Utorka podarili. Nisam do sada imao prilike da putujem ovim tipom aviona, ali se nadamd a ce negde u skorijoj buducnosti biti prilike. Vec su se penzionisali neki avioni iz ekipe omiljenih B727 i DC10-30, ali idemo dalje u nove radne pobede.

07. Jul 2020.Pogledaj

dembelan na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Nakon 50 godina odlazi legendarni 747

pitanje je šta je bolje, šta se više kompanijama i putnicima isplati? više dnevnih letova sa manjim avionom ili jedan sa većim. sve teže će se prodavati avioni sa extra kapacitetom. spori su sa rotacijama, treba mnogo putnika, ograničenja na sekundarnim aerodromima... budućnost je u uskotrupcima koji mogu daleko da dobace 321LH

07. Jul 2020.Pogledaj

Medevac na: Još jedna uloga: Helikopter H145M kao leteće komandno mesto

Struka se kod nas pita kad se sve ostalo zaglibi. Komentar je potpuno na mestu. U vreme Kraljevine SHS i JRV se pitala a Srbija je imala - pristup,ozbiljnost i 5 fabrika aviona . Ali pre svega, pravi pristup i način razmišljanja. Nisam iz struke, ali sam sa ,,Plavcima" uvek bio na Ti :) i…

07. Jul 2020.Pogledaj

Send this to a friend