[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024

Egzotične registracije vazduhoplovnih vatrogasaca u Makedoniji: Nakon južnoameričkih, pomogli i australijski Er Traktori

15. avg 2024

[ANALIZA] Crnogorska dilema: Treba li ukinuti policijsku helikoptersku jedinicu i šta kupiti – „mali“ ili „veliki“ Kanader?

9. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva izdao prvi AOC za komercijalne letove hidro-aviona u Srbiji kompaniji GAS Aviation

7. avg 2024

[ANALIZA] Pomažemo premijeru Milojku Spajiću: Treba li Crna Gora da kupi „makar jedan“ Kanader, ima li alternative i kako to sve platiti?

7. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 3. deo

2. avg 2024

[POSLEDNJA VEST] Ponovo veliki požari u Makedoniji, u pomoć stigli i Er Traktori registrovani u Južnoj Americi

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 2. deo

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 1. deo

31. jul 2024

Vučić ponovo o „letećim taksijima“: Predstavljanje „Grande Pande“ na kraju događaja dobilo vazduhoplovnu dimenziju

23. jul 2024

Slovenija prvi put koristi avione Er Traktor u protivpožarnim operacijama

20. jul 2024

Požari u Makedoniji: Zbog čega vazduhoplovni kapaciteti za gašenje požara iz vazduha nisu bili spremni?

18. jul 2024

[SEAS 2024] Prezentacija Migela Rosa o fenomenu „letećih taksija“: Boing, Erbas, Embraer i od 2027. godine Beograd

17. jul 2024

Srbija prvi put poslala vatrogasni helikopter Ka-32 u inostranstvo, gasiće požare iznad Severne Makedonije

16. jul 2024

[EKSKLUZIVNO] Porodica Vlašić biće prvi civilni operater Air Tractor aviona u regiji: Prvi AT-504 sleće u Osijek u avgustu

10. jul 2024

Vučićeva indirektna poruka DCV-u i SMATSA-i: „Pregovara se sa 6 eVTOL kompanija za EXPO, iznad Beograda do 2035. godine 20.000 letećih taksija po satu“

25. jun 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva pomaže „BEOAVIA“ udruženju

21. jun 2024

[FOTO-REPORTAŽA] Šesti Memorijal „pilot Mihailo Petrović“ na kragujevačkom aerodromu

17. jun 2024
Vazdušna konjica Ministarstva unutrašnjih poslova – Vatrogasci iz helikoptera
Evakuacija, gašenje požara, podrška specijalnim jedinicama, potera za beguncima / Foto: Dušan Atlagić

Vazdušna konjica Ministarstva unutrašnjih poslova – Vatrogasci iz helikoptera

Na kraju leta 2012. godine Srbija je izgubila preko 10.000 hektara šuma. Tada je ugašeno više od stotinu požara koristeći združene državne kapacitete koji, naravno, nisu dovoljni.

Načelnik Sektora za vanredne situacije Ministarstva unutrašnjih poslova Srbije Predrag Marić, sumirao je tada za „Vreme“ izazove sa kojim se naša zemlja suočava kada su u pitanju požari:

– Srbija ima 3000 vatrogasaca, a po normama EU, prema broju stanovnika treba da ih ima oko 7000. Mi smo država koja je stalno u nedostatku novca, a možda smo i država koja lakše opredeljuje novac za naknadu štete nego za ulaganje u preventivu. I to je tako unazad desetak godina.

IMG_5497_M

Ovo što sada govorim, ne činim sa pozicije protivnika ili poštovaoca bilo koje političke opcije, nego prosto mislim – takav smo narod: ‘neće to nama da se desi’. O svemu ovome o čemu sada pričamo, pričaće se još nekoliko dana i posle će se to zaboraviti. To je tako. Ali ono što bih voleo da doživim jeste da Srbija ima sopstvene kapacitete. Ne mislim na avione, nego na helikoptere malo veće nosivosti. Prava preventiva je kad imate barem 4000 vatrogasaca, a ne 3000; kada imate bar dva velika helikoptera uz ove postojeće; kada pravite protivpožarne puteve u šumama van sezone, a ne kada požar izbije. – govorio je tada Marić.

Svedoci smo da se u kapacitete, barem u vazduhoplovnom segmentu, od tada nije značajno uložilo. Sa druge strane svedoci smo i da kada dođe do potrebe za masovnom evakuacijom i prirodnim nepogodama kapaciteti moraju da postoje.

Za to vreme tehnika stari, stranci pomažu, i državni sistem po pravilu improvizuje u većini slučajeva.

Ipak, ako je potrebno objektivno izdvojiti najprofesionalniju i (civilno) regulisanu vazduhoplovnu službu koja se bez obzira na izazove zaista pridržava najviših standarda onda je to Helikopterska jedinica Direkcije Policije.

Vojska u malom

Kompletan letački sastav jedinice čine nekadašnji vojni piloti. Od trenutka kada uđete u najsređeniji hangar u državi svedoci ste kolektiva, procedura i svesti koji odišu stabilnošću i redom.

Činjenica da je komandant Helikopterske jedinice odbio da pošalje svoje ljude u rizičnu i po, za njihove minumime, nelegalnu misiju hitnog medicinskog transporta vazduhom 13. marta ove godine nije neobična kada se prošeta njihovim hangarom:

Proaktivan flight safety pristup nalazi se svuda po hangaru jedinice / Foto: Petar Vojinović
Proaktivan flight safety pristup prisutan je svuda u hangaru jedinice / Foto: Petar Vojinović

Veća plata, bezbednije letenje, zdravije profesionalno okruženje? Razlozi za prelazak vojnih pilota helikoptera u MUP su raznovrsni ali predstavljaju konstantu u prethodne dve decenije.

IMG_5607_M
Apoteka. Hangar helikopterske jedinice nalazi se na aerodromu „Nikola Tesla“ / Foto: Dušan Atlagić

Misije jedinice mogu biti raznovrsne: kontrola drumskog saobraćaja, obezbeđenje državne graanice, rad sa specijalnim jedinicama SAJ-a i Žandarmerije, pružanje pomoći prilikom obezbeđenja sportskih manifestacija, pronalaženje i hvatanje begunaca i drugi zadaci koji zahevaju vertikalni transport ili prisustvo.

Za non-stop raspoloživost njihovih helikoptera tipa Bell 206B/L, AB-212, SA-341/342 i S-76B brine se (na baznom i linijskom nivou) Part 145 organizacija (vazduhoplovna radionica) uz Part 147 CAMO osposobljenje (Continuing Airworthiness Management Organization).

Helikopterska jedinca MUP-a takođe sama i obučava svoj letački kadar kroz sopstveni ATO – školu letenja. Kako su nam rekli, ulaganje u osposobljavanje pilota jedan je od prioriteta i uskoro će početi nov ciklus školovanja kako za IFR ovlašćenja tako i ATPL dozvole.

IMG_5378_M
Obuka letačkog kadra kao prioritet / Foto: Dušan Atlagić

Za vreme NATO bombardovanja 1999. godine hangar jedinice je potpuno uništen ali ne pre nego što su letelice i sva sredstva dislocirana.

Sadašnja organizaciona struktura datira od 2002. godine kada je tadašnja Helikopterska jedinica RJB (Resora javne bezbednosti) spojena sa Vazduhoplovnom jedinicom RDB (Resora Državne Bezbednosti).

Mil-ovi 17 i 24 predati su ratnom vazduhoplovstvu a jedinica je pored Belova i Gazela operater i helikoptera Sikorski S-76 u VIP konfiguraciji. Ova letelica izuzetnih performansi ponovo će posle dužeg prizemljenja biti u vazduhu za nekoliko meseci.

IMG_5646_M
Spajanje resora javne i državne bezbednosti i dalje je vidljivo po šemi bojenja ovog Jet Rengera / Foto: Dušan Atlagić

Gašenje požara

Uprkos činjenici da je Republika Srbija deo evropskog sistema reagovanja na vanredne situacije, da nema Rusa naši kapaciteti za borbu protiv požara iz vazduha uvek bi bili nedovoljni u ključnoj, poodmakloj fazi većih vatrenih stihija.

Tako je bilo i 2012. godine kada su piloti i tehničari Helikopterske jedinice bili domaćini najbrojnijoj ruskoj vazduhoplovnoj ekspediciji u novijoj istoriji naše zemlje.

IMG_5526_M
Jedinica je nedavno nabavila i pojaseve za spasavanje koji su obavezni za misije iznad vodenih površina / Foto: Dušan Atlagić

Tada su svojim kolegama iz МЧС-а pomаgаli prilikom najave letova, obezebeđivanjа vazduhoplovnih karata i druge neophodne letačke logistike. Uz sve to imali su retku privilegiju da iz prvih redova dožive gašenje požara pod punom snagom motora na nestandarno niskim visinama u avionima Il-76, Be-200 i helikopteru tipa Kamov.

Tadašnje, gotovo herojske, misije gašenje požara RV i PVO (Mi-8 i Gazele) i Helikopterske jedinice MUP-a u sadejstvu sa Rusima sprečile su veće posledice po imovinu i živote ugroženih ljudi.

Komandant Helikopterske jedinice MUP-a Vladan Kosić. 3500 sati u vazduhu / Foto Dušan Atlagić
Komandant Helikopterske jedinice MUP-a Vladan Kosić. 3500 sati u vazduhu / Foto Dušan Atlagić

Za gašenje požara u Srbiji nadležan je Sektor za vanredne situacije. Po njihovoj proceni, u saglasju sa lokalnim organima, aktivira se Helikopterska jedinica po zakonskom ustrojstvu i procedurama koje su maksimalno pojednostavljene i samim tim brze.

Sa „Nikole Tesle“ obično tada poleću laki helikopteri, Belovi 206 ili Gazele, koji izviđaju situaciju, koordinišu veći paket letelica i neretko na terenu provedu nekoliko dana.

Vojno, civilno i policijsko iskustvo - prosečan pilot Helikopterske jedinice.
Vojno, civilno i policijsko iskustvo – prosečan pilot Helikopterske jedinice.

Jedinica trenutno raspolaže sa četiri vedra za gašenje požara, dva starija modela i dva nova – „Bambi bucket“ kapaciteta 1.200 litara vode. Uz novu opremu za letače, moderan, fleksibilan i autonoman sistem za gašenje požara, može se reći da je MUP, u sadašnjim uslovima, adekvatno opremljen.

Međutim, kao što nam je komandant jedinice i posvedočio, tehnika je sve starija, združeni državni kapaciteti za ovu vrstu misija su jednocifreni i potrebno je što skorije ulaganje u nabavku novih letelica.

Kako su izgledale vazdušne operacije gašenja požara sa 7 helikoptera i aviona u istom reonu, kako izgleda jedan radni dan jedinice, kako izgleda nova letačka i oprema za gašenje požara, pogledajte u našoj ekskluzivnoj reportaži:

 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

pa

A zašto vojni piloti za isti posao koje rade u vojsci su manje plaćeni nego u mupu? Taj trend je počeo od s.miloševića. Nažlost,Srbija je postala policijska država.

Odgovori
Ne

Razlika u platama je mala,svega 5000-7000 din, u korist MUP-a.
Mada ima jedna bitna cinjenica,pilot u MUP-u leti na 3 razlicita tipa helikoptera pri cemu obavlja operacije od gasenja pozara do VIP prevoza.
Naravno da treba da imaju vece plate i jedni i drugi.

Mi

Apsolutna je dezinformacija da su plate pilota VS manje za 5 -7000 dinara nego u MUP-u. Razlike u primanjima se kreću od 30% do 50% u korist pilota MUP-a.
Isti posao obavljaju i jedni i drugi…

Mi

Izvinjavam se od 50% do 100% u korist MUP-a. Slikaćemo i platne listiće ako treba, da ne bude da preterujem…

Ne

Jednu stvar moramo da prihvatimo a to je da piloti iz Vojske i MUP-a,
rade istu stvar za istog poslodavca, a to je R Srbija.Cesto saradjuju u cilju
ostvarenja istog zadatka,nemojte praviti takmace za nadmetanje i takmicenje, i jedni i drugi rade u korist drzave.

Odgovori
iv

kod vas u Srbija i kod nas u Hrvatskoj sve helikopteri koji su nabavljeni za vrijeme SFRJ svaka republika dobila je određeni broj.

Odgovori
Zr

Vi ste prosli mnogo bolje…Sama cinjenica da niste nasledili mnogo resursa vas je naterala napred. Nas i dan danas drzi kao taoce.Ono-tipa,poprikrpite jos malo…E da nismo imali sta da krpimo,mi bi morali da kupujemo novo,ili bar polovno novije. Zato nam danas npr. Zandarmerija,umesto da ima 200 oklopnih Hummer-a izgleda ko iz Pobesnelog Maxa cesto…Pinz,Celicne ploce i aparat za varenje…To vazi i za RV i pol. kad su vazduhoplovi u pitanju. Jedan deo letelica koristis,druge kanibalises za delove..I dok traje zmaj,traje..kad i on ode u tri lepe..Cao djaci. Jos nesto..Zar vi niste Mi helije izdobijali prebijajuci dugove SSSR-a prema SFRJ? Ove novije mislim?

Pe

Da 2007. smo dobili na račun dijela duga, koja je preuzela Hrvatska kao jedna od pravnih sljednica bivše SFRJ na dio duga u iznosu od oko 65 milijuna USD, 10 helikoptera Mi-171Š (Ruska oznaka Mi-8 AMTŠ).
Sada nastojimo unificirati flotu u HRZ, Bell 206B3, OH-58 i naši se nadaju u bližoj budućnosti UH-60L ili M.
Sada se tu nalazi 14 Mi-8/17 (8 remontiranih prošle godine i 6 u fazi sklapanja u ZTC-u) i tih 10 Mi-171Š koji 2017. trebaju na prvi remont.
U MUP-u je šareno društvo: 1 R-22, 3 Bell 206, 1 AB-212, 2 EC-135, i sada stiže novi AW-139 i avion za nadzor granice i mora na bazi King Air 200. Njih sufinancira EU sa 75% zbog Schengena.

Du

Gospodine Milutinac,piloti u MUP-u na platu nemaju nikakakve dodatke,uts,troskovi prevoza i dodatke za SAR dezurstvo kao sto je slucaj kod pilota u vojsci.Na osnovu toga plate sa svim dodacima se neznatno razlikuju,uostalom ukoliko ne verujete moze lako da se proveri.I bitna stavka ko leti gazelu ne leti Mi 8 a a time ne ucestvuje u svim operacijama.

Odgovori
ba

Gospodine Dusane apsolutno niste u pravu ,sa svim dodacima plate u Mupu jesu 50 do 100% vece.Da ne ulazim u detalje, ali strucna javnost to itekako dobro zna.Jasno je da i piloti u Mupu imaju bojazan da im se ne usklade plate sa vojnim pilotima.Nije tacno da piloti Mupa nemaju dodatke i dnevnice.

Ne

Gospodine Milutinac ocigledno zbog iz vama znanog ogorcenja objavljujete neproverene informacije.Naime plate pilota u VS I MUP-u su neznatno razlicite,pilot u VS ima razne dodatke(uvecani troskovi stanovanja,prevoz,dodatak za TIS. I sl.),pilot i MUP-u ima fiksnu platu,te na posletku su neznatno razlicite.Svakako to se vrlo lako moze proveriti.

Odgovori
Zr

Zar se „VIP“ Sikorski ne moze dislocirati iz VIP sfere (VIP,mosh misliti) u ovu nasu sumornu realnost,pa da se koristi za svakodnevne zadatke policije? A uz malo ulaganja..Mislim da se taj model helikoptera,bar koliko ja znam, moze pretvoriti u najkorisniju letelicu u drzavi…

Odgovori
Zr

Dodajem,da ne znam za ekonomicnost takvog poteza.Inace za sposobnosti samog modela znam…mozda jednostavno nismo sposobni da finansiramo eksploataciju jednog takvog helija. Zato i pitam.

Mi

Neophodno je definisati i razgraničiti zadatke i obaveze raznih službi i jedinica da se NE BI ponovo desilo da srednji transportni helikopter VS još uvek iz ne znamo kojih razloga šalje u nevreme i dalje znate…

Vojska treba da dobije svoje Mi-17v5, daj Bože ne samo dva, i da ih koristi za sebe!!!
Služba traganja i spasavanja DCV-a da imaj bar 2, 3 namenski opremljena helikopter za to, nije bitno da li je to Agusta, Kamov, Mil, samo da je vrhunski opremljen za letenje u svim meteo uslovima i da ima svu ostalu opremu da ne vise ljudi kilometrima na sajli dok se evakuišu kao što je bio slučaj sa poplavama!
Centar za vanredne situacije u Nišu mora imati barem još dva (naša) KA-32 radi gašena požara! I na kraju za medicinski transport ne vidim neku prepreku da KC Niš i KCV (Novi Sad) imaju po jedan tzv. „HEMS“ i da se njima pokriva sever odnosno jug Srbije. Naravno, i dalje se podrazumeva ne daj Bože kakvih izuzetno teških vanrednih situacija da se priskače u pomoć ali ako su to redovne situacije da se zna ko može i čime će rešiti problem. Ako mislite da preterujem sa 7, 8 helikoptera onda ja stavarno ne znam ali reći ću izem ti državu koja nije sposobna imati to znajući da se novac često rasipa na potpuno nebitne stvari a ovo je bar ja mislim jako bitno !

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs