Američka vojska kupuje raketni sistem Iron Dome

22. avg 2019

[ANALIZA] Kako su za sada opremljeni helikopteri Mi-35M RV i PVO Vojske Srbije

19. avg 2019

[POSLEDNJA VEST] Prve zvanične fotografije srpskih Mi-35M: Delegacija Ministarstva odbrane posetila fabriku helikoptera “Rosvertol“

16. avg 2019

Ansat, prvi laki višenamenski helikopter konstruisan u Rusiji nakon raspada SSSR-a

14. avg 2019

Ministar odbrane obišao Centar za obuku RV i PVO na vojnom aerodromu “Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“

13. avg 2019

Uspeli smo: Tim mladih vazduhoplovnih inženjera otputovao u Nemačku, novac potreban za takmičenje prikupljen!

12. avg 2019

Neizvesna budućnost borbene flote RV Poljske, moguće skoro povlačenje lovaca MiG-29

8. avg 2019

Obavljen prvi let demonstratora ruske izviđačko-borbene bespilotne letelice S-70 “Аhotnјik“

5. avg 2019

Dan avijacije: Na Batajnici otkrivena tabla sa novim nazivom aerodroma; komandant 204. vbr: godišnje odškolujemo 5 do 10 novih pilota, MiG-21 ostaje u upotrebi do 2025. godine

2. avg 2019

Kanada započela postupak nabavke novih višenamenskih borbenih aviona

1. avg 2019

[REPORTAŽA] Leteli smo u novom helikopteru H145M Helikopterske jedinice MUP-a

1. avg 2019

[POTREBNA POMOĆ] Studenti Beoavie ostali bez glavnog sponzora dve nedelje pred odlazak na takmičenje u Štutgartu

31. jul 2019

[EKSKLUZIVNO] Direktor Erbas Helikoptera: Srbija bi dobila priuštiv i sveobuhvatan nacionalni sistem za obuku vojnih i civilnih pilota helikoptera sa H125 i H145M

30. jul 2019

Ministarstvo odbrane Crne Gore o udesu vojnog helikoptera Gazela

29. jul 2019

Bugarska Narodna skupština odbacila veto predsednika Radeva za kupovinu borbenih aviona F-16

29. jul 2019

Republika Srpska nabavlja tri nova helikoptera za svoju Policiju, najverovatnije u pitanju ruski Ansati

29. jul 2019

Nove bespilotne letelice iznad Hrvatske

26. jul 2019

Udruženje pilota „Tigrovi“ u potrazi za donatorima kancelarijskog nameštaja

26. jul 2019

Kucamo na vrata zaboravljenih projekata: Pedeset godina od sletanja na Mesec

26. jul 2019

Sada i zvanično: SAD započele postupak izbacivanja Turske iz programa F-35

25. jul 2019
Letačke priče Suada Hamzića: Leteći cirkus
"Nema ovo baš nikakve veze sa temom, ali ova partija prefaransa bila je uzbudljivija od mnogih mojih letova. Verujte mi." Foto: Dragan Trifunović

Letačke priče Suada Hamzića: Leteći cirkus

Tango Six nastavlja sa objavljivanjem letačkih memoara Suada Hamzića. Dobili smo ekskluzivno pravo da prvi u nastavcima prenesemo najzanimljivije priče jedne izuzetne letačke karijere pilota Ratnog vazduhoplovstva i Protivvazdušne odbrane Jugoslovenske Narodne Armije. Suad Hamzić podelio je sa nama još jednu priču. Ovog puta, o jednoj od najvećih vojnih vežbi u Evropi posle Drugog svetskog rata. Ali i o još jednoj pilotskoj strasti.

Jedan od kurioziteta na manevru „Sloboda 71“ bio je i najveći cirkus u vazduhu koji je ikada priredilo naše vazduhoplovstvo.

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!

U završnici manevra koju je posmatralo najviše vojno i državno rukovodstvo i drug Tito lično, u dolini reke Kupe, oko 30km zapadno od Karlovca pešadija je radila svoj posao. Jedni su napadom forsirali reku Kupu, a drugi su ih sprečavali u tome. A mi – avijacija, podržavali smo ili štitili svako svoju stranu.

E to je trebalo videti. Ja sam video samo jedan deo toga, iz vazduha i imao sreću da preživim. I to ne samo ja, nego svi, bar što se avijacije tiče. A bilo je tada u kratkom vremenu, u vrlo tesnom vazdušnom prostoru, nekoliko stotina letelica, što aviona različite namene, što helikoptera. Verovatnoća susreta u trodimenzionalnom prostoru bila je nam je tada naklonjena.

Stalno sam u vidnom polju imao na desetine aviona, ali jednoga momenta registrovah trojicu u susretnom kursu. I pre nego što sam shvatio da je reč o odeljenju lovaca MIG-21, prolete i četvrti koji je bio malo zaostao.

Nisam ja tu ništa shvatio. Taj „film“ sam vidio kasnije jer naša rastojanja nisu bila veća od 30 metara, čelo u čelo, a susretna brzina siguno ne manja od 550m/s.

Dobro smo prošli svi, izuzev mlađeg kolege Pavlović Davora, takođe izviđača iz podzvučne eskadrile. On se proslavio tako što je, usred najveće dinamike, ekstremno nisko nadleteo tribinu sa posmatračima među kojima je bio i Tito. Za taj „podvig“ zaradio je mesec dana zabrane letenja.

Partija prefaransa

Moram se nečim i pohvaliti. U avijaciji je tada, posebno u lovačkim jedinicama, u toku borbenih dežurstava u sistemu PVO bila vrlo popularna kartaška igra prefarans. Zvanično je kartanje, kao i svako drugo kockanje, u JNA bilo zabranjeno, ali pretpostavljeni su nam to tolerisali jer su znali da tu pametnu igru igramo za sitne pare, jednostavno zato što se „za đabe“ nije mogla igrati. Zvali smo je SSP (sitni, socijalistički prefarans) zbog zaista simboiličnih uloga pri čemu bi pobednik sve „zarađeno“ obično dao za kafe i sokove za društvo. Ako bi „zarada“ ipak bila veća, što se ponekada dešavalo, onda za neku večeru ili turu pića u gradu.

A znalo se i kako ko igra, gde mu je mesto u eskadrili. Za međueskadrilske susrete smo retko imali priliku. Dolazak 117. lovačkog puka i naše 352. izvidjačke eskadrile na aerodrom Pleso je bila prilika za jedan takav susret koji moji klasići Vuković Slobodan Vuk i Stevanović Radisav Kresta nisu hteli da propuste. Nisu hteli propustiti priliku da odmah, što pre, uzmu meru izviđaču koji važi za ponajboljeg u 352. iae.

Nismo se valjano ni smestili u vojničke spavaonice na aerodromu Pleso (vojska je otišla spavati pod šatorima), a Vuk i Kresta sa publikom grunuše u našu spavaonicu.

Nije bilo izbora. Sedosmo. Podelismo karte, licitacija, igra. Publike je sve više. Za desetak minuta u publici je, izuzev dela komandnog sastava, bio kompletan letački sastav 117. lap i 352. iae, sve u svemu tridesetak pilota. Lovcima je očigledno bio cilj da razvale izviđača. Imao sam sreću, išla me karta, razvalih ja njih. Superiorno!

Do kraja manevra, a i godinama kasnije Vuk i Kresta su pokušavali da me privole, nagovore, nateraju da igramo ponovo. Uvek sam uspevao izbeći da im pružim priliku za revanš. Znao sam da je mala verovatnoća da me sreća ponovo tako posluži. A znao sam i da znaju igrati prefarans bolje od mene. Kolegijalno zezanje između lovaca i izviđača dobilo je još jednu komponentu. Moje kolege izviđači su likovali.

Nema ovo baš nikakve veze sa temom, ali ova partija prefaransa bila je uzbudljivija od mnogih mojih letova. Verujte mi.

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!

Komentari

D

Bravo g.Suade!

Priča samo pokazuje, da su i vrhunski piloti, samo – ljudi (verujem – mnogi – vrhunski)!

Gospodine Hamziću, imam jedno, možda pomalo neobično pitanje (još me proganja od mojih tinejđerskih dana, kada smo mnogi maštali da postanemo piloti):
Dali je bilo ikada prilike, da na Mig-21 neko preleti Jugoslaviju od Vardara pa do Triglava u što kraće vreme?
Znam, naljutiće se experti i verovatno će na ovakvo pitanje odgovoriti sa posmehom,…ali – eto.
Da ne ispadnem totalni laik, znam, da je MiG-21 bio pomalo "kratkog daha" i da takve vrste "cirkusi" ćak nisu bili dozvoljeni ili uopšte nije bilo ni prilike ni razloga za ovakav tip testiranja najbržih aviona RV.
Ili – možda – kakvo je bilo reakciono vreme poletanja dežurnog para, dali sa Plesa, Batajnice, Željave (to verovatno nikada nečemo znati) da se stigne u krajnji rejon presretanja.

Izvinite na lošem formulisanju pitanja (bilo bi mi lakše na slovenačkom)!

Pozdrav iz Slovenske Bistrice,

Dejan

Odgovori
S

Dejane Tvoje pitanje nije neumesno. Zapravo neverovatna je koincidencija da ja upravo zavrsavam moju pricu o takvim letovima. Ne , nisu to bili letovi radi nekih ekstravagancija ili za Ginisa vec letovi po zadatku Obavestajnog odseka Komande RV i PVO koje je planiralo zadatke 352. izvidjacke avijaciske eskadrile.
Prati ovde moje price i verujem da ce se ova pojaviti krajem ovog ili u prvoj polovini meseca Maja.
Zbog duzine mozda ce biti objavljena u dva nastavka ali jedna je o letu uzduz Jadrana a druga po dijagonali Jugoslavije …. na maloj visini …. ali ne zbog Ginisa !
Norme za reagovanje lovacke avijacije nisu ni bile tajna. Iz pripravnosti br 1 poletali smo ispod 3 minuta, iz br 2 ispod 6 minuta a iz br 3 ispod 30 minuta/
Detaljnije sam o tome pisao u mojim ranijim tekstovima ( pricama na Tangosix) pa ih potrazi !

D

Velika Vam hvala, gospodine Suade!
Evo, opet ste me pretvorili u nestašnog klinca,…sada ću da čekam nastavak "Letačkih priča", kao pre 40 godina, kada sam, kao devetogodišnji klinac, svakog petka čekao Politikin Zabavnik (moj najomiljeniji list u Jugoslaviji).
Uf, mora da je uzbudljivo, ako ce da krene u dva nastavka!

Pozdrav iz Slovenske Bistrice,

Dejan

J

Kad već pominjete masovno korišćenje avijacije na toj vojnoj vežbi, bilo bi interesantno napisati nešto o tome kakva je bila doktrina upotrebe vazduhoplovstva u slučaju pravog rata . Mene najviše interesuje šta je bilo planirano za slučaj sukoba sa jednim ili čak oba tadašnja velika bloka (NATO i Varšavski Pakt) . Da li bi se i tada avijacija upotrebila masovno ili bi bilo nešto drugačije ? Da li su da tako kažemo "obični" piloti sa činovima do majora, uopšte imali neke informacije o tome ?

Odgovori
S

Jovice tema doktrine upotrebe nase avijacije u slucaju ratnog sukoba je suvise obimna i ozbiljna za raspravu na forumu. Jedno je sigurno. I kao potporucniku mi je 1968. godine bilo jasno sta je moj zadatak .
Nismo imali iluzija da u vazduhu mozemo pobediti jedan a posebno oba vojnopoliticka saveza ali bi zasigurno obezbedili vreme za razvoj svih borbenih komponenti nase ( tada) opstenarodne odbrane. I nismo sumnjali da cemo u tome i uspeti.

J

Pa dobro, nisam ni mislio da pišete detaljan elaborat o tome :) Nego, ako imate vremena i želje, u nekoj od svojih priča se malo dotaknete i te teme . Kažem to pošto o tome kruže dve potpuno suprotne priče . Po jednoj jugoslovenska avijacija je trebalo da traje svega pola meseca do mesec dana, upravo kao što ste i rekli da bi se dalo vremena KoV i uopšte celoj zemlji da pređe na ratne pozicije i funkcionisanje . Po drugoj, avijacija je trebalo "gerilski" da deluje sa improvizovanih pista i dobro utvrđenih aerodroma (npr Željava) što duže može .

V

Jovice, nisi daleko od istine, samo su vremenski okviri netačni.

Lovačka avijacija je bila zadužena da primi prvi udar i njen "rok trajanja" je bio u okviru jedne sedmice dana. Čak u objektivnim analizama, ni toliko.

Ono što preostane od avijacije, trebalo je da pređe na partizanski (ne gerilski) vid ratovanja. Sa improvizovanih pista, a Željava i Priština su trebalo da potraju malo duže. Koliko duže, nikada nisam našao podatak. Čak ni tokom mog anagažovanja kao pilota JRV u rezervi.

Nikada nije razmatrana opcija rata sa oba Pakta u isto vreme. Išlo se na opciju, napad jednog Pakta, pomoć od strane drugog. I da, više se računalo na napad Varšavskog Pakta, nego na napad NATO Pakta. Ali su oba neprijatelja uzimano jako ozbiljno i razrađivana po svim nivoima Oružanih Snaga.

Nadam se da će Suad napisati više, jer znam da zna više o tome, nego što Ja mogu i da sanjam ili želim da posedujem u mom znanju. On je bio aktivni pilot i oficir, a ne u rezervi.

A

Evo za Jovicu, jedan mali presjek planova Jedinstvo, Jedinstvo 2 i Jedinstvo 3 :) http://hrcak.srce.hr/file/4445

J

Zahvaljujem obojici .

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Suad Hamzić Gostujući autor suadhamzic@yahoo.com

Send this to a friend