BEG airport status
EBACE15: Gulfstream, Top Gun i sletanje na mesec Sinergija vojne i civilne vazduhoplovne industrije. Gulfstream avioni su sada i deo pop-kulture

EBACE15: Gulfstream, Top Gun i sletanje na mesec

Šta je zajedničko za Appolo Lunar Module (letelica sa ljudskom posadom koja je sletela/poletela sa meseca), F-16 Fighting Falcon, jedan od najuspešnijih posleratnih vojnih aviona proizveden u preko 4000 primeraka i F-14 Tomcat – avion iz filma Top-Gun?

Odgovor: Gulfstream.

Kada kažem da je civilna kompanija zapravo vojna industrija mislim upravo na Gulfstream. I to na potpuno originalan način, drugačiji od Dassaulta o kom smo pisali. Gulfstream je osnovao Grumman a danas posluje u sastavu General Dynamicsa. I jedno i drugo su u pravom smislu te reči vojna industrija.

Grumman je osnovan 1929. godine i od samog starta bio je specijalizovan za mornaričku avijaciju. Počev od predratnog FF-1 dvokrilca, preko lovačkih “mačaka” tokom II Svetskog rata (F4F Wildcat, F6F Hellcat, F7F Tigercat, F8F Bearcat) i TBF Avenger torpednog bombardera, sve do mornaričkog lovca F-14 Tomcat – zvezde filma Top-Gun. U istoriju avijacije upisali su se i projektovanjem i proizvodnjom mesečevog modula za Appolo svemirski program – letelica koja je ljudsku posadu spustila na mesec.

Dobitnici najprestižnije nagrade u vazduhoplovstvu - Collier trofeja
Dobitnici najprestižnije nagrade u vazduhoplovstvu – Collier trofeja

Ogranak civilne avijacije – Gulfstream, osnovan je 1950. godine. Prvi G-I bio je dvomotorni turbo-propelerni avion već sledeći G-II bio je biz-jet (1965. godine, samo 3 godine posle Dassaulta). Novi model G-III, brži i većeg doleta, sa većom kabinom i potpuno novim dizajnom krila (sa karakterističnim vingletima) predstavljen je 1979. godine. Brzo je predstavljena i manja verzija G-IIB koja je na novim krilima i tehnologiji G-III imala manju G-II kabinu. Već 1982. predstavljen je novi G-IV kao prvi “all-glass cockpit” poslovni avion. Kompanuju je 1985. kupio Chrysler, 1989. je prodata privatnom investicionom fondu a od 1999. do danas posluje u sastavu General Dynamicsa.

General Dynamics je osnovao Philip Holland u 19. veku (!), a od 1896. godine do danas aktivno proizvodi podmornice (uključujući i nuklearne podmornice tokom hladnog rata). Pod imenom General Dynamics posluje od 1952. godine nakon posleratne konsolidacije nekoliko vojnih fabrika. U avioindustriji su još od 2. Svetskog rata. U sastavu General Dynamicsa poslovalo je nekoliko vazduhoplovnih kompanija uključujuči i Canadair – od 1946. do 1976. godine. (Bombardier je Canadair kupio 1986. od Vlade Kanade i time ušao u avio industriju).

Flight test kampanja
G500 flight test kampanja

Pored nekoliko veoma uspošnih posleratnih aviona, od 1972. godine proizvodili su jedan od najuspešnijih vojnih aviona Falcon F-16 – proizveden u preko 4000 primeraka. Konsolidacijom vojne industrije posle hladnog rata (devedesetih) General Dynamics je kupio nekoliko uspešnih kompanija a između ostalih i Gulfstream 1999. godine.

DNK vojne industrije apsolutno je dominantan u Gulfstreamu. Kao i sam General Dymanics, zapošljava ogroman broj bivših oficira (što vojnih što civilnih “agencija”). Moderna vojna industrija 21. veka bitno je različita od naše ustaljene percepcije (bazirane pre svega na našim vojnim “kompanijama”).

Na čelu General Dynamicsa nalazi se žena (igrom slučaja poreklom iz Srbije) Phoebe Novaković koja u svim sektorima kompanije insistira na ulaganjima u istraživanja i razvoj novih tehnologija. Tako je i u Gulfstreamu. Otud tempo razvoja novih proizvoda koji je nezabeležen u mirnodobskoj istoriji poslovne avijacije. Rizik i dalje postoji i apsolutno je neizvesno kako će tržište reagovati na tehnološku trku Gulfstreama i Dassaulta ali je sigurno da će što više vremena prolazi ostali konkurenti imati daleko teži zadatak da im pariraju. Bombardier je prvi koji je direktno osetio efekte tehnološkog zaostajanja.

Gulfstream avioni karakteristični su po elipsastim panorama prozorima i po upadljivim vingletima na krilima. Brzina i veliki dolet glavno je prodajno oružje Gulfstreama.

U 2015. godni beleže stabilno poslovanje: za prva 3 meseca isporučili su 32 nova aviona (25 velikih G450/G550/G650 i 7 srednjih G150/G280) u ukupnoj vrednosti od $2.1 milijarde od čega je operativna zarada čak $431 milion (povećanje od 6.7% u odnosu na prva 3 meseca 2014.). Prodatih aviona koji tek treba da se isporuče je u vrednosti od $13 milijardi.

U Evropi imaju mali udeo na tržištu od svega 7% sa flotom od 200 aktivnih aviona ali je karakterističan rast od čak 30% u poslednjih 5 godina. Model G550 je 4 po popularnosti u Evropi i ima ih ukupno 65. Interesantan je podatak da prvo mesto po popularnosti u Evropi dele Cessna Citation Mustang i Dassault Falcon 7X sa po 92 aktivna aviona, pri čemu je Falcon 7X čak $50 miliona skuplji?!

Gulfstream mnogo ulaže u pouzdanost svojih aviona ali i u servisnu mrežu.

Što se pouzdanosti tiče tu su (uz Dassault) lideri na tržištu. “Outstanding reliability” ili dostupnost aviona između redovnih servisnih intervala je preko 99.8%. Kod G280 tačno 99.8%, kod G150 99.84%, kog G450 99.87% a kod G550 fantastičnig 99.92%. To znači da će vaš G550 na servisu (van unapred zakazanog redovnog održavanja) provesti svega 0.08% vremena.

Mobilna servisna podrška zemaljskim vozilima ali i avionima
Mobilna servisna podrška zemaljskim vozilima ali i avionima

Servisna mreža je dobro razvijena a uz klasične “zemaljske” servise na aerodromima Gulfstream je prvi organizovao FAST mobilnu mrežu servisa – 3 aviona G150 konvertovana su u leteći servis kao nadgradnja zemaljske flote kamiona i kombija koji su na poziv dostupni da servisiraju (redovno ili vanredno) avione gde god da se oni nalaze. U Gulfstream servisnim centrima (statičnim i mobilnim) nalaze se i rezervni delovi u vrednosti od $1.5 milijardi dolara koji su odmah dostupni za ugradnju. Kupci skupih igračaka ne vole da budu prizemljeni. Posebno ne vanredno i neplanirano. (napomena: zato se na onom lageru od 1.5 milijardi dolara doptupnih delova nalaze i akumulatori)

Za nove modele G500 i G600 koji se razvijaju paralelno gradi se potpuno nova fabrika. Očekuje se da kvalitet izrade bude dodatno unapređen a da se pri tome značajno ubrza proces proizvodnje. Izgradnja nove fabrike dovoljno govori o očekivanjima Gulfstreama od novih modela a do sada je tržište pozitivno reagovalo stabilnom prodajom (iako se podaci ne objavljuju).

Oba motora za nove modele (PW814GA i PW815GA) uspešno su sertifikovana i u toku su intenzivna testiranja u vazdušnom tunelu. Dva od 5 planiranih aviona za proces sertifikacije već su isporučena opitnom odeljenju Gulfstreama. Prvi G500 poleteo je u vreme održavanja konferencije u Ženevi samo par sati posle konferencije za štampu (na kojoj let nije bio ni najavljen – tipično ponašanje za vojnu industriju).

Trenutna zvezda Gulfstreama je najveći model G650/G650ER ultra velikog doleta od 12,000 do 14,000 kilometara pri brzinama od 0.90 i 0.85 maha. Kupcima je već isporučeno 110 aviona a sertifikacija novog G650ER u Evropi očekuje se sledeće godine. Ovaj model postavio je već nekoliko brzinskih rekorda između velikih gradova (popularnih destinacija) uključujuči i put oko sveta sa samo jednim sletanjem!

Novina je i što je Gulfstream prva kompanija koja će koristiti gorivo iz obnovljivih izvora na svom svojim korporativnim letovima (uključujući i letenje u procesu sertifikacije aviona). Radi se o specijalnom miksu Jet-A goriva u kome je 30% sadržaja proizvedeno iz agrarnog otpada. Očekuje se da u budućnostu na bazi ovog iskustva Gulfstream avioni budu sertifikovani za korišćenje neke vrste goriva dobijenog (delimično ili u potpunosti) iz obnovljivih izvora.

I umesto zaključka: “Collier Trophy” najprestižniju nagradu u oblasti avijacije koju već 100 godna dodeljuje National Aeronautic Association ove godine dobio je Gulfstream za model G650.

EBACE_02

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Phoenix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Prikazani model jednomotorca je, vrlo ocigledno, projektovan da bude pogonjen klipnim motorom. Stavise, gotovo sam siguran da je ovo neka stara maketa Safat 03. Avion te klase nema nikakvog smisla sa turbo-elisnim pogonom od 260 konja. Avion visih performansi i akro klase za vojnu obuku (kao Grob120TP) da, ali je ovo prikazano sve samo ne…

13. Dec 2024.Pogledaj

Tomix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Ovaj dvomotorni moze da puca na mesto bivseg AN-2 aviona. Dok jednomororac moze da zameni stare utve. Srbija je od pamtiveka imala proizvodnju aviona, i trebali bi i sad pokusati osvojiti proizvodnju ovih lakih letelica kako za vojnu tako i za civilnu upotrebu.

13. Dec 2024.Pogledaj

Perko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Branko Mnogo, mnogo je jeftinije. Brodovi se natovare sa desetinama hiljada tona tereta (najveći i sa stotinama hiljada tona) i tvojih 40 tona je ništa, kamičak. Kao da upoređujemo prenos bombone i velikog džaka brašna u rukama. Avion troši ogromnu količinu goriva + ostali troškovi a preveze samo tih 40t, svi troškovi otpadaju na taj…

13. Dec 2024.Pogledaj